Gå til innhold

Hva gjør du for å LEVE livet ditt? (Ikke bare eksistere)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette spørsmålet er spesielt rettet til single, barnløse, altså de som har en del fritid. Jeg tenker at de med familie og barn gjerne har en del fullere dager, og gjør familieaktiviteter, noe som ikke ville vært relevant for meg. Men alle som har tips for å komme seg ut der og leve setter jeg pris på svar og fortellinger! 

Jeg er en ung kvinne, som i en lang periode fikk satt livet på vent pga sykdom. Alt i livet mitt handlet om å komme meg igjennom dette, og i en periode så jeg aldri for meg at jeg kunne leve et liv som handlet om annet enn å være syk. Men nå er jeg på bedringens vei, virker det som, og kanskje jeg i fremtiden kan leve et relativt normalt liv. Men så gikk det opp for meg da, i dag, at jeg ikke nytter meg av dette livet jeg nå har fått. Jeg er så vant med å spare på energien, så vant med å være for meg selv, så vant med å holde ut, at jeg ikke har oppdaget at jeg er friere! Jeg har jo tenkt i løpet av det siste halve året at "jeg må finne på noe!" eller "jeg burde komme meg ut!". Men først nå i dag, gikk det opp for meg at ... ja, at jeg lever da! Men ikke egentlig. For jeg har blitt slik en eremitt og trives så godt i mitt eget selskap at jeg aldri bruker ekstra energi for å gjøre morsomme ting (eller morsommERE ting). 

Jeg har det relativt greit, men jeg vil utnytte friheten min, jeg vil LEVE. Og jeg innser at jeg har ingen garanti for at jeg ikke får tilbakefall, og jeg vil ikke kaste bort tiden med å alltid være hjemme og lese bøker, selv om jeg elsker det. Jeg er singel, men har det fint alene, så å drive aktiv dating er ikke noe for meg, eller noe jeg savner. Ellers er jeg ikke fan av store fester eller fyll, men ellers er jeg åpen for tips. Hva gjør DU for å BRUKE livet ditt? Hva gjør du for å kjenne det rive i brystet slik at du kjenner at du LEVER? 

Går dere på kino, går ut å spise, planlegger reiser? Går i skogen og kjenner på naturen? Hva gjør man når man lever? Det kjennes så ... fjernt og nytt, selv om jeg har vært i live i 27 år. Spennende, og haha, nesten jomfruelig. :P 

Setter pris på alle svar, selv om det er ting dere kanskje tenker er sære eller spesielle eller ikke for alle! 

Anonymkode: c8adc...824

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har nettopp- i en alder av 35 funnet ut hvor viktig det er med relasjoner. Det å føle at jeg gjør en forskjell for andre. Så jeg har en hobby hvor jeg merker at jeg bidrar med noe positivt, at jeg er en som faktisk kan spre glede.

Og så er naturen viktig for meg, selv om det er noe tveegget, siden jeg har angst. Så det å utfordre meg selv uten å slite meg ut. På et vis gå ut av komfortsonen. Samt å finne hva som gir meg glede. Gleden ved å gjøre ingenting.

Jeg er også glad i å lese. Men jeg kan ikke bare gjøre det :) Men siden det er noe som gir meg ro, så er det en del av det å leve, lade batteriene.

Musikk- å synge, lytte, konserter- det gir meg glede

Så har jeg nylig oppdaget yoga, -det gir meg en god følelse. Hjelper meg å lande, å kunne gi mer til andre. OG å ville meg selv vel.

Dette ble ustrukturert, men skrev bare ned de tankene jeg fikk da jeg leste innlegget ditt. Viktig tema!

Anonymkode: 0d65a...8bd

• Liker 1
Skrevet

Jeg har generelt lite energi, så jeg prøver å sette pris på små ting i hverdagen, selv om det ikke alltid er like enkelt. Har også fått sansen for yoga, gå turer i naturen, bake litt, reise litt osv. Kjenne at det faktisk kan GI litt energi av å stikke en tur innom andre for å prate litt :)

Anonymkode: 8a22e...5d6

Skrevet

Reiser og er supermamma til min :hjerte:sønn.:hjerte:

Anonymkode: 785dd...65b

Skrevet

Hvis man finner glede i å rapportere folk på KG så lever man ikke, man eksisterer bare enn så lenge.

Skrevet
2 minutter siden, GenialGalning skrev:

Jeg må anta av dine innlegg i tråden at for å "føle at du LEVER livet ditt", så... rapporterer du folk som du ikke liker på forumet til kvinneguiden?

Usaklig igjen.  

Skrevet

Jeg har venner jeg henger med innimellom, men trives svært godt i mitt eget selskap. Gjør gjerne ting alene som folk forbindeler med at man må gjøre med andre, som å gå på kino, teateer, konsert, dra på foredrag, gå på kafe, ta en utepils, drikke et glass vin en lørdagskveld på favorittstedet o.l. Er veldig glad i å lese, så har ofte med meg en bok som kan være underholdningen, evt nettbrett på kafe. Går på tur og har med meg god lunsj, kjører steder jeg ønsker å se, sitter på en benk i parken med musikk eller lydbok på ørene og solen i fjeset, rusler i byen for å se på livet og tar meg en kaffe underveis. Koser meg hjemme med film og serier, håndarbeid, bok og en god kopp te. Bruker tid på å lage god og skikkelig mat, eksprimenterer med varierende hell... Er veldig glad i musikk, så har skaffet meg et piano jeg kan klimpre litt på og blitt med i kor. Ikke noe voldsomt ambisiøst, men en gjeng som liker å synge og å være sosial, det gir meg mye! Har også brukt mye tid på frivillig arbeid, noe som er veldig meningsfylt og virkelig gir verdi. Sluttet pga konflikter der jeg var med, men skal snart finne meg noe nytt å gjøre. Har så vidt begynt å bli med på fellesturermmed det lokale turlaget, veldig gøy det og. Jeg jobber 100% med noe jeg liker veldig godt, men kjenner det er godt å kunne gjøre noe som gir meg glede og ro hver dag. Vet mange får mye ut av å trene, for min del er det turer i lokalmiljø, skog og fjell som gir glede. Finn ut hva du liker og hva som gjør deg glad og godsliten og begynn der. Og lær gjerne noe nytt, finn kurs, foredrag e.l. som interesserer deg.

Anonymkode: df478...e3b

Skrevet

Bortsett fra familielivet (barna mine er de som virkelig får meg til å føle meg mest levende);

- Jeg forsøker å omgås mennesker jeg er glad i, som jeg blir glade av å være sammen med og som gir meg noe positivt. 

- Trener det jeg har lyst til. Elsker å jogge i godt vær, med musikk på øret, helt alene. Presse meg selv. Digg. 

- Spiser mat som gjør kroppen min glad, som er sunt for miljøet, som ikke er en lidelse for dyra - mat jeg har lyst på. Jeg elsker mat. 

- Kler meg i klær jeg liker, farger håret mitt grønt om det er det jeg har lyst til, pynter meg gjerne for ingen annen grunn enn at jeg har lyst. 

- Gjøre noe fint for andre. Vil gjerne gi de følelsen av at jeg kjenner de, vet hva de liker, jeg har hørt på hva de har fortalt og jeg bryr meg om de - for den følelsen elsker jeg å føle selv. 

• Liker 1
Skrevet

Det som gir meg de aller beste kickene er å reise helt alene til steder jeg aldri har vært før. Hvis jeg reiser sammen med noen kommer jeg ikke i nærheten av den samme godfølelsen, så det å stikke avgårde et sted er blitt en slags guilty pleasure for meg. Jeg har sluttet å si det til noen når jeg skal reise bort alene, for da synes de synd på meg, eller enda verre, de tilbyr seg å bli med...:fnise:

Skrevet

Jeg har også vært syk i lengre tid, og fant ved en tilfeldighet det som jeg føler nesten er "livsoppgaven" min. Jeg kom over et kurs i noe jeg hadde lyst å lære, og tok så utdannelse i det over flere år, som helgekurs og innlevering av oppgaver. Nå jobber jeg faktisk med det, med den begrensede energien jeg har. Det å gå disse kursene har gitt meg så mye, jeg fikk møte mennesker med samme interesser som meg og mye annet felles, og så har jeg jo jobbet mot et mål, som jeg nå er iferd med å nå.

Jeg gikk ikke aktivt ut og lette etter dette, men kom til meg på merkelig vis. Og så har jeg bare forfulgt det, fordi det har føltes så gøy og meningsfullt, og absolutt ikke fordi det var en fornuftig ting å gjøre. Det slet jeg meg ut på tidligere i livet, å bare gjøre fornuftige ting.

Anonymkode: 599b1...9f5

Skrevet

En ting jeg sikkert hadde kommet til å gjort om jeg ikke  hadde en haug med dyr og dårlig økonomi, var å reise sydover heeele januar og februar :)

Skrevet

Jeg har alltid passet på å gjøre det jeg har lyst til, i tillegg til å ha funnet det som er viktig for meg. Dette betyr at jeg f.eks har flyttet dit jeg ønsker å bo(flyttet til flere forskjellige byer før jeg endte opp der jeg er nå), sluttet i jobben jeg ikke trivdes i, flyttet utenlands, reist mye, tilbringt tid med de jeg er glad i, og kutte kontakt med familiemedlemmer som bare drar meg ned. 

I hverdagen trener jeg, lager god mat, er med venner, går på konserter o.l, tar kurs for å lære noe nytt, drømmer om framtidige mål/opplevelser, har også en hund som jeg tilbringer masse tid ute med og som har gitt mye livsglede. 

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også vært syk i lengre tid, og fant ved en tilfeldighet det som jeg føler nesten er "livsoppgaven" min. Jeg kom over et kurs i noe jeg hadde lyst å lære, og tok så utdannelse i det over flere år, som helgekurs og innlevering av oppgaver. Nå jobber jeg faktisk med det, med den begrensede energien jeg har. Det å gå disse kursene har gitt meg så mye, jeg fikk møte mennesker med samme interesser som meg og mye annet felles, og så har jeg jo jobbet mot et mål, som jeg nå er iferd med å nå.

Jeg gikk ikke aktivt ut og lette etter dette, men kom til meg på merkelig vis. Og så har jeg bare forfulgt det, fordi det har føltes så gøy og meningsfullt, og absolutt ikke fordi det var en fornuftig ting å gjøre. Det slet jeg meg ut på tidligere i livet, å bare gjøre fornuftige ting.

Kjenner meg så igjen i den! 

Tror det er så viktig å finne sin greie

Anonymkode: 0d65a...8bd

Skrevet

Jogger i naturen med hunden min.

Reiser langt bort. Har forelska meg i Asia, så til nå har jeg vært i Kina, Thailand, Kambodsja, Sri Lanka, Malaysia og Vietnam. Tur til Filippinene er bestilt og betalt, så den gleder jeg meg til 🤗 Innimellom hopper jeg på en billig tur til "syden" - Spania, Hellas, Tyrkia - men de teller ikke, er så harry. Reiser bare dit for sol og varme - men er herlig det og 😊

Sååå... Natur, hund, god mat og reise. Sånn innimellom har jeg kjæreste, men de forholdene varer ikke. Jeg blir irritert og sexen dabber av, tror det er jeg som velger feil menn 🙄 også har jeg jo fast jobb da, som man må ha. Egentlig bare et nødvendig onde, slik at jeg har råd til hund og reise 😅

Skrevet

Jeg kjenner veldig følelsen du beskriver.  Det jeg gjør er å tenke over hva som er viktig for meg for at jeg skal føle at jeg lever, f.eks. skape noe, være med venner, reise, hjelpe andre, lære nye ting, spise god mat osv.  Som regel sitter jeg igjen med en liste på 3-5 punkter som jeg føler er essensielle i livet mitt.  Så skriver jeg ned noen konkrete ideer til hva jeg gjøre for å fylle disse målene, og deretter passer jeg på å gjøre noe med det hver uke.  Er f.eks god mat for deg viktig, så lag ukes menyer, gå på biblioteket og lån nye kokebøker, eller les spennende artikler på nett.  Gå til nye butikker og prøv nye ingredienser hver uke.  Er det viktig å reise, så får du nok ikke reist hver uke, men hver uke kan du gjøre noe for å forberede turen og sørge for at den blir virkelig.  Ønsker du å være mer med venner, så sett deg som mål et du minst en gang i uken skal ut med venner, eller at du gjevnlig inviterer til middagsselskap hjemme, f.eks.

• Nyttig 1
Skrevet

Last ned hele sesongen av Lost og Heroes. Da har du minst 2 uker med kjernebra underholdning som får deg til å føle at du lever.

Anonymkode: 2beed...b58

Skrevet

Tråden er ryddet for forherligelse av vold/overgrep, avsporinger, oppfordring til lovbrudd.

Sulosi, mod.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for spennende og varierte svar til hver og en av dere! 

Jeg har tenkt mye på dette den siste uken. Men jeg synes det er vanskelig. Både fordi det er som at jeg har utslettet muskelen som går på å drømme og ønske for livet mitt (for hva skulle jeg med den hvis jeg trodde jeg ikke skulle leve noe særlig), men også fordi det er litt sårt å bli klar over hvor syk jeg har vært, og selv om jeg burde være overlykkelig nå fordi jeg kan gjøre mer, så er det samtidig vondt. Så det sliter meg ut, og jeg har riktignok en del fritid, men på slutten av dagen (arbeidsdagen) så er alt jeg vil hjem og slappe av (altså passivt underholdes av f.eks TV, noe som jo IKKE er å leve!). Men jeg må gjøre noe, jeg må leve livet mitt! Selv om det er en muskel som trenger å trenes opp, og selv om jeg fremdeles er så syk at jeg ikke kan gjøre alt jeg vil! Men jeg har mer liv i meg enn jeg noen gang trodde jeg skulle igjen, og det må jeg utnytte!

@Kara W tipset ditt med å tenke igjennom hva som er viktig for meg, gjorde mer inntrykk enn man skulle tro. Jeg ble så tatt på senga. For hva er egentlig viktig for meg? Jeg aner ikke egentlig. Jeg vet en del ting jeg pleide å like, men jeg vet ikke riktig hva jeg har lyst til å gjøre med denne fritiden. Derfor jeg ville ha tips fra dere på konkrete ting, men det lureste er nok nettopp dette, å finne ut hva som gjør meg glad, hva får meg til å føle at jeg lever. Dette skulle man tro var så grunnleggende i livet ens, men for meg var det litt ... nytt! Jeg visket det bort, jeg visket bort de tingene som jeg hadde lyst til og det som var viktig, for det var så vanskelig å leve et liv der jeg stadig måtte kjenne på at jeg ikke hadde muligheten til å gjøre disse tingene. 

Dere må gjerne komme med flere eksempler på hvordan DERE lever. Kanskje jeg blir minnet på noe jeg selv kan prøve, men mer enn det, det inspirerte meg. Her er det mennesker som bruker livene sine til å gjøre de tingene som gjør dem glad og gir dem mening! Dét er det jeg også vil! Så vær så snill fortell, fortell! 

Og hvis noen har noen tips til hvordan man lærer seg å drømme, og ønske igjen, og hvordan man finner ut hva man vil når man ikke er vant til det lenger, så setter jeg pris på dem også. 

TS

Anonymkode: c8adc...824

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...