Gå til innhold

Hvordan dårlig jeg barna til å slutte å krangle og sloss hele tiden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 4 døtre hvor de 3 yngste konstant krangler, skriker, sloss og snakker stygt til hverandre :( Det er rolige stunder også, men jeg føler at jeg nå er på vei til å miste kontrollen.. Jeg er en veldig tålmodig person, min mann har en god del mindre tålmodighet enn meg, noe som betyr at de strekker strikken min mye lengre enn de ville turt å tenkt tanken på å gjøre med han. Jeg føler at han eksploderer med en gang, og jeg prøver å heller snakke med de og løse 'problemene' i stedet for kun å kjefte - men det hjelper heller ikke. De er nok litt redde for pappan da han ofte bare kjefter, og med meg vet de at det tar lang tid før jeg blir virkelig sint.

Har noen noen gode råd? Hvordan få en 4 åring, en 6 åring og en 8 åring til å være venner eller i det minste begrense krangling/hyl/skrik? Hvordan går jeg frem og hva sier jeg? Jeg ønsker en mer harmonisk familie, eller i det miste en familie som ikke driver meg fra vettet!

Anonymkode: 012b2...fec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får ikke endret tittelen men det skal selvfølgelig stå Hvordan får jeg barna til å slutte å krangle og sloss hele tiden

Skrevet

Hva gjør dere som familie i hverdagen? Leker de mye alene? Det kan hjelpe å ha noen aktiviteter i løpet av uken som styres av en voksen. Origamikveld, malekveld, brettspill, lage mat sammen osv. I helger kan dere dra på tur, ski, bade.... Med 4 unger som må organisere aktiviteter selv (på liten plass?) kan det oppstå krangling, spesielt om det ikke er noen regler og ungene faktisk aldri blir enig om ting.

Anonymkode: edd01...091

Skrevet

Det er helt normalt at søsken krangler. Det er slik det skal være, før eller siden vil de slutte med dette. Mer bekymringsverdig er denne faren synes jeg.

Anonymkode: 154ed...39f

• Liker 1
Skrevet

Min fremgangsmåte hjemme er at jeg merker krangelen komme før den eskalerer, gjerne er de uenige om en ting, TV-spill, den ene har bygget hytte og den andre får ikke komme inn osv.

Det er mye bedre å få håndtert ting før hytten er revet og det er skriking og grining enn etterpå.

Det funker ikke alltid og det er ikke alltid man har muligheten, men det avverger endel situasjoner og skaper et litt roligere mijø med litt mindre dårlig stemning.

Følg med, prøv å lage løsninger, hvis ikke tar du ut den som forårsaker situasjonen og ber den gå et annet sted. Legg "straff" på å kalle hverandre stygge ting, samme hvem som begynte.

Det går an å være streng og bestemt og innføre konsekvenser før du når bristepunktet.

Skrevet

Den som kaller en annen "dum" (eller hvilke ord de bruker) skylder den som hører det en krone. Den som slår eller sparker, skylder en krone. Den som smeller med en dør eller kaster en ting, skylder en krone (til den som hører det). Er alle tilstede, er du som skal ha den kronen. Hvis du eller faren hever stemmen og sier noe lignende (det kan jo skje i kampens hete), skylder dere barnet/barna en krone., "likt for alle". Hvis noen banner (faren eller du), skylder man en krone. Dette er uavhengig av provokasjon, det er ikke lov å slå, sparke, hyle, si stygge ting, kaste. Så er det konsekvenser: skal de se på tv, og sloss om fjernkontrollen, kan de ikke se tv, den blir slått av og fjernkontrollen lagt vekk.  Sloss de om en leke eller ipad, den blir tatt vekk. Kan de ikke være i samme rom, må de skilles. Lek som innebærer krangling eller hyl, må avsluttes.

Anonymkode: 350f1...48c

• Liker 1
Skrevet

Stå frem som et godt eksempel og hold deg til rolig oppførsel med innestemme. Og prøv å vise barna at man enklest løser ting med god kommunikasjon. Det har hvertfall alltid funket for meg.

Skrevet

Jeg har to jenter på 4 og 6, de krangler til tider så mye at jeg holder på å bli gal. Men jeg har sluttet å blande meg inn mer enn absolutt nødvendig. Man må ha noen regler så klart, men småkjekling får de bare finne ut av selv. Jeg orker ikke å prøve å finne løsninger på alt mulig, men hvis det tar helt av får de beskjed om å slutte, og jeg prøver å mekle hvis de er helt fastlåste.

Det som har hjulpet ekstremt mye her, er å komme seg ut og få brukt opp energien på fysisk aktivitet, samt å ha ganske strenge regler for skjermbruk. IPaden var en stor kilde til konflikt, i tillegg til at de ble sure og grinete av å sitte i ro. Så nå har vi en fast dag hvor de får bruke den, ellers må de leke selv eller vi tar dem med ut og finner på noe.

Anonymkode: 582d2...51d

• Liker 1
Skrevet

I ukedagene er det ikke så mye tid (hjemme ca 17 og starter legging ca 19, men ikke ferdig før tidligst 21).. De leker og herjer mens jeg lager middag, så spise, litt tegnefilm eller lek og så natta. 

I helgene prøver jeg å få unna noe her hjemme pga jeg ikke får klemt det inn i ukedagene, så da starter det som regel nogenlunde greit, men eskalerer fort.. prøver å få de med ut på tur/besøke lekeplass e.l. så de skal få ut litt energi. 

Pappan er ikke så streng som det kanskje hørtes ut i HI, han er ikke slem, men veldig konsekvent. Jeg er mye alene med de på ettermiddagen og frem til legging pga hans jobb.

Vil gjerne ha tips til hvordan jeg kan ordlegge meg for at de skal forstå at jeg mener alvor når jeg vil de skal slutte uten at jeg bare virker sint eller så rolig at de ikke tror jeg mener det :(

Skrevet

Det de gjør må ha konsekvenser. og det må gjennomføres. Jeg har 3 gutter, og ja, de kan krangle skikkelig. Men når jeg sier at nå får dere første advarsel, så stopper de. For de vet at om de fortsetter så mister de tid med pc/ipad/spill. Men dette er etter at jeg for det første prøver å fange opp konflikten før den ender med krangel, og selvfølgelig tar en prat med dem om hva som er årsak til konflikten. Det meste løses greit med en prat, og ved at de må be hverandre om unnskyldning. Skriking og slossing har aldri vært lov hos oss, skjer det så blir de enten sendt rett ut (skriking) eller rett på hvert sitt rom fram til jeg får snakket med hver enkelt av dem.

Anonymkode: f26e7...d8d

Skrevet
På 26.2.2017 den 20.21, AnonymBruker skrev:

Hva gjør dere som familie i hverdagen? Leker de mye alene? Det kan hjelpe å ha noen aktiviteter i løpet av uken som styres av en voksen. Origamikveld, malekveld, brettspill, lage mat sammen osv. I helger kan dere dra på tur, ski, bade.... Med 4 unger som må organisere aktiviteter selv (på liten plass?) kan det oppstå krangling, spesielt om det ikke er noen regler og ungene faktisk aldri blir enig om ting.

Anonymkode: edd01...091

Å... det hørtes ut som koselige familieaktiviteter :) 

Anonymkode: 31580...611

AnonymBruker
Skrevet

Du har lov å sette deg ned med barna og fortelle hva denne kranglingen gjør med deg. Du kan invitere til familiemøte der alle får si hvordan de opplever krangel og hva de ønsker annerledes - og ikke minst hvordan de selv kan bidra til det. De alle sier, skriver du ned og tar opp ved neste familiemøte - feks har noe blitt bedre siden sist vi snakket om dette? 

Jeg har god erfaring med følgende: 

Mine barn har alltid vært mye sammen, dvs de kjenner hverandre godt og har nære bånd. De har lært å leke sammen, og lært å tilpasse seg hverandre. Dette mener jeg forebygger konflikt. 

Ved konflikt er jeg rolig, og vi snakker om det, begge blir hørt og jeg spør: hvordan kan dere samarbeide? Hvordan kan dere løse det? Hvem kan være god venn? Hvem kan si noe fint for å snu denne krangelen? 

Positiv forsterkning: ved god lek, godt samarbeid skryter jeg av de. Sier: så fint dere leker, så snillt av deg å låne bort, så godt dere løste dette etc. Jeg passer selvsagt på å ikke forstyrre leken/ god stemning med denne forsterkningen. Man kan også si det etterpå: da jeg lagde middag hørte jeg deg snakke så fint til søsteren din. Du var veldig god til å hjelpe broren din med togbanen. Dette er krevende for foreldre - å være bevisst og få med seg og bekrefte alt positivt - men det er SÅ verdt det! 

Noe jeg ønsker meg mer av, men som er vanskelig å få til, er mer alenetid med hvert barn. Jeg prøver å løse dette i ettermiddagene med at mens en ser TV/ iPad (35 min daglig) / leker selv, har jeg fullt fokus på den andre, og så bytter vi. 

Tilslutt: krangling med søsken gir god sosial kompetanse:-)

Anonymkode: 41902...6e5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...