Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir det trukket skatt fra AAP automatisk?

Jeg jobber 50 % og mottar AAP for resten,

men pga forsikring, så har jeg nå utbetalt mer enn når jeg jobber 100 %....

er så redd jeg skal få baksmell. Kanskje jeg bør be arbeidsgiver trekke meg 1000 kr ekstra hver mnd just in case?

Anonymkode: f53da...495

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ja, det blir automatisk trukket skatt av AAP. NAV henter ditt elektroniske skattekort på nettet og bruker det når de skal trekke skatt. Dette gjør også alle arbeidsgivere i dag. Det er slutt på å vandre rundt med papiret og overlevere det til lønningsavdelingen :-)

Har du prosenttrekk eller tabelltrekk? Det er gjerne med prosenttrekk at ting kan gå galt mht skatten, så har du det, be dem trekke litt ekstra i skatt. Det er uansett penger du evt får igjen og en fin måte å spare på, dersom det skulle vise seg at du betalte for mye skatt - du får det tilbake.

Ellers kan du gå inn på www.skatteetaten.no og endre skattekortet ditt selv, gjort på få minutter, ved å skrive inn eventuelle nye opplysninger om inntekt og utgifter (f.eks. høyere lån, høyere renteutgifter osv kan medføre noe lavere skatt).

Hvor mye mer enn før er det du får utbetalt nå? Er det snakk om tusenlapper, kan det fort bli et større beløp i skyldig skatt i løpet av ett år.

Endret av Million
Skrevet

Gå inn på skatteetaten sone sider. Der skal være en skattekalkulator. 

Eller så kan og bør du undersøke dette nærmere hos skatteetaten, eller legge til side litt penger. Skatteoppgjøret for i år, 2017, kommer jo ikke før sommeren 2018 så er det feilberegning av skatten din, vil jo dette kunne beløpe seg til et større beløp. 

Anonymkode: cb215...6e2

Skrevet

Ja, jeg er litt bekymret, for jeg tror jeg sitter igjen med 5-6000 mer per mnd!

Slutter jeg å jobbe derimot, og kun mottar aap og forsikring, sitter jeg igjen med ca. 1000 mindre enn da jeg jobbet 100 % tror jeg... 
Hvis jeg begynner å trekke en tusenlapp ekstra hver mnd fra nå av - så går det vel greit?

Jeg fikk jo så mye etterbetalt også på slutten av året i fjor, jeg trodde jeg kom til å få så mye mindre i mnd, og så ender jeg opp med å tjene mer....

så er redd for at regningen kommer...... iiik!

Anonymkode: f53da...495

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...