AnonymBruker Skrevet 26. februar 2017 #1 Skrevet 26. februar 2017 Jeg bor alene i en leilighet på ca 55kvm i et borettslag. Oppvarming og varmtvann er inkludert i husleien, så det betaler jeg ikke for. Det eneste jeg har som trekker strøm er derfor: Lys, komfyr, kombi-skap, oppvaskmaskin, vaskemaskin, TV og div. andre elektriske artikler koblet i veggene (kaffetrakter, telefonlader, hårføner). I Januar brukte jeg 190kW, noe som var det høyeste strømbruket jeg har hatt noen gang mens jeg har bodd i denne leiligheten. Pga dette har jeg vært flinkere til å skru av lys og dra ut kontakter på ting etter bruk. Også pga jobbsituasjon har jeg vært mye mindre hjemme en jeg har vært i Januar, og jeg har jobb-uniform på jobben, så har i tillegg vasket mindre klær/kjørt mindre oppvaskmaskin/laget mindre mat osv. Hittil i februar har jeg brukt 268kW (!!!!). Den eneste forskjellen fra andre mnd er at jeg har fått meg et lite vekstlys til planter fra IKEA. Er det noen som har noen forslag her..?? Anonymkode: 46f7d...a44
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2017 #2 Skrevet 26. februar 2017 Det må jo være vekstlyset da. Det står kanskje på hele døgnet og trekker noen kilowatt. Anonymkode: b7ac6...73a 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2017 #3 Skrevet 26. februar 2017 Har da dette vekstlyset:http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/90323109/ Anonymkode: 46f7d...a44
Djungelvrål Skrevet 26. februar 2017 #4 Skrevet 26. februar 2017 Apparater som ikke står på bruker ikke strøm. Du trenger ikke dra ut kontaktene. 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2017 #5 Skrevet 26. februar 2017 Det står energibruk 4,6kWh per mnd ved 16 timers bruk hver dag. Det er vel ca så mye det har stått på. Hvordan omregner man kWh til Kw? Anonymkode: 46f7d...a44
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2017 #6 Skrevet 26. februar 2017 Det du kan gjøre for å kontrollere, er å skru av absolutt alt som trekker strøm. Inkludert kjøleskapet. Pc og lys, alt skal av. I noen minutter bare, så det går bra. Alt unntatt dette nye vekstlyset fra Ikea skrus av. Så leser du av strømmåleren og ser hvor mye strøm som går med pr minutt, og regner ut pr time og pr dag utifra det. Siden alt unntatt vekstlyset er skrudd av, er det kun det som trekker strøm og som leses av som forbruk akkurat da. Hvis det er noe feil med lyset eller produsenten "lyver", så kan det være at det trekker mer strøm enn antatt. Anonymkode: 1a061...61f 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2017 #7 Skrevet 26. februar 2017 Har du fått ny strømmåler? Det viser seg at veldig mange av de gamle strømmålerne telte for sent, dvs registrerte for få kWh. Anonymkode: 29242...1e1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2017 #8 Skrevet 26. februar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har du fått ny strømmåler? Det viser seg at veldig mange av de gamle strømmålerne telte for sent, dvs registrerte for få kWh. Anonymkode: 29242...1e1 Nei... Ikke det heller "dessverre" Anonymkode: 46f7d...a44
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2017 #9 Skrevet 26. februar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det du kan gjøre for å kontrollere, er å skru av absolutt alt som trekker strøm. Inkludert kjøleskapet. Pc og lys, alt skal av. I noen minutter bare, så det går bra. Alt unntatt dette nye vekstlyset fra Ikea skrus av. Så leser du av strømmåleren og ser hvor mye strøm som går med pr minutt, og regner ut pr time og pr dag utifra det. Siden alt unntatt vekstlyset er skrudd av, er det kun det som trekker strøm og som leses av som forbruk akkurat da. Hvis det er noe feil med lyset eller produsenten "lyver", så kan det være at det trekker mer strøm enn antatt. Anonymkode: 1a061...61f Det kan jeg gjøre med en gang jeg har mulighet takk! Anonymkode: 46f7d...a44
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #10 Skrevet 27. februar 2017 7 timer siden, Boomonster skrev: Apparater som ikke står på bruker ikke strøm. Du trenger ikke dra ut kontaktene. Feil tannbørsteladere, mobilladere, pcer og tver i ventemodus ((ikkeslått av eller kobletfra strømmen, trekker strøm. Dette er opplyst om i massevis. Vær og klar over at i den lyse årstiden bruker vi mindre lys enn i den mørke årstiden. Undersøk om du har sparepærer i alle lamper, og at kjøleskapsdøren er lukket m.m. Anonymkode: 035c7...bc4 3
Djungelvrål Skrevet 27. februar 2017 #11 Skrevet 27. februar 2017 Tenkte ikke på ladere, alle vet vel at de trekker strøm. Tenker på vaskemaskin, ovner, kaffetraktere, lamper og slikt.
ajarRun Skrevet 27. februar 2017 #12 Skrevet 27. februar 2017 5 minutter siden, Boomonster skrev: Tenkte ikke på ladere, alle vet vel at de trekker strøm. Tenker på vaskemaskin, ovner, kaffetraktere, lamper og slikt. Du tar fortsatt feil. Alle disse bruker strøm så lenge de er plugget inn. Hvor mye varierer. 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #13 Skrevet 27. februar 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Det står energibruk 4,6kWh per mnd ved 16 timers bruk hver dag. Det er vel ca så mye det har stått på. Hvordan omregner man kWh til Kw? Anonymkode: 46f7d...a44 En ovn på 1000 watt som står på i 1 time har brukt 1 kilowatt på 1 time, 1kwh. kwh er kilowatt timer, altså antallet kw * timer h er hour Anonymkode: 2f999...66a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå