Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter skikkelig med en hjemmeksamen i statistikk. Jeg har sett igjennom forelesningsnotatene som ligger ute, men det står ikke det jeg lurer på, og jeg begynner å bli rimelig fortvilet :grine:

Siden jeg er rimelig desperat, så legger jeg ut litt av oppgaven her og ber til høyere makter om at noen har lyst til å svare :)

Oppgaven:

I Norsk forsikringsbransje er det sterk konkurranse. I dette harde markedet har et forsikringsselskap vurdert å utvikle noen nisjeprodukter. Et av produktene retter seg mot ekstremsport utøvere. Det har vært en markant økning innen de fleste ekstremsport grenene, men endel selskaper tilbyr ikke forsikring til disse kundene eller er høyt priset. De har tidligere undersøkt behovet for et slikt produkt og ønsker nå å teste en konkret informasjonsfilm og en bedre forståelse av kundenes risikovurdering. Resultatene vil brukes både som grunnlag for deres planlagte markedskommunikasjon, salgs strategi og produktutvikling. Dere skal vurdere resultatene fra ulike faser i undersøkelsen.

Del 1:

Forsikringsselskapet har valgt å fokusere på følgende variabler i sin undersøkelse:

Produktvurdering (oppfattelse og vurdering av produktet de planlegger å tilby).

Oppfattet risikovurdering (risikovurdering av ekstremsport).

Kjøpsintensjon (intensjonen om å kjøpe produktet).

Oppgave: lag en konseptuell modell og tilhørende hypoteser. Vurder validiteten og reliabiliteten til undersøkelsen, indeksere og kjøre regresjonsanalyser på det utdelte datasettet.

Jeg kommer meg ikke i gang, for jeg er usikker på hvilke hypoteser jeg bør lage. Er det noen som kan gi meg noen tips? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lån boken: SPSS Survival Manual a step by step guide av Julie Pallant. Den er helt fantastisk og hjalp meg gjennom masteroppg min :) 

• Liker 1
Skrevet

Den boka er fin, men hjelper jo ikke med å formulere hypoteser.

Et forsikringsselskap ønsker jo å tjene penger. Litt vanskelig når jeg ikke vet hvilke variabler som finnes i datasettet, men hvis risikovurderingen av ekstremsport gjelder det deltakerne driver med selv og er en slags skala, kunne det vært interessant å se på om de som har intensjon om å kjøpe produktet vurderer risikoen som høyere enn dem som ikke tenker å kjøpe. 

De skal vel også vurdere selve filmen, så da bør man se på sammenhengen mellom oppfattelse av filmen og kjøpsintensjon.

Men dette er ikke mitt fagfelt da... bare noen tanker fra meg.

Anonymkode: 85987...785

Skrevet

Hypotese : hvis kunden oppfatter risikoen som stor, kjøper de da forsikring? 

Anonymkode: a6996...c00

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den boka er fin, men hjelper jo ikke med å formulere hypoteser.

Et forsikringsselskap ønsker jo å tjene penger. Litt vanskelig når jeg ikke vet hvilke variabler som finnes i datasettet, men hvis risikovurderingen av ekstremsport gjelder det deltakerne driver med selv og er en slags skala, kunne det vært interessant å se på om de som har intensjon om å kjøpe produktet vurderer risikoen som høyere enn dem som ikke tenker å kjøpe. 

De skal vel også vurdere selve filmen, så da bør man se på sammenhengen mellom oppfattelse av filmen og kjøpsintensjon.

Men dette er ikke mitt fagfelt da... bare noen tanker fra meg.

Takk for innspill :)

Hvis du har lyst å gi noen tanker til :) 

Datasettet:

kjønn og alder.

jeg er bekymret for at produktet ikke er verdt pengene.

jeg er bekymret for at jeg klarer å velge riktig produkt.

jeg er bekymret for at produktet ikke er så bra som det fremstår av selger.

jeg er bekymret for at det oppstår problemer om jeg har behov for forsikringen.

jeg er bekymret for at produktet er dyrere enn andre steder.

den sporten jeg holder på med har høy risiko for skader.

jeg tenker ofte på at den sporten jeg driver med medfører høy risiko for skader.

jeg kjenner flere eller vet om endel folk som har skadet seg på den sporten jeg driver med.

jeg er opptatt av sikkerhet og være så forsiktig som mulig.

Skrevet
1 time siden, Sapree skrev:

Lån boken: SPSS Survival Manual a step by step guide av Julie Pallant. Den er helt fantastisk og hjalp meg gjennom masteroppg min :) 

Jeg har den norske boken for spss, men den hjelper ikke å formulere hypoteser ;)

• Liker 1
Skrevet

Å formulere en hypotese er virkelig helt basic metodekunnskap... 

Anonymkode: 203e0...b37

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å formulere en hypotese er virkelig helt basic metodekunnskap... 

Anonymkode: 203e0...b37

Jeg kan lage hypoteser, men jeg er ikke god på kausale hypoteser ;)

Skrevet
6 timer siden, Meeeee skrev:

Du skal ikke ha kausale hypoteser med et slikt datamateriale. Det er bare assosiasjoner. 

Skrevet
11 timer siden, Meeeee skrev:

Takk for innspill :)

Hvis du har lyst å gi noen tanker til :) 

Datasettet:

kjønn og alder.

jeg er bekymret for at produktet ikke er verdt pengene.

jeg er bekymret for at jeg klarer å velge riktig produkt.

jeg er bekymret for at det oppstår problemer om jeg har behov for forsikringen.

jeg er bekymret for at produktet er dyrere enn andre steder.

den sporten jeg holder på med har høy risiko for skader.

jeg tenker ofte på at den sporten jeg driver med medfører høy risiko for skader.

jeg kjenner flere eller vet om endel folk som har skadet seg på den sporten jeg driver med.

jeg er opptatt av sikkerhet og være så forsiktig som mulig.

Se på kjønn og alder (vurder om alder skal være lineær eller kategorisk variabel). Både ift kjøp av produkt og risikovurdering.

Variablene er hovedsakelig delt i to grupper: bekymringer rundt selve produktet og bekymringer/vurdering av egen risiko. Benytt deg av det. 

Skrevet
6 timer siden, Meeeee skrev:

Pass deg så du ikke hevder mer en du har belegg for. Du kan neppe påvise kausale sammenhenger i dette datasettet.

Anonymkode: db204...e44

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...