AnonymBruker Skrevet 26. februar 2017 #1 Skrevet 26. februar 2017 Jeg tror jeg kanskje har en begynnende infeksjon i tatoveringen jeg tok på onsdag. Den verker en god del enda og la merke til et større område over og lite under med små nupper i huden. Ser også noe rødhet langs linjene, selv om det er langt fra rundt hele og strekker seg bare en liten millimeter ut fra linjene. Å få legetime vil ta mer enn en uke, om jeg ikke drar til legevakta/akutten. Dette er jo langt fra akutt, så det vil jeg ikke kaste bort tiden deres på. I tillegg syns jeg det høres ekstremt ut å ta antibiotika ved denne graden. Noen som har kjennskap til behandling av infeksjon i tatovering utenom antibiotika? Hvordan behandler jeg tatoveringen mtp vask, hva vasker jeg med, hva smører jeg med og hvor ofte mtp at den må få puste også osv. Forøvrig; jeg vasker per nå med intimsåpe uten parfyme og smører med en krem fra Eucerine. Jeg er i stadiet hvor det flasser av. Anonymkode: 84beb...9bc
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2017 #2 Skrevet 26. februar 2017 Du kan helt sikkert bruke natriumklorid hvis du kan bruke vanlig vann. Kjøp det på apoteket. Ring tatoveringssjappa i morgen og spør om du kan bruke Prontosan da dette er litt mer hjelpsomt enn bare natriumklorid. Klorhexidin har en viss tendens til å kunne avfarge tatoveringen. Her er prontosan: https://www.apotek1.no/produkter/prontosan-saarskyllelosning-350ml-851300p Anonymkode: 5aa1a...0bd
ajarRun Skrevet 26. februar 2017 #3 Skrevet 26. februar 2017 Jeg ville gått til lege med en gang. Sprer infeksjonen seg kan du ende opp med å måtte amputere hele armen/foten/kropsdelen. 3
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2017 #4 Skrevet 26. februar 2017 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror jeg kanskje har en begynnende infeksjon i tatoveringen jeg tok på onsdag. Den verker en god del enda og la merke til et større område over og lite under med små nupper i huden. Ser også noe rødhet langs linjene, selv om det er langt fra rundt hele og strekker seg bare en liten millimeter ut fra linjene. Å få legetime vil ta mer enn en uke, om jeg ikke drar til legevakta/akutten. Dette er jo langt fra akutt, så det vil jeg ikke kaste bort tiden deres på. I tillegg syns jeg det høres ekstremt ut å ta antibiotika ved denne graden. Noen som har kjennskap til behandling av infeksjon i tatovering utenom antibiotika? Hvordan behandler jeg tatoveringen mtp vask, hva vasker jeg med, hva smører jeg med og hvor ofte mtp at den må få puste også osv. Forøvrig; jeg vasker per nå med intimsåpe uten parfyme og smører med en krem fra Eucerine. Jeg er i stadiet hvor det flasser av. Anonymkode: 84beb...9bc Her er det fare for blodforgifting dersom du har fått infeksjon, noe rødhet og varme hovenhet og eventuelt feber er symptomer på. Enten ett symptom alene eller flere sammen, så er dette absolutt akutt, noe du heller ikke skal vente i flere dager med før du kontakter lege. Du bør dra på legevakten i løpet av de nærmeste timene. Blir dette verre time for time så haster det å komme seg til lege. Alle leger skal ha akutt timer/hastetimer. Disse tildeles akuttpasienter når legekontoret åpner døren og telefonen. Så her er det bare å sitte på telefonen straks legekontoret slår av telefonsvareren om morgenen. Anonymkode: 9706a...c94 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2017 #5 Skrevet 26. februar 2017 Legevakten ER innafor når du mistenker infeksjon. I morgen drar du til tattosjappen og spør om råd. Sier de "ja, det er en infeksjon", da drar du rett til legevakten. Du må starte riktig behandling så fort som overhode mulig. Finne ut hva slags infeksjon det er, om det er infeksjon eller reaksjon. Stor forskjell, kan ligne veldig. Infeksjonen kan være lokalt først, sprer det seg til blodet, da sliter du. En jeg kjenner mistet nesten foten på grunn av infeksjon. Han lå i koma også. Det gikk fra ille til katastrofe fort. Startet som en liten infeksjon i tatoveringen som spredde seg fort, fikk så blodforgiftning. En annen fikk en allergireaksjon på rødt blekk. Fikk en blemme som sprakk og fikk infeksjon i blemmen. Så han hadde kombinasjon av reaksjon og infeksjon. Det var kun det røde i tatovering som var hoven og ømt. Ikke resten av tatoveringen. Dersom du reagerer på blekk generelt så er det vanskeligere å skille infeksjon fra reaksjon. Han måtte operere vekk deler av tatoveringen. Den var stor, så de kunne fjerne hele tatoveringen, på grunn av infeksjonen som kunne blusse opp. Større sår = større infeksjonsfare. Så nå har hun deler av en tatovering, hvor store deler er et stygt arr. Ser ut som at noen har kjørt over armen med en gressklipper. Du ser ikke hva tatovering skal være. Er dette din første tatovering? Har du farge? Noen farger er med disponibelt for allergisk reaksjon. Det skal være strengt her i norge, for hva slags blekk som brukes. Men det er fortsatt forskjeller. Det finnes flere typer blekk med forskjellige ingredienser, hvor noen du kan reagere på. Anonymkode: a78d8...e1a
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2017 #6 Skrevet 26. februar 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Legevakten ER innafor når du mistenker infeksjon. I morgen drar du til tattosjappen og spør om råd. Sier de "ja, det er en infeksjon", da drar du rett til legevakten. Du må starte riktig behandling så fort som overhode mulig. Finne ut hva slags infeksjon det er, om det er infeksjon eller reaksjon. Stor forskjell, kan ligne veldig. Infeksjonen kan være lokalt først, sprer det seg til blodet, da sliter du. En jeg kjenner mistet nesten foten på grunn av infeksjon. Han lå i koma også. Det gikk fra ille til katastrofe fort. Startet som en liten infeksjon i tatoveringen som spredde seg fort, fikk så blodforgiftning. En annen fikk en allergireaksjon på rødt blekk. Fikk en blemme som sprakk og fikk infeksjon i blemmen. Så han hadde kombinasjon av reaksjon og infeksjon. Det var kun det røde i tatovering som var hoven og ømt. Ikke resten av tatoveringen. Dersom du reagerer på blekk generelt så er det vanskeligere å skille infeksjon fra reaksjon. Han måtte operere vekk deler av tatoveringen. Den var stor, så de kunne fjerne hele tatoveringen, på grunn av infeksjonen som kunne blusse opp. Større sår = større infeksjonsfare. Så nå har hun deler av en tatovering, hvor store deler er et stygt arr. Ser ut som at noen har kjørt over armen med en gressklipper. Du ser ikke hva tatovering skal være. Er dette din første tatovering? Har du farge? Noen farger er med disponibelt for allergisk reaksjon. Det skal være strengt her i norge, for hva slags blekk som brukes. Men det er fortsatt forskjeller. Det finnes flere typer blekk med forskjellige ingredienser, hvor noen du kan reagere på. Anonymkode: a78d8...e1a Trenger da ikke å skremme TS heller, herlighet. Jeg har da hatt infeksjoner 1000 ganger og har ikke mistet en eneste kroppsdel, fått sepsis eller ligget i koma. Det er ikke alltid man trenger antibiotika. Jeg behandler ofte huden bare lokalt med klorhexidin for eksempel og da går det over etter et par dager. Anonymkode: 5aa1a...0bd 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2017 #7 Skrevet 26. februar 2017 Jeg fikk infeksjon i overarmen, men var alene min egen feil da jeg sov uten plast for tidlig og gned armen ned i lakenenet. Var et 1-krones område av tatoveringen som det kom væske ut av, men hele overarmen var preget - var blå og gul på innsiden av armen, tatoveringen er på utsiden. Var slapp og anelse feber-ish. Jeg vasket tatoveringen med vann som hadde bittelitt grønnsåpe og smurte med Bacimycin. Det tok knekken på det, og har vært veeeldig påpasselig siden og har ikke opplevd infeksjoner i ettertid *bankibordet* Det er ikke dermed sagt at det er riktig metode, så forhør deg med tatovør OG lege! Anonymkode: 52dc7...b33
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2017 #8 Skrevet 26. februar 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Legevakten ER innafor når du mistenker infeksjon. I morgen drar du til tattosjappen og spør om råd. Sier de "ja, det er en infeksjon", da drar du rett til legevakten. Du må starte riktig behandling så fort som overhode mulig. Finne ut hva slags infeksjon det er, om det er infeksjon eller reaksjon. Stor forskjell, kan ligne veldig. Infeksjonen kan være lokalt først, sprer det seg til blodet, da sliter du. En jeg kjenner mistet nesten foten på grunn av infeksjon. Han lå i koma også. Det gikk fra ille til katastrofe fort. Startet som en liten infeksjon i tatoveringen som spredde seg fort, fikk så blodforgiftning. En annen fikk en allergireaksjon på rødt blekk. Fikk en blemme som sprakk og fikk infeksjon i blemmen. Så han hadde kombinasjon av reaksjon og infeksjon. Det var kun det røde i tatovering som var hoven og ømt. Ikke resten av tatoveringen. Dersom du reagerer på blekk generelt så er det vanskeligere å skille infeksjon fra reaksjon. Han måtte operere vekk deler av tatoveringen. Den var stor, så de kunne fjerne hele tatoveringen, på grunn av infeksjonen som kunne blusse opp. Større sår = større infeksjonsfare. Så nå har hun deler av en tatovering, hvor store deler er et stygt arr. Ser ut som at noen har kjørt over armen med en gressklipper. Du ser ikke hva tatovering skal være. Er dette din første tatovering? Har du farge? Noen farger er med disponibelt for allergisk reaksjon. Det skal være strengt her i norge, for hva slags blekk som brukes. Men det er fortsatt forskjeller. Det finnes flere typer blekk med forskjellige ingredienser, hvor noen du kan reagere på. Anonymkode: a78d8...e1a Hun skal ikke konsultere tatosjappa med spørsmål om infeksjon. Dette er en vurdering helsepersonell skal gjøre ikke en tatovør i ei sjappe. Anonymkode: 9706a...c94 1
Rosaprosa20 Skrevet 26. februar 2017 #9 Skrevet 26. februar 2017 Dra til legen. Det er masse annet tull som også drar innom legevakta, så i tilfelle det ikke er noe spesielt er du ikke alene. Måten du behandler/vasker tatoveringen høres bra ut
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå