AnonymBruker Skrevet 24. februar 2017 #1 Skrevet 24. februar 2017 Jeg vil og skal studere anvendt psykologi, men: Jeg vil ikke å ta opp fag for å heise snittet noen hakk. Det skjer ikke, for jeg er nødt til å studere nå til høsten. Derfor vil jeg heller ta opp fag mens jeg jobber med noe etter bachelor, av diverse grunner. Dette er ikke et tema for diskusjon. Jeg skal ikke bli psykolog, så cut the crap med den "nå kommer b-psykologene"-innstillingen. Vet alt det der med ELTE og helsedirektoratet. Det er ikke et tema hvor vidt psykologistudiet på Bjørknes matcher det på UiO, jeg vil studere anvendt psykologi. Ja, jeg har råd til å kaste bort 300 000 kroner om så er. Nå er jeg påmeldt, og har mottatt diverse informasjon om videreutdanning osv. Jeg vil ta master, helst i Norge, da jeg vil arbeide med forskning (dette vil vel kanskje endre seg underveis). Om jeg ikke tar master, er det lite vits i å ta en bachelor i psykologi - da kunne jeg valgt noe annet. Problemet er at i den siste mailen fra Bjørknes står det: MASTER Noen ønsker å fordype seg innen et emne og vil ta en mastergrad når de er ferdige med bachelorgraden sin. Valgene er mange: Pedagogisk psykologi Miljøpsykologi Kultur- og samfunnspsykologi Rettspsykologi Nevropsykologi Kognitiv psykologi Idrettspsykologi Utviklingspsykologi Klinisk psykologi (dette er på ELTE i Ungarn) Helsepsykologi Arbeids- og organisasjonspsykologi Det jeg undres over her, er at jeg ikke finner NOE av dette på Samordna opptak for 2017 På en av dem sto det at "studielinjen tar ikke opp flere studenter". Er det ikke litt spesielt å sende dette, dersom det ikke finnes? Eller har jeg misforstått til de grader? Kommer selvsagt til å ta opp dette med skolen sporenstreks, dersom det ikke kommer et vettugt svar her inne. Det kommer ikke et rødt øre fra meg, dersom dette viser seg å være lureri. Jeg kjenner at jeg blir kraftig irritert, men nå er jeg uansett påmeldt og fristen har gått ut. Anonymkode: a30dd...f00
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2017 #2 Skrevet 24. februar 2017 Bjørnes er ikke med i Samordna Opptak, ingenting fra Bjørknes kvalifiserer til direkte opptak på master på andre høyskoler/universitet i Norge. Er du sikker på at det ikke Bjørnes du må ta masteren på? Evt i utlandet? Hvis du vil forske og få midler til forskning anbefaler jeg deg å ta utdanning et mer annerkjent sted enn Bjørknes. I Norge bør minimum vær at skolen er en del av Samornda Opptak. Anonymkode: bedf9...f8f 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2017 #3 Skrevet 24. februar 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bjørnes er ikke med i Samordna Opptak, ingenting fra Bjørknes kvalifiserer til direkte opptak på master på andre høyskoler/universitet i Norge. Er du sikker på at det ikke Bjørnes du må ta masteren på? Evt i utlandet? Hvis du vil forske og få midler til forskning anbefaler jeg deg å ta utdanning et mer annerkjent sted enn Bjørknes. I Norge bør minimum vær at skolen er en del av Samornda Opptak. Anonymkode: bedf9...f8f Takk for svar. Det her er det rareste, for de skriver jo det på hjemmesiden, bare se her: http://blogg.bjorkneshoyskole.no/etter-bachelorpsykologi/?EDMGuid=571c39e8-c0f5-4bfc-acc5-2b002fd69fa1 Det jeg tolker det til nå, er at dette gjelder de som har tatt bachelor i psykologi på f.eks. UiO eller UiT, ikke Bjørknes? Men da er det litt rart å sende oss det jeg skrev øverst her? Det med master-mulighetene, mener jeg. Anonymkode: a30dd...f00
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2017 #4 Skrevet 24. februar 2017 PS: Videre står det at: "Det er viktig å huske på at det alltid er utdanningsinstitusjonen du søker deg videre til som bestemmer hva som kvalifiserer for opptak på det enkelte masterprogrammet. Det er viktig å sette seg inn i hvilke krav som stilles for å komme inn på akkurat det masterprogrammet du ønsker deg. Generelt ser det ut til at masterprogrammer innen psykologifaglige spesialiseringer krever minst 20 studiepoeng forskingsmetode og minst 90 studiepoeng med psykologifaglige emner. En bachelorgrad i anvendt psykologi ved Bjørknes Høyskole dekker disse generelle kravene, men det er alltid lærestedet du søker deg videre til som avgjør." - TS Anonymkode: a30dd...f00
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2017 #5 Skrevet 25. februar 2017 Nevnte masterprogrammer søkes ikke på gjennom samordna opptak men dirkete søknad til studiestedet. Se på de ulike nettsidene til programmene for opptakskrav og søknadsprosess. Anonymkode: 28cda...07e 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2017 #6 Skrevet 25. februar 2017 Hvorfor spør du ikke Bjørknes? Og som andre påpeker; dersom det er forskning du vil satse på. bør du revurdere valg av utdanningsinstitusjon. Anonymkode: d8fba...4e4 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2017 #7 Skrevet 25. februar 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nevnte masterprogrammer søkes ikke på gjennom samordna opptak men dirkete søknad til studiestedet. Se på de ulike nettsidene til programmene for opptakskrav og søknadsprosess. Anonymkode: 28cda...07e Åh, men da er det jo oppklart. Takk Anonymkode: a30dd...f00
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2017 #8 Skrevet 25. februar 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor spør du ikke Bjørknes? Og som andre påpeker; dersom det er forskning du vil satse på. bør du revurdere valg av utdanningsinstitusjon. Anonymkode: d8fba...4e4 Det er gjort på e-mail, men siden det er helg så tenkte jeg bare å høre her. Og det ser ut til å ha løst seg, så. Men ingenting er skrevet i stein angående forskning. Dette er jo helt nytt for meg, så selv om jeg ser for meg forskning nå, kan det hende jeg ender opp med noe helt annet. Det viktigste for meg er ikke prestisje (som det ser ut til å være for mange, dessverre), det viktigste for meg er å studere det jeg interesserer meg mest i. Jeg har inntrykk av at Bjørknes er en god skole, sett bort ifra at det er dyrt. Lite miljø og gode lærere - sies det i alle fall. Jeg kunne tatt opp jakten på billetten inn på profesjon, men slik det ser ut per dags dato, vil det være vanskelig. Anonymkode: a30dd...f00
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2017 #9 Skrevet 25. februar 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er gjort på e-mail, men siden det er helg så tenkte jeg bare å høre her. Og det ser ut til å ha løst seg, så. Men ingenting er skrevet i stein angående forskning. Dette er jo helt nytt for meg, så selv om jeg ser for meg forskning nå, kan det hende jeg ender opp med noe helt annet. Det viktigste for meg er ikke prestisje (som det ser ut til å være for mange, dessverre), det viktigste for meg er å studere det jeg interesserer meg mest i. Jeg har inntrykk av at Bjørknes er en god skole, sett bort ifra at det er dyrt. Lite miljø og gode lærere - sies det i alle fall. Jeg kunne tatt opp jakten på billetten inn på profesjon, men slik det ser ut per dags dato, vil det være vanskelig. Anonymkode: a30dd...f00 Poenget er at du ikke har sjanse til å komme inn i noe forskningsmiljø med en grad fra Bjørknes. Så dersom du vil ha muligheten, bør du revurdere. Anonymkode: d8fba...4e4 5
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2017 #10 Skrevet 25. februar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Poenget er at du ikke har sjanse til å komme inn i noe forskningsmiljø med en grad fra Bjørknes. Så dersom du vil ha muligheten, bør du revurdere. Anonymkode: d8fba...4e4 Du kan fortsatt ha muligheten til å gå videre på master i et emne man interesserer seg i? Mulig du har rett, men det tar jeg ikke så tungt. Jeg tror at om man virkelig brenner for det man gjør, kan man få til mye. Ønsker også at du beviser påstanden din, ellers må jeg jo tenke at skolen lyver. Hvis man skal inn på den diskusjonen, der det diskuteres om f.eks. studenter i Danmark eller studenter fra ELTE (via Bjørknes) egentlig er gode nok til å bli psykologer, så kan man jo bare se på de som tar legeutdanning i utlandet, noen ender jo opp med å danke ut mange av legene som tar utdanning på UiO. Jeg har merket meg at mange er så opptatt av at skolen du velger bør ha så og så høyt snitt, og kommer du ikke inn der, da er du ikke god nok. Det er bare sludder og vås. Kan ta broren min som et eksempel: Alle lo da han skulle bli lege, for han var partygutt med "dårlige" karakterer fra VGS. Han studerte i utlandet. Nå driver han egen klinikk og er spesialist. - TS Anonymkode: a30dd...f00
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2017 #11 Skrevet 25. februar 2017 Jeg arbeider i denne bransjen, TS, og det skal sies at også her handler mye om kontakter. Det går ikke an å komme her og si at du ikke kommer deg hit eller dit, pga. skolen du har tatt utdanning ved. Mye handler om personlige egenskaper og stå-på-vilje, og du må ha kontakter. Folk aner ikke hva de prater om! Det finnes folk fra BI som har kommet lenger enn andre som har tatt studier via Samordna opptak, og omvendt. Det finnes dårlige psykologer fra UiO og gode fra ELTE. Anonymkode: 59120...036 3
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2017 #12 Skrevet 25. februar 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Poenget er at du ikke har sjanse til å komme inn i noe forskningsmiljø med en grad fra Bjørknes. Så dersom du vil ha muligheten, bør du revurdere. Anonymkode: d8fba...4e4 http://bjorkneshoyskole.no/studie/anvendt-psykologi/klinisk-mastergrad-i-budapest/ Anonymkode: 59120...036
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2017 #13 Skrevet 25. februar 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan fortsatt ha muligheten til å gå videre på master i et emne man interesserer seg i? Mulig du har rett, men det tar jeg ikke så tungt. Jeg tror at om man virkelig brenner for det man gjør, kan man få til mye. Ønsker også at du beviser påstanden din, ellers må jeg jo tenke at skolen lyver. Hvis man skal inn på den diskusjonen, der det diskuteres om f.eks. studenter i Danmark eller studenter fra ELTE (via Bjørknes) egentlig er gode nok til å bli psykologer, så kan man jo bare se på de som tar legeutdanning i utlandet, noen ender jo opp med å danke ut mange av legene som tar utdanning på UiO. Jeg har merket meg at mange er så opptatt av at skolen du velger bør ha så og så høyt snitt, og kommer du ikke inn der, da er du ikke god nok. Det er bare sludder og vås. Kan ta broren min som et eksempel: Alle lo da han skulle bli lege, for han var partygutt med "dårlige" karakterer fra VGS. Han studerte i utlandet. Nå driver han egen klinikk og er spesialist. - TS Anonymkode: a30dd...f00 Med "forskning" tenker jeg på doktorgrad og videre. Anonymkode: d8fba...4e4
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2017 #14 Skrevet 25. februar 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg arbeider i denne bransjen, TS, og det skal sies at også her handler mye om kontakter. Det går ikke an å komme her og si at du ikke kommer deg hit eller dit, pga. skolen du har tatt utdanning ved. Mye handler om personlige egenskaper og stå-på-vilje, og du må ha kontakter. Folk aner ikke hva de prater om! Det finnes folk fra BI som har kommet lenger enn andre som har tatt studier via Samordna opptak, og omvendt. Det finnes dårlige psykologer fra UiO og gode fra ELTE. Anonymkode: 59120...036 Nå snakket jeg ikke om kvaliteten på den evt. psykologen, men om at mulighetene for forskning ved en seriøs institusjon kan bli minsket ved å ha utdanning fra Bjørknes, og ikke f.eks. UiO. Der er dermed ikke rasjonelt å velge Bjørknes dersom forskning er det man vil satse på. Anonymkode: d8fba...4e4 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2017 #15 Skrevet 25. februar 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Med "forskning" tenker jeg på doktorgrad og videre. Anonymkode: d8fba...4e4 Altså, det er først og fremst mastergraden som er av betydning for videre doktorgrad. Lite å si hvor man tok bachelor. Når det er sagt, synes jeg det er hårreisende å betale 230000 kroner for en bachelorgrad med studenter som forelesere. Fagene heter litt andre ting, men inneholder det samme som fagene på UiO eller andre steder. Anvendt referer til bruk av psykologiske teorier, og det bygger fortsatt på basalfag. Den bachelorgraden gjør deg ikke mer rustet til å ta en doktorgrad enn hvilken som helst gratis bachelor i psykologi i Norge. Anonymkode: a0aeb...c59
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2017 #16 Skrevet 25. februar 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Altså, det er først og fremst mastergraden som er av betydning for videre doktorgrad. Lite å si hvor man tok bachelor. Når det er sagt, synes jeg det er hårreisende å betale 230000 kroner for en bachelorgrad med studenter som forelesere. Fagene heter litt andre ting, men inneholder det samme som fagene på UiO eller andre steder. Anvendt referer til bruk av psykologiske teorier, og det bygger fortsatt på basalfag. Den bachelorgraden gjør deg ikke mer rustet til å ta en doktorgrad enn hvilken som helst gratis bachelor i psykologi i Norge. Anonymkode: a0aeb...c59 Poenget mitt er vel at jeg tror en grad fra Bjørknes ikke teller positivt, og kanskje heller negativt, dersom man ønsker å gå forskningsveien. Anonymkode: d8fba...4e4 3
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2017 #17 Skrevet 25. februar 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg arbeider i denne bransjen, TS, og det skal sies at også her handler mye om kontakter. Det går ikke an å komme her og si at du ikke kommer deg hit eller dit, pga. skolen du har tatt utdanning ved. Mye handler om personlige egenskaper og stå-på-vilje, og du må ha kontakter. Folk aner ikke hva de prater om! Det finnes folk fra BI som har kommet lenger enn andre som har tatt studier via Samordna opptak, og omvendt. Det finnes dårlige psykologer fra UiO og gode fra ELTE. Anonymkode: 59120...036 Et er stor forskjell på BI og Bjørnes i høyskolesammenheng, og de kan ikke sammenlignes. BI er en god skole innen sitt fagfelt, de er knyttet mot relevant næringsliv, driver forskning og fagutvikling, og har mange forelsere som kombinerer jobben som foreleser med relevante posisjoner i arbeidslivet. Bjørnes har ikke dette. Problemet med Bjørnes og manglende tilknytning til relevante miljøer er jo nettopp dette med å skaffe kontakter til fremtidig forskning, å skaffe seg en faglig integgritet innen sitt felt og ikke minst få høre om de stipendiater som utlyses og få anbefalinger fra fagpersoner for å få stillingen. Jeg er enig i at stå på vilje, interesser og personlighet har mye å si, men det er ikke avgjørende alene. Jeg aner meget godt hva jeg snakker om, har flere i familie og vennekrets som både har tatt phd og ansetter stipendiater. Selv er jeg nå innvitert med på et større forskningsprosjekt der det rekruteres studenter fra høyskole/universitet knyttet til et bestemt universitetssykehus, det som lyses ut tilknyttet dette krever spesifikk kompetanse, og ved en kniving om plass kommer studenter fra Bjørknes vs det meste annet fra inn og utland falle gjennom. Å ta utdanning i utlandet er ikke et minus, men en bachelor fra Bjørknes blir ikke så velansett som man skulle tro. Dessuten er jeg enig med en over her, det er galskap å betale hundetusenvis av kroner for noe du kan få gratis. Mye bedre å spare pengene, så kan du søke deg inn på en spennende master i utlandet f.eks når du vet hva du vil jobbe ned videre og heller bruke pengene dine der. Anonymkode: bedf9...f8f 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #18 Skrevet 27. februar 2017 Mastergrader som ikke er integrerte mastergradsprogram ligger ikke på samordnaopptak. Du må sjekke de ulike institusjonenes hjemmesider. Søknadsprosessen foregår via SøknadsWeb. Vil ikke tro det er et problem at bacheloren er fra Bjørknes om du skal drive med forskning. Pass på å ha et snitt på over C for å komme inn på master, siden det er bachelorgradskarakterene de ser på og ikke vgs. Pass på å få snitt på B (minimum) hvis du tenker deg inn på en doktorgrad senere, selv om det absolutt er mange måter å drive med forskning uten å ha doktorgrad. Vitenskapelig assistent trenger ikke alltid så høy utdannelse f.eks. Det er også noe man kan som deltidsjobb ved siden av studier, da ofte med litt mindre ansvar enn om man jobber med det fulltid. Som en kommentar til det at flere skriver at en grad fra Bjørknes er negativt om du skal drive med forskning.. Jeg har selv jobbet med forskning, og jeg fikk overhode ikke inntrykk at stedet du tok BACHELOREN din har noe som helst å si for forskningsjobber. Hvis du for eksempel vil ta doktorgrad ser de betydelig mer på hvilken karakter du fikk fra mastergraden og om du har noen publikasjoner fra før av, pluss generell forskningserfaring. Karakterer og publikasjoner er heeelt klart det som har mest å si. Jeg ville virkelig ikke bekymret meg. Anonymkode: 75852...84f 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #19 Skrevet 27. februar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Mastergrader som ikke er integrerte mastergradsprogram ligger ikke på samordnaopptak. Du må sjekke de ulike institusjonenes hjemmesider. Søknadsprosessen foregår via SøknadsWeb. Vil ikke tro det er et problem at bacheloren er fra Bjørknes om du skal drive med forskning. Pass på å ha et snitt på over C for å komme inn på master, siden det er bachelorgradskarakterene de ser på og ikke vgs. Pass på å få snitt på B (minimum) hvis du tenker deg inn på en doktorgrad senere, selv om det absolutt er mange måter å drive med forskning uten å ha doktorgrad. Vitenskapelig assistent trenger ikke alltid så høy utdannelse f.eks. Det er også noe man kan som deltidsjobb ved siden av studier, da ofte med litt mindre ansvar enn om man jobber med det fulltid. Som en kommentar til det at flere skriver at en grad fra Bjørknes er negativt om du skal drive med forskning.. Jeg har selv jobbet med forskning, og jeg fikk overhode ikke inntrykk at stedet du tok BACHELOREN din har noe som helst å si for forskningsjobber. Hvis du for eksempel vil ta doktorgrad ser de betydelig mer på hvilken karakter du fikk fra mastergraden og om du har noen publikasjoner fra før av, pluss generell forskningserfaring. Karakterer og publikasjoner er heeelt klart det som har mest å si. Jeg ville virkelig ikke bekymret meg. Anonymkode: 75852...84f Bra svar fra noen som har peiling Hvilken master bør man spesifikt ta sikte på dersom man ønsker å jobbe med forskning? Anonymkode: 59120...036
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #20 Skrevet 27. februar 2017 Kan bare legge til at på min arbeidsplass så ansetter de generelt ikke folk fra Bjørknes, fordi det er en skole for folk som ikke har karakterer eller vilje til å jobbe for å få til det man vil. Å "kjøpe" seg en plass på et studie er feigt. Anonymkode: f9f34...e1b 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå