AnonymBruker Skrevet 26. februar 2017 #1 Skrevet 26. februar 2017 Dette er for mange sikkert et skikkelig teit spørsmål, men jeg har ikke tatt buss på sikkert 10 år så jeg vet ikke hvordan ting fungerer lenger. Jeg skal tilbringe en uke i Oslo og regner med at jeg må ta en del buss. Hvordan fungerer det med betaling på bussen nå? Kan man fremdeles betale kontant til sjåføren, eller er det lettere med en app? Hvilken app er det som brukes i Oslo? Kjøper man billett på appen og setter seg rett på bussen, eller må man vise noe til sjåføren? Jeg irriterer med grønn over folk som ikke har styr på slikt på forhånd så vil helst ikke være en av de som står der og bruker masse unødvendig tid. Tusen takk til dere som tar dere tid til å svare! Anonymkode: 83408...a9d 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2017 #2 Skrevet 26. februar 2017 Jeg betaler alltid med kontanter til sjåføren. Anonymkode: 16d99...8b4
Strikkagenser Skrevet 26. februar 2017 #4 Skrevet 26. februar 2017 Last ned ruter-appen. Kjøp billett på den og gå på det transportmidlet du skal bruke. Trenger ikke å vises til noen, med mindre det er kontroll. 6
DobbelX Skrevet 26. februar 2017 #5 Skrevet 26. februar 2017 Bruk ruter-appen. Den er lettvint og billigere enn å betale til sjåføren. 3
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2017 #6 Skrevet 26. februar 2017 Tusen takk for svar alle sammen Da ser jeg at jeg har alternativer og at jeg ikke gjør noe feil om jeg kommer for å betale kontant 😂 Anonymkode: 83408...a9d
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2017 #7 Skrevet 26. februar 2017 Du kan laste ned betalingsappen til Ruter og betale der. Du trenger ikke vise noe til sjåføren. Jeg ville gjort litt kjapp matte på hvor mye du skal reise kollektivt, for det kan fort bli dyrt med enkeltbilletter. Hvis du skal ta bussen (eller t-bane eller trikk) mer enn 8 ganger på én uke (altså 4 ganger rut/retur) lønner det seg å kjøpe ukesbillett. Anonymkode: 129e6...9c7 3
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2017 #8 Skrevet 26. februar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar alle sammen Da ser jeg at jeg har alternativer og at jeg ikke gjør noe feil om jeg kommer for å betale kontant 😂 Anonymkode: 83408...a9d Det er mye dyrere å kjøpe av bussjåføren enn å kjøpe på forhånd/på appen! https://ruter.no/kjop-billett/billetter-og-priser/enkeltbillett/ Anonymkode: 129e6...9c7 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2017 #9 Skrevet 26. februar 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er mye dyrere å kjøpe av bussjåføren enn å kjøpe på forhånd/på appen! https://ruter.no/kjop-billett/billetter-og-priser/enkeltbillett/ Anonymkode: 129e6...9c7 Takk for tips! Da laster jeg nok ned appen Anonymkode: 83408...a9d
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2017 #10 Skrevet 26. februar 2017 Jeg vil bare slå et slag for Ruter-appen. Når du har satt den opp er den superenkel og rask å bruke, du har alltid full kontroll på hvor lang "reisetid" du har igjen, og du kan legge inn at du skal betale med Vipps (og andre betalingsmåter), og du trenger ikke planlegge på forhånd om du skal bruke trikk, T-bane eller buss - det er bare å betale og hoppe på første transportmiddel som går i riktig retning. Anonymkode: 57527...177 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2017 #11 Skrevet 26. februar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil bare slå et slag for Ruter-appen. Når du har satt den opp er den superenkel og rask å bruke, du har alltid full kontroll på hvor lang "reisetid" du har igjen, og du kan legge inn at du skal betale med Vipps (og andre betalingsmåter), og du trenger ikke planlegge på forhånd om du skal bruke trikk, T-bane eller buss - det er bare å betale og hoppe på første transportmiddel som går i riktig retning. Anonymkode: 57527...177 Så greit :D Anonymkode: 83408...a9d
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2017 #12 Skrevet 26. februar 2017 Last ned appen og legg inn kortinformasjon på forhånd, så slipper du å knote med det mens du venter på bussen. Det er flere type billetter du kan kjøpe. Skal du være en uke i Oslo kan du kjøpe 7-dagers, koster 240 spenn så lenge du holder deg innenfor sone 1. Billetten du kjøper, uansett hvilken kan benyttes på trikk, buss og t-bane. Påstigning på busser: Du kan benytte alle dører for påstigning på bussen, billettsjekk foregår ved stikkontroll. Unntaket er de grønne bussene som kjører Akershus-Oslo. Du kan benytte disse innenfor Oslo hvis du vil, og påstigning foran hos sjåføren ved å vise frem billett. Anonymkode: 444e6...401 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå