Bellybutton Skrevet 11. desember 2004 #1 Del Skrevet 11. desember 2004 Håper du Poirot leser dette og,du som har erfaringen. Har hatt brystreduksjon for 2,5 uker siden og det har gått bra så langt. Er sydd med innvendige selvløselige sting og derfor var det ingen som sjekket meg etter en uke. Jeg merket først forrige uke at det var begynt å lekke litt mørk brun væske,klar fra undersiden av det ene snittet. Var hos lege mandag som sa det ikke var noe unormalt og at jeg måtte ta tiden til hjelp.Tok hurtig senkning og alt ok. Har vært flink å skifte kompress hele uken og det har hele tiden vært litt lekkasje. Ser ut som bek(baby bæsj...svart). Men nå,en uke etterlekker det enda,og jeg syns det har blitt litt vondere. Undersiden av puppen er veldig mørk og hard og jeg syns det svir mer enn tidligere. Det er en hard svart skorpe rundt hullet som lekker litt. Skal nok ringe legen igjen på mandag,men i mellomtiden søker jeg litt trøst her. Noen som vet hva som skjer og hva jeg har i vente? Høres det ut som nekrose? fettvevs nekrose da? Sant det ikke haster mer enn at jeg kan vente til mandag? Uffameg....kjedelig at det skal være sånn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 11. desember 2004 #2 Del Skrevet 11. desember 2004 Håper du Poirot leser dette og,du som har erfaringen. Har hatt brystreduksjon for 2,5 uker siden og det har gått bra så langt. Er sydd med innvendige selvløselige sting og derfor var det ingen som sjekket meg etter en uke. Jeg merket først forrige uke at det var begynt å lekke litt mørk brun væske,klar fra undersiden av det ene snittet. Var hos lege mandag som sa det ikke var noe unormalt og at jeg måtte ta tiden til hjelp.Tok hurtig senkning og alt ok. Har vært flink å skifte kompress hele uken og det har hele tiden vært litt lekkasje. Ser ut som bek(baby bæsj...svart). Men nå,en uke etterlekker det enda,og jeg syns det har blitt litt vondere. Undersiden av puppen er veldig mørk og hard og jeg syns det svir mer enn tidligere. Det er en hard svart skorpe rundt hullet som lekker litt. Skal nok ringe legen igjen på mandag,men i mellomtiden søker jeg litt trøst her. Noen som vet hva som skjer og hva jeg har i vente? Høres det ut som nekrose? fettvevs nekrose da? Sant det ikke haster mer enn at jeg kan vente til mandag? Uffameg....kjedelig at det skal være sånn. Sånn var det hos meg også. Vet ikke helt hva som rent fysisk kjennetegner nekrose (selv om jeg hadde det). Jeg hadde imidlertid også et hematom (blodansamling), og den ble synlig slik du her beskriver, men det gjorde ikke vondt. Brystet blir hardt fordui det er blod inni, det gjør også at hudens farge endrer seg, akkurat som ved blåmerker. Kom også til syne ca en uke eller to etter operasjonen. Et hematom er ikke farlig. Blødde en del mørkt /nesten svart blod. Blodet er gammelt og slipper ikke ut. Kan derfor blø ut av såret selv om det ikke er nytt blod. Etterhvert blir det tatt opp av kroppen. Jeg var på sykehuset og fikk klemt ut en del. Ikke noe farlig eller vondt, men bittelitt ekkelt. Fikk også beskejd om at jeg gjerne måtte klemme/masere brystet i dusjen, slik at det kom ut mer. Bytte bandasje daglig. En evt nekrose må sjekkes, da det jo betyr at huden dør og derfor ikke gror. Brystreduksjon er kjent for å kunne ha slike problemer da sårfalten jo er stor, det er mye fett i brystene og sånn. Jeg måtte klippe vekk litt hud. Det gjorde ikke vondt, for huden er jo død og har derfor ikke nerver som kan sende signaler. På mitt sykehus fikk jeg med meg nummeret til legen etter operasjonen, og jeg kunne ringe når som helst. Hvis du er usikker anbefaler jeg å gjøre dette. Selv oppdaget jeg dette på en fredag, og dro til sjekk på mandag. Det var ikke noe problem. Jeg valgte å ikke dra på legevakten siden det ikke var vondt og jeg ikke hadde feber (kan da være infeksjon), siden jeg reknet med at sykehuset har mer peil på slikt enn legevakten. Er det noe mer du lurer på, så bare spør. Skal følge med på tråden. Dette ordner seg!! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bellybutton Skrevet 13. desember 2004 Forfatter #3 Del Skrevet 13. desember 2004 Hei igjen. Snakket med en lege på tlf idag og er blitt litt beroliget. Hun mener det ikke er snakk om nekrose enda,men et hematom som tømmer seg litt. Skal få en salve som skal smøres utenpå og som gjør at blodutredelsen vil trekke seg litt tilbake og dermed blir det løst litt opp. Er det ikke rart hvordan man ser for seg de verste scener når man først har fått det i hodet.Dersom det ikke var slutt på lekkingen til nærmere helgen,skulle jeg ta turen innom på legekontoret for sjekk før helgen. Jeg føler meg jo mye bedre etterhvert,men er "skuffet" overat jeg ikke er bedre etter tre uker. Lengter etter å gå en kjapp tur,nå "skrider" jeg bortover og er redd for å ta i. Gleder meg også til å ligge på siden igjen,er lei i ryggen. Tre uker siden jeg løftet lillegutt på 2,5 år,og lenge siden jeg har støvsuget...(akkuratdetsavner jeg jo ikke)Men ser frem til å være normal igjen. Er ikke i tvil om at dersom jeg hadde hatt jobb hadde jeg ikke vært i stand til det om en uke. Men jeg angrer ikke ett sekund! Den puppen som ikke er øm og lekker ser nå ut som en skikkelig pupp. Dersom begge blir sånn ,er det absolutt misunnelsesverdigt! Takk for trøst og oppmuntring,det hjelper på å høre om andre sine erfaringer. Ha en fin kveld! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 13. desember 2004 #4 Del Skrevet 13. desember 2004 Så flott å høre!! Tok en del uker før jeg kunne ligge på annet enn ryggen, ja, og jeg er helt enig i at 3 ukers sykemelding er på sin plass. Vær tålmodig, det blir bra og du vil snart fungere som før... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 22. desember 2004 #5 Del Skrevet 22. desember 2004 Hvordan går det med hematomet og rekonvalesensen? Er det noen bedring? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bellybutton Skrevet 23. desember 2004 Forfatter #6 Del Skrevet 23. desember 2004 Hei og takk for omtanken! Joda,jeg lekker litt enda,fra krysset under puppen. Har fått en salve som skal masseres inn rundt arret som skal løse opp blodansamling(Hirudoid?). Kjenner at den "jobber". Gikk fra svart liknende lekk,til lys grønn og oransje. Var sikker på at det var verk,men var vist normalt. Føler meg bedre for hverdag,selv om jeg fremdeles lekker. Nå kan jeg bevege meg normalt igjen,selv om jeg ikke helt slapper av på siden i senga. Igår da jeg skiftet på såret la jeg merke til en liten hvit trådstump som hang i " hullet". Tenkte det var tråd fra gasbind jeg hadde renset med,dro litt i den...men den hang bom fast! Ringte til legen idag og ble beroliget med at det var litt av tråden de har sydd med. Avogtil løser den seg rett og slett ikke opp,kan hende den måtte klippes inntil når jeg var ferdig grodd. Ingenting unormalt altså! Den puppen som er tørr harfått kjempefin fasong,mens den som lekker er liksom ikke så fin..... Håper den kommer seg,ellers tror jeg at jeg vil "klage" på kontrollen om to mndr. Vel vel...nå kan julaften bare komme,jeg har skrelt poteter og kålrot,lagt pinnekjøttet i vann og pyntet treet. God jul til deg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ninakanin Skrevet 25. desember 2004 #7 Del Skrevet 25. desember 2004 Er ikke noe gøy når puppene "kommer seg" forskjellig, da har man hele tiden noe å sammenligne med, og man blir litt småsprø av seg selv og sine "hva hvis tenk om"-tanker Jeg hadde også litt tråd utenfor selve såret etter min brystproteseoperasjon, men den er helt borte nå heldigvis Ser så rart ut når det stikker en liten hvit "bommullstråd" ut av ens egen kropp..hehe, blir litt sånn "æææsj, noen har faktisk SYDD i meg!!". god bedring og god jul! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bellybutton Skrevet 28. desember 2004 Forfatter #8 Del Skrevet 28. desember 2004 Hei igjen. Nå har jeg kommet fra legen. Ringte for å be han kikke før frikortet mitt går ut på fredag....(man må jo benytte seg av det en kan.) Det viste seg at de trådene som stakk ut gjorde at det aldri fikk gro skikkelig. Det er visst ganske vanlig når en syr med tråd som løses opp. Selve tråden er ikke problemet,men der den er knytt blir det rett og slett for masse til at kroppen klarer å fortære det. Når klippet han den godt inni,to store knuter. Har håp om at det gror nå. Så egentlig går det bra! Fortsatt god jul. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå