Gå til innhold

Når søknadsfristen går ut en måned før en ansatt skal være på plass i stillingen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en bachelor som førskolelærer og bor i en kommune hvor vi de første årene av vår karriere må belage oss på vikariater av ulik lengde (som regel et år i slengen fra august til august, men både litt kortere og litt lengre varighet er vanlig), og ofte blir man etterhvert fast ansatt i den barnehagen man jobber i, bare man har is i magen og er dyktig. Nå ligger det et vikariat med et års varighet ute, men jeg ser søknadsfristen er satt bare en måned før man må være på plass i jobben. Det vil si at etter søknadsfrist skal intervjuer igang, og deretter skal noen ansettes.. Vil derfor anta at den som ansettes vil vite om det bare tre uker før den skal være i jobb. Hvem er det som kan søke på slike stillinger? Jeg er absolutt interessert selv da denne stillingen sannsynligvis vil bli fast etterhvert, men har 2 måneders oppsigelsestid i det vikariatet jeg allerede er i og kan ikke starte før flere måneder senere. Vil tro at de eneste aktuelle søkerne er de som allerede er arbeidsledig (og da gjerne også er uten arbeidserfaring innenfor yrket fordi de enda ikke har vært i jobb som førskolelærer etter endt utdannelse i fjor vår). 

Altså, jeg bare tenker høyt da.. Men jeg tenker jo at med så kort tidsrom fra søknadsfrist til noen skal være på plass, så eliminerer man jo mange som kunne vært aktuelle for stillingen? 

Anonymkode: 22476...1c6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja,dette hørtes spesielt ut av de grunnene du nevner. Når er denne fristen?

Anonymkode: 392bf...1ae

• Liker 1
Skrevet

Syntes det høres litt useriøst ut, som du sier utelater man mange søkere, og det kan tyde på mangel på respekt for søkerens tid. Har du andre alternative ville jeg styrt unna. 

Anonymkode: 03491...6d4

Skrevet

Det kan også hende dette bare er en utlysning hvor stillingen egentlig er lovet bort. Kommunen er nødt til å lyse ut uansett. Kanskje de gjør det slik for å slippe masse styr?

(Jeg er forresten AB nr.1 i denne posten )

Anonymkode: 392bf...1ae

• Liker 2
Skrevet

Jeg vil tro at denne stillingen sannsynligvis er besatt, men at de utlyser fordi de må det for å ansette noen på dispensasjon. Får de da en som er utdannet som søker må denne ansettes fremfor en som må få dispensasjon, men ikke dersom ingen med relevant utdannelse kan starte på så kort tid. 

• Liker 1
Skrevet

Det betyr at de ønsker å få en ny tilsatt fra den oppgitte datoen. I realiteten har de fleste gode kandidatene oppsigelsestid og den nytilsatte vil i de fleste tilfeller ikke være på plass før etter datoen.

Anonymkode: 4aafd...f19

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Muscae skrev:

Jeg vil tro at denne stillingen sannsynligvis er besatt, men at de utlyser fordi de må det for å ansette noen på dispensasjon. Får de da en som er utdannet som søker må denne ansettes fremfor en som må få dispensasjon, men ikke dersom ingen med relevant utdannelse kan starte på så kort tid. 

Signerer denne.

Anonymkode: 87c7a...9af

Skrevet

Det kan jo skyldes at de skal dekke opp en permisjon som kom "brått på", eller en vikar som sa opp med kort oppsigelse, og at de derfor håper på å få inn noen så fort som mulig? Jeg har ofte kort tid til ønsket startdato hos meg, for mine vikarer har 1 måneds oppsigelse og da sier det seg selv at jeg ikke rekker å utlyse en ledig stilling i god tid før ønsket startdato. Kommer det da søkere som har 2-3 måneders oppsigelse, men som er gode søkere så tilbyr jeg dem stillingen, og venter heller til de kan begynne. Det er ikke uvanlig det.

• Liker 2
Skrevet

Selv om de ønsker seg en oppstartsdato er de nødt til å ta med i beregningen at den aktuelle kandidaten har lengre oppsigelsestid, så det er ingen grunn til å bli skremt fra å søke.

Anonymkode: f0b8e...3f4

• Liker 1
Skrevet

Det er da helt vanlig å skrive den oppstartsdatoen som er ønskelig, selv om man som arbeidsgiver vet at det kan ta lengre tid før noen faktisk kan begynne i stillingen. Kg altså, for en gjeng.

Anonymkode: b1a12...fb5

• Liker 1
Skrevet

Vi lyser av og til ut med ønske om snarlig tiltredelse. Det betyr allikevel ikke at vi ser bort i fra søkere som har lengre oppsigelsestid. Vil vi ha deg kan vi også vente på deg!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...