AnonymBruker Skrevet 26. februar 2017 #1 Skrevet 26. februar 2017 Jeg sliter litt med å finne et laken jeg er fornøyd med Jersey laken er egentlig helt tipp topp, men det blir nuppete etter en stund. Sateng laken har jeg prøvd og syntes det ble altfor klamt (selv om det sies å skulle være svalt? ) Silke laken er uaktuelt. Noen som kan gi meg en anbefaling til laken som passer til kontinentalseng? Anonymkode: 7d77b...e6f
Athene Skrevet 26. februar 2017 #2 Skrevet 26. februar 2017 Jeg bruker utelukkende disse fra Geismars. Topp bomullskvalitet. Strikk som gjør at den holder seg på plass og ikke må strekkes hver dag. Og en vanvittig holdbarhet - har hatt to stykker de siste tre årene. Det vil si at hver av disse har blitt vasket på 60 grader, og deretter kjørt i tørketrommel, 52 ganger. Og de ser fortsatt nye ut. https://www.illumsbolighus.no/shop/merker/geismars-vaeverier/geismars-laken--beige/265x290-cm-36 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2017 #3 Skrevet 26. februar 2017 Nuppete jersylaken har jeg aldri opplevd. Brukt Kid og Sparkjøp sine både jersy og streksfrotelaken i mange år. Hvilke dynetrekk bruker du når lakenene nupper, eller sover du med klær som forårsaker nupping? Anonymkode: d04ec...979 1
Leo Skrevet 26. februar 2017 #4 Skrevet 26. februar 2017 (endret) Bruker laken i bomullsateng (Sateng er bare et navn på et måte å veve stoff på så sateng kan også lages av syntetfibre. Syntetfibre har ingenting i sengetøy å gjøre). eller lin med strikk rundt kanten som dekker overmadrassen. Resten av madrassen er dekket av et kappelaken som ikke trenger å skiftes like ofte som det lakenet vi faktisk ligger på. Jersey og stretchfroté er bare huff. Endret 26. februar 2017 av Leo 3
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2017 #5 Skrevet 26. februar 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nuppete jersylaken har jeg aldri opplevd. Brukt Kid og Sparkjøp sine både jersy og streksfrotelaken i mange år. Hvilke dynetrekk bruker du når lakenene nupper, eller sover du med klær som forårsaker nupping? Anonymkode: d04ec...979 Nei, det er ikke klær som forårsaker nuppingen i dette tilfellet. En ansatt på Kid sa engang at dette med nupping varierte fra person til person, men jeg har aldri helt skjønt greia Anonymkode: 7d77b...e6f
Million Skrevet 26. februar 2017 #6 Skrevet 26. februar 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jersey laken er egentlig helt tipp topp, men det blir nuppete etter en stund. Anonymkode: 7d77b...e6f Dette høres rart ut. Jeg bruker jerseylaken bestandig og har ikke opplevd nupper. Vasker du laknene i sammen med frottèhåndklær? Det skal man ikke gjøre. Håndklær bør bare vaskes med andre håndklær, da frottèen gjør at det nupper på andre ting i maskinen. Vask laknene dine med annet sengetøy bare, ikke i lag med frottè.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2017 #7 Skrevet 26. februar 2017 20 minutter siden, Million skrev: Dette høres rart ut. Jeg bruker jerseylaken bestandig og har ikke opplevd nupper. Vasker du laknene i sammen med frottèhåndklær? Det skal man ikke gjøre. Håndklær bør bare vaskes med andre håndklær, da frottèen gjør at det nupper på andre ting i maskinen. Vask laknene dine med annet sengetøy bare, ikke i lag med frottè. Jeg vasker det kun sammen med resten av sengetøyet (dynetrekk og putevar). Men som jeg skrev over så fikk jeg høre engang av en ansatt på Kid at dette kunne variere fra person til person (uten at jeg har helt klarte å bli klok på det). Det eneste jeg får gjort annerledes er å droppe tørkertrommel. Anonymkode: 7d77b...e6f
Million Skrevet 26. februar 2017 #8 Skrevet 26. februar 2017 (endret) 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: . Men som jeg skrev over så fikk jeg høre engang av en ansatt på Kid at dette kunne variere fra person til person (uten at jeg har helt klarte å bli klok på det). Det eneste jeg får gjort annerledes er å droppe tørkertrommel. Anonymkode: 7d77b...e6f Jeg ble litt nysgjerrig nå, og gikk for å undersøke litt i eget hjem.... Sengen til sønnen min (tenåring) og min egen seng har begge laken kjøpt fra samme sted, samme merke, til og med samme farge. På hans laken var det nupper i liggesonen, så jeg nå. Undersøkte min egen seng, og fant ikke en eneste nupp! Merkelig. To like laken, to forskjellige personer, ga altså forskjellig resultat mht nuppene! Endret 26. februar 2017 av Million 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2017 #9 Skrevet 26. februar 2017 1 time siden, Million skrev: Jeg ble litt nysgjerrig nå, og gikk for å undersøke litt i eget hjem.... Sengen til sønnen min (tenåring) og min egen seng har begge laken kjøpt fra samme sted, samme merke, til og med samme farge. På hans laken var det nupper i liggesonen, så jeg nå. Undersøkte min egen seng, og fant ikke en eneste nupp! Merkelig. To like laken, to forskjellige personer, ga altså forskjellig resultat mht nuppene! Takk for at du undersøkte Da stemmer nok det den ansatte sa på Kid om at nupping varierer fra person. Jeg og din sønn er tydeligvis nuppe-personer vi da Googler litt og ser ei som skriver at det er masse nupper på hennes side av sengen, men ingen på mannens side.. Anonymkode: 7d77b...e6f
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #10 Skrevet 27. februar 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for at du undersøkte Da stemmer nok det den ansatte sa på Kid om at nupping varierer fra person. Jeg og din sønn er tydeligvis nuppe-personer vi da Googler litt og ser ei som skriver at det er masse nupper på hennes side av sengen, men ingen på mannens side.. Anonymkode: 7d77b...e6f I forhold til nupping på ull, har jeg fått høre at dette er avhengig av hva man har av klær utenpå eller under. Fordi syntetiske materialer får naturmaterialer til å nuppe. Derfor spurte jeg hvilke type dynetrekk og bekledning du brukte i tillegg til lakenet. 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Nuppete jersylaken har jeg aldri opplevd. Brukt Kid og Sparkjøp sine både jersy og streksfrotelaken i mange år. Hvilke dynetrekk bruker du når lakenene nupper, eller sover du med klær som forårsaker nupping? Anonymkode: d04ec...979 Anonymkode: 7d66b...44a
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #11 Skrevet 27. februar 2017 På 26.2.2017 den 12.30, Leo skrev: Bruker laken i bomullsateng (Sateng er bare et navn på et måte å veve stoff på så sateng kan også lages av syntetfibre. Syntetfibre har ingenting i sengetøy å gjøre). eller lin med strikk rundt kanten som dekker overmadrassen. Resten av madrassen er dekket av et kappelaken som ikke trenger å skiftes like ofte som det lakenet vi faktisk ligger på. Jersey og stretchfroté er bare huff. Er det fordi syntetfibre har dårlig(ere) pusteevne? Jeg har så lite greie på syntetfibre, men vet hvertfall at mikrofiber er syntetisk. Har sett sengetøy i mikrofiber. Er det flere syntetstoffer jeg bør være obs på og styre unna når det gjelder sengetøy? Det er tryggest å gå etter sengesett med 100% bomull? Selv om det kan være ulik vevemetode, men samme type stoff. Anonymkode: 7d77b...e6f
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #12 Skrevet 27. februar 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: I forhold til nupping på ull, har jeg fått høre at dette er avhengig av hva man har av klær utenpå eller under. Fordi syntetiske materialer får naturmaterialer til å nuppe. Derfor spurte jeg hvilke type dynetrekk og bekledning du brukte i tillegg til lakenet. Anonymkode: 7d66b...44a Da forstod jeg plutselig hvorfor mange klager over at Acne-skjerfene nupper. Mens jeg (bruker stort sett ull eller bomull) aldri har opplevd det... Anonymkode: 50a56...1fa
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #13 Skrevet 27. februar 2017 Jeg har gitt opp å finne laken som holder lenge. Så jeg kjøper heller et lager med billige laken og kaster de så fort de begynner å nuppe. Anonymkode: 3bb79...2fd
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #14 Skrevet 27. februar 2017 Jeg har Kid sitt satenglaken, og er veldig fornøyd med det Anonymkode: f88f3...b03
Leo Skrevet 27. februar 2017 #15 Skrevet 27. februar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er det fordi syntetfibre har dårlig(ere) pusteevne? Jeg har så lite greie på syntetfibre, men vet hvertfall at mikrofiber er syntetisk. Har sett sengetøy i mikrofiber. Er det flere syntetstoffer jeg bør være obs på og styre unna når det gjelder sengetøy? Det er tryggest å gå etter sengesett med 100% bomull? Selv om det kan være ulik vevemetode, men samme type stoff. Anonymkode: 7d77b...e6f Det vi gjerne kaller pusteevne handler egentlig om fibrenes evne til å absorbere fuktighet og ja, syntetiske fibre absorberer fuktighet dårlig og oppleves derfor som gjerne som klamme. Syntetiske fibre oppleves også gjerne som stive og ubehagelige mot huden. Bomull og lin er derfor mye bedre alternativer som sengetøy. Man trenger ikke mange skift med sengetøy, så det er bedre å kjøpe to dyre sett av god kvalitet enn å ha mange billige og dårlige. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå