Gå til innhold

Er dette normalt eller er jeg ekstremt gjerrig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nylig unnet meg en liten ferie etter 2 år. Ferien kostet meg ca. 7000 kr. Og nå har jeg fryktelig dårlig samvittighet for å ha sløst vekk penger på ferie. Jeg angrer faktisk på at jeg reiste, selvom ferien i seg selv var kjempefin. 

Nå vurderer jeg å jobbe ekstra for å tjene inn de 7000kr jeg sløste vekk på ferie. 

Noen andre som har det på den måten? Andre som får dårlig samvittighet når de bruker penger på "unødvendige" ting? 

Anonymkode: 2a943...cef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, men akkurat ferier nekter jeg å forholde meg til. Aldri regnet ut totalsum, for da kommer jeg aldri til å reise noe sted igjen. :P

Enten reiser jeg eller så reiser jeg ikke, alt etter sparemål og økonominen. Men skal man telle kroner og hver kveld sitte og tenke at "jaja, nå fløy 1254 kr ut av vinduet" så er det vel like greit å la være.

Anonymkode: b0e82...f9e

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nylig unnet meg en liten ferie etter 2 år. Ferien kostet meg ca. 7000 kr. Og nå har jeg fryktelig dårlig samvittighet for å ha sløst vekk penger på ferie. Jeg angrer faktisk på at jeg reiste, selvom ferien i seg selv var kjempefin. 

Nå vurderer jeg å jobbe ekstra for å tjene inn de 7000kr jeg sløste vekk på ferie. 

Noen andre som har det på den måten? Andre som får dårlig samvittighet når de bruker penger på "unødvendige" ting? 

"Normalt" er jo et ganske vidt begrep, og det er nok mange som har angret på litt vel ekstravagante ferier finansiert med kredittkort, men med mindre du har en svært presset økonomi så hørtes det litt rart ut ja :)

Husk at du skal leve også, og hvis penger skal ha noen verdi så må du jo bruke av dem en eller annen gang :)

• Liker 4
Skrevet

Altså,det er viktig å ikke sløse penger, men opplevelser er faktisk der fineste du kan få for penger. Det er viktig å nyte livet litt også. 

Anonymkode: 74e36...be5

• Liker 7
Skrevet
49 minutter siden, prt90 skrev:

"Normalt" er jo et ganske vidt begrep, og det er nok mange som har angret på litt vel ekstravagante ferier finansiert med kredittkort, men med mindre du har en svært presset økonomi så hørtes det litt rart ut ja :)

Husk at du skal leve også, og hvis penger skal ha noen verdi så må du jo bruke av dem en eller annen gang :)

Jeg eier ikke et kredittkort og vil si at jeg har en stabil og god økonomi, tjener 600 000kr i året (brutto) og 60% av boliglånet er nedbetalt, har en buffer/sparekonto på 300 000kr.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg eier ikke et kredittkort og vil si at jeg har en stabil og god økonomi, tjener 600 000kr i året (brutto) og 60% av boliglånet er nedbetalt, har en buffer/sparekonto på 300 000kr.

Da synes ikke jeg det er normalt. Dra på ferie og kos deg, hvert år! Med GOD samvittighet.

viktig å oppleve også. 

Skrevet

Om du er gjerrig vet jeg ikke. Men jeg tror ikke jeg hadde klart å forholde med til deg. 

Anonymkode: 6ab80...e0d

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor sparer du ikke i aksjefond?

Det å bruke lite penger er utrolig smart. Alt for mange lever over evne og får store økonomiske problemer. Det er mye bedre å leve under evne og ha en stor buffer mellom deg og fattigdom.

• Liker 2
Skrevet

Nei, for jeg kjøper ferier for en god pris. Sist reiste jeg i Mai på 4 stjernes all inklusive i 1 uke ture retur med alt for 2000kr... det er billigere å være i syden enn hjemme :) Men det er ikke alle som kan reise utenom fellesferien da :D

Anonymkode: cfd33...1d9

Skrevet (endret)
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, for jeg kjøper ferier for en god pris. Sist reiste jeg i Mai på 4 stjernes all inklusive i 1 uke ture retur med alt for 2000kr... det er billigere å være i syden enn hjemme :) Men det er ikke alle som kan reise utenom fellesferien da :D

Anonymkode: cfd33...1d9

Ikke alle er like heldige som deg nei. Reisebyråene vet å skvise mest mulig ut av familier med skolebarn. Selv har jeg nettopp bestilt en uke for meg og to tenåringer i påsken. Ukene både før og etter er prisen rundt kr 13 000 for alle tre, i påskeuken hopper den opp til kr 22 000,-. Vi velger å ta all inclusive, fordi vi fant ut at vi ville slappe av, og at kr 2000 per person i en uke med hva vil vil ha, ikke er så ille (vi har en tendens til å krangle en del om både hvor vi skal spise, og hva vi skal spise, så betaler meg vekk ifra en del unødvendig kjekling på ferie).

TS : økonomi er som mat og mosjon, det er hva du gjør til hverdags som teller. Hva du gjør en gang iblant, er det som gir deg noe godt å se tilbake på når du er 80 år og sitter på et sykehjem.... Så unn deg ferie, og kos deg med minnene. 

Endret av MorTil2
Skrevet

Du har jo allerede vært der, så hva er poenget ved å dvele ved det? Det vil ikke magisk gi deg pengene tilbake. Det eneste det fører til er at du har dårlig samvittighet. Så du kan enten fortsette å ha dårlig samvittighet for noe du ikke kan endre, eller akseptere at du brukte pengene og move on

Anonymkode: f127c...735

Skrevet

Du får ikke tatt med deg noe i grava, for å si det sånn. Spørsmålet er hva du ønsker å sitte igjen med når du er gammel: urørt sparekonto eller opplevelser.

Anonymkode: 115e5...0f8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...