Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Jeg hadde meldt meg opp til ekstravakter og skulle gå fredag, lørdag og søndag denne helgen. I går ble jeg syk med feber og veldig hodepine - og har meldt meg syk.

lurer på om jeg får lønn for dette? Jeg skal levere egenmelding når jeg er frisk, på vanlig vis, men hjelper det?

Anonymkode: 7584f...a42

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Der jeg jobber, får ikke fast ansatte lønn for ekstravakter de ikke jobber, mens timevikarene får så lenge vaktene er godkjent.

Skrevet
52 minutter siden, Pinkee skrev:

Der jeg jobber, får ikke fast ansatte lønn for ekstravakter de ikke jobber, mens timevikarene får så lenge vaktene er godkjent.

Dette kan da ikke være lovlig? Dette var også veldig urettferdig.

Du har nok rett på lønn så lenge du har rett på egenmelding ja. Mulig det er ulik praksis men hos oss i hvert fall, både fast og vikar. 

Anonymkode: 8f15f...6cd

• Liker 1
Skrevet (endret)
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette kan da ikke være lovlig? Dette var også veldig urettferdig.

Du har nok rett på lønn så lenge du har rett på egenmelding ja. Mulig det er ulik praksis men hos oss i hvert fall, både fast og vikar. 

Fast ansatte står det. Det tolker jeg som at de som er fast ikke får betalt for oppsatte ekstra vakter. Ekstravakter (eller, timevikarer) får lønn for de vaktene en er satt opp på i forkant ved sykdom. 

Tilføyelse, man får vel ikke eventuelle tillegg, bare for timene.

Endret av Kontormus
  • Liker 2
Skrevet

Vi fikk ikke betalt for ekstra vakter med mindre de hadde vært godkjent i over 10 dager eller noe sånt. Derfor ventet sjefen med å gjøre det, etter det..

urettferdig ja, men sånn er livet ;) 

Anonymkode: 7e0bd...1ee

Skrevet

Der jeg jobber (som ekstrahjelp) får vi bare betalt for vakter som står på vaktlista når den leveres ut hvis vi er syke. Tviler på at du har krav på noe siden det er ekstra og utenom vanlig avtalt arbeid, men du kan jo høre med sjefen eller en kollega som har vært ansatt en stund?

• Liker 1
Skrevet

Hjelper det at vaktene står på turnusen min og har vært godkjent siden før jul? 

Anonymkode: 7584f...a42

Skrevet
4 timer siden, Kontormus skrev:

Fast ansatte står det. Det tolker jeg som at de som er fast ikke får betalt for oppsatte ekstra vakter. Ekstravakter (eller, timevikarer) får lønn for de vaktene en er satt opp på i forkant ved sykdom. 

Tilføyelse, man får vel ikke eventuelle tillegg, bare for timene.

Jeg ser det står fast ansatte, det jeg skriver er like gjeldende om jeg kalte de for "fast og vikar" da tenker jeg altså de som er fast ansatte og får ei ekstravakt og de som er vikar som får ekstravakt. Begge får selvfølgelig lønn ved egenmelding. Det skullefaktisk bare mangle.

De får også kveld og helgtillegg, men de mister eventuelt helligdagstillegg (det er kun vikarene).

Skrevet

Hvis man er fast ansatt og er syk får man ikke lønn for den overtiden man egentlig hadde tenkt å jobbe. Tenker det er greit jeg. 

Anonymkode: ce3b7...41c

• Liker 1
Skrevet

I vår bedrift (sykehus) har ekstravakter rett på lønn dersom det er mindre enn 14 dager siden sist vakt. Så, dersom du har hatt en eller flere ekstravakter de siste 14 dagene får du lønn for denne helgen. Har du derimot ikke hatt vakter siden 10. Februar får ville du ikke fått lønn hos oss. 

Anonymkode: 108a0...4fa

Skrevet

Der jeg jobbet må en ha jobbet i to måneder uten 2 uker opphold mellom vaktene for ha rett på egenmelding. Har en rett på egenmelding får en lønn selv om en er syk. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man er fast ansatt og er syk får man ikke lønn for den overtiden man egentlig hadde tenkt å jobbe. Tenker det er greit jeg. 

Vil jo si det er forskjell på 1-2 timer overtid og ei ekstravakt for å dekke for noen andre som er syke feks.

Skrevet

Du har rett på sykepenger for avtalte vakter. Du har likevel ikke rett på sykepenger tilsvarende mer enn lønn for 100 % stilling, så om ekstravakten kommer på toppen av fulltidsarbeid, har du ikke krav på sykepenger for dette. Hvis du jobber deltid til vanlig, vil du ha krav på sykepenger. 

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

At man er fast ansatt trenger ikke bety at ekstravakt er overtid. Særlig i helsevesenet er det mange som ikke jobber full stilling. 

Anonymkode: ba080...ccc

Skrevet
På ‎25‎.‎02‎.‎2017 den 16.39, AnonymBruker skrev:

I vår bedrift (sykehus) har ekstravakter rett på lønn dersom det er mindre enn 14 dager siden sist vakt. Så, dersom du har hatt en eller flere ekstravakter de siste 14 dagene får du lønn for denne helgen. Har du derimot ikke hatt vakter siden 10. Februar får ville du ikke fått lønn hos oss. 

Anonymkode: 108a0...4fa

På ‎25‎.‎02‎.‎2017 den 16.41, Moonwalker skrev:

Der jeg jobbet må en ha jobbet i to måneder uten 2 uker opphold mellom vaktene for ha rett på egenmelding. Har en rett på egenmelding får en lønn selv om en er syk. 

Begge disse stemmer. For å ha rett til å bruke egenmelding må du være ansatt i mer enn 2 måneder. Hvis du har perioder på mer enn 14 dager hvor du ikke jobber (enten pga permisjoner uten lønn eller at du som ekstravakt ikke har tatt vakter)  faller egenmeldingsretten bort og du må opparbeide deg 2 nye måneder før du kan bruke egenmelding igjen.

Skrevet

Jeg er fast ansatt, men jobber mye ekstra. Om jeg er syk og bruker egenmelding får jeg betalt med evt tillegg for kveld/helg/helligdag uansett om det er min faste vakt eller ekstravakt. Jobber i kommunen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...