Gå til innhold

Sykemelding etter fjerning sv visdomstann?

Anbefalte innlegg

Jeg skal operere ut en visdomstann hos tannlegen på tirsdag. Jeg spurte i den forbindelse tannlegen min om hvordan formen vil være etter tannen er fjernet. Han kom med et veldig diffust svar, og refererte til at dette varierer fra person til person. Han sa han kan gi meg sykemelding for noen dager om jeg trenegr det. Han skrev ut resept på Paralgin Forte,  noe jeg i ettertid tenker indikerer at dette vil gi mye smerter. Jeg tenkte jo i utgangspunketet at å fjerne tannen ville være udramatisk. 

Så spørsmålet mitt til dere som tidligere har kirurgisk fjernet en visdomstann. Hvordan var formen dagene etter? Hodepine, feber? Hvor lenge blødde såret? Hvor lang tid tok det før du klarte å spise?  

Om jeg er i form til å gå på jobb, så gjør jeg selvsagt det. Men dersom det er stor sannsynlighet for at jeg blir sykemeldt, så ønsker jeg å kunne forberede arbeidsplassen på det. Derfor fisker jeg ette andre sine erfaringer.

Anonymkode: b545f...8ef

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1088453-sykemelding-etter-fjerning-sv-visdomstann/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dro på jobb som vanlig. Jeg fikk bare resept på paracet og noe penicillin  som jeg skulle ta tre (?) ganger om dagen i noen dager. Hadde egentlig aldri noe særlig vondt, så jeg var nok veldig heldig. Hadde grudd meg for smertene i forkant. 

Jeg var student da jeg fikk operert ut mine, så jeg ble hjemme neste dag, mest fordi jeg så ut som om jeg hadde kusma og ble hjemme av rent forfengelige hensyn. Nå ville jeg nok dratt på jobb, for jeg hadde jo ikke så vondt at jeg ikke kunne jobbe. 

Jeg har trukket alle mine fire visdomstenner. Aldri opplevd noe behov for sykemelding. Du blir normalt godt bedøvd, og kjenner mer ubehag fra bedøvelsen enn smerter etter tannfjerningen. Tar du smertestillende før bedøvelsen går helt ut, så er tanntrekking udramatisk. 

Jeg er og operert i munnen, også det uten sykemelding. Men du skal ikke kjøre bil eller håndtere maskiner som krever årvåkenhet etter å ha fått tannlegebedøvelse og eller med paralginF.bruk. så er du bussjåfør eller taxisjåfør så er jo saken en litt annen enn om du sitter på et kontor og gjør papirarbeid. 

Så får vi se om det nå er mulig å få poste, eller om klikk.no er stedet kg mener jeg skal ta en titt på. 

Anonymkode: 535d8...cfc

Jeg opererte ut en visdomstann i fjor. Legen anbefalte å trekke tannen en fredag, og sa at da ville det ikke være behov for sykemelding. Jeg var veldig nervøs på forhånd (tok en valium for å klare å gjennomføre det). Det gikk overraskende bra, og det var lite smerter etterpå (ikke så vondt å trekke den heller, ble godt bedøvet). Var veldig trøtt den dagen (kanskje valiumen?), men i fin form dagen etter. Jeg hadde fint klart å gå på jobb dagen etter (har en kontorjobb) Jeg fikk forresten beskjed om å ikke trene på en uke, til såret hadde grodd. 

Anonymkode: 44d78...7c5

Annonse

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal operere ut en visdomstann hos tannlegen på tirsdag. Jeg spurte i den forbindelse tannlegen min om hvordan formen vil være etter tannen er fjernet. Han kom med et veldig diffust svar, og refererte til at dette varierer fra person til person. Han sa han kan gi meg sykemelding for noen dager om jeg trenegr det. Han skrev ut resept på Paralgin Forte,  noe jeg i ettertid tenker indikerer at dette vil gi mye smerter. Jeg tenkte jo i utgangspunketet at å fjerne tannen ville være udramatisk. 

Så spørsmålet mitt til dere som tidligere har kirurgisk fjernet en visdomstann. Hvordan var formen dagene etter? Hodepine, feber? Hvor lenge blødde såret? Hvor lang tid tok det før du klarte å spise?  

Om jeg er i form til å gå på jobb, så gjør jeg selvsagt det. Men dersom det er stor sannsynlighet for at jeg blir sykemeldt, så ønsker jeg å kunne forberede arbeidsplassen på det. Derfor fisker jeg ette andre sine erfaringer.

Min ex opererte ut to visdomstenner. Han fikk også et glass Paralgin Forte, og beskjed om hvor mange han skulle ta til hvilke tider.

Første tann ble operert ut. Så startet "Operasjon Paralgin Forte" og mannen gikk ned for telling. Han sov i 2 dager, bare vaket som en fisk i vannskorpen når Paralginen avtok i virkning, - men da var det tid for neste pille.

På dag 3 sa han at nå var det slutt! Kunne ikke sove i dagesvis og være helt bortreist i hodet de korte periodene han var våken.  

Det var vondt ja, men ikke vondere enn at det var mye bedre å være på jobb og uten Paralgin enn neddopet i vannrett stilling og med Paralgin.

Kjappe Paralgin er merket med rød trekant, så kjøring er utelukket med den innabords.

Tygg på den andre siden, og ikke prøv deg på skorper eller sprø svor den første tiden. 

Anonymkode: 21f6e...670

jeg var tilbake på jobb 20 min etter mi visdomstann var fjerna.
De måtte kløyve tanna i 2 før de fikk tatt ut hele og ble lappa med X antall sting.
På tross at halve ansiktet var lamma og snaut kunne prate, så gikk jeg direkte på jobb.
Du skal fint kunne gå på jobb neste dag.

Jeg har planlagt hjemmekontor dagen etter jeg trakk mine.  Har du mulighet til det så anbefaler jeg deg å gjøre det samme, så slipper du akkurat den bekymringen.  Noen reagerer veldig på sterke smertestillende, men det vet du kanskje allerede om du gjør eller ikke?

Jeg har blitt sykemeldt henholdsvis 3 og 4 dager. Hadde klart meg med 2 dager begge gangene - den siste gangen var jeg  tillegg på sykemelding pga hjernerystelse (var nesten frisk av den, så da ble det sykemelding "ut uka så huet skulle bli helt bra" :) 

Annonse

Jeg blødde så fælt i munnen i et døgn etterpå. Åpnet jeg munnen og sa noe, kunne du se røde tenner i munnen på meg. Det var i tillegg grusomt vondt i tre dager etterpå. Jeg var hjemme fra jobb. Klarte ikke spise, bare drikke. Husker ikke om jeg fikk noe smertestillende, men det gikk vel i paracet iallfall.

Annonse
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fjernet to og to visdomstenner av gangen og tok litt Ibux samme dag. Fikk hverken hevelse eller så mye smerter etterpå. Det spørs hvordan røttene ligger. Mine lå pent samla.

Det var ikke noe problem å trekke den helt til 2 dager etterpå da jeg fikk betennelse. DET VAR TORTUR jeg var hjemme i 5 dager. Jobber i en travel butikk og det var dritvondt å snakke. Værste jeg har vert med på. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...