Gå til innhold

Fri fra skolen i starten av skoleåret, ny skole

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal flytte til sommeren og har da et barn som skal begynne i 2.klasse på en ny skole. Hun kjenner noen der, men det er allikevel mye nytt. Nå har vi fått tilbud om å bli med på en tur i midten av september, noe som betyr at hun evt må ta fri ei uke fra skolen. Skolen har ingen strenge regler for det, men jeg er veldig skeptisk til at hun skal være borte fra skolen ei uke så tidlig i skoleåret når det viktigste for henne er å komme inn i klassemiljøet. Hun er vel helt vanlig utadvendt, men ikke av de som lettest får venner kanskje. Hva ville dere tenkt? 

Anonymkode: 60cd2...f93

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det samme som deg. Å være helt ny i klassen, og så bli borte for det som et barn er en god stund, er rett og slett uklokt. De første ukene på nytt sted er det viktigere å bygge relasjoner enn å dra på ferie.

Endret av Ananas.
  • Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi skal flytte til sommeren og har da et barn som skal begynne i 2.klasse på en ny skole. Hun kjenner noen der, men det er allikevel mye nytt. Nå har vi fått tilbud om å bli med på en tur i midten av september, noe som betyr at hun evt må ta fri ei uke fra skolen. Skolen har ingen strenge regler for det, men jeg er veldig skeptisk til at hun skal være borte fra skolen ei uke så tidlig i skoleåret når det viktigste for henne er å komme inn i klassemiljøet. Hun er vel helt vanlig utadvendt, men ikke av de som lettest får venner kanskje. Hva ville dere tenkt? 

Jeg tror det er veldig feil å gjøre dette, for det første fordi dette er tiden hun bør være på skolen for å komme inn i klassemiljøet - men også fordi dette med å ta seg fri "når det passer best for OSS" provoserer meg.

• Liker 4
Skrevet

Jeg ville aldri fratatt henne den aller første tiden i en helt ny klasse. Dette er viktig for å komme inn i klassemiljøet og hun bør slippe å komme tuslende en uke etter at de andre har begynt på skolen og tatt opp igjen vennskap.

• Liker 3
Skrevet

Herregud - nei.  Bli vant til at du har skolebarn og ta ferier når de faktisk har fri fra skolen.  Det skal bare mangle.  

Anonymkode: c22ff...540

• Liker 2
Skrevet

Når man har skolebarn så synes jeg at man skal legge feriereiser til når man har fri fra skolen. Er en uting og ta barn fri fra skolen uten god grunn og ferie er ikke en god grunn.

• Liker 5
Skrevet

Jeg ser at andre har svart det jeg også kommer til å svare; dette er ikke tidspunktet for unødvendig fravær. Ja, for det er unødvendig, uansett hvor lyst dere har. Det er flytting av både bolig og skole- mye å håndtere. Det blir mange muligheter til ferie i årene framover- og da i skolens feriedager (dem er det mange av). Det er ikke mer enn en mulighet (denne høsten) til å komme inn i klassen. Skulle hun/han bli syk i tillegg til å reise på ferie kan det bli mye fravær. Jeg hadde ikke utsatt et barn for dette. Ikke fortell barnet at det er en mulighet for ferie like etter skolestart. Ta heller en voksen avgjørelse uten å annonsere det for barnet. 

• Liker 3
Skrevet

Tusen takk for svar. Ser dere tenker ganske likt som meg. Barnet involveres ikke i avgjørelsen og vet heller ikke at turen skal finne sted. Jeg er i utgangspunktet enig i at man i størst mulig grad skal legge reiser til skoleferiene, men dette er ikke en tur vi selv bestemmer, så vi har ikke hatt mulighet til å påvirke tidspunktet. Jeg spør altså ikke om hvorvidt det er prinsipielt riktig å reise i ferien, men om dere ville tatt barnet fri ei uke så tett etter skolestart når det er snakk om et nylig skolebytte.

Skrevet
47 minutter siden, FrøkenMånestråle skrev:

Når man har skolebarn så synes jeg at man skal legge feriereiser til når man har fri fra skolen. Er en uting og ta barn fri fra skolen uten god grunn og ferie er ikke en god grunn.

Dette er så vanvittig at det ville for meg betydd ingen ferie på 13 år for meg og barnet mitt. For de som har flere barn betyr det enda flere år. Ikke alle har råd til ferier i skoleferiene. I arbeidslivet kan man søke om ferie, avspasering, eller ta den ut når man ønsker å dra bort. Spesielt barneskolen har så minimalt pensum, at det er null problem. Å dømme andre som velger annerledes enn deg selv er en uting, det viser svært lite empati og er ikke en egenskap jeg setter høyt. 

TS: Jeg ville nok ikke gjort det rett etter flytting, ikke før dere ser hvor kjapt hun kommer inn i klassegruppen. 

Anonymkode: c0189...f51

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er så vanvittig at det ville for meg betydd ingen ferie på 13 år for meg og barnet mitt. For de som har flere barn betyr det enda flere år. Ikke alle har råd til ferier i skoleferiene. I arbeidslivet kan man søke om ferie, avspasering, eller ta den ut når man ønsker å dra bort. Spesielt barneskolen har så minimalt pensum, at det er null problem. Å dømme andre som velger annerledes enn deg selv er en uting, det viser svært lite empati og er ikke en egenskap jeg setter høyt. 

TS: Jeg ville nok ikke gjort det rett etter flytting, ikke før dere ser hvor kjapt hun kommer inn i klassegruppen. 

Deg om det. Jeg vil at barnet mitt skal lære å prioritere skolen. 

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spesielt barneskolen har så minimalt pensum, at det er null problem.

Mangel på forståelse går tydeligvis begge veier. Det handler ikke bare om å gå glipp av pensum. Det handler også om holdningene man lærer barna sine. at skolen er så lite viktig at man bare kan ta seg fri fordi ferieturen da blir billigere eller fordi det passer oss bedre akkurat da. Er det rart barna begynner å skulke når dette er holdningene de har fått med seg fra foreldrene? Det er ikke uten grunn at fraværsreglene på videregående har blitt innskjerpet. Det er forøvrig heller ikke slik at alle arbeidstakere bare kan ta seg fri akkurat når det passer. Noen har stillinger med høy grad av frihet, men veldig mange jobber på steder som er avhengig av å være bemannet 24 timer i døgnet og kan ikke bare ta seg fri uten at det er nøye planlagt og gjerne innenfor et fastsatt tidsrom (f.eks. alltid sommerferie i juli fordi det er den eneste tiden det er rolig på jobben).

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, Arkana skrev:

Mangel på forståelse går tydeligvis begge veier. Det handler ikke bare om å gå glipp av pensum. Det handler også om holdningene man lærer barna sine. at skolen er så lite viktig at man bare kan ta seg fri fordi ferieturen da blir billigere eller fordi det passer oss bedre akkurat da. Er det rart barna begynner å skulke når dette er holdningene de har fått med seg fra foreldrene? Det er ikke uten grunn at fraværsreglene på videregående har blitt innskjerpet. Det er forøvrig heller ikke slik at alle arbeidstakere bare kan ta seg fri akkurat når det passer. Noen har stillinger med høy grad av frihet, men veldig mange jobber på steder som er avhengig av å være bemannet 24 timer i døgnet og kan ikke bare ta seg fri uten at det er nøye planlagt og gjerne innenfor et fastsatt tidsrom (f.eks. alltid sommerferie i juli fordi det er den eneste tiden det er rolig på jobben).

Hvem har snakket om å "bare ta seg fri"? Man sender en søknad, og må vente på svar. Akkurat som når man er i arbeidslivet. Får man nei må man resepektere det, får man ja kan man ta fri. 

Skrevet
7 minutter siden, FrøkenMånestråle skrev:

Deg om det. Jeg vil at barnet mitt skal lære å prioritere skolen. 

Barnet mitt prioriterer skolen. Når det er skole. Når rektor har gitt oss fri kan vi prioritere ferie. Eller sitter du på jobb når du har ferie derfra?

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Reglene er klare fra Regjeringen, barn skal være på skolen når det er skole. At skolen du skal flytte til, angivelig ikke har strenge regler på feriefravær i skoleåret, gir ikke deg som forelder rett til å utnytte skolens mindre strenge praktisering av regelverket. Reglene er like over hele landet. 

For barnets del bør du og innrette deg slik at barnet er på skolen. Tenk deg om alle i arbeidslivet skal begynne å be seg fri i tillegg til ferie fordi de får anledning til å reise. Dette handler og om å viktiggjøre overfor barnet at man tar seg ikke fri fordi det passer sånn akkurat nå, verken i skolen eller senere i arbeidslivet. 

Anonymkode: 91890...ed5

• Liker 2
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Reglene er klare fra Regjeringen, barn skal være på skolen når det er skole. At skolen du skal flytte til, angivelig ikke har strenge regler på feriefravær i skoleåret, gir ikke deg som forelder rett til å utnytte skolens mindre strenge praktisering av regelverket. Reglene er like over hele landet. 

For barnets del bør du og innrette deg slik at barnet er på skolen. Tenk deg om alle i arbeidslivet skal begynne å be seg fri i tillegg til ferie fordi de får anledning til å reise. Dette handler og om å viktiggjøre overfor barnet at man tar seg ikke fri fordi det passer sånn akkurat nå, verken i skolen eller senere i arbeidslivet. 

Anonymkode: 91890...ed5

Det var som sagt ikke dette jeg lurte på. Hvis dette var på den gamle skolen og vi søkte rektor om fri, hadde jeg forholdt meg til svaret og stolt på at rektor kjente til hvilke føringer som kom fra regjeringen. Som sagt er jeg enig i at man i størst mulig grad skal forholde seg til skoleferiene, men ser også at det kan være situasjoner hvor man ønsker å søke fri utenom dette.

Skrevet
På 25.2.2017 den 21.29, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar. Ser dere tenker ganske likt som meg. Barnet involveres ikke i avgjørelsen og vet heller ikke at turen skal finne sted. Jeg er i utgangspunktet enig i at man i størst mulig grad skal legge reiser til skoleferiene, men dette er ikke en tur vi selv bestemmer, så vi har ikke hatt mulighet til å påvirke tidspunktet. Jeg spør altså ikke om hvorvidt det er prinsipielt riktig å reise i ferien, men om dere ville tatt barnet fri ei uke så tett etter skolestart når det er snakk om et nylig skolebytte.

Det er aldri greit å reise på ferie utenom skoleferiene (samme hvor mye rektor godkjenner fraværet). Men i denne situasjonen vil det være ekstra ille, da barnet blir fratatt muligheten til å få en så smertefri overgang til ny skole og ny klasse som mulig.

Anonymkode: 9d283...cc2

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville IKKE tatt ut barnet fra skolen. Hun trenger all denne tiden til å komme seg inn i klassen og bli kjent.

Ellers syns jeg også det er en uting å ta barna ut fra skolen utenom skoleferiene. Dette lager vansker for både lærere og medelever. Vi har en skole som ikke gir fri til sånt, og dette regnes da som ulovlig fravær. Jeg mener vi må innrette oss etter fridagene fra skolen. Det er ganske mange iløpet av et år. Hvis min jobb hadde fellesferie kunne jeg ikke bare si at jeg ville jobbe da og ta ferie senere, og det samme gjelder på skolen.

Hvis man ikke har råd til ferier i skoleferien så må man faktisk legge opp ambisjonen om ferier etter det. Selv de første årene på skolen lærer de ting iløpet av en uke. Så jeg er helt uenige med de som mener at dette ikke gjør noe.

• Liker 2
Skrevet

Synes du skal takke nei til denne turen, og begrunne det med at datteren din starter ny skole den uken. Ærlig talt kvinne, det er da vel det eneste riktige å gjøre vel? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...