Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går ettermiddag, etter stengetid selvsagt, mottok jeg en sms om en faktura fra Melin Collectors. Faktura kunne jeg finne på PasientSky. Så jeg logget meg på denne "skyene" med bank-id. 

For det første, for å i det hele tatt få tilgang til fakturaen, måtte jeg godta at MC fikk tilgang til alt fra resepter til helseinformasjon. Det var ikke mulig å samtykke i enkeltstående rettigheter, f eks faktura. Heldigvis viste det seg at det eneste som lå der, var informasjon om faktura betalt på legekontoret de foregående årene.

For det andre, gjelder faktura en utestående regning på kr 65, men som med gebyr fra MC på kr 58, plutselig ble til kr 123 !! Beløpet er ikke stort, men her er det prinsippet i saken:

1. Ved henting av rekvisisjonen til fysioterapeut (hadde sendt legen en sms og bedt om fornyelse, ikke vært innom legen), ble det ikke sagt at jeg måtte betale for denne på betalingsterminalen. Den ene setningen fra den ansatte hadde selvsagt vært flott ! Jeg hadde frikort fra mars 2016, og hadde rett og slett glemt at jeg også må betale når jeg kun henter noe på luken.

2. Er et gebyr på kr 58 lov ?

3. Kan legekontoret slette kravet, og så betaler jeg kun utestående på kr 65 ?

Andre med slik erfaring ?

Så snart dette er ordnet, skal jeg ihvertfall slette alle aksepter i denne skyen...

Anonymkode: 0a0dd...a64

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette kan du ta med Forbrukerrådet 😉

Anonymkode: 1bbc0...086

• Liker 1
Skrevet

Fakturagebyr er lov ja. 

Men hvis du ikke fikk beskjed om at du måtte betale kan du kontakte MC og fortelle historien, så viser de sannsynligvis forståelse og sletter gebyrer. 

Hvirfor gå rett til Forbrukerrådet når du kan ta det direkte med MC og løse saken liksom? Elsker noen folk å krangle? 

Anonymkode: 0c224...54f

Skrevet

Jeg syns personlig at forbrukerrådet burde ta en titt på dette firmaet. Hvorfor må jeg samtykke i at de får tilgang til mye personlig informasjon, bare for å se en faktura ? Hva har de med mine resepter, sykehistorikk, osv å gjøre ? Det er altså ikke mulig å krysse av "ja" på noe, og "nei" på noe. Prøvde det, og ble det sendt ut av siden og måtte logge inn på nytt.

En annen ting er at kravet kommer tre dager etter at jeg var på legekontoret. En påminnelse på sms og mulighet til å returnere til legekontoret og betale på terminalen iløpet av f eks 10 dager, ville vært en mye mer smidig og forbrukervennlig måte å gjøredette på. Alle må få lov å glemme.

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns personlig at forbrukerrådet burde ta en titt på dette firmaet. Hvorfor må jeg samtykke i at de får tilgang til mye personlig informasjon, bare for å se en faktura ? Hva har de med mine resepter, sykehistorikk, osv å gjøre ? Det er altså ikke mulig å krysse av "ja" på noe, og "nei" på noe. Prøvde det, og ble det sendt ut av siden og måtte logge inn på nytt.

En annen ting er at kravet kommer tre dager etter at jeg var på legekontoret. En påminnelse på sms og mulighet til å returnere til legekontoret og betale på terminalen iløpet av f eks 10 dager, ville vært en mye mer smidig og forbrukervennlig måte å gjøredette på. Alle må få lov å glemme.

Er tiden til gjennomsnittpersonen verdt så utrolig lite? 

Skrevet
21 minutter siden, amativeReflection skrev:

Er tiden til gjennomsnittpersonen verdt så utrolig lite? 

Forstår ikke kommentaren din.

Mener

1. At jeg gidder å bruke tid på en sak som angår både personvern og forbrukerrettigheter ?

2. At legen burde tatt mer betalt ?

3. At jeg som forbruker ikke burde forvente at et godt betalt inkassobyrå bruker tiden til sine automatisk tjenester på å sende meg en påminnelse?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Forstår ikke kommentaren din.

Mener

1. At jeg gidder å bruke tid på en sak som angår både personvern og forbrukerrettigheter ?

2. At legen burde tatt mer betalt ?

3. At jeg som forbruker ikke burde forvente at et godt betalt inkassobyrå bruker tiden til sine automatisk tjenester på å sende meg en påminnelse?

Jeg mener, ville du virkelig brukt tid på å dra tilbake for å "spare" 56 kroner?

• Liker 1
Skrevet

I dette tilfellet er legekontoret innen 5 minutters distanse,så det tar ikke mye tid.

Men mye viktigere syns jeg det er hvilket rutiner legekontoret og betalingstjenesten de velger å benytte har iforhold til pasienter. De fleste oppsøker legekontoret fordi de ikke har det greit,og kanskje ikke tenker like klart som ellers. Det hadde kostet den ansatte en setning å si : Du må betale for rekvisjonen på betalingsterminalen (som i dette tilfellet faktisk ikke er synlig fra luken,da den er plassert innenfor døren hvor legekontorene er. Ergo enda lettere å glemme)

For MC hadde det kostet en liten endring av rutinene å legge inn en påminnelse om betaling før kravet med gebyr sendes ut.

Jeg hadde uansett måttet reise tilbake for å betale,så jeg må bruke de 5 minuttene på å kjøre til legekontoret uansett.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...