AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #1 Skrevet 27. februar 2017 Hei! Jeg kommer sannsynligvis ikke til å komme inn på drømmestudiet, med veldig liten margin.... Så da må jeg nok begynne å ta opp fag til høsten. Hvordan får jeg flest mulig poeng? Og får man studiepoeng av å reise 1 år til utlandet for å studere med EF? Anonymkode: 9cf1b...8bd
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #2 Skrevet 27. februar 2017 Her er oversikt: https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/poengberegning/ Konkurransepoeng og studiepoeng er to forskjellige ting. Anonymkode: 679a8...e36
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #3 Skrevet 27. februar 2017 Nei, man får selvsagt ikke poeng for å reise med EF. Anonymkode: ccd4f...e49
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #4 Skrevet 27. februar 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, man får selvsagt ikke poeng for å reise med EF. Anonymkode: ccd4f...e49 Hun kan få alderspoeng. Anonymkode: b4809...f67
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #5 Skrevet 27. februar 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun kan få alderspoeng. Anonymkode: b4809...f67 Nei, alderspoeng er en naturlig konsekvens av å bli eldre og har ingenting med EF å gjøre. Anonymkode: ccd4f...e49 3
mjauritz Skrevet 27. februar 2017 #6 Skrevet 27. februar 2017 Fra å med året du fyller 20 får du 2 alderspoeng frem til du tilsammen har 8. Skal du ta opp for å få mest mulig poeng må du finne ut av hva du er god til. Lønner seg ikke å ta realfag og få 3 kun for 2 ekstra poeng hvis du klarer å få 6 i engelsk - hvis du skjønner? Ellers får du poeng for folkehøyskole, militæret, realfag, språk og alder. Men ville ikke anbefalt deg å bruke et helt år på folkehøyskole kun for 1 ekstrapoeng. Sats på de fagene du vet du kan gjøre det godt i og jobb mye
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #7 Skrevet 27. februar 2017 1 time siden, mjauritz skrev: Fra å med året du fyller 20 får du 2 alderspoeng frem til du tilsammen har 8. Skal du ta opp for å få mest mulig poeng må du finne ut av hva du er god til. Lønner seg ikke å ta realfag og få 3 kun for 2 ekstra poeng hvis du klarer å få 6 i engelsk - hvis du skjønner? Ellers får du poeng for folkehøyskole, militæret, realfag, språk og alder. Men ville ikke anbefalt deg å bruke et helt år på folkehøyskole kun for 1 ekstrapoeng. Sats på de fagene du vet du kan gjøre det godt i og jobb mye Tusen takk for svar! Hva lønner seg mest - ta opp fag etter vgs eller gå året om igjen på vgs? Anonymkode: 9cf1b...8bd
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #8 Skrevet 27. februar 2017 -Dersom du f.eks. fikk 4 i standpunkt i engelsk og 3 i engelsk på eksamen så bør du ta opp faget, jo færre fag desto bedre -Realfagspoeng er gull verdt (her kan du sanke 4 poeng), ikke ta realfag dersom du ikke har anlegg for det selvsagt -Alderspoeng (du får 2 poeng hvert år) -Forsvaret, folkehøyskole, å ta studie på universitetet gir deg også 2 poeng (her kan du maks få 2 poeng) -Ta opp fag som er enkle. Å tro at man kan få 6 i norsk på eksamen er naivt for dette krever masse jobbing. Ta heller opp fag som engelsk, geografi, samfunnsfag, matte, valgfag. Dersom du har dårlige karakterer i norsk fra før av burde du absolutt ta opp faget på nytt -Fag der eksamen er muntlig er lettere å få en god karakter på enn skriftlig Anonymkode: 06ba7...399
mjauritz Skrevet 27. februar 2017 #9 Skrevet 27. februar 2017 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar! Hva lønner seg mest - ta opp fag etter vgs eller gå året om igjen på vgs? Anonymkode: 9cf1b...8bd Etter du har fullført VGS så kan du ikke gå året om igjen (hvis jeg har skjønt dette riktig, jeg fikk IV i et fag, men hadde ikke mulighet til å ta året om igjen). Jeg var sykemeldt nesten 50% av året, så gikk fra kun 5 og 6 i første og andre, til en stryk og flere 3 i tredje, men jeg fikk beskjed om at jeg ikke hadde rett til å ta år på nytt så lenge jeg hadde gått ut. Førstegangsvitnemålet mister du uansett i denne situasjonen, så om du har mulighet til å ta året om igjen (noe jeg tviler på) så er jo det i og for seg billigere. Hvis du skal ta som privatist vil jeg likevel råde deg til å satse på fag som feks nynorsk og samfunnsfag. Jeg hadde 2 i nynorsk og har alltid hatt det, men kjøpte et sånt hefte med regler, og fikk 5(!) på eksamen, noe jeg aldri hadde trodd. Nynorsk er veldig greit fordi det krever minimalt med lesing og pugging Ellers burde du se om du er best muntlig eller skriftlig, for det er forskjell på eksemene og man kan ikke velge. Husk at på muntlig har du KUN 30 minutter forberedelse (tror det er 48 timer på VGS) fra du får oppgaven til du må presentere. Det er tøft om du tar store fag som feks Historie hvor du virkelig må kunne pensum for å toppe det. Skriftlig tror jeg foregår ca likt som på VGS. Husk at per fag du IKKE har hatt før koster det ca halvparten av hva de du allerede har hatt koster. Dvs, om du tok Rettslære på VGS, men tar en eksamen i Psykologi (uten å ha hatt det på VGS) så koster det mindre. Jeg tror også du får språkpoeng om du tar feks spansk som programfag hvis du har hatt fransk på skolen, men jeg er litt usikker på reglene her. Husk at å lese som privatist er vanskelig. Krever vanvittig selvdisiplin og du får ikke støtte fra lånekassen med mindre du tar det via en skole (bjørknes, sonans, etc). Det kan du også gjøre på nett, er en del billigere og blir støttet av lånekassen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå