Gå til innhold

Lavt stoffskifte og utbrent

Anbefalte innlegg

Gjest NorahLudoAllis
Skrevet
2 timer siden, Sigrid-sin skrev:

@NorahLudoAllis

Jeg er 40. 
Driver nå og finjusterer for å finne en dose jeg kan følge meg "minst dårlig" på. 
Har tidligere blitt anbefalt å bli stående på verdier ned mot 0,02, for legen mente at mange måtte være der for å føle seg bra. Det tok litt tid før jeg innså at dette kanskje ble feil, og kontaktet en ny lege privat (Volvat). Hun anbefaler meg å ligge på 0,5 inntil videre, men jeg har ikke helt klart å "lande" der. Siste prøver har vist tsh 0,18 og tsh 1,5 (med små dosejusteringer). 

Er nok viktig å finne en dose som man sover godt på, for søvn er jo beste form for restitusjon. 

Jeg bruker en del energi på å prøve å leve et normalt liv med familien, men klarer dessverre ikke å jobbe. Blir for mange baller i lufta, og for mye stress. Legen sier at det utløses mange stresshormoner på for høy dose, så håper det ordner seg... 

Oj, herlighet - det var et merkelig råd å gi. Har du virkelig fått dette rådet av en lege? Det blir iallfall jeg syk av - og får skikkelig hypersymptomer. 

Det er riktig at man blir hyper på en dårlig måte av å være for høy. Jeg merket det ble ille etter barn kom til verden, fordi det jo skjer så mye rundt en at hjernen bare koker over liksom. 

Jeg vil tro du vil kunne jobbe som normalt når dosen har stabilisert seg og vært der en stund - men du må belage deg på at livet ikke blir som normalt igjen. Det koster å stå i jobb, men det er jo et mål i seg selv at man ikke blir ufør liksom. 

Det er langt verre å ende som ufør på sikt enn det er å bruke endel energi på å holde seg i jobb, iallfall ser jeg det sånn. Og for min del koster det ifht at jeg ikke kunne prioritere ting som andre kunne.

Hva tenker du på som små dosejusteringer forresten? Altså hva brukte du pr. Uke med 0,18 og hva bruker du når du får 1,5? Pr. Uke altså?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
24 minutter siden, NorahLudoAllis skrev:

Oj, herlighet - det var et merkelig råd å gi. Har du virkelig fått dette rådet av en lege? Det blir iallfall jeg syk av - og får skikkelig hypersymptomer. 

Det er riktig at man blir hyper på en dårlig måte av å være for høy. Jeg merket det ble ille etter barn kom til verden, fordi det jo skjer så mye rundt en at hjernen bare koker over liksom. 

Jeg vil tro du vil kunne jobbe som normalt når dosen har stabilisert seg og vært der en stund - men du må belage deg på at livet ikke blir som normalt igjen. Det koster å stå i jobb, men det er jo et mål i seg selv at man ikke blir ufør liksom. 

Det er langt verre å ende som ufør på sikt enn det er å bruke endel energi på å holde seg i jobb, iallfall ser jeg det sånn. Og for min del koster det ifht at jeg ikke kunne prioritere ting som andre kunne.

Hva tenker du på som små dosejusteringer forresten? Altså hva brukte du pr. Uke med 0,18 og hva bruker du når du får 1,5? Pr. Uke altså?

Husk på at blodprøven viser ikke korrekt dose før man har stått på samme medisindose i 3 måneder. 6 ukers blodprøven er bare en idnikator på om man er på rett vei med medisinene. Ingen skal justere sin medisindose fra uke til uke, det er jo å be om problemer. Hvilken lege er det som lar pasienten drive på slik, på egenhånd? 

Anonymkode: 25f6d...4b0

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Sigrid-sin skrev:

@Blablab Oppfattet deg ikke som bastant ;-) 

Jeg har også lest flere steder at TSH kan være nesten ned mot 0,0. Har vært inne på Sonjas Stoffskifteforum, men synes at det er veldig mye snakk om naturlige medisiner, så prøver derfor via denne diskusjonstråden å finne noen andre med erfaringer. 

Vet egentlig ikke helt hva som passer med med dosering, men går nå hos privat lege på Volvat som anbefaler meg å prøve 0,5 så da går jeg for det. Lykke til til deg! 

Da tar du livet av pasienten med 0,0. Kom deg til lege og få hejlp ikke sitt og les livsfarlige råd på nettet. 

• Liker 2
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da tar du livet av pasienten med 0,0. Kom deg til lege og få hejlp ikke sitt og les livsfarlige råd på nettet. 

Poenget mitt er IKKE at man skal kjøre på til TSH er 0,0 dersom man opplever hypersymptomer. Disse sliter på hjertet i lengden og bør unngås så vidt det er mulig. Poenget mitt er at det er fryktelig synd at mange leger kun doserer etter blodprøvesvar og ikke pasientens symptomer. Det er synd at mange går underdoserte fordi leger kjører bastant på en TSH mellom 0,5 - 1,5. Det er synd at jeg kan nektes et optimalt liv fordi jeg f.eks skulle trenge en TSH på 0,2 for å føle meg frisk. Det er ikke blodprøvesvaret mitt som forteller meg om jeg riktig dosert, det er kroppen min.

Går du på preparater som inneholder T3 vil disse også gi en TSH på nærmere 0. 

Siden under er super. Basert på pasienterfaringer:

https://stopthethyroidmadness.com/tsh-why-its-useless/

Skrevet

Jeg vil ikke stjele denne tråden, men mange her sliter med stoffskifte og jeg kunne trengt veiledning ang. dette... Jeg lurer veldig på om jeg sliter med det også... Er det innafor å spørre legen om han kan "utrede" meg for dette (er vel bare en blodprøve)? Eller er det ikke greit å fortelle legen hva han skal gjøre, fordi leger gjerne er de som skal foreslå løsninger for pasienter? Jeg har sett på symptomer av lavt stoffskifte på nett, og jeg kjenner meg ganske godt igjen i symptomene... Er bare så redd legen skal titte dumt på meg

Skrevet
3 minutter siden, Spiteful skrev:

Jeg vil ikke stjele denne tråden, men mange her sliter med stoffskifte og jeg kunne trengt veiledning ang. dette... Jeg lurer veldig på om jeg sliter med det også... Er det innafor å spørre legen om han kan "utrede" meg for dette (er vel bare en blodprøve)? Eller er det ikke greit å fortelle legen hva han skal gjøre, fordi leger gjerne er de som skal foreslå løsninger for pasienter? Jeg har sett på symptomer av lavt stoffskifte på nett, og jeg kjenner meg ganske godt igjen i symptomene... Er bare så redd legen skal titte dumt på meg

Du kan absolutt be om en blodprøve. Men der er mange ting som kan gi deg symptomer lik de symptomene man får ved for lavt stoffskifte. 

En annen ting kan være folatmangel, og der finnes mange andre problemer. Snakk med legen din. 

Anonymkode: 4f995...0c5

• Liker 1
Skrevet (endret)
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan absolutt be om en blodprøve. Men der er mange ting som kan gi deg symptomer lik de symptomene man får ved for lavt stoffskifte. 

En annen ting kan være folatmangel, og der finnes mange andre problemer. Snakk med legen din. 

Anonymkode: 4f995...0c5

Problemet er at legen min bare sier D-vitamin mangel. Jeg har gått på D-vitamin tabletter siden desember nå og jeg føler meg absolutt ikke noe bedre... Dessuten så følte jeg meg akkurat slik sm nå i sommer, og da hadde jeg ikke D-vitamkn mangel, men jernmangel (jernet er innenfor normalen nå). Og jeg vet ikke hva annet legen burde sjekke når jeg tar blodprøve. Kan jo ikke sjekkes for alt som er å sjekkes for heller...

Endret av Spiteful
Skrevet
2 minutter siden, Spiteful skrev:

Problemet er at legen min bare sier D-vitamin mangel. Jeg har gått på D-vitamin tabletter siden desember nå og jeg føler meg absolutt ikke noe bedre... Dessuten så følte jeg meg akkurat slik sm nå i sommer, og da hadde jeg ikke D-vitamkn mangel, men jernmangel (jernet er innenfor normalen nå). Og jeg vet ikke hva annet legen burde sjekke når jeg tar blodprøve. Kan jo ikke sjekkes for alt som er å sjekkes for heller...

Joda. Det aller enkleste og billigste er jo å faktisk ta noen blodprøver. Be om stoffskifteprøver, B12 og folat. Og fortell legen at du ikke kjenner deg bedre etter d-vitamin start.

Men som en sa over, behøver ikke være det. Jeg har akkurat testet og mine prøver var fine. Og jeg har virkelig samtlige symptomer på lavt stoffskifte... hva som feiler meg vet jeg fortsatt ikke, men legen/jeg heller mot depresjon rett og slett.

• Liker 1
Skrevet

Det er veldig mange som går til legen å tror de har lavt stoffskifte. Ofte er det ikke tilfelle, symptomene er lik en rekke andre tilstander. Men be om det ved neste legetime om du er usikker. Det er en enkel blodprøve- så vet du.

Anonymkode: eb5bc...05a

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, BlendaSensitive skrev:

Joda. Det aller enkleste og billigste er jo å faktisk ta noen blodprøver. Be om stoffskifteprøver, B12 og folat. Og fortell legen at du ikke kjenner deg bedre etter d-vitamin start.

Men som en sa over, behøver ikke være det. Jeg har akkurat testet og mine prøver var fine. Og jeg har virkelig samtlige symptomer på lavt stoffskifte... hva som feiler meg vet jeg fortsatt ikke, men legen/jeg heller mot depresjon rett og slett.

Takk for svar.

Jeg tror jeg slet med depresjon en del for 3 år siden (dro aldri til lege da så er ikke helt sikker), men de to siste årene har ikke vært som det året jeg mistenkte depresjon... Tror dog også legen min har mistenkt depresjon (uten å si det direkte) for han har spurt meg om hvordan humøret mitt er (muligens det er vanlig...?) men jeg har løyet og sagt jeg har det tipp topp når jeg for det meste er gretten og har en følelse av håpløshet 24/7...

Skrevet
1 minutt siden, Spiteful skrev:

Takk for svar.

Jeg tror jeg slet med depresjon en del for 3 år siden (dro aldri til lege da så er ikke helt sikker), men de to siste årene har ikke vært som det året jeg mistenkte depresjon... Tror dog også legen min har mistenkt depresjon (uten å si det direkte) for han har spurt meg om hvordan humøret mitt er (muligens det er vanlig...?) men jeg har løyet og sagt jeg har det tipp topp når jeg for det meste er gretten og har en følelse av håpløshet 24/7...

Jeg har for 15 år siden vært deprimert også. Symptomene nå er mye mer fysisk og lignet ikke det jeg hadde da,

Og det satt/sitter langt inne hos meg nå å innrømme at det kanskje er en depresjon igjen. Føles som et nederlag, føler meg som dårlig person liksom.

Men be om utredning for stoffskifte, er ingen dyr undersøkelse akkurat. :) 

Klem til deg!

Skrevet
6 minutter siden, BlendaSensitive skrev:

Jeg har for 15 år siden vært deprimert også. Symptomene nå er mye mer fysisk og lignet ikke det jeg hadde da,

Og det satt/sitter langt inne hos meg nå å innrømme at det kanskje er en depresjon igjen. Føles som et nederlag, føler meg som dårlig person liksom.

Men be om utredning for stoffskifte, er ingen dyr undersøkelse akkurat. :) 

Klem til deg!

Må være ærlig å innrømme at jeg også føler det litt som et nederlag... Eller altså jeg har det egentlig ganske bra her i livet... Føler jeg ikke har rett til å være trist når andre har det verre enn meg...

Men tror nok jeg ber om utredning, skader jo ikke! Tusen takk for svar❤❤❤

• Liker 1
Gjest NorahLudoAllis
Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Husk på at blodprøven viser ikke korrekt dose før man har stått på samme medisindose i 3 måneder. 6 ukers blodprøven er bare en idnikator på om man er på rett vei med medisinene. Ingen skal justere sin medisindose fra uke til uke, det er jo å be om problemer. Hvilken lege er det som lar pasienten drive på slik, på egenhånd? 

Jeg tror ikke noen snakket om å endre doser fra uke til uke sånn helt vilkårlig og så sjekke på prøver?

Jeg skjønte ikke helt hva du siterte på her.

Endret av NorahLudoAllis
Gjest NorahLudoAllis
Skrevet (endret)

4 uker er for kort, det er bare gravide som skal sjekke så ofte. 

Andre skal vente mellom 6-8 uker.

Har ikke hørt at klokkeslett har særlig innvirkning, men det er viktig at du ikke tar Levaxin samme dag. Jeg tar med meg Levaxin og tar den rett etter prøven istedet.

Det tar tid å komme seg fra utmattelsen man har i starten(mange går jo lenge ubehandlet), og stoffskifteutfordringer krever at du prioriterer kosthold, aktivitet(yoga nå kanskje, gåturer- og etterhvert trappe opp treningsevnen) og hvile. Legg inn aktive hvilepauser hver dag, flere ganger. En fastlege anbefalte meg faktisk litt meditasjon/mindfullness, og det var igrunnen ikke så dumt. Den perioden jeg var alt før høy kunne en aktivitet bare være en kort skautur hvor målet er å glo på en kjedelig stein :P Hjernen trengte liksom pause. Jeg følte iallefall aktiv avslapping hjalp, nå er jeg såpass grei i formen at jeg kun trenger aktiv hvile i full ro om jeg har hatt støyete møter/gått mye i trafikkbelastede områder. 

Ett tips er også ørepropper som er med overalt. Man blir litt sånn "høysensitiv" på lyder/inntrykk gjerne, og dess dårligere man er dess mindre orker man det. På det verste var jeg også utrolig lyssensensitiv. 

Man må investere endel tid(og litt penger på diverse hjelpemidler) på å komme ut av utmattelsesbobla og holde seg der.

Jeg velger meg for eksempel ikke jobber jeg vet ikke funker, og har valgt et yrke som er mer kompatibelt med sykdommen(relativt rolig, kontor, utredninger med forskjellige frister, ikke femtitusen møter/telefoner konstant eller mye reising osv). Jeg kunne eksempelvis aldri jobbet i barnehage, hatt mye samtaler på telefon eller skift. Da hadde jeg nok havnet i den "konstant sykemeldt" loopen. 

De jeg kjenner med samme sykdom som jobber i de yrkene er forsåvidt også konstant sykemeldt og/eller ufør. Eventuelt har tatt videreutdanning for å bytte arbeidsområder etter årevis med sykemeldinger av og på.

Endret av Nori
Gjest Sigrid-sin
Skrevet

@NorahLudoAllis

Takk for gode råd. Høres ut som du er akkurat den jeg har lett etter med tanke på erfaringsdeling :) Det jeg er minst flink til er nok å legge inn hvilkepauser selv om jeg ikke føler for det der og da, men det kan nok være lurt å gjøre det "forebyggende". Det kan nok være lurt å bestemme seg for å konsekvent legge seg og hvile fra 14-15 hver dag f.eks. Kjedelig, men nødvendig. 

Fremdeles ikke helt klok på hvordan man vet om man er under- eller overdosert, når man er veldig nær å finne riktig dose. Skjønner at TSH på 1 ofte er for lavt, og 0,1 for høyt, men det er når TSH er 0,3-0,7 det blir litt vanskelig synes jeg. Uansett så nærmer jeg meg jo, og vet at 0,1 er for lavt og 1,5 er for høyt. 

Har du lyst til å si hvordan du kjente at det er for mye? Evt. ta det på PM.Jeg er "litt rar/surrete i hodet", sliten, søvn med mange oppvåkninger. Noen ganger kjenner jeg stresset "samle seg" i hodet, og det blir øresus. Alt dette blir verre når jeg har gjort for mye. Dessuten er jeg av og til litt "tung" i kropp og sinn, ofte fordi jeg blir motløs og tenker at dette kommer aldri til å ordne seg. 

Skal følge rådet ditt om å vente noen flere uker med å ta blodprøver. 

Skrevet

Du må sjekke ft4 og ft3 også. Levaxin er ft4 som kroppen omdanner til det aktive hormonet ft3. Ikke alle omdanner like godt. Tsh er ikke styrende for hva som er riktig dose. 

Anonymkode: 92203...1dd

• Liker 1
Gjest NorahLudoAllis
Skrevet
3 timer siden, Sigrid-sin skrev:

@NorahLudoAllis

Takk for gode råd. Høres ut som du er akkurat den jeg har lett etter med tanke på erfaringsdeling :) Det jeg er minst flink til er nok å legge inn hvilkepauser selv om jeg ikke føler for det der og da, men det kan nok være lurt å gjøre det "forebyggende". Det kan nok være lurt å bestemme seg for å konsekvent legge seg og hvile fra 14-15 hver dag f.eks. Kjedelig, men nødvendig. 

Fremdeles ikke helt klok på hvordan man vet om man er under- eller overdosert, når man er veldig nær å finne riktig dose. Skjønner at TSH på 1 ofte er for lavt, og 0,1 for høyt, men det er når TSH er 0,3-0,7 det blir litt vanskelig synes jeg. Uansett så nærmer jeg meg jo, og vet at 0,1 er for lavt og 1,5 er for høyt. 

Har du lyst til å si hvordan du kjente at det er for mye? Evt. ta det på PM.Jeg er "litt rar/surrete i hodet", sliten, søvn med mange oppvåkninger. Noen ganger kjenner jeg stresset "samle seg" i hodet, og det blir øresus. Alt dette blir verre når jeg har gjort for mye. Dessuten er jeg av og til litt "tung" i kropp og sinn, ofte fordi jeg blir motløs og tenker at dette kommer aldri til å ordne seg. 

Skal følge rådet ditt om å vente noen flere uker med å ta blodprøver. 

Sender deg PM :) 

Skrevet

Tråden er ryddet for doseringstips. 

Nori, mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...