Gå til innhold

Renovasjons lån fra kommunen uten inntekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Eier og bor i et ganske gammelt hus som holder på å dette fra hverandre, nå tok jeg vell litt i men det trenger isolasjon da det er ganske kaldt om vinteren og har nå en baby i hus. Ellers trenger badet oppgradering. Mye annet smått også. Saken er at jeg er uten inntekt og går på AAP (arbeidsavklaringspenger) grunnet sykdom som jeg ikke vil gå nermere inn på her og det kommer ikke til å forandre seg med det første heller, har aldri vært i jobb pga dette og har derfor AAP minstesats. Lurer på om det fremdeles er mulig å få lån fra kommunen/husbanken i tilfeller som dette selv om jeg går på AAP, da huset beggynner og bli temmelig dårlig.. Tar de i betrakning at det er et barn som også bor her eller overser de det? Selv vet jeg at jeg klarer å betale et lån, ikke alt for stort da men spørs om de ser det slik. Fått avslag i vanlige banker som forventet da jeg ikke har inntekt.

Anonymkode: 55f7a...ea7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det jeg umiddelbart tenker er at du bør selge huset og kjøpe noe mindre eventuelt leie. Du har ikke råd til å pusse opp. Tenk om det blir dyrere enn forventet? Tenk om du finner råte eller andre feil?

• Liker 2
Skrevet

Dette burde du jo tenkt på FØR du fikk barn (og syns alenemorlivet var en god ide), i steden for p satse på å bruke babyen som brekkstang for å få et lån du ikke kvalifiserere til, tenker som den iver at du bør selge og heller kjøpe noe mer passende. Barn dauer ikke av trekk og gammel bad heller, de fleste barn i verden har ikke flislagt bad og trekkfritt hus.

Anonymkode: a3969...2e0

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette burde du jo tenkt på FØR du fikk barn (og syns alenemorlivet var en god ide), i steden for p satse på å bruke babyen som brekkstang for å få et lån du ikke kvalifiserere til, tenker som den iver at du bør selge og heller kjøpe noe mer passende. Barn dauer ikke av trekk og gammel bad heller, de fleste barn i verden har ikke flislagt bad og trekkfritt hus.

Helt enig. Det er helt absurd å sette seg i gjeld for noe så unyttig. Å pusse opp bad er som å brenne opp penger. Siden TS ikke har noen problemer med å betale et lån, burde det være uproblematisk å spare penger til oppussingen.

Jeg lurer på hvor lenge hun ville betale for oppussingen: 10 år? 5? Uansett absurd. Et barn koster masse penger, og å spare er mye bedre enn å låne.

• Liker 1
Skrevet

Tror du heller skal søke sinnasnekkeren på tvn. 

Spøk til side, du må snakke med kommunen. Er huset i så dårlig forfarning at det detter fra hverandre ved neste vinterstorm, vil de neppe legge penger i det. Da får du heller hjelp til å kjøpe noen annet, men kanskje først når du har fått en avklart økonomi. 

Anonymkode: daab4...5c4

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bruke babyen som brekkstang? Selfølgelig er det noen som finner slike ting i det jeg skriver, jaja. Bare brydde meg ikke så alt for mye om huset før jeg fikk et barn da det bare var jeg som bodde der. Bor i Nord norge rett ved havet, er ikke alltid bare trekk og hele huset blir ganske kaldt. Badet trenger oppgradering pga at gulvet synker mer og mer+ at det ikke er noe form for ventilasjon der. Meeen burde vell kanskje bare vente til man går igjennom golvet da sikkert :) Mange barn i verden har vell ikke bad heller så da går det bra!

• Liker 1
Skrevet

Har hatt en snekker som har sett på hele huset å han sa at badet må taes nå, for det første så synker golvet mer å mer fordi støtten under holder på å ryke, så hele gulvet må opp for å ordne det. Så er det heller ingen ventilasjon på badet som kan skape enda større problemer senere. Driter i hvordan det ser ut så lenge det er i god stand. Skal jeg spare i kanskje 8 år da?? Si det til alle i norge som vil ta lån, ganske vanlig og ville ta opp lån til oppussing.

• Liker 1
Skrevet

Rådet om å selge og finne noe mindre og bedre er ganske godt, forutsatt at det i det hele tatt er mulig å selge huset i den tilstanden det er i nå. 

Men om du får lån i Husbanken er det i så fall et grunnlån som er aktuelt, så vidt jeg forstår. Har du lest på sidene til Husbanken? 

(PS: Du skal evt. søke lån til å renovere, ikke til renovasjon.)

Anonymkode: b8c40...b1c

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rådet om å selge og finne noe mindre og bedre er ganske godt, forutsatt at det i det hele tatt er mulig å selge huset i den tilstanden det er i nå. 

Men om du får lån i Husbanken er det i så fall et grunnlån som er aktuelt, så vidt jeg forstår. Har du lest på sidene til Husbanken? 

(PS: Du skal evt. søke lån til å renovere, ikke til renovasjon.)

Anonymkode: b8c40...b1c

Takk. Ja har lest litt. :) Er ikke så nøye hvilket lån jeg får bortsett fra forbrukslån selvfølgelig. Så lenge jeg kan ordne værtfall noe :)

• Liker 1
Gjest star123
Skrevet

Mener du kan søke om tilskudd til utbedring av bolig hos nav 😊

Skrevet
3 minutter siden, star123 skrev:

Mener du kan søke om tilskudd til utbedring av bolig hos nav 😊

Å det viste jeg ikke, takk for tips! :)

• Liker 1
Skrevet

Tilskudd til utbedring kan du søke hos boligkontoret i din kommune Det er tilskudd du får og ikke trenger å betale tilbake, om du bor i boligen i minst ti år etterpå :) Og har lav inntekt som ikke vil endre seg

Anonymkode: 42200...b26

• Liker 1
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har hatt en snekker som har sett på hele huset å han sa at badet må taes nå, for det første så synker golvet mer å mer fordi støtten under holder på å ryke, så hele gulvet må opp for å ordne det. Så er det heller ingen ventilasjon på badet som kan skape enda større problemer senere. Driter i hvordan det ser ut så lenge det er i god stand. Skal jeg spare i kanskje 8 år da?? Si det til alle i norge som vil ta lån, ganske vanlig og ville ta opp lån til oppussing.

Hvis det tar deg åtte år å spare, vil det ta deg hva, 10-11 år å betale tilbake lånet? Er du sikker på at boligen ikke vil trenge mer vedlikehold på denne tiden? Eller at barnet ditt vil trenge noe dyrt? Du risikerer fort å måtte selge, samtidig som du sitter igjen med restgjeld, noe som er en veldig uheldig situasjon når du har så lav inntekt.

Med minstesatsen på AAP sitter du igjen med 12 810 etter skatt. Noe mer hvis du har fradrag, men disse kommer jo vanligvis fordi man har høyere utgifter. Du får vel noe ekstra siden du har barn, men barnet er neppe noe du tjener på.

Livsopphold for en person krever 5-6000 kroner. Da sitter du i beste fall igjen med 7 810 kroner til bolig. Forutsatt at barnebidrag og lignende finansierer barnet slik at det går i null. Jeg aner ikke om du har lån på boligen, men hvis du har det ser jeg ingen måte dette går opp i opp på. Med bostøtte går det vel så vidt rundt.

Sammenlign din økonomiske situasjon med en gjennomsnittsperson som tjener 500 000 i året, og sitter igjen med rundt 30 000 i måneden. De kan betale 12 000 i borelaterte kostnader (strøm, forsikring, lån eller leie, osv) og likevel ha 8000 til livsopphold. Da har man 10 000 til overs. Disse kan brukes til oppussing. Med 10 000 får man nedbetalt et billig forbrukslån på 300 000 på tre år (Skandiabanken 10.08% rente, totalpris ca 348 000). De har rom i økonomien til å låne. Og hvis det skulle knipe har de tilgang til billig kreditt (personer med en slik rente får flere forbrukslån og kredittkort) og kan på den måten komme seg ut av en kortvarig finansiell knipe. Det kan du ikke på AAP.

Å søke kommunen og NAV om støtte virker fornuftig, men hvis du ikke får det skjønner jeg ikke hvordan du skal klare deg uten å flytte. Huset kommer til å falle sammen, før du får betalt lånet vil du trenge mer vedlikehold. Rentene du kaster bort vil også tynge økonomien unødvendig. Et leieforhold vil gi stabilitiet og forutsigbare priser. Du risikerer å miste all egenkapital du har i boligen dersom det kommer en stor feil.

Hvorfor er du så i mot å selge?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...