AnonymBruker Skrevet 26. februar 2017 #1 Skrevet 26. februar 2017 Hei, Norge er et langstrakt land og det spises mye forskjellig. Det jeg lurer på er: hvordan ser en typisk middagsuke ut og hva spiser du på lørdag og søndag? Skriv også hvor i landet du bor! Jeg kan begynne: Ukedager: kyllingsalat, thaisuppe, fisk med grønnsaker, pølse i lompe, kylling og grønnsaker, fish & chips, tomatsuppe, taco. Noen ganger bare brødmat med godt pålegg. Lørdag: Hjemmelaget italiensk pizza, en god pastarett, hjemmelaget hamburger. Søndag: Spiser ofte hos svigers, da blir det som regel steik med grønnsaker og rotmos. Bor i: Vestfold! :-) Anonymkode: 75a1a...ef7 2
atropos Skrevet 26. februar 2017 #2 Skrevet 26. februar 2017 Ukedager, kjøttkaker, tomatsuppe m pannekaker, wok, fiskekaker,fiskegrateng, kokt torsk, spaghetti m kjøttsaus.. lørdager og søndager: pizza, sushi, lasagne eller taco vi er en barnefamilie med 2 barn i barnehagealder og bor i Oppland 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2017 #3 Skrevet 26. februar 2017 Ukedager: Laks, torsk, søtpotet/blomkål pure, wok med biff eller kylling, squasghetti med bolognesesaus Helg Fredag og lørdag: Taco, pizza, lasagne, indisk Søndag: Kjøttkaker, og generelt potetmiddager, typisk husmannskost. Bor i Telemark Anonymkode: 752a4...9f4
Gjest Catalina Culès Skrevet 26. februar 2017 #4 Skrevet 26. februar 2017 Ukedagene: Pasta, fiskeretter, kyllingretter, kjøttretter, supper, gryteretter, vegetarretter... Helg: Lasange, taco, pizza, hamburger, wok.... Søndag: Blir mye husmannskost. Bor i Hordaland.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #5 Skrevet 27. februar 2017 Eg lige komla Anonymkode: 8689c...5ce 5
Arkana Skrevet 27. februar 2017 #6 Skrevet 27. februar 2017 Ukedager: Alle slags supper, gryteretter, gratenger, ovnsretter, stekt eller ovnsbakt kjøtt eller fisk med grønnsaker, poteter/ris/pasta/couscous og en eller annen saus, wok, salater, nudelretter, vårruller, stekt ris, falafel, omelett, wraps, kjøttkaker, fiskekaker/fiskeboller/fiskeburgere, pai eller quiche ++. Fredager og lørdager: Her blir det gjerne noe kosemat, f.eks. nachos, fajitas, wraps, tortillasuppe, hamburger, kyllingburger, pizza, biff med fløtepoteter, pulled pork, tapas e.l. Søndager: Vi har ofte middagsbesøk på søndager og lager gjerne mat som tar litt tid, mat i crockpot, gryteretter, store stykker kjøtt som skal langtidsstekes, helstekt kylling, forseggjorte indiske retter med mye tilbehør e.l. Og så har vi alltid dessert. Vi bor i Oslo-området (men mannen er fra vestlandet og jeg fra Nord-Norge, det er jo vel så viktig som hvor vi bor nå). 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #7 Skrevet 27. februar 2017 Spiser egentlig ganske likt hverdager og helg. En typisk middag er ganske enkel, men med gode råvarer. F.eks. stekt kylling og brokkoli, stekt laks og quinoa, en biff med grønnsakspure. Pluss rødvin. Skal jeg lage noe litt usunt men godt, elsker jeg pasta, gjerne med sjømat - og masse parmesan. Bor i, og er fra, Oslo. Anonymkode: 25844...aa2
Majott Skrevet 1. mars 2017 #8 Skrevet 1. mars 2017 Vi bor i Troms, men er trøndere. En typisk uke for oss er: Hjemmelagde fiskekaker med råkost og kokte poteter Frossenpizza med litt ekstra fyll og salat. Hjemmelaget gryterett av kylling eller storfekjøtt med foccacia og salat Kjøttkaker med saus og kokte poteter og gulrøtter Panert torskefilet med råkost og kokte poteter Kyllinglårfilet med ovnsstekt potet og paprika, med ailoli og salsa, samt salat og foccacia Hjemmelaget pizza med salat Pasta med kylling, svin eller storfekjøtt, med ulike krydder, paprika og tomat og stekt sopp. Eller pasta med scampi, reker eller kamskjell,. I helgene lager vi ikke noe utenom det vanlige, unntatt når vi ber på middag. Vi er to voksne i husholdningen, og det er like ofte at det er noe ekstra godt i ukedagene som i helgene. Vi har jo også mange andre retter, og vi lager ofte også pølselapskaus (middagspølse og lapskausblanding), fiskegrateng, stek av storfe, svin eller lam.
Gjest Loffeliten Skrevet 1. mars 2017 #9 Skrevet 1. mars 2017 Ukedager: alle slags supper (blomkål, blomkål/brokkoli, tomat/paprika, jordskokk, potet/purre, gulrotsuppe, linsesuppe osv). Pai eller quiche. Falafel i wraps eller pitabrød. Chana masala og andre gryter med kikerter. Ovnsbakte grønnsaker med tomatsaus og kikerter eller hvite bønner + ris/brød/couscous. Pasta i diverse varianter, f.eks med tomatsaus (med linser) eller ostesaus (+ brokkoli/blomkål/gulrot/erter). Gratinert pasta. Vegetarlasagne. Fredager og lørdager blir det ofte pizza, og gjerne noe tacogreier (med bønner, guacamole, pico de gallo, ost/rømme/grønt). Av og til vegetarburgere. Søndagene varierer, er ofte på middagsbesøk. Vi er to voksne + barn. Bor i en liten vestlandsby.
Majott Skrevet 2. mars 2017 #10 Skrevet 2. mars 2017 Vil gjerne svare litt mer på dette med regionale forskjeller. Det kommer kanskje ikke så mye fram i det daglige her, men det er jo noe som går igjen som regionale forskjeller når det gjelder matretter. Det brukes mye fisk her. Hjemmelagde fiskekaker er en klassiker, men også boknafisk og klippfisk er populære råvarer (begge deler tørket i ulik grad, og med lite/mye salt). Men det er ikke det samme som tørrfisk. Der jeg kommer fra i trøndelag, brukte vi mye laks. Vi hadde lakseelva rett nedenfor. Kokt eller stekt laks med diverse tilbehør var noe vi ofte spiste. En annen klassiker er Innherredssodd. Kjøttsuppe med lammekjøttbiter og kjøttboller, som spises sammen med kokt potet og gulrot. Den suppa får man kjøpt i frosne bøtter over hele landet nå, og vi har det til middag jevnlig, med flatbrød eller rundstykker til. Det ble ofte brukt som festmat tidligere. Vi hadde også mye viltkjøtt, ettersom vi gikk på elgjakt. Da ble det elgkjøttdeig, elgsteik osv. Det var så mye elgkjøtt at vi ble lei av det. Da jeg var lita, og på besøk hos tante i Alta, så fikk vi servert ertesuppe med flesk ALLTID! Og det var helt grusomt, men jeg var jo nødt til å få ned noen skjeer. Tydelig at det var en tradisjonsrett der (eller hos henne). Potetball/komle er også noe trøndere har tradisjon på. Servert med bacon og saus laget av brunost. Mange bruker også sukker til potetball. Vi kalte det "klubb". Akkurat nå er det tiden for mølje her hvor jeg bor. Fiskebilen har det travelt, det blir solgt unna, og på butikkene er det stor etterspørsel. Mølje er kokt torsk med lever og rogn: 1
Arkana Skrevet 2. mars 2017 #11 Skrevet 2. mars 2017 20 minutter siden, Majott skrev: Mølje er kokt torsk med lever og rogn: Jeg kjenner mølje som biter av flatbrød oppbløtt i kjøtt- eller fiskekraft.
Majott Skrevet 2. mars 2017 #12 Skrevet 2. mars 2017 22 minutter siden, Arkana skrev: Jeg kjenner mølje som biter av flatbrød oppbløtt i kjøtt- eller fiskekraft. Personlig er mølje bare noe jeg har hørt om. Som trønder er ikke det noe fristende. Men det er veldig mange her som flyr bena av seg for å spise mølje. Må innrømme at det er noe jeg ikke har erfaring med, men at det er veldig viktig for folk rundt her
_popcorn_ Skrevet 2. mars 2017 #13 Skrevet 2. mars 2017 Hvor man bor har generelt veldig liten innvirkning på kostholdet. Det er mye mer relevant hvor man kommer fra, interesse for mat og sivilstand. Er man oppvokst med fiskemølje, så endrer man ikke det bare fordi man flytter til innlandet. Jeg bor i Oslo, og spiser fisk eller annen sjømat alle hverdager, enten til frokost, lunsj eller middag. Middag onsdag: ovnsbakt kveite med søtpotetmos. Middag fredag: bagel med kalkun og ost gratinert i ovn. Middag lørdag: brødskive med sjokade. Middag søndag: bosnian stew. I dag tenker jeg det blir bakt søtpotet med spekeskinke og rømme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå