AnonymBruker Skrevet 25. februar 2017 #1 Skrevet 25. februar 2017 Var på jobbreise i Ohio i forrige uke og kom over amerikasokker som var så inn på 90-tallet. Jeg elsket disse sokkene den gang, og måtte jo bare handle selvsagt. Butikken hadde flere farger, og jeg gikk litt berserk..... Så her sitter jeg med et par røde under et par hvite og mimrer om min ungdomstid. Heldigvis synes mannen min de er kule, mens ungene som knapt vet om noe annet enn ankelsokker er ikke like sikre...... Jaja, de går jo med 90-talls adidas gensere og t-skjorter og pilotjakker, så de mangler jo nesten bare sokkene før de ser ut som sin mor og far på klassebildene. For de som ikke vet hva amerikasokker er, så er det knelange bomullssokker hvor leggen er strikket mens foten er tynn slik at man skulle bruke flere par i forskjellige farger og rynke dem ned så parene syntes, men siden foten var tynn var det plass til flere par i skoene. Det var dølt med et par, kult med to og veldig kult med tre par samtidig. Vi gikk slik gjennom store deler av 90-tallet. Anonymkode: b6424...eb4 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2017 #2 Skrevet 26. februar 2017 Ok. Hva var det du lurte på vedr. denne 90-talls moten? Anonymkode: c7d92...38a 3
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2017 #3 Skrevet 26. februar 2017 Kunne du linket til noen bilder av denne moten? Jeg finner ingenting om det på nett, og kan ikke huske noe sånt, selv om jeg vokste opp på 90-tallet selv. Anonymkode: dddbd...e94 2
fiole Skrevet 27. februar 2017 #4 Skrevet 27. februar 2017 Hadde vært fint om det var et bilde. Kan heller ikke huske den moten.... 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #5 Skrevet 27. februar 2017 jeg var tenåring på nittitallet (fødti i '81) og har aldri hørt om det. Anonymkode: abfe7...15a 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #6 Skrevet 27. februar 2017 Ta bilde så vi får se. Syns å erindre noe slikt. Anonymkode: 9bb30...885
skruf Skrevet 28. februar 2017 #7 Skrevet 28. februar 2017 Amerikasokker brukte jeg også som tenåring på 90-tallet Men jeg brukte ikke flere sokker samtidig. De var skikkelig gode å gå i husker jeg. Kunne nesten ha tenkt meg noen par til hjemmebruk.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #8 Skrevet 1. mars 2017 Slik ser sokkene ut. Var nok litt hip hop, DMC, RnB mote, men hele skolen min gikk slik. Sokkene kjøpte vi på Sock Shop på Aker Brygge eller Oslo City. Anonymkode: b6424...eb4 1
Salka Skrevet 18. mars 2017 #9 Skrevet 18. mars 2017 Åh, USA-sokker! De var så gode! Brukte dem som barn tidlig på 90-tallet husker jeg. (Født i 83) Men brukte såvidt jeg husker bare ett par av gangen.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2017 #10 Skrevet 19. mars 2017 Vi brukte og bare ett par av gangen. Men var kult med to da 😄 Anonymkode: d2e3f...ead
takkatt Skrevet 19. mars 2017 #11 Skrevet 19. mars 2017 Denne moten hadde i alle fall vi gjennom 90-tallet, tror knapt jeg har hatt på slike sokker på beina enkeltvis. Hadde mange forskjellige farger. Hadde som regel en farget (rød, blå, turqis, lilla, gul) under et par hvite eller grå. Grå og hvite sammen brukte jeg også ofte. Brukte dem også over lange championsokker. De fleste brettet de nøye ned og brukte farger som matchet genseren eller hva man ellers hadde på med farger av klær. Men noen lot den ytterste dekke den under slik at brettene ble tykkere. Naboen og bestevenninna mi gikk på en annen skole enn meg, de gikk slik der også. Og husker hvordan mamma hatet og vaske alle de forskjellige fargene så de ikke skulle smitte over på andre klær eller de hvite sokkene. Var også et problem hvis en sokk med farge ble glemt igjen med en hvit inni, eller en fargerik inni en hvit i vasken, da fikk man en missfarget sokk med nesten batikkmønster, men det ville man jo ikke ha. Jeg husker denne moten godt og som en fargerik og morsom mote selv om det var en evig greie å brette sokkene slik at foldene ble jevne og likest mulig. Når vi ikke brukte skjørt eller shorts dro vi sokkene utenpå joggebuksa eller aller helst adidas kneppebuksa. Slik bukse var også et must den gang. Og buffalosko eller hvite reeboksko. Noen brukte også Dr.Martens men så ikke så mange av disse annet enn om vinteren på min skole. Slippers var også en greie en periode, måtte også være adidas eller til nød nike.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå