Gå til innhold

Ung ufør. Kjøpe bolig i Stavanger.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ønsker å finne ut hvilke muligheter jeg har. Er meget lei av å leie dyrt, og aldri vite hvor lenge jeg kan bo. Ønsker meg mitt eget. ikke noe lukurativt, men godt nok.

per i dag har jeg ingen egenkapital, men venter på etterbetaling fra AAP periode på 5 år. Nav har selvfølgelig god tid, dessverre.

Ønsker Stavanger, fordi jeg trives der, og det er passe langt vekk fra familien. Vil ikke ha noe med dem å gjøre til daglig, fordi de er slitsomme, og blander seg opp i private ting de ikke har noe med. Merker jeg har det bedre psykisk med kontakten på et minimum der.

Har forhørt meg med bank, og kommune om startlån/fullfinansiering, men har ikke fått noe svar på hvor mye jeg kan få i lån. Har ikke gjeld fra før av. Noen her som har vært i liknende situasjon, eller kjenner noen som har fått kjøpe? Vær så snill å ikke sitt og anta masse rart. Jeg trenger bare å vite hvilke muligheter jeg har.

Anonymkode: b62f1...df0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan vi ikke si noe om, fordi vi verken vet hva slags egenkapital du vil ha etter at AAP etterbetales, eller hva du har i månedlig inntekt. Den rimeligste selveieren i Stavanger nå er denne: https://m.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=89739032 , for den må du ut med 2.090.000,-, det finnes rimeligere boliger i borettslag, men da kommer det jo an på om du har råd til en høy husleie. 

Når du får svar fra bank og kommune vil du jo se hva om du kan kjøpe eller ei. Lykke til! 

• Liker 4
Skrevet

Kommer helt an på egenkapital, og inntekten din. Men søk om startlån, og kommunalt lån, så ser du hva du får. Det varierer veldig hva man får og. Har en venninne som fikk 1,2 mill i samlet lån fra kommunen, på ufør. Altså ikke nok til å kunne kjøpe bolig.

Selv om jeg hadde 700 000 i egenkapital, og 300 000 i inntekt, så var det så vidt banken ville gi meg 1,2 mill i lån.

Anonymkode: 8c5ba...d81

Skrevet

Stavanger er en av de dyreste plassene i landet og hele fylket blør i kjølvannet av nedgangstider for olja.
Drar du ditt som ufør blir det mildt sagt ikke spesielt gøy. Med mindre du liker å bruke penger som du ikke egentlig har.

Finn deg heller en plass hvor det er mange som går på uføre er mitt råd.
2009: http://www.nettavisen.no/nyheter/2734146.html

2015: http://www.dagbladet.no/nyheter/her-bor-det-flest-ufore/60493352

Skrevet

Søk Stavanger kommune om startlån og tilskudd til boligkjøp. Reglene varierer fra kommune til kommune, men når du er trygdet er du blant dem som skal prioriteres for denne typenlån/tilskudd. 

Anonymkode: 2993d...45e

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, GenialGalning skrev:

Stavanger er en av de dyreste plassene i landet og hele fylket blør i kjølvannet av nedgangstider for olja.
Drar du ditt som ufør blir det mildt sagt ikke spesielt gøy. Med mindre du liker å bruke penger som du ikke egentlig har.

Finn deg heller en plass hvor det er mange som går på uføre er mitt råd.
2009: http://www.nettavisen.no/nyheter/2734146.html

2015: http://www.dagbladet.no/nyheter/her-bor-det-flest-ufore/60493352

Vil ikke flytte til en plass langt borti gokk, som jeg ikke kjenner. Det er verre enn å leie og kaste pengene ut vinduet.

hvorfor er det så mye kjedeligere for meg når jeg trives der, og har bodd der i mange år? Vil heller bo litt dyrere og trives, enn å ha mer penger på kontoen, og Flytte til en plass jeg ikke kjenner.

Hva legger du i gøy forresten? Jeg driter i om utestedene legges ned hvis det er derfor du mener det blir kjedelig der. For de plassene går jeg ikke uansett.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kommer helt an på egenkapital, og inntekten din. Men søk om startlån, og kommunalt lån, så ser du hva du får. Det varierer veldig hva man får og. Har en venninne som fikk 1,2 mill i samlet lån fra kommunen, på ufør. Altså ikke nok til å kunne kjøpe bolig.

Selv om jeg hadde 700 000 i egenkapital, og 300 000 i inntekt, så var det så vidt banken ville gi meg 1,2 mill i lån.

Liker meg godt hjemme i eget selskap, med bøker og fargeblyanter. En tur ut når jeg orker, og det å møte de samme folkene der jeg handler fast.

3 timer siden, Amawhatsnot skrev:

Det kan vi ikke si noe om, fordi vi verken vet hva slags egenkapital du vil ha etter at AAP etterbetales, eller hva du har i månedlig inntekt. Den rimeligste selveieren i Stavanger nå er denne: https://m.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=89739032 , for den må du ut med 2.090.000,-, det finnes rimeligere boliger i borettslag, men da kommer det jo an på om du har råd til en høy husleie. 

Når du får svar fra bank og kommune vil du jo se hva om du kan kjøpe eller ei. Lykke til! 

Takk. Håper virkelig jeg kan få en plass å bo. Har ønsket meg det lenge. Grunnen til at jeg ikke har fått spart, er fordi jeg har vært nødt til å leie, og betalt i alle år på noe som aldri blir mitt.

