Gå til innhold

Ditt beste tips for rifter og sting i underlivet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke produkter trengte du/brukte du? Hvordan lindret du sviing ved urinering på best måte? Og hvilke tips synes du er best til å behandle underlivet etter fødsel? 

Jeg gruer meg ikke til fødsel, men til ukene etterpå... 

Anonymkode: efe06...452

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hørt at mange har en mugge med lunkent vann som de heller over musa når man tisser, det skal vist hjelpe mot svie. Vet også om ei som valgte å tisse i dusjen siden hun kunne bruke (svak) dusjstråle mot det såre område.

Mykt dopapir, klappe tørt var vist også helt nødvendig.

Skrevet

Jeg revnet en grad 2 men hadde ingen spesielle problemer med det etterpå, ville ikke gått og gruet meg på forhånd :) var ømt en stund, og stingene stakk litt, men ingen smerter hverken ved urinering eller ellers. Man skal passe på god hygiene etterpå, men vanlig varmt/lunket vann er mer enn bra nok. Husker jeg også gruet meg forferdelig til å gjøre nr 2, helt uten grunn det også 😊😂 Gikk veldig enkelt og greit. 

Anonymkode: 875bb...d7b

• Liker 1
Gjest Hannemor76
Skrevet

Jeg masserte mye, og strakk vevet i underlivet med weleda olje i ukene før fødsel. Revnet ikke det grann. :) 

Skrevet

Under fødsel er det veldig viktig å høre på jordmor og presse når hun sier det, samt vente når hun sier det. det er umenneskelig vondt et par sekunder der og da, da hodet bør stå litt i åpningen og tøye vevet - da er det veldig viktig å puste og ikke bare presse på! Klarer du det, har du gode forutsetninger for å unngå rifter. Noen har også god effekt av å massere nedentil med jordnøttolje.

Etter fødsel (om du får en liten rift) er det lurt å sitte med området i grønnsåpevann et par ganger daglig. Det lindret kløe og svie hos meg. Ellers tisset jeg også i dusjen, for å kunne spyle med varmt vann samtidig. Gå med lette og luftige klær :) ta gjerne noe som gjør avføringen myk de første dagene (f.eks. Movicol) slik at du slipper å presse når du skal gjøre det.

Anonymkode: 49067...983

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk Xylocain gel på sykehuset jeg kunne smøre meg med før jeg skulle tisse. Hjalp veldig :) 

Anonymkode: 73a11...e8b

Skrevet

Jeg hadde stor hjelp av å skylle vann over underlivet når jeg tisset, da svei det mye mindre (hadde dusjhode som jeg kunne bruke rett ved toalettet). Unngå hard mage!! Det gjør vondt både for sting og hemoroider.. Drikk godt, svisker og annet som mykgjør,  evt laktulose, movicol, laxoberaldråper, mini-klyx eller lignende dersom du plages. Jeg brukte ingen salve, syntes det var vondt å røre ved underlivet så orket ikke det. Skylte ofte og vasket med lactacyd en gang eller to daglig så lenge renselsen pågikk. Skifte ofte bind og generelt sørge for god hygiene, så man unngår infeksjon. Løse bukser og truser (brukte mannens boxere en periode). Noen av mine sting var veldig stramme og løsnet ikke av seg selv så lett, så tok saken i egne hender når det var gått et par uker, og klippet de (er sykepleier, men det er jo veldig lett å ta sting uansett :) ). Xylocain skal jeg jammen prøve om jeg er like uheldig denne gangen, det hørtes lurt ut!

Anonymkode: 63406...201

Skrevet

Smertestillende, gjerne paracet og noe betennelsesdempende som ibux. Hygiene er viktig! Skyll mye med vann når du er på do, minst mulig dopapir. Tørt og rent. Skift bind ofte og gå i gode truser. Har du mye hevelse kan du lage deg et isbind, altså fryse ned et bind og legge i i trusa med en vaskeklut eller noe rundt.

Anonymkode: 8d48d...f9e

Skrevet

Drikk lactulose jevlig! Da går det litt lettere å gå på do :P 

Anonymkode: ae5fb...981

Skrevet

Jeg fikk noen utvendige rifter, det plaget meg ikke i forbindelse med tissing. De var nok for langt unna urinrøret, så det hadde ingen betydning :) merket at det strammet litt, og klødde etterhvert som det grodde... merket også det presset litt i dem hvis jeg hadde vært veldig fysisk aktiv (sikkert pga økt blodtilførsel). 

Ikke sikkert du kommer til å plages av det i det hele tatt;)

Anonymkode: 8f91b...63d

Skrevet

Medisinsk grønnsåpe

Anonymkode: 400bf...6b4

Skrevet

Jeg revnet grad 2 og hadde veldig vondt i mange måneder, men det var aldri vondt å tisse. Bæsje derimot var et kapittel for seg selv etter å ha holdt seg i 5 dager pga frykt :P

Jeg gikk på Duphalac en stund, og det hjalp. MEN fikk syke luftsmerter av den. Så redningen var biola + linfrø en ganske lang stund.

Jeg gjorde egentlig ingenting der nede utenom å klappe forsiktig med dopapir og spyle i dusjen noen ganger per dag. Brukte aldri såpe.

Etter 5 mnd sluttet det å gjøre vondt, og nå, 10 mnd etter er jeg så og si god som ny.

Lykke til :) er jo ikke sikkert du revner noe

Anonymkode: f8431...e9f

Skrevet

Jeg ble både klippet og fikk en del rifter. Hadde to spruteflasker stående med do, en med vann og en blandet med lactacyd til bruk etter toalettbesøk. Gjorde ikke vondt å tisse, men var veldig greit å "spyle" seg ren for alt blodet i ettertid. Bæsjing derimot ble et kapittel for seg selv i en måned i ettertid grunnet forstoppelse og hemorider. Ble mye Biola, activia og knekkebrød 🤓

Nå, tre måneder etterpå er alt fint og alt glemt! 

Anonymkode: 1a8bd...8f0

Skrevet

Mitt beste tips er så enkelt som å sitte godt fremoverbøyd på toalettet slik at ikke urinen renner ned bak mot der det er sårt. Fungerte utrolig bra :)

Anonymkode: 6dc53...3d4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...