Gå til innhold

Jobbe 50 % og 50 % ufør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går på AAP nå, med 50 % jobb og 50 % AAP, får AAP for de dagene jeg er for dårlig til å jobbe.
Men jeg kommer nok aldri til å kunne jobbe 100 %, snarere heller at jeg må trappe ned.
Så det jeg lurer på - 

en fordel med å gå over til uføretrygd, er vel at jeg slipper å sende meldekort hver 14. dag.

Og jeg slipper å søke om å få reiste på ferietur til utlandet.

Og jeg har en fast utbetaling på de 50 % jeg er ufør.

MEN så lurer jeg på - 

hvis jeg ikke klarer å jobbe 50 % hver mnd, 

får jeg noe AAP for de dagene? Har jeg rett på egenmeldingsdager fra arbeidsgiver? Og hva skjer når jeg har brukt opp de?

Og kan jeg trappe opp uføregraden om jeg ser at det ikke går?

F.eks. være 80 % ufør og jobbe 20% - det er vel en gang i uka...

Noen som har erfaring med å jobbe og være uføretrygdet?

Jeg har helst lyst til å jobbe litt, er redd jeg vil visne helt vekk og bli deprimert om jeg slutter helt å jobbe, 

føler det å jobbe er helsebringende, samtidig som jeg ikke har helse til å jobbe så mye som jeg ønsker...

Nå som jeg har aap har jeg ikke sagt opp jobben, sjefen har ikke snakket noe om det... men det er vel mer om jeg får innvilget varig ufør at jeg må si opp den prosenten jeg ikke klarer å jobbe? 

F.eks. si opp min 50 % og  ha 50 % fast... hmmmmmmmmmm

Anonymkode: b1c89...c50

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For det første så er det ikke du selv som bestemmer om du skal bli ufør. det er heller ikke du som bestemmer en eventuell uføregrad. Dersom du får innvilget uføretrygd vil NAV se på hva din reelle arbeidsevne er og gi deg en uføregrad basert på det.
Så er det slik at du kan jobbe akkurat så mye du orker i tillegg til å ha uføretrygd. Trygden din vil bli redusert etter hvor mye du tjener.
Dersom du ikke klarer å jobbe i hele din stilling, men blir syk, så vil du ha rett på sykepenger for dette, på lik linje med andre arbeidstakere, så sant du har tjent deg opp retten til sykepenger. Du må jobbe i 26 uker etter maksdato for sykepengene for å tjene deg opp nye rettigheter. Det vil si at du vil ikke få sykepenger eller AAP dersom du ikke klarer å fylle stillingen din. Dette forutsetter ditt scenario med 50% jobb og 50% uføretrygd.

Hvis du derimot får innvilget 80% uføretrygd vil du allikevel kunne jobbe 50%, men får da redusert trygda. Like fullt er uføregraden din satt til 80, slik at om du på sikt ikke vil klare å jobbe så mye vil du automatisk få høyere trygdeutbetaling.

Skrevet

Dette bør du snakke med legen din og Nav om. Klarer du ikke å jobbe 100 % så viser jo det seg bakover i tid med at du har jobbet 50 % og mindre. (Du opplyser at du har vært syk.) 

Det har gjennom årene vært veldig mye rot med sykepenger når en er 50 % ufør. Fordi det kom en dom for noen år siden som sa at når man er på gradert uføretrygd så har man ikke rett på sykepenger i den "friske" delen der er en yrkesaktiv og følgelig skal ha aap når en blir sykemeldt. Hvordan dette praktiseres i dag, er jeg usikker på. Nav vet det. 

Jeg vil og tro du vil få en noe høyere utbetaling av uføretrygd enn av aap. I tillegg får du Honnørkort og reiser til 50 % på buss og bane m.m. 

Anonymkode: 81fca...259

Skrevet

Jeg har en uføregrad på 60 % og jobber 40 %.

Se svarene til første anonym! Etter innvilget uføretrygd må du opparbeide deg retten til sykepenger; det samme gjelder egenmelding. Det er ikke gjort i en håndvendig å endre uføregrad. Jeg får mindre i uføretrygd enn jeg fikk på AAP. Du vil få en makssum å forholde deg til - den sier hvor mye du kan tjene ved siden av uføretrygden uten at den blir avkortet.

Anonymkode: 55760...1ee

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en uføregrad på 60 % og jobber 40 %.

Se svarene til første anonym! Etter innvilget uføretrygd må du opparbeide deg retten til sykepenger; det samme gjelder egenmelding. Det er ikke gjort i en håndvendig å endre uføregrad. Jeg får mindre i uføretrygd enn jeg fikk på AAP. Du vil få en makssum å forholde deg til - den sier hvor mye du kan tjene ved siden av uføretrygden uten at den blir avkortet.

Teller det at jeg har jobbet 50 % ved siden av AAP - eller må jeg jobbe meg opp etter å ha fått innvilget ufør?
Jeg har snakket med de på NAV og de mener jeg har rett på ufør - men det er opp til meg å søke om det.

Jeg kom liksom ikke på alle spørsmålene heller da jeg var på møte... 

er vel begrenset hvor lenge en kan gå på aap, er det ikke 4 år?

Akkurat nå føler jeg at jeg kan jobbe 50 %, men er redd for å gå ned i inntekt om jeg går på uføretrygd, pga jeg nå har fleksibiliteten med at jeg får AAP for de dagene jeg ikke klarer å jobbe, men hva når jeg ikke er på aap, får jeg null da - de dagene jeg ikke kan jobbe?

Jeg spurte så vidt om det med egenmeldingsdager og AAP, da sjefen mente jeg kunne ta permisjon fra min 50 % stilling - og da opptjene rett til egenmeldingsdager, men hun saksbehandleren sa at hun ikke hadde kompetanse innen det feltet - men mente at det ikke var noe problem så lenge jeg førte på at jeg var på jobb på meldekortet de dagene jeg var syk - altså at jeg får penger fra arbeidsgiver....

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Teller det at jeg har jobbet 50 % ved siden av AAP - eller må jeg jobbe meg opp etter å ha fått innvilget ufør?
Jeg har snakket med de på NAV og de mener jeg har rett på ufør - men det er opp til meg å søke om det.

Jeg kom liksom ikke på alle spørsmålene heller da jeg var på møte... 

er vel begrenset hvor lenge en kan gå på aap, er det ikke 4 år?

Akkurat nå føler jeg at jeg kan jobbe 50 %, men er redd for å gå ned i inntekt om jeg går på uføretrygd, pga jeg nå har fleksibiliteten med at jeg får AAP for de dagene jeg ikke klarer å jobbe, men hva når jeg ikke er på aap, får jeg null da - de dagene jeg ikke kan jobbe?

Jeg spurte så vidt om det med egenmeldingsdager og AAP, da sjefen mente jeg kunne ta permisjon fra min 50 % stilling - og da opptjene rett til egenmeldingsdager, men hun saksbehandleren sa at hun ikke hadde kompetanse innen det feltet - men mente at det ikke var noe problem så lenge jeg førte på at jeg var på jobb på meldekortet de dagene jeg var syk - altså at jeg får penger fra arbeidsgiver....

Slik jeg har oppfattet dette, vil du aldri kunne jobbe deg opp til sykepenger når du har gradert uføretrygd. Etter arbeidsgiverperioden på 16 dager vil du gå over på aap, igjen, når du er syk. Arb. Giver kan og søke Nav om å få dekket egenmeldingsdagene dine dersom du har mye fravær og en kronisk sykdom, slik at arb.giver får refundert sykepengene du får de første 16 sykedagene. Dette kan du skrive en mail til Nav om, og dpørre dem. 

Skrevet

Blir du 50 % uføretrygdet og jobber 50 % vil du etter 26 uker i arbeid ha opparbeidet deg nye sykepengerettigheter (det er fire eller åtte uker før du har rett på egenmelding - Google it). Tiden på AAP teller ikke. Blir du syk før de 26 ukene er over, vil du fortsatt ha rett på sykepenger i arbeidsgiverperioden. Er ikke sikker på hva som skjer utover arbeidsgiverperioden.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Slik jeg har oppfattet dette, vil du aldri kunne jobbe deg opp til sykepenger når du har gradert uføretrygd. Etter arbeidsgiverperioden på 16 dager vil du gå over på aap, igjen, når du er syk. Arb. Giver kan og søke Nav om å få dekket egenmeldingsdagene dine dersom du har mye fravær og en kronisk sykdom, slik at arb.giver får refundert sykepengene du får de første 16 sykedagene. Dette kan du skrive en mail til Nav om, og dpørre dem. 

Dette er ikke riktig, det gjelder gradert AAP. Hvis du går over på uføretrygd må du jobbe i 26 uker uten sykemelding utover arbeidsgiverperioden, og deretter vil du ha rett på sykemelding utover arbeidsgiverperioden igjen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...