Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er 37 og har begynt å prøve. Har hatt sex nå i 4 måneder under maks fertilitet (bruker Clearblue advanced). Hvor lenge bør man prøve uten å bli gravid før man drar til legen og får time hos gynekolog, for så å få hjelp med assistert befruktning? I seks måneder? Ett år? Merker den biologiske klokken tikker HØYT! :sjokkbla:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det 'vanlige' er vel at man skal ha vært aktive prøvere i 1 år. Men jeg ville dersom jeg var deg dratt etter 6 mnd, da pga alderen din.

Anonymkode: 13785...6f4

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det 'vanlige' er vel at man skal ha vært aktive prøvere i 1 år. Men jeg ville dersom jeg var deg dratt etter 6 mnd, da pga alderen din.

Anonymkode: 13785...6f4

Det var vel noe sånt jeg egentlig tenkte også. :sad:

Skrevet

Når man er over 35, er 6 mnd regelen. 

Anonymkode: c6f9c...37e

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, takk! :)

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 36 år snart og fikk beskjed om 1 år av min lege.

Har du noen kilde på dette? (Greit å ta med seg om man skal henvise når man er hos legen). 

Men til TS: Jeg ville sjekket med legen om dette er noe man kan sette igang før 12 mnd fordi man iallfall i Oslo(og muligens andre steder?) har kuttet IVF o.l til alle over 38, samt alle søskenforsøk. 

Anonymkode: a6ce8...523

Skrevet

Hvis du har mulighet kan du vel gå privat? Da kan du nok bli undersøkt med en gang

Anonymkode: af3ba...b38

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du noen kilde på dette? (Greit å ta med seg om man skal henvise når man er hos legen). 

Men til TS: Jeg ville sjekket med legen om dette er noe man kan sette igang før 12 mnd fordi man iallfall i Oslo(og muligens andre steder?) har kuttet IVF o.l til alle over 38, samt alle søskenforsøk. 

Hvor har du dette fra? Dette har ikke jeg sett noen steder. 

Skrevet

Hadde jeg vært deg så hadde jeg gått til en privat undersøkelse  innen et par måneder.  Det er vel verdt den ekstrakostnaden å få bekrefter at alt er i orden, eventuelt få vite om problemer på et tidlig tidspunkt.  Lykke til med prøvingen :)

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

En privatklinikk, men regner dette som konsesus https://klinikkspiren.no/faq/vi-har-forsøkt-å-bli-gravid-en-kort-periode-uten-å-lykkes/hvor-lenge-bør-vi-prøve-å-bli-gravide-på-egenhånd-før-vi-tar-kontakt

Fertiliteten går ganske kraftig nedover fra 30 års og alder, og 35 er vel en tid hvor det er viktig å finne ut litt raskt. Alderen 35 er også sentral i de nasjonale informasjonskanalene som her: https://helsenorge.no/sex-og-samliv/barnloshet-infertilitet

Skjønner virkelig ikke hvorfor legen din skal være tilbakeholden med å henvise deg til gynekolog med avtale. Prøv en gang til eller bytt lege. 

Skrevet

Det er veldig vanlig å prøve i en del måneder før man får det til, så det at dere ikke har lykkes på 4 måneder er nok ikke grunn til panikk, men dersom jeg hadde vært 37 og ønsket meg barn hadde jeg nok vurdert å juge på meg 1 års prøving uten hell for å bli henvist til utredning før det er for sent å få prøverør dekket av det offentlige. Det var en regelendring i fjor, tror jeg det var, hvor man, i alle fall i Oslo-området ikke lenger får hjelp fra det offentlig dersom man er over 38 år. Søskenforsøk dekkes heller ikke lenger, men jeg vet man kan få hjelp til dette dersom man kjører 40 minutte tur av Oslo (husker ikke helt hvor dette var da jeg sjekket. Telemark ?)

Anonymkode: 1c167...9f9

Skrevet
2 timer siden, Sheherasade skrev:

Hvor har du dette fra? Dette har ikke jeg sett noen steder. 

Som AB viser til så er det kommet regelendringer i Oslo pga høy pågang. Det har vært i media, du finner sikkert saken om du googler. 

Har også vært linket til her.

Man kan jo betale privat, men man får ingen forsøk dekket av det offentlige om man er over 38 eller på søsken overhodet. Derfor tenker jeg det er lurt at du sjekker raskest mulig om du er førstegangsprøver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...