Gå til innhold

Trenger hjelp med praksisfortelling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg skal ha en samtale på skolen hvor jeg skal presentere en praksisfortelling og analysere den. Studerer til å bli barnehagelærer. Jeg sliter veldig med dette og lurer på om noen kunne ha hjulpet meg ved å lese igjennom den, og komme med tips til hva jeg bør ha med i analysen? 😊 Analysen skal ha fokus på natur, helse og bevegelse. Har funnet ut at jeg kan skrive noe om sanser, men syntes det er vanskelig å få så mye annet ut av den. Er ganske uerfaren med å analysere praksisfortellinger 😕 Og funnet ut i ettertid når jeg skal jobbe med den at det ikke var den enkleste å analysere. Håper likevel at det er noen her som kan komme med et par tips 😊

Her er fortellingen:

Det er tidlig på ettermiddagen, og barna er ute og leker i barnehagen. Nede ved gjerdet leker det tre jenter, Anna, Hedda og Celine. På snøen sitter Anna og Hedda, de er to små kaniner, Celine står foran de. Hun koser og passer på kaninene sine. De tre jentene snakker litt sammen om hva små kaniner spiser, og blir til slutt enige om at kaniner spiser løvetann, gulrøtter, salat og litt gress.

Etter en stund begynner de to små kaninene å bli litt sultne, og Celine går for å finne litt mat til de. Hun går frem og tilbake langs gjerdet for å prøve å finne litt løvetann og annen mat som kaninene hennes kan spise. Etter litt kommer hun tilbake med litt mat som hun har funnet til dyrene sine. Hun setter seg med foran de to små kaninene, og gir de den maten hun har samlet sammen. De får en fryst blomst hver og litt gress. Anna og Hedda tar begge imot den maten de får, tar det i munnen og begynner å spise. De tygger og smaker. "Nå er vi ferdige med å spise, Hedda" sier Anna. De hopper bortover mot gjerdet og kaster restene av maten de ikke spiste opp, over gjerdet før de alle går videre og setter i gang med en ny lek. 

Anonymkode: e875f...43e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt flott, viktig at noen av de barnehage ansatte ikke ligger på et for høyt intellektuelt nivå i forhold til barna.

God trivsel.

• Liker 1
Skrevet

Har du noen tips å komme med da, om hva jeg kan skrive om i analysen? 

Skrevet

Det viktigste er at du lærere deg hvorfor du sliter med denne oppgaven. Det virker litt som om du ikke helt skjønner hvordan en oppgave skal analyseres

Still deg selv spørsmålene "hva er hensikten med denne fortellingen". Skal den lære barn noe? Om ja, hva skal den lære barn? Hvordan lærer den barn dette? Hvordan er den tilpasset barn? Hva tror du et barn tenker etter å ha lest/ hørt denne historien?

Dette kan hjelpe deg å forstå mer tankegangen bak analysering og hva "forfatteren" har gjort for å kommunisere med barn

Anonymkode: 12666...088

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du noen tips å komme med da, om hva jeg kan skrive om i analysen? 

Dama som har skrevet dette har ikke peil på at blomster kan være giftige og at kaniner kun spiser løvetannblader og ikke stilken på løvetann som er giftig, hold henne vekke fra små barn.
Grei analyse.

AnonymBruker
Skrevet

Er det du som har valgt historien? Hvis du synes historien er vanskelig, kan du velge en annen hendelse å analysere?

Da jeg studerte (riktignok til å bli lærer, men praksis er praksis) og vi skulle dele praksisfortellinger var det som regel for å dele noe vi hadde opplevd som et problem, noe utfordrende, noe som hadde overrasket oss den ene eller andre veien, et opplegg vi hadde gjennomført med suksess, eller lignende. Det må være et poeng med hvorfor du forteller historien. Hva er problemstillingen her? Det er snakk om sanser og natur, men hva er det du vil formidle med nettopp denne historien? Hvorfor har du valgt denne hendelsen og ikke de andre du var borti?

Anonymkode: 0b70e...7cb

AnonymBruker
Skrevet

Poenget med en praksisfortelling er vel at du skal belyse noe som du selv skal reflektere over. Er poenget med denne praksisfortellingen å belyse barnas kunnskaper om fagområdet ditt? Ser du på situasjonen du har observert som en læringssituasjon? Er det noe i fortellingen du ser kan kobles til teori f.eks.? Man skal jo gjerne ikke skrive en praksisfortelling bare for å skrive den, den skal jo sette i gang noen tankeprosesser hos deg selv :)

Anonymkode: dcc27...47e

AnonymBruker
Skrevet
På 27.2.2017 den 10.31, AnonymBruker skrev:

Det viktigste er at du lærere deg hvorfor du sliter med denne oppgaven. Det virker litt som om du ikke helt skjønner hvordan en oppgave skal analyseres

Still deg selv spørsmålene "hva er hensikten med denne fortellingen". Skal den lære barn noe? Om ja, hva skal den lære barn? Hvordan lærer den barn dette? Hvordan er den tilpasset barn? Hva tror du et barn tenker etter å ha lest/ hørt denne historien?

Dette kan hjelpe deg å forstå mer tankegangen bak analysering og hva "forfatteren" har gjort for å kommunisere med barn

Anonymkode: 12666...088

Praksisfortellinger er vel ikke til for å lære barn noe? 

Anonymkode: dcc27...47e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...