Gå til innhold

Hvor stort er ditt klimautslipp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For å finne ut hvor "ille" man er for miljøet måler man utslipp CO2. Dette måles i CO2 tonn per år.

Bruk denne kalkulatoren og se hvor stort ditt klimautslipp er. 

Er du fornøyd eller vil du gjøre noe for å bli mer miljøvennlig? 

En nordmann slipper omtrent ut like mye CO2 på en dag som en person gjør på et helt år i Afghanistan.

FN ønsker at for enkeltpersoner skal man ligge på 1,5 tonn. 

Anonymkode: 873eb...225

Videoannonse
Annonse
Skrevet
"Mitt totale CO2-avtrykk er 8.89 tonn CO2. Jeg er en miljøengel, i alle fall sammenlignet med andre nordmenn. Men det er ingen grunn til å slappe av likevel!"
Jeg vet ikke på stående fot mitt totale strømforbruk pr år, så jeg skrev 15000 kWh, jeg bor på 50 kvm brl leilighet. Men må si meg fornøyd med det :) Men så er jeg en som er en bevisst forbruker, er ikke medlem av forbrukssamfunnet. 

Anonymkode: ec558...396

Skrevet

Vår er dessverre gigantisk, sånn type 9 ja. Vi eier ikke bil, vi har ikke reist til syden på et par år (små barn), vi bruker tøybleier på barna, og kjøper masse brukt, vi tar tog hvis vi skal til svigers, men - huset vårt har oljefyr og er ikke isolert, det er snart hundre år gammelt hus. Gir meg forferdelig dårlig samvitighet men er svært kostbart ting å fikse. For det er ikke bare fjerne oljefyr, er ikke nok strøm i huset å varme opp uten, og heller ikke nok for varmepumpe. Pluss som sagt, både tak, bekleddning og vinduer må byttes, for at huset skal kreve mindre energi til oppvarming. Hjelper heller ikke at vi maksa lånegrensa da vi kjøpte bolig. 

det er miljøvennlig å kjøpe brukt men kanskje ikke velbrukte gamle boliger. :( 

Anonymkode: 8152e...6de

• Liker 1
Skrevet (endret)

7,59

Er relativt fornøyd. Nå har vi ikke bil, som selvfølgelig hjelper på. Ellers lever vi relativt miljøvennlig med lite strømforbruk, flinke til å kildesortere, kjøper brukt osv. Det som trekker opp for vår del er at vi liker å reise.

Mvh Yvonne :heiajente: 

Endret av Yvonne
Skrevet

4,23 - og da har jeg tatt godt i på bruk av både strøm og bil. 

Skrevet

Tok den for en stund siden og havnet langt under landsgjennomsnittet. Ble mildt sagt overrasket, da jeg blant annet hadde reist til USA det året og generelt tenkt lite på miljøet. Men jeg bor i en trang leilighet midt i en blokk, som nesten ikke trenger strøm og oppvarming. Dessuten bor jeg sentralt, så jeg går eller sykler stort sett dit jeg skal. Og det hjelper å være fattig student og rett og slett ikke ha råd til shopping.

Hadde aldri trodd at min bekymringsfrie livsstil kunne kvalifisere til "miljøengel". :phaedra:

Anonymkode: 118cd...1af

Skrevet

Hø! 5,02. Trodde jeg var mye værre:p Da er det bare å slippe seg løs:p :mynona:

Anonymkode: 4c013...7c3

Skrevet

Jeg er ikke helt sikker på om jeg har fått riktig strømforbruk med i regnestykket mitt. Men de siste par strømmåleravlesningene var iallfall på 258 kwh pr mnd. Faktisk var to måneder helt like (258) og den tredje littegrann mer. Dette er mørke vintermåneder, når jeg bruker mere lys, men jeg tok likevel og ganget 258 x 12 mnd = ca 3100 kwh i året. Dette hørtes veldig lite ut for en husholdning på to personer? Men det er altså resultatet mitt da. Jeg bruker jo egentlig enda mindre, for vi bruker jo ikke så mye lys om sommeren med lyse kvelder o.l.

Men det lave strømforbruker kan kanskje forklares. Det skal nevnes at vi har radiatorer til oppvarming, bruker ikke strøm til det. I tillegg har vi ikke vaskemaskin (bruker vaskekjeller) i leiligheten heller, så det er heller ikke kalkulert med i regnestykket. Vi betaler heller ikke for oppvarming av varmtvann via strømregningen og personlig kwh-forbruk, for det går på husleia. Så derfor er det så lavt årlig strømforbruk. Det er jo i realiteten mer, men ikke målbart på min egen strømmåler.

Jeg har ikke bil, så sønnen min og jeg kjører veldig sjelden bil. Guttungen tar t-banen til skolen. Jeg går til fots i det daglige når jeg skal handle flere ganger i uken, og også når jeg skal på det lokale kjøpesenteret for å f.eks gå på apoteket. Jeg bruker altså beina til den typen ærend, ikke bil eller noe. 

Mitt resultat:

"Mitt totale CO2-avtrykk er 4.12 tonn CO2. Jeg er en miljøengel, i alle fall sammenlignet med andre nordmenn. Men det er ingen grunn til å slappe av likevel!"

Skrevet

Ca. 8, men er litt usikker på hvordan jeg skal telle flyreiser. Vi har leilighet på 85 kvadratmeter, men bruker bare ca. 12 000 kWh strøm hvert år på grunn av heftig etterisolering, og har bil som bare brukes en gang i blant.

Anonymkode: 70fb8...e60

Skrevet

Det må være noe galt med den kalkulatoren! Jeg fikk 9,47 og er  dermed en miljøengel. Da vet ikke jeg hva som skal til for å være en miljøversting, for jeg var HELT sikker på å ende opp i denne kategorien!

Anonymkode: 43eb3...fcc

Skrevet

Denne tullegreia der er slett ikke noe verdt! Den tar ikke hensyn til andre metoder å varme hus på,(bio) og den skiller heller ikke på utslipp på bensin mot diesel. Diesel slipper ut mindre CO2, og må ikke blandes med NOx. Bruker man buss slipper man heller ikke unna CO2 utslipp. Ikke med tog heller når man ser utslippet øker etter hvor mye KWt som brukes. Hvem går til jobben når det er 2,5mil hver vei??

Skrevet

Mitt totale CO2-avtrykk er 18.48 tonn CO2. Jeg er et klimasvin. Nå er det på tide å skjerpe seg!

Altfor glad i å kjøre bil. Bil alene står for 17 tonn, haha 😂😂😂

Anonymkode: 3544a...27b

Skrevet

Mitt totale CO2-avtrykk er 4.89 tonn CO2. Jeg er en miljøengel, i alle fall sammenlignet med andre nordmenn. Men det er ingen grunn til å slappe av likevel!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...