Gå til innhold

Et barn, to vidt forskjellige hverdager

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

Jeg er stemor til et barn der mor er aktiv i Jehovas Vitner. Dette opplever jeg som utfordrende og jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til det. Mor har hovedomsorgen for barnet og barnet er nødt til å forholde seg til to ganske forskjellige hverdager - hjemme hos oss og hjemme hos mor. Mor involverer barnet i organisasjonen både gjennom å ta h*n med på møter og ute i feltet. I tillegg har hun hjemmeundervisning av barnet sitt. Barnet går i barnehage og når h*n er hos mor er det en del regler som gjelder. H*n får ikke delta i bursdagsfeiringer, 17. mai-feiringer, lage juledekorasjoner, delta på karneval osv. Hun viser barnet tegnefilmer som fordømmer homofili, diverse leker og mye mer. De snakker en del om Satan og Harmageddon og dette preger barnet i hverdagen. I tillegg forsøker hun å legge seg borti hva barnet skal få lov til når h*n er hjemme hos oss, noe vi kan diskutere med henne på en høflig måte, men ofte får hun ikke gjennomslag, da vi oppfatter henne som urimelig.

Det er ingen tvil om at denne situasjonen er vanskelig for barnet. H*n sliter nok med mye dårlig samvittighet ovenfor både mor og og far og kanskje også Jehova, når h*n gjør ting, som h*n ellers ikke hadde fått lov til. Den siste tiden har jeg spekulert i hvor vidt dette går ut over barnets psykiske utvikling og jeg har forsøkt å sette meg inn i temaet ved å søke informasjon på internett. Konklusjonen er vel at dette kan likestilles med psykisk mishandling. Som stemor blir jeg veldig bekymret for barnet, som jeg har lært å kjenne over tid og som jeg selvfølgelig føler et ansvar for. Vi har forsøkt å ta opp flere av disse tingene med mor, men hun bagatelliserer og har alltid en forklaring på de problemstillingene som oppstår. I tillegg er vi redd for å sabotere forholdet med mor, slik at hun holder tilbake samvær, hvis vi presser henne for mye.

Det må presiseres at vi aldri snakker nedlatende om mor eller hennes tro, og at jeg og barnefar gjør alt i vår makt for at barnet skal ha en god og trygg hverdag. Men, hvordan skal vi forholde oss til dette og hva bør vi tenke på framover? Kan det bli aktuelt å kontakte barnevernet, hvis vi ser at dette går betydelig utover barnets psykiske utvikling?

Mvh bekymret stemor

Anonymkode: cddca...d98

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje prøve Familiesenteret, for å få veiledning der? 

Anonymkode: d4dad...6d8

• Liker 3
Skrevet

Stakkars barn :( dere får prøve å forklare at det er mor sin tro, ikke alle tror det samme osv..Uten å rakke ned på mor selvsagt. Prøve å nyansere det litt og oppmuntre barnet til å tenke selv så kanskje ikke barnet vokser opp og virkelig tror dette er den eneste sannheten. Tror det er viktig at dere er et motstykke selv om det blir "to verdener".. litt inkonsekvens er nok bedre for barn enn total hjernevask :P

Angående moren så aner jeg ikke.. det er jo lov å være religiøs forsåvidt.. selv om jeg er enig at å påføre barn den skammen og annet som følger med slike sekter er rett og slett mishandling 

Anonymkode: 3fbb0...cc0

• Liker 6
Skrevet

Dette høres ikke sundt ut for barnet. Nesten så noen burde sende en melding til barnevernet.

Anonymkode: 2e0f0...642

• Liker 4
Skrevet

Uff, for en vanskelig situasjon. Tenker at det er godt at barnet har dere og at dere kan legge litt føringer for at barnet skal tenke selv ift religion.

ville tatt en tur på fvk, mor og far.

Anonymkode: ea0f8...746

• Liker 2
Skrevet

De går til FVK, men de skal kun observere og veilede og kan ikke ta parti med noen. Dessuten er det ikke lov å ta opp religion som et argument i slike saker. 

Vi snakker mye om at man står fritt til å tro på det man vil, og at man ikke nødvendigvis må tro på det samme som mamma eller pappa. Dessuten snakker vi en del om at det viktigste er at man respekterer andre mennesker, uansett hva de tror på. Dette er spesielt viktig med tanke på at vi har flere barn sammen. 

Selvfølgelig er det lov å være religiøs og det er vi åpne for hvis barna ønsker det, men dette føler vi blir hjernevasking. 

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette høres ikke sundt ut for barnet. Nesten så noen burde sende en melding til barnevernet.

Anonymkode: 2e0f0...642

Man kan mislike Jehovas Vitner så mye man vil her i landet, men vi har religionsfrihet. Det innbefatter også at du har rett til å være ateist om du vil det. Hva hvis noen skulle melde deg til barnevernet fordi du er det? Tåpelig.

Anonymkode: 9172e...7c9

• Liker 2
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan mislike Jehovas Vitner så mye man vil her i landet, men vi har religionsfrihet. Det innbefatter også at du har rett til å være ateist om du vil det. Hva hvis noen skulle melde deg til barnevernet fordi du er det? Tåpelig.

Det er en forskjell på å oppdra barna sine som ateist og å fortelle barna sine om verdens ende (dette er det STORT fokus på) satan og alt som satan står bak, alt jehova ikke liker som er en normal del av barn- og ungdoms utforskelse (her er det mye påføring av skam) and the list goes on. Det er en del elementer i Jehovas vitne- menighetene som det absolutt er verdt å fokusere på hva gjelder barns oppvekstvilkår. Har selv sett og opplevd dette på nært hold. Barna opplever forøvrig ikke religionsfrihet i de hjemmene, Jehovas vitner sier de har SANNHETEN (de gjør de faktisk) og er på ingen måte åpne for andre religioner eller ateisme. De besitter den eneste sannhet og det samme lærer de barna sine. Jeg har selv vært et barn med Jehovas vitner i nær familie, og snakk om verdens ende, satan og styggedom er ikke akkurat fint for et barnesinn og utsettes for. Ja til religionsfrihet, men la dette også gjelde barna, la de få ha et åpent sinn til å velge selv. Skremsel om verdens undergang og satan hører ikke hjemme i en oppvekst. 

Anonymkode: bec2f...8f4

• Liker 9
Skrevet

Dette var ille lesning.  I første omgang må far konfrontere mor mye hardere. Så bør far be om møte med familievernkontoret.  De kan ikke gjøre stort, men fars mening, og hva mor mener,står i referatet. 

Så hadde jeg kontaktet barnevernet.   

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Systematisk hjernevasking av barn er alvorlig! Det bør meldes til BV med engang! Støtter du hjernevaskelse av barn???

Anonymkode: f3faf...d45

• Liker 6
Skrevet

De går til FVK, men de skal kun observere og veilede og kan ikke ta parti med noen. Dessuten er det ikke lov å ta opp religion som et argument i slike saker. 

Vi snakker mye om at man står fritt til å tro på det man vil, og at man ikke nødvendigvis må tro på det samme som mamma eller pappa. Dessuten snakker vi en del om at det viktigste er at man respekterer andre mennesker, uansett hva de tror på. Dette er spesielt viktig med tanke på at vi har flere barn sammen. 

Selvfølgelig er det lov å være religiøs og det er vi åpne for hvis barna ønsker det, men dette føler vi blir hjernevasking. 

Skrevet

Alt annet til side, så er mor en god mor for barnet sitt. Det er ikke stort bv kan gjøre i slike saker, da man må kunne bevise eksempelvis psykisk mishandling over tid. Dessuten, så er vi som nevnt redd for å gå for hardt ut, da mor har hovedomsorgen og kan holde tilbake samvær. 

Skrevet

Nå er det vel fortsatt sånn at det er foreldrene som bestemmer med hvilken tro barnet skal vokse opp. Utfordringen her er at dette er to vidt forskjellige utganspunktet for far og mor, ettersom mor i dette tilfellet tilhører en religiøs sekt. Men - det er ingen barnevernssak, da måtte svært mange foreldre blitt meldt inn, fordi de tar med seg barna i sin religiøse sekt. Far burde vel heller forsøke å få veiledning i hvordan best mulig tilrettelegge for barnet slik at hun ikke opplever livet sitt som så delt som det nå virker som. Det betyr ikke at far må gå på akkord med sin egen tro, men det betyr at han bør se lenger enn hva han mener er galt med mors tro og måten hun legger opp oppdragelsen på. Måten han (og du, TS,) agerer på, kan virke forsterkende for splittelsen barnet opplever. 

En av konsekvensene ved brudd med barn er nettopp at en del barn vokser opp med to helt forskjellige hjem. Det er selvsagt ikke det optimale, men de fleste klarer seg heldigvis. 

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Systematisk hjernevasking av barn er alvorlig! Det bør meldes til BV med engang! Støtter du hjernevaskelse av barn???

Anonymkode: f3faf...d45

Melder du muslimske familier også? Katolske? Det er veldig mange strengt religiøse familier her i landet, og folk står fritt til å tro på hva de vil uansett hva vi andre mener om troen.

Problemet er at barnet står med ett bein i hver leir og dessverre ikke har to foreldre som greier å samarbeide på en klok måte. Denne familien trenger hjelp, men jeg aner ikke hvilken hjelpeinstans som er den rette. Moren får sikkert råd og veiledning fra de eldste i menigheten, og jeg antar at deres mening har mye større tyngde for henne enn barnets fars. For en forferdelig situasjon å være i for en unge :icon_frown:

Skrevet

Sett deg ned med barnet og fortell om alle verdens religioner. De har definitivt litteratur og barnevennlige filmer om det på nettet. Fortell at folk har forskjellig tro, og at barnet selv bestemmer hva hun vil tro på. Og at hun ikke må tro på hverken det far eller mor tror på, det bestemmer hun helt selv. 

Når moren predikerer for sin tro så ville jeg gjort det samme. Rett å slett sagt at du ikke tror på Jehova, fordi Gud er kjempe snill og vil det beste for alle barn og voksne, fordi Gud er så inderlig glad i de. Og så lenge man er snill og grei så kan man gjøre som man vil og at Gud aldri blir sint på henne eller vil straffe henne uannsett (Bruker moderne kristendom for å få en tydelig motpol) og at Gud har en beskyttende vegg av kjærlighet rundt barna og at ingen barn noensinne vil havne i noe helvete.

Så ville jeg sagt hvor mange i verden som er kristne og hvor mange i verden som tror på Jehova. Så ville jeg igjen sagt hun fikk tro på det hun hadde lyst til, og om det var noe annet er det også helt greit, for dette var det bare hun som bestemte. 

Om ikke annet så vil det kanskje dempe skamfølelsen og kanskje gi litt trøst under tordentalene. Jeg er selv ateist, men i dette tilfellet ville jeg ha fyrt opp under barnetroen så hun i det minste skulle ha ett forsvar og ett håp om at hun ikke tror hun havner i helvete fordi mamma sier det.

Anonymkode: abfb3...fae

• Liker 3
Gjest Den Lille Heksa
Skrevet
På 2/24/2017 den 14.26, AnonymBruker skrev:

I tillegg forsøker hun å legge seg borti hva barnet skal få lov til når h*n er hjemme hos oss, noe vi kan diskutere med henne på en høflig måte, men ofte får hun ikke gjennomslag, da vi oppfatter henne som urimelig.

Det er ingen tvil om at denne situasjonen er vanskelig for barnet. H*n sliter nok med mye dårlig samvittighet ovenfor både mor og og far og kanskje også Jehova, når h*n gjør ting, som h*n ellers ikke hadde fått lov til.

Hvis dere ikke får gjort noe annet med situasjonen, så kanskje dere kan iallefall tilpasse deres hverdag midlertidig slik at barnet ikke gjør altfor mye som hun/han ikke har "lov" til. Det er jo også vanskelig for barnet å komme hjem til mor og bli spurt om hva de har gort hos far...

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sett deg ned med barnet og fortell om alle verdens religioner. De har definitivt litteratur og barnevennlige filmer om det på nettet. Fortell at folk har forskjellig tro, og at barnet selv bestemmer hva hun vil tro på. Og at hun ikke må tro på hverken det far eller mor tror på, det bestemmer hun helt selv. 

Når moren predikerer for sin tro så ville jeg gjort det samme. Rett å slett sagt at du ikke tror på Jehova, fordi Gud er kjempe snill og vil det beste for alle barn og voksne, fordi Gud er så inderlig glad i de. Og så lenge man er snill og grei så kan man gjøre som man vil og at Gud aldri blir sint på henne eller vil straffe henne uannsett (Bruker moderne kristendom for å få en tydelig motpol) og at Gud har en beskyttende vegg av kjærlighet rundt barna og at ingen barn noensinne vil havne i noe helvete.

Så ville jeg sagt hvor mange i verden som er kristne og hvor mange i verden som tror på Jehova. Så ville jeg igjen sagt hun fikk tro på det hun hadde lyst til, og om det var noe annet er det også helt greit, for dette var det bare hun som bestemte. 

Om ikke annet så vil det kanskje dempe skamfølelsen og kanskje gi litt trøst under tordentalene. Jeg er selv ateist, men i dette tilfellet ville jeg ha fyrt opp under barnetroen så hun i det minste skulle ha ett forsvar og ett håp om at hun ikke tror hun havner i helvete fordi mamma sier det.

Anonymkode: abfb3...fae

Noe av det som er spesielt med jehovas vitner er at de ikke tror på et helvete ;)

Anonymkode: a75e6...1f2

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noe av det som er spesielt med jehovas vitner er at de ikke tror på et helvete ;)

Men man blir utslettet av Jehova som en av de onde på Armageddon, og bare Jehovas vitner overlever og blir igjen i Paradis på jord.

• Liker 1
Skrevet
33 minutter siden, Lou Salome skrev:

Men man blir utslettet av Jehova som en av de onde på Armageddon, og bare Jehovas vitner overlever og blir igjen i Paradis på jord.

Ikke sant det heller ;) Skal la være å avspore alt for mye, men veldig greit at ts vet at dette ikke er tilfelle.

Skrevet
På 24.2.2017 den 16.37, AnonymBruker skrev:

Kanskje prøve Familiesenteret, for å få veiledning der? 

Anonymkode: d4dad...6d8

TS. De går til FVK. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...