Skrevet

Vet du om hun hadde ung ufør tillegg, eller ikke? Det der hørtes ikke særlig positivt ut :(

Søk Stavanger kommune om startlån og tilskudd til boligkjøp. Reglene varierer fra kommune til kommune, men når du er trygdet er du blant dem som skal prioriteres for denne typenlån/tilskudd. 

Skal prøve. Det kan jo ikke være farlig å søke. Forstod det sånn på bankmannen at jeg var i målgruppen for startlån/fullfinansiering. Har ikke gjeld, så det må vel ha endel å si? Hvis de har denne ordningen så må det jo være mulig å få den?

Skrevet

Hva med Sandnes? Rimeligere enn Stavanger, men fortsatt ganske sentralt. God kollektiv transport hele døgnet med tog og buss. 

Anonymkode: 37a2d...6e2

• Liker 2
Skrevet

Hva har du råd til å betale i måneden da? Og renta har aldri vært lavere, du bør plusse på noen prosent rente. Så kommer husleie, og strøm.

For det er dyrt å eie, jeg har bare 1 mill i boliglån, der betaler jeg ca 4000 kr, så husleie på 4200 kr, og nå på vinteren så er det strøm på 2000 kr i måneden.

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med Sandnes? Rimeligere enn Stavanger, men fortsatt ganske sentralt. God kollektiv transport hele døgnet med tog og buss. 

Anonymkode: 37a2d...6e2

Jeg har vurdert det, men folk sier prisene er like dyre der også. Sikkert best å sjekke om det er sant, før jeg slår det fra meg.

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva har du råd til å betale i måneden da? Og renta har aldri vært lavere, du bør plusse på noen prosent rente. Så kommer husleie, og strøm.

For det er dyrt å eie, jeg har bare 1 mill i boliglån, der betaler jeg ca 4000 kr, så husleie på 4200 kr, og nå på vinteren så er det strøm på 2000 kr i måneden.

Det var svindyrt, bor du i andelsbolig, eller selveier? Fikk du lån i vanlig bank, eller som startlån? Høy fellesgjeld?

hadde faktisk klart utgiftene dine, men har ikke lyst til å betale så mye hvis jeg ikke må.

Skrevet

For å få Startlån må du ha sikker inntekt. AAP regnes ikke som sikker inntekt. Du har garantert ikke høy nok inntekt til å få stort nok lån til å få kjøpt deg leilighet i Stavanger. 

Anonymkode: 1dd7c...ec4

• Liker 3
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vurdert det, men folk sier prisene er like dyre der også. Sikkert best å sjekke om det er sant, før jeg slår det fra meg.

Det var svindyrt, bor du i andelsbolig, eller selveier? Fikk du lån i vanlig bank, eller som startlån? Høy fellesgjeld?

hadde faktisk klart utgiftene dine, men har ikke lyst til å betale så mye hvis jeg ikke må.

Den du siterer har ikke høye boligutgifter.  

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å få Startlån må du ha sikker inntekt. AAP regnes ikke som sikker inntekt. Du har garantert ikke høy nok inntekt til å få stort nok lån til å få kjøpt deg leilighet i Stavanger. 

Hvilke regler som gjelder kommer helt an på hvilken kommune man søker, hvordan de virderer søkerens situasjon og helse opp mot reglene den kommunen man søker har. Å komme med sånne bastante påstander som du gjør, er helt unødvendig. 

Det er og unødvendig å be ts søke bolig i annen kommune enn den hun spør om. Stavanger er en by der boligprisenenhar sunket og er lavere enn f.eks. Oslo. Dette er og noe kommunen hensyntar når regler for lån og tilskudd tildeles. 

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vær så snill å ikke sitt og anta masse rart.

Heh.
Greit, ser hvorfor du ikke tar til deg økonomiske råd. For det er ikke all inntekt som kan beskattes, og har man først egen leilighet kan man ikke bli kasta ut.
Lykke til.

• Liker 1
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bor i andelsleilighet, men med lav fellesgjeld. Jeg har lån i vanlig bank, fikk lån da jeg hadde 40% av boligens verdi i egenkapital. Det er dyrt å eie. Vet ikke hvilke krav du har til størrelse på boligen. Synes du 30 m2 er greit? Jeg bor i en bolig på 100 m2, fordi jeg har 2 barn. Og da er jo ofte strøm, og husleie litt dyrere.

Skrevet
2 minutter siden, GenialGalning skrev:

Heh.
Greit, ser hvorfor du ikke tar til deg økonomiske råd. For det er ikke all inntekt som kan beskattes, og har man først egen leilighet kan man ikke bli kasta ut.
Lykke til.

Selvfølgelig kan man bli kastet ut, klarer man ikke å betale lån eller husleie, så går boligen på tvangssalg.

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig kan man bli kastet ut, klarer man ikke å betale lån eller husleie, så går boligen på tvangssalg.

:)

Skrevet
58 minutter siden, GenialGalning skrev:

Heh.
Lykke til.

Det jeg mente med den setningen, var, ikke sitt å påstå at noe er sånn og sånn, hvis dere ikke vet.

Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

http://www.stavanger.kommune.no/no/Tilbud-tjenester-og-skjema/Helse/Omsorg-trygd-og-sosiale-tjenester/Bildekarusell-boligkontoret/Startlan/

Her er siden til Stavanger kommune og nede til høyre ligger link til reglene for tildeling i den kommunen. 

Takk. Skal se om jeg blir litt klokere på den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...