AnonymBruker Skrevet 25. februar 2017 #1 Skrevet 25. februar 2017 Om to uker får jeg en hund, den er 2 år gammel. Jeg har ikke hatt hund før. Den har noe utstyr som jeg får med, type matskål, bilbur, halsbånd og refleksvest. Men hva mer må jeg kjøpe eller ordne? Bæsjeposer, hvor kjøper jeg det? Burde kanskje ha noe underlag til mat-og vannskålene så det ikke blir så mye søl på gulvet? Har dere noen flere tips? Anonymkode: 14393...bf8
enirt Skrevet 25. februar 2017 #2 Skrevet 25. februar 2017 Hei! Jeg kan legge med noen forslag, jeg vet ikke om jeg husker på alt, men her kommer det: På dyrebutikken kan du kjøpe underlag til mat og vannskålene. Bæsjeposer kan du nesten kjøpe overalt, jeg pleier å kjøpe det på matbutikken. Kjøp bra hundemat enten fra dyrebutikk eller veterinær, IKKE matbutikk! Ikke bruk halsbånd. Kjøp en god sele slik at hunden får riktig støtte på tur. Bruker du halsbånd så kan hunden få problemer hvis den drar mye. Nå som det er vinter så burde du kjøpe potesokker som du kan ha ute når det er salte veier og veldig kaldt det får du på dyrebutikk. Kjøp godbiter som du kan bruke som belønning. Kjøp en god seng! Det finnes mange fine hundesenger på dyrebutikkene så har hunden et eget fristed. Ikke bruk bur. Hvis du har bil må du kjøpe et ordentlig godt bilbur som ikke faller sammen i en evt kollisjon og det kan ikke være for stort da hunden ikke skal ha stor plass i et bilbur. Dette buret skal kun brukes i bil. Hvis du ikke har bil så kan du kjøpe sikkerhetsele til hund. Det er veldig lettvindt å ta med seg hvis du og hunden din skal ta taxi eller sitte på med noen andre. Du kan kjøpe børster og kammer, shampo og balsam. Leker og noe å tygge på f.eks griseøre. Hvis det er en rase som krever påkledning på vinteren så må du jo kjøpe gode vinterklær. Jeg har kjøpt kjølematte til min hund som hun bruker på sommeren, men det kan du vente med å kjøpe til vinteren. Du må kjøpe klosaks og det hadde vært smart å kjøpe kong og noen hjertetrim spill. Til min hund har jeg også sånn blinkene greie jeg fester på selen slik at hund syntes i mørket. Jeg betalte 100 kr på dyrebutikken. også må du huske å ha forsikring! Jeg har forsikring i sparebank1, jeg betaler vell 200 kr i måneden så det er ikke ille i det hele tatt. Vi har kun brukt den en gang og da fikk vi igjen masse penger, så det er kjempe lurt å ha forsikring! Hvordan hund er det du skal ha? :-) 3
enirt Skrevet 25. februar 2017 #3 Skrevet 25. februar 2017 og tannbørste og tannkrem til hund! det er viktig å pusse tennene hver kveld slik som vi mennesker gjør ellers kan hunden slite med mye tannstein og da blir dyrlegeregningen ganske høy siden forsikring ikke dekker slike ting og vaksiner. Pass på å dra til dyrlegen for fjerning av tannstein en gang i året og årlig vaksine og helsejsekk! 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2017 #4 Skrevet 25. februar 2017 Ok ikke bruk flexi-bånd. Du har mye mer kontroll med et vanlig bånd. Anonymkode: 60e3b...627 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2017 #5 Skrevet 25. februar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ok ikke bruk flexi-bånd. Du har mye mer kontroll med et vanlig bånd. Anonymkode: 60e3b...627 Ok skulle være og Anonymkode: 60e3b...627
enirt Skrevet 25. februar 2017 #6 Skrevet 25. februar 2017 Jeg bruker flexibånd på min hund, men hun veier bare 2 kg da! så hun drar ikke noe særlig. men når vi går der det er folk så har jeg satt den på en viss lengde, så når vi er ute i skogen så løper hun enten løs eller har flexibåndet helt ute! men bruk vanlig bånd hvis du har en hund som drar mye eller dere ferdes mye midt i byen :D
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2017 #7 Skrevet 25. februar 2017 Slagstøvler og regnjakke / vanntett jakke med hette. Anonymkode: a735a...637 2
Mockingjay93 Skrevet 27. februar 2017 #8 Skrevet 27. februar 2017 Det er overhodet ikke nødvendig med alt det som noen før meg her nevner. Potesokker trenger du bare hvis hunden din klæber veldig pga snøen, eller hvis den reagerer på saltet. Vi går omtrent aldri tur med hunden på veier som blir saltet, og han klæber ikke noe særlig heller. Så det kan du vente med, å se litt an. Eventuelt hør med de forrige eierne. Tannbørste og tannkrem er ikke noe vi bruker. Snacks som for eksempel grisehaler gir god rensing for tennene. Gir du hunden bare våtför vil det selvfølgelig være noe annet. Et godt kosthold med litt tørt og litt vått er den beste kombinasjonen. Å gå tur i halsbåndet går helt fint, så lenge hunden ikke drar nevneverdig. Vi bruker sele på lange turer (trekksele, da får han dra ordentlig), og halsbånd på kortere tisseturer (da får han ikke dra). Bur utenom bilbur er ikke alltid nødvendig. Vi bruker ikke bur inne. Han sover i sin egen seng på natta, og har leiligheten til disposisjon når han er alene hjemme. Dette kommer selvfølgelig an på om du har en hund som ikke er destruktiv. Noen hunder finner trygghet i å være i buret sitt, men det beste er selvsagt å la dem gå fritt. En enkel børste og klosaks er fint å ha, samt leker til hunden. En kong er uvurderlig! Fyll den med vom eller leverpostei, putt i fryseren og vips så har du noe hunden er opptatt med en stund :-) Drikker hunden mye? Vi har en ekstra vannskål på soverommet, fordi hunden vår blir tørst i løpet av natta. Så det kan være kjekt :-) Lykke til med din nye bestevenn! 5
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #9 Skrevet 27. februar 2017 Hundeposer har jeg sett til salgs i vanlige matbutikker. Anonymkode: 1c176...bd0
Sirah Skrevet 27. februar 2017 #10 Skrevet 27. februar 2017 Få hunden først du og så tar du det derfra. Jeg har to hunder og de har aldri hatt på potesokker eller dekken noen av dem. Spør gammel eier hva hunden er vant til. Min ene hund elsker sele, den andre får fullstendig krampe av å ha det på. De er individforskjeller de også. Kjøp et kvalitetsfôr før hunden kommer. Hør med gammel eier hva hunden er vant til å få. Mye mulig hunden kan ha behov for både potesokker, fire forskjellige børster og hundedekken, men unødvendig å bruke mye penger på dette om det ikke er behov for det. Hundeposer får du "overalt" og underlag er greit å ha. Jeg bruker bare ordinære spisebrikker 1
tørkestativ Skrevet 27. februar 2017 #11 Skrevet 27. februar 2017 4 timer siden, Sirah skrev: Få hunden først du og så tar du det derfra. Jeg har to hunder og de har aldri hatt på potesokker eller dekken noen av dem. Spør gammel eier hva hunden er vant til. Min ene hund elsker sele, den andre får fullstendig krampe av å ha det på. De er individforskjeller de også. Kjøp et kvalitetsfôr før hunden kommer. Hør med gammel eier hva hunden er vant til å få. Mye mulig hunden kan ha behov for både potesokker, fire forskjellige børster og hundedekken, men unødvendig å bruke mye penger på dette om det ikke er behov for det. Hundeposer får du "overalt" og underlag er greit å ha. Jeg bruker bare ordinære spisebrikker Enig med dette. Vent til du får hunden så ser du fort hva du trenger. Jeg tok helt av før vi fikk vår hund og kjøpte ting som en gal. Mye ble penger rett ut av vinduet. Kjøpt feks en del forskjellige dekken og gensere. Hun takler ikke å ha noe på seg så bare der ble det sløst over 1000 kr 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #12 Skrevet 27. februar 2017 Leker! Jeg forventet at min hund skulle like bare tyggeleker, men det viser seg at han hater det. Han elsker bamser, gjerne med pip, og han river dem ikke i stykker, han bare rister voldsomt på dem Også vasker han dem endel. Så for meg er det en fordel med bamser som kan slenges i vaskemaskinen, for de ender opp med å lukte sur melk. Så ja, kjøp litt forskjellige leker i tilfelle du har en sånn som jeg har En annen ting du bør kjøpe inn er Zoolac! Hunder blir ofte litt rare i magen når de bytter hjem, fordi de er litt nervøse og ukomfortable med omgivelsene. Zoolac er gull! En Kong er, som nevnt over her, uvurdelig! Vi pleide å fylle den med noe godt når vi skulle øve på å være alene hjemme. Hunden min er veldig matglad, så han ga faen i at vi dro så lenge han hadde mat i kongen. Da var han ofte så sliten når han var ferdig med den at han bare sovnet etterpå, og han har aldri hatt noe problem med å være alene. Jeg ser det blir nevnt over her at du ikke trenger å kjøpe tannbørste og sånn, men jeg vil faktisk råde deg til det. I tilfelle hunden din ikke liker å tygge på ting (sånn som min), eller blir dårlig i magen av svin og storfe (sånn som min), så er det veldig lurt å ha vent den til å pusse tenner. Men du kan jo høre med forrige eier, hvis den spiser bein og alt sånt så er det jo ikke noe stress. Bæsjeposer kjøper jeg på Kiwi til 10 kr, så det er ikke noe problem å få tak i. Vi kjøpte noen kuvertbrikker på IKEA til å ha under mat og vannskål, funker som bare det Også vil jeg gi deg et annet tips - gå til innkjøp av arbeidshansker av f.eks. denne typen (fås kjøpt på XL-bygg blant annet), de er kanonbra til å få vekk hundehår fra sofa og andre tekstiler. Klesruller tar liksom bare det overfladiske, men de hanskene der fjerner ALT. Anonymkode: 5fc16...13d
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #13 Skrevet 27. februar 2017 Hvor kjøper man zoolac? Anonymkode: 14393...bf8
Sirah Skrevet 27. februar 2017 #14 Skrevet 27. februar 2017 1 time siden, tørkestativ skrev: Enig med dette. Vent til du får hunden så ser du fort hva du trenger. Jeg tok helt av før vi fikk vår hund og kjøpte ting som en gal. Mye ble penger rett ut av vinduet. Kjøpt feks en del forskjellige dekken og gensere. Hun takler ikke å ha noe på seg så bare der ble det sløst over 1000 kr Been there, done that jeg også. Jeg har en bla en miniatyrhund og kjøpte masse dekken osv slik at den ikke skulle fryse. Min gamle frøys bare den så værmeldingen på TV lissom. Denne derimot nekter PLENT å ha noe slikt på seg, og prøver å tygge av deg fingrene om du prøver 😂 Så da går jeg ut i fra at behovet ikke er der. Det var bortkasta penger. 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #15 Skrevet 27. februar 2017 16 timer siden, Mockingjay93 skrev: Det er overhodet ikke nødvendig med alt det som noen før meg her nevner. Potesokker trenger du bare hvis hunden din klæber veldig pga snøen, eller hvis den reagerer på saltet. Vi går omtrent aldri tur med hunden på veier som blir saltet, og han klæber ikke noe særlig heller. Så det kan du vente med, å se litt an. Eventuelt hør med de forrige eierne. Tannbørste og tannkrem er ikke noe vi bruker. Snacks som for eksempel grisehaler gir god rensing for tennene. Gir du hunden bare våtför vil det selvfølgelig være noe annet. Et godt kosthold med litt tørt og litt vått er den beste kombinasjonen. Å gå tur i halsbåndet går helt fint, så lenge hunden ikke drar nevneverdig. Vi bruker sele på lange turer (trekksele, da får han dra ordentlig), og halsbånd på kortere tisseturer (da får han ikke dra). Bur utenom bilbur er ikke alltid nødvendig. Vi bruker ikke bur inne. Han sover i sin egen seng på natta, og har leiligheten til disposisjon når han er alene hjemme. Dette kommer selvfølgelig an på om du har en hund som ikke er destruktiv. Noen hunder finner trygghet i å være i buret sitt, men det beste er selvsagt å la dem gå fritt. En enkel børste og klosaks er fint å ha, samt leker til hunden. En kong er uvurderlig! Fyll den med vom eller leverpostei, putt i fryseren og vips så har du noe hunden er opptatt med en stund :-) Drikker hunden mye? Vi har en ekstra vannskål på soverommet, fordi hunden vår blir tørst i løpet av natta. Så det kan være kjekt :-) Lykke til med din nye bestevenn! Vel, tannpuss er VELDIG viktig så ikke prøv deg på å undervurdere det! TS bør absolutt vende hunden til å få pusset tennene! Det er i tillegg til annet får rens og tygg. Anonymkode: 218c7...6a6 1
tørkestativ Skrevet 27. februar 2017 #16 Skrevet 27. februar 2017 2 timer siden, Sirah skrev: Been there, done that jeg også. Jeg har en bla en miniatyrhund og kjøpte masse dekken osv slik at den ikke skulle fryse. Min gamle frøys bare den så værmeldingen på TV lissom. Denne derimot nekter PLENT å ha noe slikt på seg, og prøver å tygge av deg fingrene om du prøver 😂 Så da går jeg ut i fra at behovet ikke er der. Det var bortkasta penger. Samme her... hun frøys når hun var mindre, men dekken/klær? NO WAY. Så da fikk hun bare fryse da...ble bedre med tiden når hun fikk mer pels. Må egentlig bruke potesokker også fordi hun reagerer på veisaltet. Men de river hun fint av før vi i det hele tatt har kommet oss ut døra. Så da blir det et helvetes styr med sopp hver vinter skulle ønske bikkja ikke var så sta. Sele og refleksvest er det eneste som går greit, men et himla styr å få på henne
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #17 Skrevet 28. februar 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor kjøper man zoolac? Anonymkode: 14393...bf8 apoteket, det er reseptfritt. Hva du trenger til hunden er veldig individuelt. Kommer an på typen hund om den er kort eller langhåret, tykk- eller tynnpelset og hva den er vant med. Bare vent med å handle for mye til du får hunden og ser hva den har med. Da finner du raskt ut hva du trenger. Det vi har til vår hund som er en langhåret hund med mye underull. -Matskåler i stativ. Underlag, serveingsbrett fra Ikea -Regntrekk -refleksvest -sele, vi bruker ikke halsbånd -bånd, der har vi tre- fire korte og en langline for skogsturer i områder hvor det er båndtvang hele året. -klosaks og tannbørste -seng, kjøpte en som matchet sofaen -bilbur -div leker -forsikring Og siden min hund er langhåret har vi diverse børster og slikt til pelsstell. Dette er det vi trenger minimum i tillegg til mat og så kjøper vi litt grisører og annet snop innimellom og har en klikker vi bruker til lydighetstrening. Anonymkode: c7391...759
Gjest Galaxy X Skrevet 1. mars 2017 #18 Skrevet 1. mars 2017 På 27.2.2017 den 22.29, AnonymBruker skrev: Vel, tannpuss er VELDIG viktig så ikke prøv deg på å undervurdere det! TS bør absolutt vende hunden til å få pusset tennene! Det er i tillegg til annet får rens og tygg. Anonymkode: 218c7...6a6 Tull. Det kommer så klart an på rasen, men tannpuss er absolutt ikke livsnødvendig. Som nevnt over er tyggebein som margbein et godt alternativ til hunder som av forskjellige årsaker ikke kan pusses tenner på. I tillegg er det bare tull at det må gjøres hver kveld, én gang i uken holder. Man MÅ dog beregne i allefall én time i året hos veterinær for å fjerne tannstein. Og så kommer det an på foret de får, bløtt for gir ingen renseeffekt i motsetning til tørrfor.
happiest Skrevet 2. mars 2017 #19 Skrevet 2. mars 2017 Da jeg fikk to hunder (første gang jeg har hunder) så kjøpte jeg litt ting etter hvert. Men før jeg fikk hundene så kjøpte jeg: To hundesenger (de bruker de omtrent ikke siden de får lov å være i sofaen) Bilbur + mykt underlag til å ha i buret Et par tynne pledd (til å dekke til møbler jeg ikke vil skal få masse hundehår ol.) Matskåler/drikkeskål Noen leker (tyggeleke, tau, pipeleke) Hundefor Litt hundegodis + bein To nye halsbånd (tidligere eier sa de gamle var slitt) Div. bånd (et "dobbeltbånd", to vanlige bånd, flexbånd) Refleks/led-lys Hundeposer får du kjøpt på matbutikken hvor hundemat ol. er plassert. Kan anbefale å ikke bare se etter utstyr på dyrebutikker. Selv har jeg funnet rimeligere ting som er av god kvalitet hos blant annet biltema, rusta, europris og jula.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå