Gjest Sigrid-sin Skrevet 26. februar 2017 #1 Skrevet 26. februar 2017 Er det noen andre som sliter med lavt stoffskifte og utbrenthet, og som har noen gode råd å komme med? Jeg har "holdt på" i 2 år nå. Går bedre, men har ekstremt dårlig stressterskel, og får av og til tilbakefall i form av ekstrem utmattelse.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2017 #3 Skrevet 26. februar 2017 Hei. Jeg har ikke fått påvist lavt stoffskifte, men jeg skal forsøke enda mer å bli utredet for det da flere i min familie har det. Har i alle fall mange symptomper på utbrenthet, og har både vært sykemeldt og ganske deprimert. Tatt ca 7 mnd å komme meg litt ovenpå, men er likevel langt fra frisk. Ang. utbrentheten har jeg i alle fall noen råd: Du må øve deg på å hvile og kjede deg. Jeg har hatt masse baller i lufta og er utrolig dårlig på å konsentrere meg om en ting. F. eks kan jeg ikke surfe lenge på en side, jeg må innom Facebook, nettaviser, etc. Nå øver jeg meg på å ikke multitaske hele tiden. Gjør rolig yoga og gåturer, men ingen annen trening. Øver på pusteøvelser som senker pulsen, og har begynt med mindfullness (krevende, og kan ta lang tid før man får resultat, men det gir mange en veldig god effekt). Hvis du forteller litt mer om din situasjon er det kanskje lettere å gi konkrete råd. Anonymkode: c0a7b...dc8 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2017 #4 Skrevet 26. februar 2017 Men du får vel behandling for lavt stoffskifte slik at det ikke er så lavt nå? Anonymkode: 0ac73...81a
Gjest NorahLudoAllis Skrevet 27. februar 2017 #5 Skrevet 27. februar 2017 (endret) 15 timer siden, Sigrid-sin skrev: Dytt Ser du har laget flere tråder her, men svarer deg her Grunnet dårlig oppfølging fra lege vil jeg si at jeg hadde en periode på omlag 6-7 år hvor det stort sett handlet om å komme seg gjennom dagene, og jeg kunne ikke "bruke opp" energikontoen uten at det fikk konsekvenser. Måtte legge inn hvilepauser, kun ha en aktivitet daglig osv - varierte også i perioder. Når jeg finjusterte Levaxin så tok det meg kanskje 6 mnd omlag på å merke at noe forandret seg betydelig, men helt frisk blir jeg aldri. Men jeg er nå i full jobb, med barn og gjør ting på fritiden og i helger. Det var ikke mulig før. Litt enklere å gi råd om du har prøveresultatene på jern/D-vitamin/B-12/TSH/T4/T3, anti tpo. Endret 27. februar 2017 av NorahLudoAllis
Gjest Sigrid-sin Skrevet 27. februar 2017 #6 Skrevet 27. februar 2017 Takk for svar @NorahLudoAllis Målet må være å kunne jobbe + være litt aktiv med familien. Det har nok nettopp gått opp for meg at jeg ikke kan ha TSH så lavt som 0,2. Har lenge ligget for høyt etter råd fra lege. Lå du for høyt eller for lavt når du fikk den dårlige oppfølgingen av lege? Hjelper godt å høre at du føler deg dårlig både på litt for høy og litt for lav TSH. Tror jeg skal sikte meg inn mot 0,5, for det er det legen sier at de aller fleste trives på. T4 varierer en del hos meg.
BlendaSensitive Skrevet 27. februar 2017 #7 Skrevet 27. februar 2017 1 minutt siden, Sigrid-sin skrev: Takk for svar @NorahLudoAllis Målet må være å kunne jobbe + være litt aktiv med familien. Det har nok nettopp gått opp for meg at jeg ikke kan ha TSH så lavt som 0,2. Har lenge ligget for høyt etter råd fra lege. Lå du for høyt eller for lavt når du fikk den dårlige oppfølgingen av lege? Hjelper godt å høre at du føler deg dårlig både på litt for høy og litt for lav TSH. Tror jeg skal sikte meg inn mot 0,5, for det er det legen sier at de aller fleste trives på. T4 varierer en del hos meg. Normalverdien for TSH er vel 0,4-4, ifølge min lege. Så ja, 0,2 blir for lavt. At noen verdier varier er normalt, da verdiene på den ene påvirker den andre, kroppen forsøker kompensere.
Gjest NorahLudoAllis Skrevet 27. februar 2017 #8 Skrevet 27. februar 2017 (endret) På 27.2.2017 den 14.37, Sigrid-sin skrev: Takk for svar @NorahLudoAllis Målet må være å kunne jobbe + være litt aktiv med familien. Det har nok nettopp gått opp for meg at jeg ikke kan ha TSH så lavt som 0,2. Har lenge ligget for høyt etter råd fra lege. Lå du for høyt eller for lavt når du fikk den dårlige oppfølgingen av lege? Hjelper godt å høre at du føler deg dårlig både på litt for høy og litt for lav TSH. Tror jeg skal sikte meg inn mot 0,5, for det er det legen sier at de aller fleste trives på. T4 varierer en del hos meg. Begge deler, faktisk. Jeg har vært både for lav og for høy - uten at leger har sagt ifra. Jeg kan også bli rådet til å gå lavere på doseringen for å ligge rundt 1, men jeg får dårligere søvnkvalitet og andre "bivirkninger" selv om kanskje en annen bivirkning blir bedre. Så jeg har over årene valgt ut hvilke ting som funker greiest. Jeg vil heller være litt trøtt og veie 5 kg "for mye" enn å ha konstante panikkanfall/angst og være tynn(vekten min varierer også veldig i tråd med medisineringen). Jeg føler jeg doserte meg ut av de verste tingene først, og så prøver jeg stadig å finjustere(uten veldig hell egentlig) for å bli helt bra. Det som var veldig viktig for meg var trening - at jeg kom til et sted hvor jeg klarte bare det. Det hjalp etterhvert på søvn og stresstoleranse, men jeg trengte jo overskudd. Jeg begynte med spinning, for da var det ikke så nøye om man var dødstrøtt Man sitter jo, og kan justere motstand. Tror jeg brukte nesten 2 år bare på å komme på et normalnivå. Det er nok riktig at de fleste kan trives på 0,5 - iallfall mellom 1-0,5. Det er ikke så enkelt å treffe perfekt. Og jeg ser over tid at X antall mcg i uka faktisk gjerne gir nesten samme prøveresultat over flere år, selv om jeg f.eks har vært gravid og brukte ca 1 år på å stabilisere igjen. Men når de andre hormonene roet seg så falt plutselig verdien tilbake på "normalen" med den samme doseringen jeg hadde før graviditet. Det er ikke så enkelt dette her Hvor gammel er du? Endret 2. mars 2017 av Nori
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #9 Skrevet 27. februar 2017 17 timer siden, Sigrid-sin skrev: Er det noen andre som sliter med lavt stoffskifte og utbrenthet, og som har noen gode råd å komme med? Jeg har "holdt på" i 2 år nå. Går bedre, men har ekstremt dårlig stressterskel, og får av og til tilbakefall i form av ekstrem utmattelse. Når du har lavt stoffskifte, så er "regulatoren" i kroppen for en rekke prosesser skrudd ned. Du kan sammenligne med en bil der du bare bruker første giret. Når medisineringen er tilpasset vil ofte kroppens øvrige prosesser komme på plass igjen, dvs. Bilen kan kjøres med flere andre gir enn første gir. Men de fleste opplever at kroppen ikke blir som før, for å ta eksempelet med bilen igjen, de klarer ikke få bilen i femte eller sjette gir igjen. Men vær og klar over at det kan være andre ting enn stoffskiftet ditt som setter ned funksjonsevnen din i dagliglivet/gir deg økt trettbarhet. TSH skal når du er behandlet for lavt stoffskifte ligge mellom 0,5 og 1,5. Ligger den under 0,5 får du får mye, medisin, ligger den over 1,5 får du for lite medisin. Begge deler er like ille. Men det er ikke alltid man skal se utelukkende bare på blodprøvetall, hvordan kroppen har det, skal og vurderes av legen. Anonymkode: 25f6d...4b0
Gjest Sigrid-sin Skrevet 27. februar 2017 #10 Skrevet 27. februar 2017 @NorahLudoAllis Jeg er 40. Driver nå og finjusterer for å finne en dose jeg kan følge meg "minst dårlig" på. Har tidligere blitt anbefalt å bli stående på verdier ned mot 0,02, for legen mente at mange måtte være der for å føle seg bra. Det tok litt tid før jeg innså at dette kanskje ble feil, og kontaktet en ny lege privat (Volvat). Hun anbefaler meg å ligge på 0,5 inntil videre, men jeg har ikke helt klart å "lande" der. Siste prøver har vist tsh 0,18 og tsh 1,5 (med små dosejusteringer). Er nok viktig å finne en dose som man sover godt på, for søvn er jo beste form for restitusjon. Jeg bruker en del energi på å prøve å leve et normalt liv med familien, men klarer dessverre ikke å jobbe. Blir for mange baller i lufta, og for mye stress. Legen sier at det utløses mange stresshormoner på for høy dose, så håper det ordner seg...
Gjest Sigrid-sin Skrevet 27. februar 2017 #11 Skrevet 27. februar 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når du har lavt stoffskifte, så er "regulatoren" i kroppen for en rekke prosesser skrudd ned. Du kan sammenligne med en bil der du bare bruker første giret. Når medisineringen er tilpasset vil ofte kroppens øvrige prosesser komme på plass igjen, dvs. Bilen kan kjøres med flere andre gir enn første gir. Men de fleste opplever at kroppen ikke blir som før, for å ta eksempelet med bilen igjen, de klarer ikke få bilen i femte eller sjette gir igjen. Men vær og klar over at det kan være andre ting enn stoffskiftet ditt som setter ned funksjonsevnen din i dagliglivet/gir deg økt trettbarhet. TSH skal når du er behandlet for lavt stoffskifte ligge mellom 0,5 og 1,5. Ligger den under 0,5 får du får mye, medisin, ligger den over 1,5 får du for lite medisin. Begge deler er like ille. Men det er ikke alltid man skal se utelukkende bare på blodprøvetall, hvordan kroppen har det, skal og vurderes av legen. Anonymkode: 25f6d...4b0 Takk for svar. Ja, er sykdommen kun for tålmodige dette her... Tok litt tid å forstå at det er like ille å være for høy og for lav, og at for mye levaxin også kan gi utmattelse. Tenkte på Levaxin som en slags "energipille". Er veldig bevisst på andre ting som kan gi økt trettbarhet. Jobber veldig med å finne en balanse. Veldig godt å høre fra andre som har hatt det på samme måte, men som nå i hvert fall fungerer nogenlunde normalt.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #12 Skrevet 27. februar 2017 3 minutter siden, Sigrid-sin skrev: Takk for svar. Ja, er sykdommen kun for tålmodige dette her... Tok litt tid å forstå at det er like ille å være for høy og for lav, og at for mye levaxin også kan gi utmattelse. Tenkte på Levaxin som en slags "energipille". Er veldig bevisst på andre ting som kan gi økt trettbarhet. Jobber veldig med å finne en balanse. Veldig godt å høre fra andre som har hatt det på samme måte, men som nå i hvert fall fungerer nogenlunde normalt. Er blodprøvene over 1,5 øker du faren for senkomplikasjoner som beinskjørhet m.m. Regelmessig medisinering til samme tid på døgnet er viktig. Anonymkode: 25f6d...4b0 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #13 Skrevet 27. februar 2017 Vert der du er, ble fullt sykemeldt for to mnd siden med lavt stoffskifte, og utbrent/stress. Vert helt ødelagt. Har gått fra og sove, drikke næringsdrikker( er blitt altfor tynn:s) kvalm, svimmel u name it- til nå å jobbe 50 %. Og det går utrolig mye bedre! Jobber i helsevesenet i en meget hektisk stilling. Trodde aldri jeg skulle si at jeg er tilnermet bra! Har dog brukt mye tid på meg selv( ungått alle mennesker-besøk- slått av tlf. Mennesker stresset meg enormt, sovet, lest, gått turer i skog og mark) er alene med barn, og har energi til å ta vare på de igjen. Klart jeg har dårlige dager, da humøret er dårlig, kroppen og hode sliten, men overhode ikke i nærheten av der jeg var. Så anbefaler deg, fred og ro- masse tid for deg selv! Sunn kost, mosjon, ingen avtaler, ingen besøk, og sjekk for justering av levaxin, evt lio :-) goood bedring!! Anonymkode: eb5bc...05a
Marita-K Skrevet 27. februar 2017 #14 Skrevet 27. februar 2017 Jeg har også hatt problemer med stoffskiftet. Slik som vi har gjort det nå, har vi "innredet" hverdagen slik at jeg har en mulighet til å hvile litt mer i hverdagen. Vi har blant annet fått oss vaskehjelp og en privatunderviser til barna som hjelper til med leksene - i tillegg er vi flinke til å bruke løsninger som matkasse og lignende slik at vi sparer tid i hverdagen. Fokuset er å gjøre hjemmehverdagen så stressfri som mulig, da kan jeg fokusere energien på jobb og kvalitetstid. 1
Gjest Sigrid-sin Skrevet 27. februar 2017 #15 Skrevet 27. februar 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Men du får vel behandling for lavt stoffskifte slik at det ikke er så lavt nå? Anonymkode: 0ac73...81a Ja, får behandling. Men jobber veldig med å finne riktig dose.
Blablab Skrevet 27. februar 2017 #16 Skrevet 27. februar 2017 Svarer her også jeg Jeg har gått på medisiner i snart 1 år, og begynner endelig å bli bedre. Har fortsatt noen dårlige perioder, men de varer kortere enn de har vart tidligere. Både lett trening og spise ofte hjelper til med å holde det i sjakk hos meg. Har du testet liothyronin (T3)? Mange trenger noe tilskudd av det for å bli optimalt medisinert. Kjertelen produserer også noe T3 (og ikke kun T4). Så på meg virker det logisk at om man etterlikner situasjonen når man er frisk mest mulig. Viktig at du evt. får det i tillegg til Levaxin og ikke istedenfor. Liothyronin vil også påvirke TSH slik at du ikke kan styre etter de normale verdiene, min er tilnærmet null. Har ikke klart å finne artikler på hvorfor TSH ikke skal ligge under 0,5 så tar gjerne i mot linker om noen har. Er klar over at for høye verdier av T3 fører til hypersymptomer, som er skadelig i lengden. Men etter det jeg har lest er funksjonen til TSH kun å "måle" nivået av TSH og gi beskjed til kjertelen om hvor mye den skal produsere. Så forstår ikke hvordan TSH i seg selv kan føre til f.eks beinskjørhet.
Gjest Sigrid-sin Skrevet 27. februar 2017 #17 Skrevet 27. februar 2017 @Blablab Godt at det går bedre med deg. Jeg har det nok også sånn at de dårligere periodene varer kortere enn før, men vanskelig å huske tilbake for bedringen går veldig langsomt. Lett trening kan kanskje være et tips for meg også, men det er bare det at jeg ofte kjenner meg litt "flat og tiltaksløs". Jeg har ikke testet liothyronin, men jeg har testet armour, og det hadde jeg veldig dårlige erfaringer med. Det var som å bli ekstremt hyper (utmattelse og totalt søvnløs). Det var en dyrekjøpt erfaring, men jeg vet nå at jeg må klare meg med bare Levaxin. Har blitt anbefalt å ligge ganske mye under 0,5, men tror kanskje det har vært feil, og har nå tenkt til å prøve å finne en dose som kan holde meg på TSH 0,5.
Blablab Skrevet 27. februar 2017 #18 Skrevet 27. februar 2017 Akkurat nå, Sigrid-sin skrev: @Blablab Godt at det går bedre med deg. Jeg har det nok også sånn at de dårligere periodene varer kortere enn før, men vanskelig å huske tilbake for bedringen går veldig langsomt. Lett trening kan kanskje være et tips for meg også, men det er bare det at jeg ofte kjenner meg litt "flat og tiltaksløs". Jeg har ikke testet liothyronin, men jeg har testet armour, og det hadde jeg veldig dårlige erfaringer med. Det var som å bli ekstremt hyper (utmattelse og totalt søvnløs). Det var en dyrekjøpt erfaring, men jeg vet nå at jeg må klare meg med bare Levaxin. Har blitt anbefalt å ligge ganske mye under 0,5, men tror kanskje det har vært feil, og har nå tenkt til å prøve å finne en dose som kan holde meg på TSH 0,5. Enig det med trening. Helt forferdelig å presse seg når jeg bare har lyst til å ligge i senga. I følge legen min skal lett trening være bra for å få i gang hele systemet Jeg også mye syk, så ofte usikker på om jeg er forkjøla eller om det er stoffskifte som er lavt. Jeg er også avhengig av å spise veldig ofte, går det mer enn 3 timer kan jeg risikere at stoffskiftet blir lavt igjen. Ah, ser den. Helt forferdelig å være hyper, foretrekker heller å ligge for lavt. Heldigvis ikke vært det så mange ganger. Uttrykte meg kanskje litt bastant. Om en TSH på 0,5 passer deg er jo det supert, og forstår at det er greit å ha noe å styre etter når man kun går på levaxin. Jeg synes bare det er helt på trynet at leger kun styrer etter blodprøver. Og særlig etter TSH som egentlig ikke er relevant. Det viktigste er jo hvordan pasienten føler seg. Hører også med til historien at jeg måtte privat for å bli fanget opp, så blir litt engasjert
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #19 Skrevet 27. februar 2017 6 minutter siden, Blablab skrev: Enig det med trening. Helt forferdelig å presse seg når jeg bare har lyst til å ligge i senga. I følge legen min skal lett trening være bra for å få i gang hele systemet Jeg også mye syk, så ofte usikker på om jeg er forkjøla eller om det er stoffskifte som er lavt. Jeg er også avhengig av å spise veldig ofte, går det mer enn 3 timer kan jeg risikere at stoffskiftet blir lavt igjen. Ah, ser den. Helt forferdelig å være hyper, foretrekker heller å ligge for lavt. Heldigvis ikke vært det så mange ganger. Uttrykte meg kanskje litt bastant. Om en TSH på 0,5 passer deg er jo det supert, og forstår at det er greit å ha noe å styre etter når man kun går på levaxin. Jeg synes bare det er helt på trynet at leger kun styrer etter blodprøver. Og særlig etter TSH som egentlig ikke er relevant. Det viktigste er jo hvordan pasienten føler seg. Hører også med til historien at jeg måtte privat for å bli fanget opp, så blir litt engasjert Du skal aldri presse deg til noe om helst og i alle fall ikke trening når stoffskiftet eller andre ting gjør at du klarer lite. Da risikerer du kronsik fatigue/tretthet på samme måte som ME. Anonymkode: 25f6d...4b0
Gjest Sigrid-sin Skrevet 27. februar 2017 #20 Skrevet 27. februar 2017 @Blablab Oppfattet deg ikke som bastant ;-) Jeg har også lest flere steder at TSH kan være nesten ned mot 0,0. Har vært inne på Sonjas Stoffskifteforum, men synes at det er veldig mye snakk om naturlige medisiner, så prøver derfor via denne diskusjonstråden å finne noen andre med erfaringer. Vet egentlig ikke helt hva som passer med med dosering, men går nå hos privat lege på Volvat som anbefaler meg å prøve 0,5 så da går jeg for det. Lykke til til deg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå