Gå til innhold

Pålegg - trenger tips

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir litt nysgjerrig her, hvorfor er det egentlig du skal unngå salt helt og totalt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Blir litt nysgjerrig her, hvorfor er det egentlig du skal unngå salt helt og totalt?

Jeg skal vel ikke unngå det helt og totalt... det er uansett ikke mulig... for salt er -overalt- - tilsatt det aller, aller meste av moderne matvarer. Derfor skal jeg kutte inn på saltet der det er mulig. Dvs i pålegg, i ferdigprodukter, osv, osv, osv. Et "gjennomsnittlig norsk kosthold" inneholder mer enn 10 gram salt per dag (mye mer enn vi alle trenger), jeg skal forsøke å komme under 2 g/dag.

Grunnen? Høyt blodtrykk og nyresvikt. Et minsket saltinntak senker blodtrykket og reduserer belastningen på nyrene.

(Det er for øvrig kun én av kostholdsrestriksjonene sykdommen medfører - saltbegrensningen er en overforenkling. I tillegg skal jeg tenke på total væskemengde, kolesterolet, blodsukkeret, proteinmengden fosfatinnholdet og kaliuminnholdet, for å nevne det viktigste. Så det er en labyrint å finne ut av dette). :-?

Skrevet

Jeg skjønner. Det høres både komplisert og slitsomt ut. Har litt erfaringer med spesialkost (ikke til meg selv) på grunn av allergi, så jeg vet hvor vanskelig sånn kan være. Ønsker deg lykke til, det er vel tøffest nå i begynnelsen, når du blir vant til det går det mer av seg selv.

Gjest Anonymous
Skrevet

Godt poeng! Det hadde jeg ikke tenkt på!

kanskje med litt kanel på toppen (i alle fall på eplet)

Nammmmm! :klem:

Jeg er en typisk periodespiser. Har et halvt år spist banan på brødskiva både til frokost og lunsj hver dag. En venninne av meg har sjokoladepålegg under bananen, eller oboy på toopen :o

Skrevet
det er vel tøffest nå i begynnelsen, når du blir vant til det går det mer av seg selv.

Ja alt som er uvant er vanskelig - i alle fall til man har lært nok om det.

Føler at jeg har fått ganske godt grep om middagene og slikt nå, men har vanskelig for å tenke nytt rundt dette med pålegg (er veldig glad i salami på brødskiva mi, men det er ikke legen :ler:) - derfor er det kjekt med litt input fra andre :-)

Har absolutt fått noen nye inspill jeg ikke hadde tenkt på her!

Skrevet

Kom forresten på at vi pleier å kjøpe lårtunge (en del av låret til oksen) og koke dette til jul. Legger den vanligvis i saltlake, men det går sikkert fint om man ikke gjør det. Det er fint fettmarmorering i kjøttet, så den får nok god smak selv om den ikke er salta. Trekker kjøttet på svak varme, bruker steketermometer for å se når det er ferdig.

Skrevet
Kom forresten på at vi pleier å kjøpe lårtunge (en del av låret til oksen) og koke dette til jul. Legger den vanligvis i saltlake, men det går sikkert fint om man ikke gjør det. Det er fint fettmarmorering i kjøttet, så den får nok god smak selv om den ikke er salta. Trekker kjøttet på svak varme, bruker steketermometer for å se når det er ferdig.

Takk for tipset

- kan bruke det gode gamle løktrikset her også tenker jeg - løk i kokevannet for å gi ekstra smak :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...