AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #1 Skrevet 27. februar 2017 Har arvet over en halv million kroner. Har selv ikke lån på hus eller bil eller slikt. Lever enkelt, men sånn jeg liker det. Hva skal jeg gjøre med pengene? Burde jeg invistere? I så fall i hva? Jeg er i 30-årene. Anonymkode: e933a...e7b
GenialGalning Skrevet 27. februar 2017 #2 Skrevet 27. februar 2017 Invester 100k i bitcoin, 100k i zcash, 100k i sølv, 100k i gull og kjøp deg noe gøy.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #3 Skrevet 27. februar 2017 Hva du skal gjøre???😱 Jeg hadde satt av 50 000kr til eget forbruk. Resten hadde jeg hatt i en sparekonto Anonymkode: 0b547...cde
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #5 Skrevet 27. februar 2017 Bruk en viss sum på deg selv, ferie feks. Å sett resten på sparekonto Anonymkode: 4db08...f03 1
GenialGalning Skrevet 27. februar 2017 #6 Skrevet 27. februar 2017 Sparekonto når verdensøkonomien stagnerer. Økonomiske råd fra 1970 i denne tråden. *ler ballene av seg* 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #7 Skrevet 27. februar 2017 Hvis du har det greit økonomisk og ikke er avhengig av maks avkastning med den risikoen og ekstra fuzzen det gir, så ville jeg satt pengene på sparekonto. Plutselig ryker bilen eller du ønsker å pusse opp litt i leiligheten. Anonymkode: ec81a...bd4
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #8 Skrevet 27. februar 2017 Snakk med en økonomisk rådgiver, eller flere. Anonymkode: 25091...0fb
GenialGalning Skrevet 27. februar 2017 #9 Skrevet 27. februar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Snakk med en økonomisk rådgiver, eller flere. Anonymkode: 25091...0fb "Kjøp dette fondet for da får jeg provisjon" 9
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #10 Skrevet 27. februar 2017 En halv million rekker ikke så langt den dagen du ønsker å kjøpe deg en større bolig f eks. Da er det godt å vite at du har bra med egenkapital som du har plassert trygt på en sparekonto. En dag går rentene oppover, det er 100% sikkert. Hvilken vei aksjer, bolig osv går, det er det ingen som vet. Har selv arvet en god del penger, og fordi om jeg per i dag taper på å ha de på sparekonto, ønsker jeg å vite at jeg ikke kommer til et punkt om 3 - 5 år hvor jeg trenger de, og så har jeg tapt en god del av de på å spekulere i usikre investeringer. Men det er meg. Du må føle hva som er riktig for deg. Anonymkode: 2585b...e63 1
ajarRun Skrevet 28. februar 2017 #11 Skrevet 28. februar 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Har arvet over en halv million kroner. Har selv ikke lån på hus eller bil eller slikt. Lever enkelt, men sånn jeg liker det. Hva skal jeg gjøre med pengene? Burde jeg invistere? I så fall i hva? Jeg er i 30-årene. Anonymkode: e933a...e7b Passivt aksjefond. Jeg investerer i KLP AksjeNOrge Indeks II Acc. Det har 0.2% i avgift og har hatt grei avkastning. Men det går ned i verdi akkurat nå, jeg har tapt flere kroner på det Hvis du vil bruke dem fort bør du selvsagt ikke investere dem da. Jeg ville puttet dem inn i aksjefondet gradvis, over et til tre år. Dette for å sikre mot at du kjøper deg inn på topp. Hvis du bare lar dem sitte i et aksjefond vil du ha mye mer penger når du er gammel og kanskje trenger dem. 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #12 Skrevet 28. februar 2017 Kommer du til å trenge pengene i nær fremtid? Rådene er vel at om du kommer til å trenge dem innen 1-2 år, er høyrentekonto best, har du sparing for 3-5 års horisong, rentefond/kombinasjonsfond, og om du skal spare til pensjon, litt mer av det i aksjefond. Så er det også et spørsmål om hvor risikovillig du er. Jeg hater risiko, og vil heller tape litt penger på å ha dem på høyrentekonto enn å risikere å tape alt i et aksjefond. Jeg har også arvet litt, og har null i lån. Jeg har 600 000 kr, fordelt litt i et pensjonsspareprogram, litt i et kombinasjonsfond, bittebittelitt i aksjefond, og mesteparten på høyrente. Jeg setter vel inn 1000 kr på hvert av fondene i mnd, og har resten på høyrenten. Men nå skal jeg også bruke en del av pengene på oppussing innen 5 år, så da er det greit å ha dem tilgjengelig på høyrentekontoen. Det er vel også anbefalt at om man skal spare i fond, så setter man inn mindre beløp over tid, i stedet for å kjøpe for hele summen med en gang - da risikerer du å kjøpe på topp, og så tape penger, i større grad enn om du sprer kjøpingen over tid, og dermed unngår store kjøp på topp. Om du ser litt rundt er det nå mange som tilbyr høyrentekontoer med opp mot 1,8% rente. Ya bank og bank norwegian er vel der. Anonymkode: fc1cb...c29
prt90 Skrevet 28. februar 2017 #13 Skrevet 28. februar 2017 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Har arvet over en halv million kroner. Har selv ikke lån på hus eller bil eller slikt. Lever enkelt, men sånn jeg liker det. Hva skal jeg gjøre med pengene? Burde jeg invistere? I så fall i hva? Jeg er i 30-årene. Anonymkode: e933a...e7b Sett pengene i et passivt globalt indeksfond (alt eller f.eks halvparten), men ikke alt med en gang. Sett inn f.eks 20.000 kroner i måneden de neste 5 årene. På den måten reduserer risikoen for å kjøpe rett før et børskrakk. Jeg vil faktisk anbefale deg IKKE å snakke med økonomiske rådgivere, de er vanligvis selgere som prøver å prakke på deg dyre spareprodukter.
prt90 Skrevet 28. februar 2017 #14 Skrevet 28. februar 2017 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kommer du til å trenge pengene i nær fremtid? Rådene er vel at om du kommer til å trenge dem innen 1-2 år, er høyrentekonto best, har du sparing for 3-5 års horisong, rentefond/kombinasjonsfond, og om du skal spare til pensjon, litt mer av det i aksjefond. Anonymkode: fc1cb...c29 Rentefond?! Det var kanskje lurt i 1980, men i dag er jo det galskap.
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #15 Skrevet 28. februar 2017 1 time siden, prt90 skrev: Rentefond?! Det var kanskje lurt i 1980, men i dag er jo det galskap. Det kommer an på hvordan man stiller seg til risiko, og hvor lang sparehorisont man har. Jeg har rentefond som alternativ til høyrentekonto, og har tjent en god del på det (7% avkastning på rentefondet mitt, i forhold til 1,8 på høyrenten). Men det er jo så klart langt mindre avkastning enn aksjefond, men der er det plutselig langt høyere risiko. Anonymkode: fc1cb...c29
Million Skrevet 28. februar 2017 #16 Skrevet 28. februar 2017 (endret) Jeg ville satt pengene på høyrentekonto og så brukt laaang tid på å tenke meg om ang. hva jeg skulle bruke dem til og hva jeg skulle gjøre med dem. Ikke gjør noe overilt. Kanskje bestemmer du deg for at du ville likt å reist litt, kanskje kjøpt en ny bil som ikke trenger reparasjoner på en stund (hvis den du har er noen år nå). Pengene er greie å ha når du blir pensjonist, så sett noe av det i pensjonssparing. Endret 28. februar 2017 av Million
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #17 Skrevet 28. februar 2017 Hadde spart alt sammen, på "Høyrente" konto Anonymkode: 04987...514
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå