AnonymBruker Skrevet 26. februar 2017 #1 Skrevet 26. februar 2017 Hei! Jeg har en nabo som tidvis (la oss si 3-4 ganger i uka) spiller enormt høy musikk. Det er aldri lenge og aldri fryktelig sent, uttatt kanskje fredager. Han flyttet inn for ca. et år siden og bor under meg. Det er veldig lytt i leilighetskomplekset og man er nødt til å finne seg i lyder fra naboene. Det er greit. Men denne naboen har det med å spille noen sanger på full guffe og da er det vanskelig for meg å høre TV og radio i min egen leilighet. Han har ingen naboer under seg og bare meg over, så jeg tror ikke han er klar over hvor godt lyden bærer. Jeg har ikke noe skikkelig musikkanlegg. (Jeg fantaserer jo om å kjøpe noen skikkelige høyttalere og blaste tilbake, men dette får jeg ikke somlet meg til og føler dessuten at det er feil måte å gå fram på.) Selv om det aldri er veldig lenge av gangen (max 1 time) så kjenner jeg at det er et irritasjonsmoment. Jeg vet aldri når det kommer og ender opp med å føle meg veldig invadert. Jeg har lyst til å si i fra til ham på en ordentlig måte og har bestemt meg for å skrive en mail. Men jeg sliter med å få den til å være vennlig samtidig som jeg også får sagt at nok er nok. Kan ikke noen hjelpe meg med noen vennlige formuleringer om at musikken plager meg? Jeg fikk også behov for å si at ungene hans spiller både blokkfløyte og trommer. -P Anonymkode: 7b246...77c
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #2 Skrevet 27. februar 2017 Føler med deg, og bråkete naboer er vel noe som går igjen her på KG. Selv bor jeg i en blokk med 90 leiligheter fra 1975, så du kan bare tenke deg alt jeg hører iløpet av ett døgn...... I inngangen ved siden av meg, er det tydeligvis veldig mange "musikalske", for der er det ikke mindre enn 3 stykker som spiller ulike instrument, til ulike tider på dagen. I en periode begynte en klokken 22, og avsluttet gjerne klokken 24. Jeg hang til slutt opp en lapp på oppslagstavlen hvor jeg ga uttrykk for at det er lytt i blokken, og at spilling av blåseinstrument fra klokken 22 og utover, kunne oppleves forstyrrende for andre naboer. Etter det har ikke spillingen nødvendigvis avtatt, men det er ihvertfall ikke fra kl 22 og utover, Over meg har jeg en alenemor som er leder i det lokale korpset, og både hun og de to barna er spillere..... I tillegg til at ungene fortsatt er i den alderen hvor de helst løper istedenfor å gå. Jeg har vært oppe og snakket med henne om lydene tre ganger, sist gang slengte hun døren i ansiktet på meg.... Så, jeg har ikke noen gode råd om formulering, men er du heldig, så møter du forståelse for dine innspill om hvor lytt det er og om han kan dempe musikken. Hva du skal si angående ungene vet jeg ikke. Unger er veldig touchy.... Jeg hadde ikke skrevet en mail. Det skrevne ord åpner for misforståelser. Jeg skrev lapp i oppgangen ved siden av, fordi jeg ikke visste helt sikkert hvilket av de 18 leilighetene spillingen kom ifra, og dessuten følte jeg at alle tre kunne få en påminnelse om at de ikke lever på en øde øy. I forhold til hun over, følte jeg det mer riktig å ta det ansikt til ansikt, siden dette er et problem mellom henne og meg. At hun ikke tok så godt i mot budskapet er en annen ting.... Så, ta en prat med han. Kanskje han rett og slett ikke vet hvor lytt det er, eller hvor utrolig lyd bærer i eldre leilighetsbygg. De fleste mennesker er oppegående og har forståelse for tilbakemeldinger de får. Lykke til !! Anonymkode: 3346f...e8c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå