Gjest Anonymous Skrevet 11. desember 2004 #1 Del Skrevet 11. desember 2004 Er det noen her som har akvarium av den store sorten? Jeg har fått tilbud hos svigerfar om å overta hans 340 liters store akvarium med lys og pumpe og stativ til å stå på osv osv.... Min gemal og min egen far hevder bestemt at akvarium er en hobby som, hvis man vil ha en pent og trivelig akvarium med sunne fisker, tar enormt mye tid :o Min kollega på jobb som har hatt akvarium i mange år, samt svigerfar selv mener at dersom man har noen flinke algespisende fisker og bruker sånn magnet for å fjerne alger på glasset, så er det ikke SÅ mye arbeid. De hevder at man kun skifter vann ca 2 ganger i året - og at da, men kun da er det mye jobb Akvarium med masse flotte fisker og planter er jo så vakkert og avslappende å se på og jeg kunne godt tenkt med å prøve å ha et hjemme. Men om det er så enormt med jobb så er det kanskje ikke så lurt Noen som vet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ninakanin Skrevet 11. desember 2004 #2 Del Skrevet 11. desember 2004 det ar det er enooormt mye jobb er den typiske replikken til dem som ikke ville hatt akvarium selv. HVis du ikke har erfaring kan nok et så stort akvarium være en tøff start, men hvis du leser bra med bøker før du starter, så går det nok fint Hvis du bytter litt og litt vann om gangen, gjerne med en "støvsuger" så du får vekk drit og lort før det får løst seg opp og seget ned i grusen, så er det ikke så mye arbeid. Noen ganger må et skippertak til, men hvis du bytter en bøtte eller to med vann en gang hver uke eller annen hver uke, i tillegg til å holde filter rent jevnlig, så går det nok fint uten det store arbeidet! men hvis det å ha et så vakket møbel som akvarium er er stress pga en bøtte vann i uka, da er nok dette mye jobb. Hvis ikke er det en super hobby Bare spør mer om du lurer, jeg har hatt fisker i maaaange år Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 11. desember 2004 #3 Del Skrevet 11. desember 2004 Nå har ikke jeg veeeldig mye erfaring, har hatt et 75 liters i noen år, og mest "vanlige", hardføre fisker. Og det trengte ikke såå mye stell. Men hvis det ble vedldig neglisjert kom det jo ut av balanse og plantene skrantet og slik, og da var det plutselig ikke så fint å se på lenger. Og litt tiltak å gjøre skippertak. Lurere å "småpusle" med det, hyggeligere også om man tar seg tida. Har også stelt det store akvariet vi hadde i naturfagsklasserommet i sin tid - og det var neglisjert så lenge at det verken var pent, moro eller mulig å få det i anstendig stand uten å skifte og rense ALT. Det finnes mange "nivåer" av akvariestell. Hvis du har hardføre fisker og et stort akvarium vil jeg tro du ikke trenger å bruke mer enn maks en halvtime i uka på å sjekke pumpe, skrape litt alger og ta ut evt død fisk. I tillegg til foring og sånn, da. Du kan få hjelp til å velge fisk som passer ditt "bruk". Hvis du virkelig ikke vil ha mye styr med det kan du anskaffe noen ciklider av den tøffere sorten, de trenger knapt planter (de bare river dem opp), og de tåler mye. Så kan du ha stein og algeetere i tillegg. Dette er dessuten sære og morsomme fisker. På den annen side - det er jo en mer givende hobby om man lar seg opppsluke av ulike arters behov og krav, og får diverse rare fisk til å yngle. Og DA er det tidkrevende:) Ellers er det jo fint at akvariet er så stort - vannkvaliteten blir mye mer stabil enn i et mindre. Du bør skifte vann oftere enn to ganger i året hvis du vil unngå slamdannelse og sykdommer, men jeg vil tro at det holder å skifte ut noen bøtter vann en gang i måneden e.l i ditt tilfelle. Det er en del ting å sette seg inn i hvordan man best steller akvariet, det går jeg ikke nærmere inn på her. En fin ting med fisk er også at de ikke trenger så mye mat (jo mindre jo bedre, ofte), så det er ikke noe problem å reise fra dem en stund. Kunne godt tenkt meg akvarium igjen, jeg:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå