lvl Skrevet 24. februar 2017 #1 Skrevet 24. februar 2017 (endret) Jeg lurer på hvordan man skal dele opp utgifter som samboere når jeg kommer til å være eneeier av huset vi bor i. Jeg skal ta over huset til faren min, som heller vil flytte nærmere byen og jobben sin. Pappa bor nå i en hybel i garasjen (fullstendig frivillig) mens min samboer og jeg bor i huset (jeg har bodd her i mange år sammen med faren min, senere kom samboeren min inn i bildet). Jeg har ikke overtatt noe enda når det gjelder papirer og økonomi. Samboer og jeg betaler for mat, strøm osv for hele husstanden. Vi holder også på å pusse opp smått for å få huset som vi ønsker. Tingen er at det er et krav at jeg får særeie i huset når vi gifter oss. Vi har ingen planer om å gifte oss enda, men vi må jo fortsatt leve som om det var sånn. Og jeg har prøvd å lete på nett etter hvordan folk vanligvis deler de daglige utgiftene i denne sammenheng, men det er jo ingenting som kommer opp. Alt handler kun om samboerkontrakt og hva man gjør ved brudd. Det jeg trenger å vite er hvordan vi skal gjøre det mens vi er sammen. Hittil har jeg betalt all oppussing (lett oppussing, kun maling osv, ingen ombygging). Vi har halvveis delt på møblene vi har kjøpt. Pappa mener at alt som har med huset å gjøre skal betales av meg og at forbruksutgifter deles 50/50. Dvs alt som ikke kan flyttes ved brudd betales av meg, fordi samboer ikke bør betale for at jeg skal sitte igjen med et hus mens han ikke eier "noe". Men jeg har jo ikke råd til både å pusse opp hele huset som er utrolig dyrt med min lille inntekt og heller ikke motta noen form for leie av samboer. Han tjener mye mer enn meg. What to do? Endret 24. februar 2017 av lvl
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2017 #2 Skrevet 24. februar 2017 Din far har rett her. Det er jo urimelig at din samboer skal bruke sine penger på et prosjekt hvor han bokstavelig talt ikke eier nåla i veggen (eller spikeren i veggen). Er huset slik at det arbeidet du tenker på må gjøres for at huset skal være forsvarlig å bo i? Eller er det arbeid som gjøres fordi du/dere ønsker å ha andre løsninger? Ting som ikke er på må listen (bad eller tak med lekkasje, el-anlegg utgått på dato eller med jordfeil) må man da spare eller låne til. Anonymkode: d6429...af7 5
lvl Skrevet 24. februar 2017 Forfatter #3 Skrevet 24. februar 2017 Ja, jeg skjønner jo det. Ønsker ikke det for ham heller. Vi har også snakket om at han kunne investert i en leilighet for å leie ut sånn at han også har en trygghet. Men hva med leie da? Er det vanlig at samboere bor i den ene parten sitt hus uten å betale noe for å bo der? Han måtte jo uansett ha betalt leie om han skulle leid leilighet eller huslån om han skulle kjøpt eget? Og denne oppussingen har mye å si for han også. Dette er et veldig gammeldags hus som ikke er spesielt pent innvendig, heller ikke i forhold til det han er vant til, og han bryr seg om å få endret ting her. Men det er nok ikke noe som MÅ gjøres i den forstand du beskriver..
Elisiaflisa Skrevet 24. februar 2017 #4 Skrevet 24. februar 2017 Jeg betaler 5000kr husleie til sambo som eier leiligheten vi bor sammen i.. Syns bare det er rett og rimlig! Skal sies at det er det eneste jeg betaler pluss en god del mat... 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2017 #5 Skrevet 24. februar 2017 2 minutter siden, lvl skrev: Ja, jeg skjønner jo det. Ønsker ikke det for ham heller. Vi har også snakket om at han kunne investert i en leilighet for å leie ut sånn at han også har en trygghet. Men hva med leie da? Er det vanlig at samboere bor i den ene parten sitt hus uten å betale noe for å bo der? Han måtte jo uansett ha betalt leie om han skulle leid leilighet eller huslån om han skulle kjøpt eget? Og denne oppussingen har mye å si for han også. Dette er et veldig gammeldags hus som ikke er spesielt pent innvendig, heller ikke i forhold til det han er vant til, og han bryr seg om å få endret ting her. Men det er nok ikke noe som MÅ gjøres i den forstand du beskriver.. Ved mindre det er noe som MÅ gjøres for å kunne bo der så skal ikke han betale an krone av oppussing og dermed verdiøkning så lenge han selv ikke eier, eller får lov til å kjøpe seg inn. Så oppussingen får du ta på egen kappe. Det han derimot skal betale er selvsagt halvparten av møbler (som han da også kan ta med seg ved brudd), halvparten av alle faste utgifter (mat, avdrag og lignende), og muligens en symbolsk sum for å bo der. Hvis det ville feks kostet han 6000 for å leie eget sted så ville jeg da tatt feks 2000 for å bo hos meg som kommer som tillegg. Anonymkode: 41e4a...559
lvl Skrevet 24. februar 2017 Forfatter #6 Skrevet 24. februar 2017 1 minutt siden, Elisiaflisa skrev: Jeg betaler 5000kr husleie til sambo som eier leiligheten vi bor sammen i.. Syns bare det er rett og rimlig! Skal sies at det er det eneste jeg betaler pluss en god del mat... Okei, fint å høre om hvordan andre gjør det, takk! Det er tilfelle for ham også, han vil i såfall kun betale halvparten av maten, og jeg regner med det også gjelder internett, strøm er jeg litt usikkker på.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2017 #7 Skrevet 24. februar 2017 1 minutt siden, Elisiaflisa skrev: Jeg betaler 5000kr husleie til sambo som eier leiligheten vi bor sammen i.. Syns bare det er rett og rimlig! Skal sies at det er det eneste jeg betaler pluss en god del mat... Men da er jo dette inkludert strøm, varmtvann, tv/internett + felleskostnader, så da kan det høres ut som en god avtale (selv om du snart får hylekoret med "kvinnefella" inn her) Anonymkode: 41e4a...559 2
lvl Skrevet 24. februar 2017 Forfatter #8 Skrevet 24. februar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men da er jo dette inkludert strøm, varmtvann, tv/internett + felleskostnader, så da kan det høres ut som en god avtale (selv om du snart får hylekoret med "kvinnefella" inn her) Anonymkode: 41e4a...559 Du mener at dette er inkludert fordi det er noe de allerede har der de bor? Om hun ikke hadde betalt de 5000kr måtte jo hennes samboer stått for all strøm, varmtvann, tv/internett og felleskostnader helt selv? Det er jo i alle fall ikke normalt for "vanlige" leieforhold der den/de som bor feks i en leilighet leier av en ukjent utleier.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2017 #9 Skrevet 24. februar 2017 1 minutt siden, lvl skrev: Du mener at dette er inkludert fordi det er noe de allerede har der de bor? Om hun ikke hadde betalt de 5000kr måtte jo hennes samboer stått for all strøm, varmtvann, tv/internett og felleskostnader helt selv? Det er jo i alle fall ikke normalt for "vanlige" leieforhold der den/de som bor feks i en leilighet leier av en ukjent utleier. Nei, jeg mener at de 5000 hun betaler per mnd inkluderer hennes del av strøm, varmtvann, tv/internett og felleskostnader for å bo der. Dette kommer vel sikkert på rundt 3000 kr, og så betaler hun den "symbolske summen" på sikkert rundt 2000 kroner /mnd for å "leie" der. Anonymkode: 41e4a...559 2
Elisiaflisa Skrevet 24. februar 2017 #10 Skrevet 24. februar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men da er jo dette inkludert strøm, varmtvann, tv/internett + felleskostnader, så da kan det høres ut som en god avtale (selv om du snart får hylekoret med "kvinnefella" inn her) Anonymkode: 41e4a...559 Hehe... Vi har kjøpt leilighet sammen som er ferdig i 2018, så vi har en muntlig avtale om at jeg skal få tilbake litt av totalen på husleie som har blitt betalt over de siste årene slik at jeg har mer egenkapital til leiligheten vi har kjøpt 4 minutter siden, lvl skrev: Okei, fint å høre om hvordan andre gjør det, takk! Det er tilfelle for ham også, han vil i såfall kun betale halvparten av maten, og jeg regner med det også gjelder internett, strøm er jeg litt usikkker på. Jeg betaler ikke strøm/Internett men samtidig står jeg for innhandling av mye annet i hjemmet og til han og til katten hans,fyller diesel på bilen jeg knapt kjører , så er absolutt ikke slik at jeg lever gratis
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2017 #11 Skrevet 24. februar 2017 Leie kan du alltids ta, men hvis din samboer/fremtidige ektemanns penger/arbeidskraft blir brukt til å øke verdien vesentlig på eiendommen, da kan han bygge opp rettigheter i ditt hus, selv om du har særeie. For øvrig mye å be om at en person i dag skal bo i et hjem som de aldri blir eier av. Anonymkode: ddf75...fde 3
lvl Skrevet 24. februar 2017 Forfatter #12 Skrevet 24. februar 2017 3 minutter siden, Elisiaflisa skrev: Hehe... Vi har kjøpt leilighet sammen som er ferdig i 2018, så vi har en muntlig avtale om at jeg skal få tilbake litt av totalen på husleie som har blitt betalt over de siste årene slik at jeg har mer egenkapital til leiligheten vi har kjøpt Jeg betaler ikke strøm/Internett men samtidig står jeg for innhandling av mye annet i hjemmet og til han og til katten hans,fyller diesel på bilen jeg knapt kjører , så er absolutt ikke slik at jeg lever gratis Åh, føler nesten for å si "såå heldig".. Hadde vært mye lettere å hatt felles eie og delt alle utgifter! Men jeg er jo selvfølgelig samtidig glad for at jeg "kan" ha særeie og dermed den verdien.. selv om jeg i grunn ikke merker til det på noe annet vis enn at store beløp må betales i form av oppussing, boliglån, interiør mm. Ja, skjønner.
Elisiaflisa Skrevet 24. februar 2017 #13 Skrevet 24. februar 2017 2 minutter siden, lvl skrev: Åh, føler nesten for å si "såå heldig".. Hadde vært mye lettere å hatt felles eie og delt alle utgifter! Men jeg er jo selvfølgelig samtidig glad for at jeg "kan" ha særeie og dermed den verdien.. selv om jeg i grunn ikke merker til det på noe annet vis enn at store beløp må betales i form av oppussing, boliglån, interiør mm. Ja, skjønner. Når vi flytter inn i vår felles leil blir det nok andre boller for meg også Sitter ofte med følelsen av at jeg betaler mer enn han pga all mat som handles inn 😂😂
lvl Skrevet 24. februar 2017 Forfatter #14 Skrevet 24. februar 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Leie kan du alltids ta, men hvis din samboer/fremtidige ektemanns penger/arbeidskraft blir brukt til å øke verdien vesentlig på eiendommen, da kan han bygge opp rettigheter i ditt hus, selv om du har særeie. For øvrig mye å be om at en person i dag skal bo i et hjem som de aldri blir eier av. Anonymkode: ddf75...fde Det tror jeg vil være tilfelle! Vi har jo et mål/ønske om å bo der sammen til vi blir gamle *klisje*, og dermed vil jo han fysisk hjelpe til å få ting gjort i fremtiden og dermed øke verdien av huset. Hvordan fungerer det med hans rettigheter i forhold til det? Blir det i såfall slik at han kan "kreve" en viss utregnet sum for jobben han har gjort om det blir brudd da? Det gjelder vel bare hvis man har kontrakt på det? Hørt om de som ikke har fått en krone av tidligere samboer som har solgt sin leilighet, hvilket kun ble kjøpt dersom han lovet henne å hjelpe med å pusse opp og få leiligheten "pen" slik de ville ha den. Dvs hans initiativ som i "kjøp den billige leiligheten så kan vi heller pusse opp, lover å hjelpe deg med det". Det ble slutt, hun solgte leiligheten og gikk med hundretusener i overskudd som hun kunne legge i egenkapital til nytt hus. Han hadde visst ikke rett på noe av det overskuddet fordi de ikke hadde skrevet en kontrakt på at det skulle være tilfelle? Jeg kan for lite om det her egentlig merker jeg..
Million Skrevet 24. februar 2017 #15 Skrevet 24. februar 2017 (endret) Det er jo ikke rett og rimelig at han skal bo gratis, bare fordi han er så heldig å ha en samboer/ektefelle som eier hus. Han skal ha boutgifter, han også. Han bør betale en leie uansett, og ellers dele alt av forbruksutgifter, akkurat som han ville gjort om dere eide sammen. Strøm er han med på å forbruke, mat, internett, dette må han dele 50/50 med deg og betale. Møbler og løst inventar skal han også dele utgiftene med deg på, for dette er ting dere kan fordele og ta med dere hvert til sitt om det skulle komme til brudd. Avhengig av hvor dere bor, så ville jeg sagt at han bør betale en symbolsk husleie på 2000-3000 kr i måneden. Da bor han ikke gratis, og betaler for seg. Endret 24. februar 2017 av Million 2
lvl Skrevet 24. februar 2017 Forfatter #16 Skrevet 24. februar 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Leie kan du alltids ta, men hvis din samboer/fremtidige ektemanns penger/arbeidskraft blir brukt til å øke verdien vesentlig på eiendommen, da kan han bygge opp rettigheter i ditt hus, selv om du har særeie. For øvrig mye å be om at en person i dag skal bo i et hjem som de aldri blir eier av. Anonymkode: ddf75...fde I tillegg.. Hva ellers skulle vi gjort da? Siden du mener at det er mye å be om i dag. Jeg får jo ikke overta huset om dette ikke skjer, da selger pappa huset og alt blir borte uansett. Vi kan jo heller ikke gå fra hverandre fordi han ikke får eie huset.. Og ingen av oss vil heller bo noe annet sted..
lvl Skrevet 24. februar 2017 Forfatter #17 Skrevet 24. februar 2017 3 minutter siden, Million skrev: Det er jo ikke rett og rimelig at han skal bo gratis, bare fordi han er så heldig å ha en samboer/ektefelle som eier hus. Han skal ha boutgifter, han også. Han bør betale en leie uansett, og ellers dele alt av forbruksutgifter, akkurat som han ville gjort om dere eide sammen. Strøm er han med på å forbruke, mat, internett, dette må han dele 50/50 med deg og betale. Avhengig av hvor dere bor, så ville jeg sagt at han bør betale en symbolsk husleie på 2000-3000 kr i måneden. Da bor han ikke gratis, og betaler for seg. Det der var akkurat som om du nesten satt ord på alle de tankene jeg har hatt som jeg ikke helt har klart å sortere og sette ord på selv..
lvl Skrevet 24. februar 2017 Forfatter #18 Skrevet 24. februar 2017 9 minutter siden, Elisiaflisa skrev: Når vi flytter inn i vår felles leil blir det nok andre boller for meg også Sitter ofte med følelsen av at jeg betaler mer enn han pga all mat som handles inn 😂😂 Ja, det er sant! Det er så vanskelig alt dette med penger altså..
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2017 #19 Skrevet 24. februar 2017 Det gjelder ikke bare ved kontrakt, så lenge han kan sannsynliggjøre/bevise det for retten. Retten legger vekt på en rekke faktorer, som innsats, kompetanse, tilknytning, hvor langvarig forholdet er, hvor stor verdiøkning det er snakk om. Hvis samboeren din er snekker og renoverer huset ditt, som medfører verdiøkning, så kan han bygge opp rettigheter. Det ville jo ikke være riktig hvis hans innsats gjennom mange år skulle bare komme deg til gode. Kanskje du kan beskytte deg selv ved å betale han for arbeidet ved kontrakt, det vet jeg ikke. Er vel ikke så vanlig å hyre sin partner til arbeid. § 73.Vederlag til en ektefelle som har medvirket til å øke den andre ektefellens midler som er særeie. Har en ektefelle gjennom bidrag til familiens underhold, ved arbeid eller på annen måte i vesentlig grad medvirket til å øke midler som er den andre ektefelles særeie, kan han eller hun tilkjennes vederlag fra den andre ektefellen. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1991-07-04-47?q=ektefelleloven#KAPITTEL_2-9 "Når det gjelder størrelsen (utmålingen) av vederlaget vil også den bero på en skjønnsmessig vurdering, der man tar utgangspunkt i berikelsen og ser hen til andre momenter under skifteoppgjøret, og lander ned på det som eventuelt finnes rimelig sett under ett." http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/1870/1925/1928 Anonymkode: ddf75...fde
lvl Skrevet 24. februar 2017 Forfatter #20 Skrevet 24. februar 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det gjelder ikke bare ved kontrakt, så lenge han kan sannsynliggjøre/bevise det for retten. Retten legger vekt på en rekke faktorer, som innsats, kompetanse, tilknytning, hvor langvarig forholdet er, hvor stor verdiøkning det er snakk om. Hvis samboeren din er snekker og renoverer huset ditt, som medfører verdiøkning, så kan han bygge opp rettigheter. Det ville jo ikke være riktig hvis hans innsats gjennom mange år skulle bare komme deg til gode. Kanskje du kan beskytte deg selv ved å betale han for arbeidet ved kontrakt, det vet jeg ikke. Er vel ikke så vanlig å hyre sin partner til arbeid. § 73.Vederlag til en ektefelle som har medvirket til å øke den andre ektefellens midler som er særeie. Har en ektefelle gjennom bidrag til familiens underhold, ved arbeid eller på annen måte i vesentlig grad medvirket til å øke midler som er den andre ektefelles særeie, kan han eller hun tilkjennes vederlag fra den andre ektefellen. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1991-07-04-47?q=ektefelleloven#KAPITTEL_2-9 "Når det gjelder størrelsen (utmålingen) av vederlaget vil også den bero på en skjønnsmessig vurdering, der man tar utgangspunkt i berikelsen og ser hen til andre momenter under skifteoppgjøret, og lander ned på det som eventuelt finnes rimelig sett under ett." http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/1870/1925/1928 Anonymkode: ddf75...fde Takk!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå