AnonymBruker Skrevet 25. februar 2017 #1 Skrevet 25. februar 2017 Og da mener jeg over flere år? Jeg har en BMI på litt over 30, og har prøvd å slanke meg mange ganger, men går alltid opp igjen. Blir så motløs av alt jeg leser, det virker nesten som det er et umulig prosjekt å holde vekten nede etter slanking, og jeg lurer på om det er verdt slitet med å slanke meg. Skulle ønske at jeg ikke lot meg selv bli så stor i første omgang, burde tatt tak i det med en gang jeg tippet over i overvekt-kategorien. Noen suksesshistorier? I så fall - hvordan klarer du holde vekten? Anonymkode: ea43c...e74
Pringle Skrevet 25. februar 2017 #2 Skrevet 25. februar 2017 Jeg har, hvis "litt over to år" gjelder. Jeg gikk fra BMI 30 til (idag) 21,3 etter mange år med vektproblemer (enten reell overvekt, eller bekymring for å være eller bli overvektig). Ta ting du leser med en klype salt. Litt av poenget med artikler om livsstil og helse, og spesielt slanking, er å gjøre folk forvirret, motløse og hjelpeløse, så de blir mottakelige for alskens "hjelp". Jeg tenkte som deg, at å holde vekta var vanskelig og "en konstant kamp mot kiloene", og det var det, så lenge jeg tenkte sånn. Men jeg har fått meg noen ahaopplevelser de siste årene (og noen av dem er så banale at jeg holder på å utvikle kronisk "derpface"). Jeg brukte Myfitnesspal til å gå ned i vekt, veide mat og telte kalorier, men lærte meg også hva som fungerer og tok sjansen på å droppe det som ikke fungerer. Det var og er en god del utprøving (og feiling). Nå spiser jeg det jeg har lyst på, men i normale mengder, i velbalanserte måltider, som jeg planlegger og kjøper inn for, og nyter, hver dag. Ingenting som må spises, ingenting som ikke kan spises. Ingen panikk om jeg spiser litt for mye nå og da, jeg gjør det ikke ofte - fordi jeg ikke lenger er redd for mat eller å legge på meg, og alt jeg spiser er deilig, så jeg får ikke følelsen av at jeg må "slå til nå!") - og jeg vet at det går seg til; appetitten min regulerer seg til noe bortimot perfekt balansert til mitt behov når jeg spiser bra; vekta går uansett opp og ned i en egen rytme som jeg verken kan eller vil prøve å påvirke. Jeg er i moderat, men regelmessig aktivitet. Jeg veier meg også hver dag, og vekta holder seg innenfor 55 til 58 kilo, men jeg er klar til å handle om vekta er på vei opp forbi det - da blir det tilbake til bare måltider, og litt mer bevegelse. Det er enkelt, det er lett, det er hyggelig, det krever en innsats, en stadig, pågående innsats, men det er ikke noe slit, jeg har full frihet til å gjøre og leve som jeg vil, og jeg opplever det ikke som jeg forsaker noe. 8
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2017 #3 Skrevet 25. februar 2017 Pringle, akkurat dette trengte jeg å høre. Du er der jeg ønsker å være. Hvor mange kalorier spiste du når du slanket deg, og hvor lang tid tok det for deg å komme ned i 21,3 i BMI? Anonymkode: ea43c...e74
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2017 #4 Skrevet 25. februar 2017 Jeg gikk ned fra 95 til 70 kg for 8 år siden. For 2 år siden var jeg "plutselig" 80 kg igjen, så da måtte jeg stramme inn igjen, og gikk da ned til 70 kg igjen. Jeg holder meg stort sett mellom 70-73 kg. Etter at jeg gikk ned 25 kg, fikk jeg et annet forhold til mat. Før kunne jeg f.eks. spise middag to ganger, gjerne pizza til lunsj og deretter middag til middag. Spiste mye mer snop osv, i tillegg til at jeg ikke bevegde meg nok. Nå har jeg et mer bevisst forhold til både vekt, mat og aktivitet, og det gjør det lettere å holde vekta. Jeg bruker Myfitnesspal for å ha en pekepinn på hvor mye jeg får i meg, samt at jeg er i aktivitet hver dag. Enten løper jeg, eller så går jeg en tur. Anonymkode: 92807...88e 1
Pringle Skrevet 25. februar 2017 #5 Skrevet 25. februar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Pringle, akkurat dette trengte jeg å høre. Du er der jeg ønsker å være. Hvor mange kalorier spiste du når du slanket deg, og hvor lang tid tok det for deg å komme ned i 21,3 i BMI? Anonymkode: ea43c...e74 For det meste spiste jeg 1600 kalorier pr dag. Jeg er også 161 cm høy, så om du er høyere eller lavere må du kanskje litt opp eller ned i inntak - men det viktige er at det er et kalorinivå og en meny og evt treningsopplegg som du holder deg til uten videre problemer. (Husk at du "teknisk" sett "spiser" like mye hver dag uansett hvor mye du putter i munnen - kroppen tar det den trenger, om den ikke får det direkte fra mat, tar den det fra opplagret fett.) Du vil kunne bli lei av å være overvektig, men du skal ikke bli lei av det du gjør. Du skal kunne gå litt ned i vekt hver uke (selv om du ikke ser det på vekta hver uke), og da må du kunne holde deg til planen uansett om det er fredag eller onsdag, bursdag eller overtid, Hauketo eller Las Palmas - det betyr at opplegget må være fleksibelt, og tilpasset deg. Jeg brukte omtrent ett år på omtrent 25 kilo, men det gikk selvfølgelig mye fortere i begynnelsen, og de siste par kiloene er innafor normale svingninger, det er derfor jeg må si "omtrent". Jeg har rett og slett som AB over her sier, et annet forhold til mat og spising nå. Jeg er ikke lenger en som rutinemessig overspiser. Det er helt utenkelig å spise bare for å spise, tømme gryta fordi ingen andre gjør det, sitte i sofaen og spise potetgull helt til ("økonomi")posen er tom... Jeg kunne gjort det, men jeg gjør det ikke. Jeg venter heller til jeg er sulten, og så spiser jeg et måltid som jeg har gledet meg til. Jeg kan bomme og spise mer enn jeg hadde tenkt, eller bli mettere enn jeg hadde forestilt meg, men det er noe annet. Jeg har også akseptert at jeg ikke er, eller kommer til å bli, eller engang ønsker å være, tynn. Jeg er normalvektig. Det er bra nok. Jeg er sånn jeg skal være. 4
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #6 Skrevet 27. februar 2017 På 25. februar 2017 den 13.30, AnonymBruker skrev: Og da mener jeg over flere år? Jeg har en BMI på litt over 30, og har prøvd å slanke meg mange ganger, men går alltid opp igjen. Blir så motløs av alt jeg leser, det virker nesten som det er et umulig prosjekt å holde vekten nede etter slanking, og jeg lurer på om det er verdt slitet med å slanke meg. Skulle ønske at jeg ikke lot meg selv bli så stor i første omgang, burde tatt tak i det med en gang jeg tippet over i overvekt-kategorien. Noen suksesshistorier? I så fall - hvordan klarer du holde vekten? Anonymkode: ea43c...e74 Prøv en av de periodiske faste diettene. Det fungerer. Anonymkode: 6d298...803
Susan Sto Helit Skrevet 28. februar 2017 #7 Skrevet 28. februar 2017 Jeg vet ikke akkurat om jeg er en "suksesshistorie", men min erfaring ligner på Pringles. Jeg gikk fra 80 til 65kg på et drøyt år. (Er 164 høy og spiste ca 1600kcal pr dag i snitt.) Jeg fortsatte egentlig å gå litt ned etterpå også. og i løpet av det neste året var laveste vekt under 63kg. Men etter det pendlet jeg lenge mellom 63 og 65. (65 etter ferier hvor jeg ikke klarer å "holde kostholdet" og så datt ferievekta av de neste ukene etterpå.) Dessverre (For vekta) så hadde jeg en tøff høst på grensen til utbrenthet, og måtte prioritere vekk kosthold. Så jeg har gått opp igjen til 68kg på en høst og jul. Så nå er det å ta tak i kostholdet og være litt mer bevisst på hva jeg spiser igjen. Fordelen nå er at jeg vet ca hva jeg trenger å spise i løpet av en dag. Det eneste jeg egentlig har "kuttet ut", er saft og brus utenom spesielle anledninger, og store mengder godteri på kveldstid. Ellers spiser jeg jevnt over normalt sunt, og er som Pringle opptatt av at mat skal være godt, og at kroppen faktisk sier ifra om når den virkelig er sulten og når jeg "bare har lyst på noe". (Når jeg bare har lyst på noe, så kan gåtur, tekopp, gulrøtter, TV spill eller trening hjelpe i massevis. ) Men hos meg krever det også at jeg er bevisst på mitt "indre kaloriregnskap". Jeg setter ofte to ting som er kaloririke opp mot hverandre. (Jeg kan spise marsipankake på jobb, fordi det er tilgjengelig, selv om jeg ikke er så veldig glad i det, eller jeg kan spise en skål med favorittisen min i kveld når jeg kommer hjem. (Isen vinner alltid... Selv om jeg ofte glemmer den når jeg kommer hjem...) ) Å holde vekta etter slanking er nok vanskelig. Å holde vekta etter vane- og kostholdsendring er derimot ganske greit. 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #8 Skrevet 28. februar 2017 Det viktigste jeg tar med meg fra svarene deres er at en stabil vekt opprettholdes best ved å ikke være restriktiv i kosten, men likevel være bevisst på hva en putter i seg. Jeg tror det er der jeg har feilet tidligere. Det er liksom alt eller ingenting: streng diett eller bare tankeløs spising av alt som er tilgjengelig. Salat eller gomle meg gjennom en stor pose potetgull på en kveld. Jeg ble skikkelig motivert nå, og har bestemt meg for å slanke meg på en annen måte og legge meg på et høyere kcal enn tidligere uten å være så streng. Så får det heller ta lengre tid. Per i dag er jeg 82 kg (og 165 cm) og ønsker å gå ned rundt 20 kg. Men mitt første mål er 10. Føler meg mer motivert enn da jeg startet tråden, så tusen takk for svar! Anonymkode: ea43c...e74 2
Gjest Solstråletårer Skrevet 28. februar 2017 #9 Skrevet 28. februar 2017 Jeg gikk ned ca 18 kilo i fjor. Det var med periodisk fasting . Dette gjorde meg bevist på mat inntaket mitt som var jo helt idiotisk men tenkte ikke over det ,, Jeg er veldig aktiv . Har ikke bil og fysisk jobb . så jeg forbrener mye via jobb og komme meg til jobb. Så da jeg datt å brakk beinet mitt gikk jeg opp 5 kilo , for å sitte stille i 4 uker og kjede seg er ikke bra for vekta , Men nå er jeg tilbake på jobb og mistet 2 kilo så jeg kommer meg ned igjen.. Jeg bråslanker meg ikke .. jeg bruker 5til2 for dette passer meg . men er ikke helt slave av det . Jeg har lov å kose meg . Bare jeg holder meg aktiv .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå