Gå til innhold

Hunden sitter og stirrer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei tispe på 3 år, blanding mellom gordon- og engelsk setter. Av og til kan hun sette seg foran meg eller ved siden av meg i sofaen og bare stirre på meg. Noen ganger sitter hun med leke i munnen, prøver å leke med henne, men da var det ikke så spennende likevel ;-) Er ikke at hun må på do, da legger hun seg ved døra. Det er bare meg hun stirrer sånn på, ikke samboer.

Stort sett er det jeg som går tur og leker med henne. Likevel når begge er hjemme er det han hun tusler etter. Der han er, er hun. Hun kan ligge på fanget hans og nistirre på meg. Jeg er mye hjemme på dagtid på grunn av turnus jobb, da spretter hun opp om jeg f. eks går på badet. Virker som hun tror det skal skje noe kjempe gøy når jeg kommer ut igjen :ler: Hun vil gjerne få kos hele døgnet om det var mulig og veldig glad når hun får ligge ved siden av oss i sofaen. Så begynner hun plutselig å stirre igjen selv om alt virker bra, og alle er rolig;)

Noen som har erfaring med dette og som vet hva det kan bety?

Anonymkode: 4d1f5...b2b

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har hund som gjør likedan :- ) Jeg bor alene med en sønn, og det er meg alt fokus er på for hunden.

I blant setter hun seg ned rett foran meg (f.eks hvis jeg sitter og ser tv i sofaen) og bare glor på meg. På meg virker det som hun gjør det når hun vil ha oppmerksomhet, kjeder seg litt. Hun maser ikke, piper ikke eller noe, krafser ikke på meg med labben heller, bare....stirrer. Jeg er egentlig vant til det og overser det som regel, men av og til får jeg nok og kommanderer henne til å legge seg. Hun legger seg jo da, kanskje med et misfornøyd grynt, men innretter seg gjerne sånn at fra der hun ligger kan hun  fortsette stirringen og se meg inn i ansiktet... :)

Andre ganger kan hun ligge i hundesengen sin i stua og bare stirre på meg der jeg sitter i sofaen. Lenge.

Det er bare sånn hunder gjør noen ganger, tenker jeg. Som sagt er mitt inntrykk at hunden gjør det når det skjer lite og hun ønsker litt oppmerksomhet, rett og slett, å bli klødd og klappet litt og snakket litt med. Hunden min begynner iallfall å logre når hun sitter der og stirrer og jeg endelig snur meg mot henne og hun får øyekontakt og jeg prater til henne :- )

Hun har annen metode for å si fra at det haster med å få gå ut, da piper hun og trasker mellom utgangsdøra og meg og er rastløs. Så det er ikke det hun sitter og stirrer for.

Hunden min fotfølger meg også uansett hvor jeg går i leiligheten. Venter som regel utenfor baderomsdøra, og blir  liker det dårlig hvis jeg f.eks. stenger døra til soverommet for å f.eks rydde der inne uten at hun følger etter. Da ligger hun utenfor dørstokken og venter, akkurat som når jeg er på badet. Ligger hun og sover og jeg vrir meg litt ekstra på kontorstolen foran pc'en her jeg sitter, så skvetter hun opp og er på beina på et knapt sekund, fordi hun tror jeg skal reise meg. Akkurat som hun er livredd for å gå glipp av å forfølge meg et sted i huset :)

Hunden er 6 år.

Endret av Million
Skrevet

Ofte er det oppmerksomhet de ber om. Det beste man kan gjøre er å totalt ignorere det. For selv om man sier "nei" eller ber dem gå og legge seg, så er det også oppmerksomhet. All oppmerksomhet vil forsterke stirringen/masingen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...