Gå til innhold

...halv skatt i desember?

Thomasine

Anbefalte innlegg

Er det ikke slik at det er halv skatt i desember for alle arbeidstakere, da... :roll: :klø:

Selv for oss som bare jobber hver 4.helg og har lav skatt...??!!?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

så vidt jeg vet, er halv skatt halv skatt, åkke som.......håper jeg ikke tar feil. Du vil finne det ut før eller siden.lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten opplysning.. det er IKKE halv skatt, men halvt skattetrekk.

Det er en del som har missforstått det der. Du betaler litt mer enn nødvendig hele året, og så trekkes du litt mindre i desember.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen får halvt skattetrekk i november, de fleste i desember.

Men jeg har hørt at noen ikke får før i januar.... f.eks. de som leverer timelister og som får lønn utbetalt en måned senere. Skal det være desemberlønn så skal det være for jobb utført i desember ser ut til å være motto.

Hos oss får alle i desember, uansett om du har jobbet en time eller full måned så får du halvt skattetrekk.

Sjekk lønningskontoret ditt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten opplysning.. det er IKKE halv skatt' date=' men halvt skattetrekk.[/quote']

Jeg skjønner ikke forskjellen... :oops:

Og ja, jeg strøk nesten i matte på videregående..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At du betaler et fast "skattebeløp" i året, men de har flyttet litt av det beløpet du skal betale i desember over til de andre månedene.

Er det ikke det samme med feriepengene også? At vi tror dette er ekstra-penger vi får, men så er det ikke det likevel.... ?!? øøøh.... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Skatten beregnes pr ÅR. Hva du trekkes pr måned er ofte ikke helt riktig i forhold til hva du "egentlig" skal betale i skatt (det er derfor vi får restskatt og tilbake på skatten)

Skattetrekket er bare statens "barehage" for å sørge for at vi har penger til å betale skatten vår. Og når staten først er i gang med å "barnehage", så trekker de litt mer skatt ellers i året for å "gi oss litt mer" i desember.

De som jobber ekstra mye i desember fordi det er "halv skatt" ender altså bare opp med restskatt..

Skattetrekk er altså forskuddsinnbetaling av skatt til staten, mens det du faktisk skal BETALE beregnes etter årets slutt. Deretter settes det du har forhåndsbetalt opp mot det som blir din skatt for året og man ser om du skylder skatt (får restskatt) eller om de skylder deg (du får tilbake på skatten)

Det kjekke med skattetrekket er at du får flat skatt på det du har betalt inn uansett når du betalte det inn, så derfor er det en del som gjør som meg; vi sørger for å bli trukket 100% skatt (dvs hele lønna betales inn som forskuddsinnbetaling til skatten) for november eller desember (eller begge om du har god råd)..

Bare et lite tisp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin
At du betaler et fast "skattebeløp" i året, men de har flyttet litt av det beløpet du skal betale i desember over til de andre månedene.

Er det ikke det samme med feriepengene også? At vi tror dette er ekstra-penger vi får, men så er det ikke det likevel.... ?!? øøøh.... 8)

Jo, det stemmer det, de ti prosentene med feriepenger er noe greier som er statsstyrt gjennom skattesystemet :)

I år får jeg greit med feriepenger, heldigvis, gleder meg :) Er student, så jeg har bare jobbet deltid i hele mitt liv, men det siste 1,5 året har jeg jobbet en del :) Jippi jippi, penger penger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...