Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er student innenfor helsefag, og har helt siden januar sendt inn søknad på utlyste ferievikar-jobber i kommunen (sykehjem, hjemmetjeneste etc.). 

Fikk komme på intervju den ene plassen jeg søkte, og ble tilbudt jobb. Fikk deretter en del papirer i posten som jeg måtte signere og sende tilbake, for å kunne bli ansatt som ferievikar. Etter jeg sendte dette tilbake (for snart to uker siden), har jeg ikke hørt noe mer fra dem. 

Bør jeg være trygg på at jeg får sommerjobb her? Eller bør jeg fortsette å søke på utlyste stillinger på hjemmesiden til kommunen, for å være sikker på å få jobbe i sommer? 

Skjønner jo at det ikke er noe hast siden det er ferievikar-jobb, og det er sikkert mange andre som også skal få jobb, slik at det er mye å ordne for dem. Men jeg er redd for at noe ikke er i orden og at jeg skal ende opp uten jobb hvis jeg ikke tar initiativet videre selv. 

Hva tror dere? Noen som vet hvilke rutiner de har på dette? Orker ikke å sitte og søke på masse andre sommerjobber hvis jeg ikke trenger jobb. 

Anonymkode: 98d90...990

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må jo ta kontakt med dem for å forsikre deg om at alt er i orden tenker jeg 

Anonymkode: ee4f0...316

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ringt og sjekket at alt er i orden. 

• Liker 4
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må jo ta kontakt med dem for å forsikre deg om at alt er i orden tenker jeg 

Anonymkode: ee4f0...316

14 minutter siden, Cata skrev:

Jeg ville ringt og sjekket at alt er i orden. 

Men er ikke det litt hysterisk? Jeg har jo fulgt prosedyrene som de har gitt (altså sendt papirene tilbake, skrevet under). Føler jeg har mast nok allerede, da jeg tok kontakt for å "høre hvordan ting sto til" i perioden fra jeg var på intervju, til jeg fikk papirene i posten. 

Tenker at det kan vel ikke skade å bare søke andre sommerjobber i tillegg, sånn at jeg har gjort dette innen fristen? Sånn i tilfelle det ikke ordner seg med denne jobben. Eller vil det være dumt med tanke på at alle stillingene utlyses av kommunen og det dermed kan vises at jeg søker samtidig som at jeg har takket ja til jobb allerede? 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er ikke det litt hysterisk? Jeg har jo fulgt prosedyrene som de har gitt (altså sendt papirene tilbake, skrevet under). Føler jeg har mast nok allerede, da jeg tok kontakt for å "høre hvordan ting sto til" i perioden fra jeg var på intervju, til jeg fikk papirene i posten. 

Tenker at det kan vel ikke skade å bare søke andre sommerjobber i tillegg, sånn at jeg har gjort dette innen fristen? Sånn i tilfelle det ikke ordner seg med denne jobben. Eller vil det være dumt med tanke på at alle stillingene utlyses av kommunen og det dermed kan vises at jeg søker samtidig som at jeg har takket ja til jobb allerede? 

Men hva slags papirer var det du signerte? Om du signerte en kontrakt har du jo jobb. 

Anonymkode: 9c028...6b4

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva slags papirer var det du signerte? Om du signerte en kontrakt har du jo jobb. 

Anonymkode: 9c028...6b4

Det var sånn ferievikar-kontrakt som varer fra "dato for tiltredelse" til en bestemt dato i august, der jeg krysset av for at jeg vil ha jobben, og skrev inn noen få opplysninger om meg selv (personnummer, kontonummer osv.). I tillegg måtte jeg skrive når jeg kan starte i jobben, men der skrev jeg bare at jeg kan begynne i løpet av våren hvis det er ønskelig (altså at jeg tar noen vakter før selve sommerferien også). 

De andre papirene var der jeg måtte skrive under for taushetsplikt, at jeg godtar retningslinjene deres, ikke har vært utsatt for smittefare i utlandet og lignende. 

Jeg signerte jo på en måte en kontrakt, ved at jeg takket ja til jobben. Men jeg har ikke noen "vanlig" kontrakt med både min og arbeidsgivers signatur på, nei. 

Skrevet

Det høres ut som du har skrevet under arbeidskontrakt. Du har jo tross alt knyttet deg til jobben over en viss periode, også kalt "skrevet under kontrakt for en viss periode" 

Om du nå søker andre jobber, og får tilbud der og de samme type papirene, hva tenker du gjøre da? Fortsette å søke enda flere jobber? 

• Liker 1
Skrevet

Ingenting å stresse med. De har mest sannsynlig ikke begynt på sommerturnusen engang, så de har nok ingen grunn til å kontakte deg enda. Opplæringsvakter får du rett før sommerturnusen begynner. Det høres uansett veldig rart ut å søke sommerjobb når du allerede har fått en. 

Skrevet
1 time siden, Nerine_ skrev:

Ingenting å stresse med. De har mest sannsynlig ikke begynt på sommerturnusen engang, så de har nok ingen grunn til å kontakte deg enda. Opplæringsvakter får du rett før sommerturnusen begynner. Det høres uansett veldig rart ut å søke sommerjobb når du allerede har fått en. 

Men på intervjuet fikk jeg spørsmål om jeg ville begynne tidligere i vår, slik at jeg blir opplært før selve sommerferien og eventuelt kan ta noen vikar-vakter. Det sa jeg ja til, og i tillegg skrev jeg jo i svarbrevet jeg sendte tilbake at jeg kan begynne i løpet av våren (aner jo ikke om de tenker allerede nå, eller om 1, 2, 3 måneder etc.). Skal jeg bare vente helt til de tar kontakt? Og bare satse på at alt er i orden? Jeg tenker ikke å søke sommerjobb når jeg allerede har fått, men det jeg er "redd for" er jo at dette ikke skal være i boks og jeg ender opp uten jobb i det hele tatt (hvis jeg ikke søker noe annet i tillegg før fristene utgår). 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men på intervjuet fikk jeg spørsmål om jeg ville begynne tidligere i vår, slik at jeg blir opplært før selve sommerferien og eventuelt kan ta noen vikar-vakter. Det sa jeg ja til, og i tillegg skrev jeg jo i svarbrevet jeg sendte tilbake at jeg kan begynne i løpet av våren (aner jo ikke om de tenker allerede nå, eller om 1, 2, 3 måneder etc.). Skal jeg bare vente helt til de tar kontakt? Og bare satse på at alt er i orden? Jeg tenker ikke å søke sommerjobb når jeg allerede har fått, men det jeg er "redd for" er jo at dette ikke skal være i boks og jeg ender opp uten jobb i det hele tatt (hvis jeg ikke søker noe annet i tillegg før fristene utgår). 

Da kan du ringe å høre om de vet sånn ca når du kan begynne :) så lenge du har kontrakt ordner det seg

Skrevet

Kan du ikke bare ringe for å høre om de har fått papirene i posten, og om alt er ok? Da får du sannsynligvis svar om at alt er i orden, og at de tar kontakt når det nærmer seg/evt får en dato. 

Skrevet
2 timer siden, Nerine_ skrev:

Da kan du ringe å høre om de vet sånn ca når du kan begynne :) så lenge du har kontrakt ordner det seg

1 time siden, Viernes skrev:

Kan du ikke bare ringe for å høre om de har fått papirene i posten, og om alt er ok? Da får du sannsynligvis svar om at alt er i orden, og at de tar kontakt når det nærmer seg/evt får en dato. 

Men hvis alt sikkert er i orden kan jeg vel bare vente og se :) Vil helst ikke mase mer enn jeg allerede har gjort. De trenger jo ikke å bli lei av meg før jeg i det hele tatt har begynt :P Er jo litt redd for at brevet mitt ikke har kommet fram eller noe, men det er kanskje å være unødvendig bekymret. 

Skrevet

Du ER jo bekymret, virker hvertfall veldig sånn. 

"Hei, det er XXX. Jeg skal jobbe hos dere i sommer. Jeg fikk noen papirer tilsendt, som jeg skulle fylle ut og sende tilbake. Ville bare høre om dere har fått de, og om alt er OK?"

Hadde jeg vært den som fikk telefonen, hadde jeg ikke tenkt at du maste på noen som helst måte.

Skrevet
10 minutter siden, Viernes skrev:

Du ER jo bekymret, virker hvertfall veldig sånn. 

"Hei, det er XXX. Jeg skal jobbe hos dere i sommer. Jeg fikk noen papirer tilsendt, som jeg skulle fylle ut og sende tilbake. Ville bare høre om dere har fått de, og om alt er OK?"

Hadde jeg vært den som fikk telefonen, hadde jeg ikke tenkt at du maste på noen som helst måte.

Men jeg har jo også sendt en del mailer/sms tidligere, og derfor synes jeg det blir masing hvis jeg IGJEN tar kontakt. Mener ikke det er masing hvis det bare hadde vært denne ene gangen. Om jeg skriver/sier "Hei det er XXX..." blir det jo for dumt, siden sjefen allerede har sendt mailer/sms med meg. 

Skrevet

Om du ringer er det jo vanlig å presentere seg. Hvis du sender en mail, kan du jo bare skrive videre på en mailutveksling dere allerede har. Man vet jo aldri, ting kommer bort i posten. Jeg synes hvertfall det hadde vært en grei ting å spørre om.

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, Viernes skrev:

Om du ringer er det jo vanlig å presentere seg. Hvis du sender en mail, kan du jo bare skrive videre på en mailutveksling dere allerede har. Man vet jo aldri, ting kommer bort i posten. Jeg synes hvertfall det hadde vært en grei ting å spørre om.

Men ville de ikke kontaktet meg dersom de ikke fikk noe svar tilbake på de papirene de sendte? Sto at man må svare etter en uke. Hvis de ikke mottar noe etter en uke, antar de da at jeg ikke vil ha jobben? 

Skrevet

Jo, de ville nok gjort det. Men du virker jo utrolig usikker her, er det ikke bedre å bare få ordnet opp i ting? Gjør det, så slipper du å gå og gruble på ting. Evt ikke gjør det, så kan du jo fortsette å tenke på det, hva foretrekker du?

Altså, ting er sikkert helt ok - og hvis du skal begynne på jobb i feks juni så er nok ikke listene satt opp enda.

Skrevet
30 minutter siden, Viernes skrev:

Jo, de ville nok gjort det. Men du virker jo utrolig usikker her, er det ikke bedre å bare få ordnet opp i ting? Gjør det, så slipper du å gå og gruble på ting. Evt ikke gjør det, så kan du jo fortsette å tenke på det, hva foretrekker du?

Altså, ting er sikkert helt ok - og hvis du skal begynne på jobb i feks juni så er nok ikke listene satt opp enda.

Jeg skjønner det, men jeg aner ikke når jeg skal begynne. Hadde trodd jeg skal begynne litt tidligere siden jeg sa ja til å ha opplæring før "standardtidspunkt for sommervikarer" og evt. ta noen vikar-vakter før sommerferien. 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner det, men jeg aner ikke når jeg skal begynne. Hadde trodd jeg skal begynne litt tidligere siden jeg sa ja til å ha opplæring før "standardtidspunkt for sommervikarer" og evt. ta noen vikar-vakter før sommerferien. 

Slapp av! De har ikke begynt å sette opp vaktene for dette ennå. Alt er nok i sin skjønneste orden skal du se. 

Skrevet
52 minutter siden, BeautyBox skrev:

Slapp av! De har ikke begynt å sette opp vaktene for dette ennå. Alt er nok i sin skjønneste orden skal du se. 

Jeg slapper av :) Men er det ingen som faktisk vet noe om hvordan rutinene i kommunen er? Regner med det at de sender ut papirene slik er en standardisert rutine de bruker ved ansettelse av sommervikarer. Noen som evt. har vært borti lignende og vet hvordan prosessen fortsetter? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...