AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #1 Skrevet 27. februar 2017 Jeg har en fast stilling i et mindre firma, der jeg har fastlønn og bonusordning. Vi har ikke noe overtidsbetalt, og det er fastsatt i kontrakt at arbeidstiden er 'fleksibel'. Sjefen har tidligere presisert at det er resultatene man bringer som er viktige, og at de derfor ikke er så nøye på at om man er på kontoret på gitte tidspunkt. Dette har passet meg veldig fint ettersom vi jobber i et åpent kontorlandskap med mye bråk, og jeg jobber 10x bedre hjemme i ro og mak. Nylig fikk jeg likevel litt "kjeft" for at jeg ikke var på kontoret en dag det var forventet at jeg skulle være der (var midt i vinterferien og helt stille, og jeg har noen arbeidsoppgaver jeg må ut og snakke med folk for å gjøre). Da ble det presisert at arbeidsuken var slik og slik, og at det forventet at jeg jobbet så og så mange timer. Jeg ble litt satt ut og sa beklager det, vil ikke gjenta seg osv. Nå har jeg derimot tenkt litt over det. Dette året er det kommet opp mer og mer ting utenom arbeidstid. En event vi skulle delta på på kveldstid, samt flere turer utenlands. En av disse var frivillig og jeg kunne godt blitt med, men en annen (som forøvrig også går over en helg), var jeg forventet å delta på. Jeg får ikke noe tillegg for dette. I tillegg får jeg ofte mail og tlf kveldstid og helg - ikke ting jeg må stille opp på, men jeg har en type jobb der det er forventet at man er "oppdatert" og noe tilgjengelig mesteparten av tiden. Jeg er usikker på regelverket her. Dersom jeg faktisk har fastsatt arbeidstid, kan sjefen kreve at man svarer og stiller opp utenom disse tidspunktene? Anonymkode: 6c55f...7ed
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #2 Skrevet 27. februar 2017 Hva står i arbeidskontrakten din? Ingen kan fortelle deg hva du har krav på eller ikke, når vi ikke vet hva du har skrevet under på. Står det noe i kontrakten om at du må belage deg på enkelte jobbreiser ol? Er reisene dekket av jobben, eller er det en tilleggsutgift for deg? Anonymkode: f5088...9a0
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #3 Skrevet 27. februar 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva står i arbeidskontrakten din? Ingen kan fortelle deg hva du har krav på eller ikke, når vi ikke vet hva du har skrevet under på. Står det noe i kontrakten om at du må belage deg på enkelte jobbreiser ol? Er reisene dekket av jobben, eller er det en tilleggsutgift for deg? Anonymkode: f5088...9a0 Jeg må selvsagt ikke betale for fly og hotell. Jobbreiser er ikke nevnt i kontrakten. Anonymkode: 6c55f...7ed
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #4 Skrevet 27. februar 2017 Helt vanlig at man kun tjener opp timer til avspasering ved obligatoriske greier helg og kveld. Man opptjener naturligvis kun vanlig arbeidsdag per helgedag. Anonymkode: 49f68...26e
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #5 Skrevet 27. februar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Helt vanlig at man kun tjener opp timer til avspasering ved obligatoriske greier helg og kveld. Man opptjener naturligvis kun vanlig arbeidsdag per helgedag. Anonymkode: 49f68...26e Jeg opptjener ikke noe ved å delta på dette (lønn eller avspasering), men jeg skulle altså det? Anonymkode: 6c55f...7ed
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #6 Skrevet 27. februar 2017 Tipper problemet til bedriften er uklare forventinger, der man forfekter "fleksibel arbeidstid" på den ene siden, men blir likevel sure hvis folk benytter seg av det (kjenner til det for å si det sånn). Kjenner lusa på gangen, og det er ikke måte på hvor mye det er at bare resultatene teller når man står på og jobber til midnatt, mens man får høre det hvis man går en time tidligere en annen dag. Hva står i kontrakten din? Om det er skrevet noe om normalarbeidstid, 09-17 eller noe som kan tolkes i den retninga ville jeg forholdt meg til det. Bedriften kan ikke forefekte full fleksibilitet det ene øyeblikket samtidig som man mener det motsatte når man tar i bruk fleksibiliteten. Greit at de har forventninger om at det er noen på kontoret til enhver tid, men da må man faktisk være ærlig om at det er et rent driftsbehov og klassifisere det som en ren driftsoppgave/stilling, ikke en fleksibilitetsposisjon som avhenger av etterpørselen. Selv hadde jeg nok ikke giddet. Kjenner også lusa på gangen at "det er forventet at man er tilgjengelig og oppdatert 24//", selv om man aldri utbetaler overtid, får mulighet til å avspasere eller noe som helst. Det er bare en snedig taktikk arbeidsgiver bruker for å slippe å betale overtid, og for å få mulighet til å brenne ut sine ansatte i begge ender. Anonymkode: d5020...6f8 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #7 Skrevet 27. februar 2017 En slik fleksibilitet du beskriver må gå begge veier, hvis ikke blir det misnøye på begge sider. Det er en fin balansekunst, men med en god arbeidsgiver er det mulig. Da får man desto mere lojale ansatte som er villig til å stekke seg langt. Får man derimot en tilbakemelding som du fikk er det bare å sette på bremsene for hvor langt du selv vil strekke deg. Anonymkode: 34bca...4a0 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #8 Skrevet 27. februar 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: En slik fleksibilitet du beskriver må gå begge veier, hvis ikke blir det misnøye på begge sider. Det er en fin balansekunst, men med en god arbeidsgiver er det mulig. Da får man desto mere lojale ansatte som er villig til å stekke seg langt. Får man derimot en tilbakemelding som du fikk er det bare å sette på bremsene for hvor langt du selv vil strekke deg. Anonymkode: 34bca...4a0 Problemet er bare at misnøyen oppstår veldig lett hvis arbeidsgiver likevel viser seg å kreve at man er der et visst tidsrom. Det er veldig vanlig at slik fleksibilitet bare går en vei (det er arbeidsgiver som tjener rått på det for å si det sånn) i min bransje, det er derfor jeg har blitt så skeptisk til det. I min forrige jobb og blant de jeg kjenner er det mange med svært fulle fleksitidskontoer selv om de på papiret hadde mulighet til å flexe (som man likevel aldri fikk tid til på grunn av behov for kontinuerlig drift). Nei, fast arbeidstid som utgangspunkt er 10x ryddigere. Så kan man heller avtale at man kommer tidligere/senere og/eller går tidligere/senere de gangene det er behov for det. Anonymkode: d5020...6f8
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #9 Skrevet 27. februar 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tipper problemet til bedriften er uklare forventinger, der man forfekter "fleksibel arbeidstid" på den ene siden, men blir likevel sure hvis folk benytter seg av det (kjenner til det for å si det sånn). Kjenner lusa på gangen, og det er ikke måte på hvor mye det er at bare resultatene teller når man står på og jobber til midnatt, mens man får høre det hvis man går en time tidligere en annen dag. Hva står i kontrakten din? Om det er skrevet noe om normalarbeidstid, 09-17 eller noe som kan tolkes i den retninga ville jeg forholdt meg til det. Bedriften kan ikke forefekte full fleksibilitet det ene øyeblikket samtidig som man mener det motsatte når man tar i bruk fleksibiliteten. Greit at de har forventninger om at det er noen på kontoret til enhver tid, men da må man faktisk være ærlig om at det er et rent driftsbehov og klassifisere det som en ren driftsoppgave/stilling, ikke en fleksibilitetsposisjon som avhenger av etterpørselen. Selv hadde jeg nok ikke giddet. Kjenner også lusa på gangen at "det er forventet at man er tilgjengelig og oppdatert 24//", selv om man aldri utbetaler overtid, får mulighet til å avspasere eller noe som helst. Det er bare en snedig taktikk arbeidsgiver bruker for å slippe å betale overtid, og for å få mulighet til å brenne ut sine ansatte i begge ender. Anonymkode: d5020...6f8 Takk for svar. I kontrakten er jeg oppført med ukentlig/daglige arbeidstimer, men stillingen er beskrevet som "ledende/særlig uavhengig". Videre står det selvsagt at "arbeidstaker forventes å arbeide i det omfang som er nødvendig for å ivareta oppgaver" - prosjektene jeg selv arbeider med ivaretar jeg fullt og helt selv, og jobbreiser har ikke direkte effekt på disse. Jeg ligger foran skjema med mine arbeidsoppgaver. Jeg kommer nok til å forholde meg til tradisjonell arbeidstid fra nå av, selv om det til tider vil bety at jeg sitter og tvinner tommeltotter... Det jeg derimot er usikker på, er om jeg skal delta på ting utenom arbeidstid eller faktisk sette foten ned. Kan trygt si at jeg etter denne ene tilbakemeldingen ble litt mer negativ. Jeg håper og tror jeg er i stand til å negative tilbakemeldinger, men om jeg føler meg irettesatt på en måte som er urimelig, merker jeg at jeg legger an en annen holdning til arbeidsgiver. La faktisk inn en jobbsøknad hos et annet firma nå i helgen. Mulig dette er en prat jeg må ta med sjefen? Jeg lurte litt på om jeg skulle si at dersom "timene ikke er så fleksible som jeg har fått inntrykk av, så er det ok og jeg kan forholde meg til det - men da vil jeg gjerne ha avspasering for de evt. tilleggstimene jeg tar mht. reiser og events utenom arbeidstid". Anonymkode: 6c55f...7ed
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #10 Skrevet 27. februar 2017 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Problemet er bare at misnøyen oppstår veldig lett hvis arbeidsgiver likevel viser seg å kreve at man er der et visst tidsrom. Det er veldig vanlig at slik fleksibilitet bare går en vei (det er arbeidsgiver som tjener rått på det for å si det sånn) i min bransje, det er derfor jeg har blitt så skeptisk til det. I min forrige jobb og blant de jeg kjenner er det mange med svært fulle fleksitidskontoer selv om de på papiret hadde mulighet til å flexe (som man likevel aldri fikk tid til på grunn av behov for kontinuerlig drift). Nei, fast arbeidstid som utgangspunkt er 10x ryddigere. Så kan man heller avtale at man kommer tidligere/senere og/eller går tidligere/senere de gangene det er behov for det. Anonymkode: d5020...6f8 Jeg skjønner godt hvor du kommer fra og med din erfaring hadde jeg også foretrukket fastere rammer. Jeg har selv hatt begge ordninger i samme selskap. Vi hadde tidligere mer fleksibilitet enn idag. Men heldigvis hadde jeg en veldig grei arbeidsgiver så jeg hadde også friheten til å hente inn det jeg hadde jobbet overtid, men overtidsbetaling hadde vi ikke. I dag har vi en ordning med kjernetid og fleksitid utover kjernetiden + overtidsbetaling. Arbeidsgiver er 100% inneforstått med at vi skal ha igjen det vi jobber overtid i form av tid og/eller penger. Men avspasering må tas ut etter avtale og slik at det passer mtp de prosjektene som er igang, naturligvis. Vi har timeteller som stempler oss inn og ut når vi kommer og går. Dette mislikte jeg sterkt til å begynne med, men ser at det også gagner meg fordi jeg lettere ser hva jeg opparbeider meg av overtid/fleksitid, noe som vi tidligere bare tok på "gefühlen". Det er også lettere å si nei til kveldsjobbing med litt striktere rammer. Anonymkode: 34bca...4a0
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #11 Skrevet 27. februar 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. I kontrakten er jeg oppført med ukentlig/daglige arbeidstimer, men stillingen er beskrevet som "ledende/særlig uavhengig". Videre står det selvsagt at "arbeidstaker forventes å arbeide i det omfang som er nødvendig for å ivareta oppgaver" - prosjektene jeg selv arbeider med ivaretar jeg fullt og helt selv, og jobbreiser har ikke direkte effekt på disse. Jeg ligger foran skjema med mine arbeidsoppgaver. Jeg kommer nok til å forholde meg til tradisjonell arbeidstid fra nå av, selv om det til tider vil bety at jeg sitter og tvinner tommeltotter... Det jeg derimot er usikker på, er om jeg skal delta på ting utenom arbeidstid eller faktisk sette foten ned. Kan trygt si at jeg etter denne ene tilbakemeldingen ble litt mer negativ. Jeg håper og tror jeg er i stand til å negative tilbakemeldinger, men om jeg føler meg irettesatt på en måte som er urimelig, merker jeg at jeg legger an en annen holdning til arbeidsgiver. La faktisk inn en jobbsøknad hos et annet firma nå i helgen. Mulig dette er en prat jeg må ta med sjefen? Jeg lurte litt på om jeg skulle si at dersom "timene ikke er så fleksible som jeg har fått inntrykk av, så er det ok og jeg kan forholde meg til det - men da vil jeg gjerne ha avspasering for de evt. tilleggstimene jeg tar mht. reiser og events utenom arbeidstid". Anonymkode: 6c55f...7ed Au da (Det jeg uthevet). Om det er dette som står ordrett i kontrakten så har du faktisk en slik stillingskategori. Ikke at det alltid er galt, men den medfører faktisk at du ikke er omfattet av arbeidstidsreglementet i AML. Du er dermed regnet som unntatt fra lat som heter arbeidstid i arbeidsmiljøloven og kan følgelig ikke kreve å gå hjem kl. 16. På den annen side så skal en særlig uavhengig/ledende stilling også ledsages av mandat til å prioritere og bestemme når, hvor og hvordan arbeidsoppgaver løses (det er jo det en ledende stilling innebærer i praksis, man skal styre). Problemet er at denne ordningen i noen grad misbrukes, for det er slett ikke alle arbeidsgivere som følger dette. Dvs, de forventer ubegrenset arbeidstid, men gir ikke samtidig mandatet ti å styre hvilke arbeidsoppgaver som tas, hvordan de skal løses og når de skal gjøres samtidig. Det har vært noen slike saker i rettsvesenet, der arbeidsgivere har blitt dømt fordi de har misbrukt ordningen. Hadde jeg vært deg hadde jeg heller søkt ny jobb ja, for dersom du faktisk ikke gjør lederoppgaver og/eller så spesialiserte oppgaver på en måte du har en råderett og styringsrett over arbeidsoppgavene så kan du bli utnyttet. Anonymkode: d5020...6f8 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #12 Skrevet 27. februar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner godt hvor du kommer fra og med din erfaring hadde jeg også foretrukket fastere rammer. Jeg har selv hatt begge ordninger i samme selskap. Vi hadde tidligere mer fleksibilitet enn idag. Men heldigvis hadde jeg en veldig grei arbeidsgiver så jeg hadde også friheten til å hente inn det jeg hadde jobbet overtid, men overtidsbetaling hadde vi ikke. I dag har vi en ordning med kjernetid og fleksitid utover kjernetiden + overtidsbetaling. Arbeidsgiver er 100% inneforstått med at vi skal ha igjen det vi jobber overtid i form av tid og/eller penger. Men avspasering må tas ut etter avtale og slik at det passer mtp de prosjektene som er igang, naturligvis. Vi har timeteller som stempler oss inn og ut når vi kommer og går. Dette mislikte jeg sterkt til å begynne med, men ser at det også gagner meg fordi jeg lettere ser hva jeg opparbeider meg av overtid/fleksitid, noe som vi tidligere bare tok på "gefühlen". Det er også lettere å si nei til kveldsjobbing med litt striktere rammer. Anonymkode: 34bca...4a0 Det virker jo bra. Selvsagt skal man ikke stå på barrikadene hvis man faktisk har en veldig fleksibel ordning som fungerer, men min erfaring blant meg selv og kolleger er at det skjer oftere at det ikke fungerer at det faktisk gjør det. Fleksibilitet kan være bra, men alt for høy fleksibilitet skaper bare uklare rammer og skaper lettere irritasjon hos både arbeidstaker og giver. Men det er jo tross alt arbeidsgiver som har ansvaret for å finne en ordning som skaper minst mulig irritasjon, dette kan jo ikke være arbeidstakers ansvar. Man skal passe på så man ikke blir så fleksibel at man i praksis aldri har fri. Been there, done that og det anbefales ikke. Anonymkode: d5020...6f8
cmd Skrevet 27. februar 2017 #13 Skrevet 27. februar 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er usikker på regelverket her. Dersom jeg faktisk har fastsatt arbeidstid, kan sjefen kreve at man svarer og stiller opp utenom disse tidspunktene? Med fleksibilitet mener jeg at du kan komme/begynne på jobb mellom kl 7-9 .. fleksibel. Du kan jobbe hjemmefra også MEN da må du gi beskjed om det. Men man kan IKKE bare jobbe hjemmefra uten noe grunn. Man må komme på jobb for det er arbeidsstedet ditt. Uansett greit å avklare alt på forhånd. Men som du skriver, er det bedre å ha positiv holding. Lykke til med den jobb søknaden. 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #14 Skrevet 27. februar 2017 1 minutt siden, cmd skrev: Med fleksibilitet mener jeg at du kan komme/begynne på jobb mellom kl 7-9 .. fleksibel. Du kan jobbe hjemmefra også MEN da må du gi beskjed om det. Men man kan IKKE bare jobbe hjemmefra uten noe grunn. Man må komme på jobb for det er arbeidsstedet ditt. Uansett greit å avklare alt på forhånd. Men som du skriver, er det bedre å ha positiv holding. Lykke til med den jobb søknaden. TS har oppgitt viktig informasjon om at kontrakten inneholder formuleringen "særlig uavhengig/ledende stilling". Det er en gamechanger i arbeidskontrakten, for det skal bety at man kan komme og gå som man vil, samt skal egentlig ha fått makten til å prioritere og bestemme hva og når ting skal gjøres. Så joda, ut fra dette kan man i teorien jobbe hjemme som man vil. Problemet til TS kan nok heller være at arbeidsgiver ikke ser ut til å kunne nok om hva ledende stilling innebærer i praksis, eller så prøver de seg på å utnytte ordningen slik mange arbeidsgivere har gjort. Får man ledene stilling bør det følges av et ganske solid mandat til å kunne lede. Anonymkode: d5020...6f8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå