Gå til innhold

Stebarn sier at minsten er bortskjemt - heeeele tiden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboer har ett fellesbarn, og to barn som samboer har fra ett tidligere forhold.

De eldste barna kommenterer hele tiden at minsten er så bortskjemt og jeg kjenner at jeg er mektig lei av dette. Det gnager, hele tiden! Hun er ikke noe mer bortskjemt enn de to andre. Vi var nettopp på ferie sammen, bare meg og fellesdatter(besøkte slekt i syden), dette henger de seg opp i. De henger seg opp i at jeg handler klær, steller istand barneselskap, at jeg pusser opp rommet hennes..

I tillegg så henger de seg opp i at hun får være lenger oppe enn leggetid av og til, og at vi gir etter noen ganger, at hun får belønninger når hun går på do/rydder osv.. tre år... De er så store at de ikke trenger belønninger for sånt lenger... i tillegg så er de jo verdensmestere på å dra ut leggetid og diverse selv, så ingen forskjell her..

Det som er greia er jo at de to eldste stadig vekk reiser på ferie sammen med mor. De er alltid med oss på ferier, så lenge far er med. De får klær og sko, på lik linje som med lillesøster (far handler dette), de har begge to fått pusset opp rommene sine, men på ett tidligere tidspunkt.

Forslag til hva jeg kan si til dem for at de skal slutte med slike kommentarer, uten å virke frekk?

Anonymkode: decdc...19c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle storesøsken sier sånt om de minste enten de er biologiske søsken eller ei... jeg sa det om min yngste søster, sønnen min sa det om lillesøsteren sin, det oppleves nemlig ofte slik for de eldste! Ikke noe å bry seg om, bare påpek at de får det samme. 

• Liker 15
Skrevet
1 minutt siden, Pås skrev:

Alle storesøsken sier sånt om de minste enten de er biologiske søsken eller ei... jeg sa det om min yngste søster, sønnen min sa det om lillesøsteren sin, det oppleves nemlig ofte slik for de eldste! Ikke noe å bry seg om, bare påpek at de får det samme. 

Dette var jeg ikke klar over.. Takk :) 

• Liker 1
Skrevet

Som @Pås sier så er det nok bare en søskengreie. Mine eldre søsken sa det om meg, jeg om dem og både vi og stesøsken har sagt det om felles yngre søsken. Det har ikke gitt seg etter at vi ble voksne heller:fnise: Ikke noe å tenke noe særlig over :) 

Anonymkode: 0fa0b...3b2

• Liker 3
Skrevet

Jeg er storesøster. Da jeg var liten syntes jeg lillesøsteren min fikk alt jeg ikke fikk, men egentlig var det helt likt. Lillesøster fikk aldri skylda og fikk mye mer enn meg. Men det var egentlig ikke sånn, men alle storesøsken opplever det sånn. Det er ikke så mye du kan si, bare at det er feil.

Anonymkode: 435f1...fb8

• Liker 2
Skrevet

Hjelpes, som oftest får særkullsungene adskillig mer enn de som bare bor hjemme.

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forslag til hva jeg kan si til dem for at de skal slutte med slike kommentarer, uten å virke frekk?

"Slutt med sånne kommentarer. Hun er tre år. Det var slik for dere også da dere var tre. Er hun bortskjemt, er dere det også, er ikke det bra?" Smil.

Hva sier du nå da, og hvorfor er du redd for å virke frekk?

• Liker 6
Skrevet

Barn blir sjalu på hverandre. Det er heller dette dere bør ta tak i. Få far på banen.

Anonymkode: 82393...456

• Liker 2
Skrevet
14 timer siden, Lou Salome skrev:

"Slutt med sånne kommentarer. Hun er tre år. Det var slik for dere også da dere var tre. Er hun bortskjemt, er dere det også, er ikke det bra?" Smil.

Hva sier du nå da, og hvorfor er du redd for å virke frekk?

Jeg sier at dersom hun er bortskjemt, så er de det også.. Men de tar seg nært av det.. Jeg har også prøvd å få frem alt de får hos mor som ikke treåringen får.. Men de mener at dersom jeg skal ta med meg yngste datteren på ferie til min familie, så er dette urettferdig.. Men at de får reise på ferie med mor når de ikke er hos oss er helt greit. Men dersom dette er normalt, så går det sikkert over etter hvert :)

Skrevet

I mitt tilfelle var faktisk minsten bortskjemt. Fikk bli med på utenlandsturer, fikk nye klær og ting hele tiden. Ble kjørt over alt mens jeg måtte gå eller ta bussen. Dette fortsatte i voksen alder. Jeg måtte betale lappen og bil selv, hun fikk, PC like så. Og det gikk ikke bare på det materielle, men også tid , oppfølging og kjærlighet. 

Så nei, "alle" storesøsken klager ikke for å klage. Noen ganger er foreldre blinde. 

Anonymkode: d88f3...d19

• Liker 8
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I mitt tilfelle var faktisk minsten bortskjemt. Fikk bli med på utenlandsturer, fikk nye klær og ting hele tiden. Ble kjørt over alt mens jeg måtte gå eller ta bussen. Dette fortsatte i voksen alder. Jeg måtte betale lappen og bil selv, hun fikk, PC like så. Og det gikk ikke bare på det materielle, men også tid , oppfølging og kjærlighet. 

Så nei, "alle" storesøsken klager ikke for å klage. Noen ganger er foreldre blinde. 

Anonymkode: d88f3...d19

Det er helt sikkert rett. Men her er det ikke tilfellet... Jeg mener at de største får mest, men siden de er hos oss annenhver uke, s¨trenger de kanskje litt mer oppmerksomhet når de først er her..

• Liker 1
Skrevet

Du får gi de belønning når de går på do. Likt skal være likt!

Anonymkode: f7217...8e4

• Liker 5
Skrevet

Du får gå og dytte en sjokolade bit i munnen dems og si "ååå så flink å gå på do selv"og gi dem en stooor klem,  hver gang de har vært på do. Så ser de hvor dumt det blir 😂

Anonymkode: a86f5...7b6

• Liker 3
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du får gi de belønning når de går på do. Likt skal være likt!

Anonymkode: f7217...8e4

Hehehe ja, det syns jeg var en god ide. Behandle de store som den lille blir behandlet, så får nok pipen en annen lyd. Hvis de vil behandles likt så må de jo da også legge seg likt osv. 

Anonymkode: 24c57...16e

• Liker 1
Skrevet

Det er vel fordi den yngste alltid vel nesen alltid er bortskjemt.

Anonymkode: 434fc...893

• Liker 1
Skrevet

Er det noe poeng i å gjøre det så komplisert, da? Bare ikke gi noen respons når de sier at lillesøster er bortskjemt, det er som andre nevner en vanlig søskengreie som går over. Eventuelt kan du si "det er ikke fint å kalle andre i familien for bortskjemte, kan dere slutte med det?" og så latt det bli med det. Ignorere neste gang de gnåler.

Anonymkode: 77b7b...fcb

Skrevet

Jeg er enig med de andre her i at dette er helt vanlig mellom søsken. MEN jeg tenker også at det er litt sjalusi inne i bildet. Helt normalt, så jeg mener ikke noe vondt med det, men de har vært borte en uke og når de kommer, legger de merke til alt det positive som har skjedd mens de var borte osv. De er barn og tenker ikke over alt de får og får lov til/være med på hos mamma. 

Jeg tenker at det du kan gjøre er å gi de en positiv velkomst. Si ting som "Å, så fint at dere kom nå!" "Vi har ventet sånn på dere/gledet oss sånn til dere skulle komme" "Lillesøster har spurt etter dere/gledet seg" eller bare "Så fint å se dere". Det er viktig at de vet at dere tenker på dem når de er borte, spør hva de har gjort hos mamma og fortell dem på forhånd når dere skal gjøre noe bare lillesøster kan eller får være med på, og forklar hvorfor. 

Min mann og jeg har ett barn hver fra før av i tillegg til fellesbarn (nok litt eldre enn dine), og har lært litt underveis. F.eks. har ferier krasjet og vi har da lært oss at barnet får vite hva som skjer, og at vi f.eks. kan spørre mor om det er greit at barnet velger hvem det vil være med. Barna er ofte mye lettere å ha med å gjøre når de blir snakket med og forklart ting, helst før det skal skje. Hos oss pusset vi f.eks. opp rommet til fellesbarnet først og forklarte at det var fordi det barnet bor her hele tiden. Da syns de andre to det var helt greit.

Lykke til, dette går bra! :)

Skrevet

Mitt minste søsken ER bortskjemt. Både jeg og de andre søsknene er voksne nå, og det handler egentlig ikke om sjalusi, men vår mor duller så fælt med han at han kommer aldri til å klare seg selv. Han er 10 år nå og min mor skjærer fortsatt opp maten hans...... mens vi andre har laget vår egen matpakke siden første klasse. Vi er alle biologiske søsken, så det handler ikke om mine/våre, tror det bare handler om at han er siste babyen - og han skal tydeligvis være baby for alltid. Tror det er vanlig, har sett det i mange familier. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...