Gå til innhold

Klær til langrenn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst til å begynne å gå på ski, men jeg er helt fersk og uerfaren på dette området. Jeg har gjort litt research for å prøve å finne ut hva slags klær man bruker til langrenn, og jeg tror jeg holder på å finne ut av det, men jeg vil gjerne ha noen tips fra folk som vet litt mer enn jeg.

Hva slags klær anbefaler dere til en nybegynner på langrenn? Intensitetsnivået kommer nok ikke til å være noe voldsomt, men jeg fryser lett og vil gjerne ha gode klær, samtidig som jeg ikke vil betale alt for mye.

Er det noen som har erfaring med denne buksen eller denne buksen? Hvordan er det eventuelt å ha en ullbukse under der igjen? Er det egentlig noen forskjell på de to? Hvordan er eventuelt de to merkene?

Er dette en grei jakke? Hva burde jeg ha under? Jeg har treningstøy som jeg løper i om sommeren, kan det duge under?

Er dette varmt nok? Har jeg glemt å tenke på noe?

Anonymkode: eccef...a3f

Skrevet (endret)

Du kan gå selvsagt med akkurat det du føler deg komfortabel med. Det kan være lurt å ha noe som er vindtett hvis du skal gå i fjellet og gå langt. Så må du ha noe som er varmt nok. 

Jeg liker å ha ull underst og så en tynn vindtett jakke og bukse. Lue, votter og skjerf :)

Endret av exictence
Skrevet

Takk for svar! Jeg skal ikke gå i fjellet, blir nok marka på meg. Føler meg som en dårlig nordmann som er så blank på det her, men jeg har virkelig ikke peiling. Det ser ut som de tingene jeg har linket til er vindtette, så da har jeg gjort noe riktig, i alle fall... 

Anonymkode: eccef...a3f

Skrevet

Du kan fint bruke alt det du linker til :) Jeg liker Swix bedre enn Bjørn Dæhlie, men det er bare smak og behag. Jeg har longs under buksa (ull når det er veldig kaldt, syntetisk når det er mildere). Samme på overkroppen, ull eller syntetisk alt ettersom hvor kaldt det er. Og så liker jeg å ha en buff i halsen som jeg evt kan trekke opp over bakhodet hvis det trengs. Jeg bruker pannebånd istedenfor lue, men jeg går som regel med høy intensitet og da synes jeg lue blir for varmt. Gode hansker er et must! Votter er kanskje best hvis det er kaldt og du skal gå rolig. 

Anonymkode: 254db...33f

Skrevet

Det ser bra ut dette :) veldig greit om det er tøy du kan bruke til annet også, så kan du forsvare kjøpet. Jakka er i hvert fall allsidig. Overtrekksbukse er kjekt til og fra trening også :) 

Du blir varm av å gå selv om det ikke går fort, så du skal ikke være redd for å fryse de første hundre meterne. Blir det for mye tøy så blir det tungt å gå og du blir svett og ergo fort kald når dere stopper. Ull er gull for lavere intensitet. Det blir heller ikke kaldt om det blir fuktig av svette. Men superundertøy er kjekt om du skal ha høy intensitet og vil svette mye fordi det tørker fort. 

Anonymkode: 10d3b...cf1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...