SMoria Skrevet 11. desember 2004 #1 Skrevet 11. desember 2004 Trenger tips til pålegg som ikke inneholder noe særlig salt. Så langt kommer jeg på syltetøy.. og ....ehh.... slangagurk...... det må da finnes flere muligheter enn dette? :-? Hjeeelp!
Gjest Anonymous Skrevet 11. desember 2004 #2 Skrevet 11. desember 2004 Hva med crabsticks, sjokoladepålegg og brunost?
SMoria Skrevet 11. desember 2004 Forfatter #3 Skrevet 11. desember 2004 Hva med crabsticks, sjokoladepålegg og brunost? Takk for tips Sjokoladepålegg noteres. Brunost -fikser- jeg ikke, og crabstics inneholder dessverre en del salt. Det ser ut til at nesten "alt" med smak inneholder masse salt. Må jeg leve på søtpålegg resten av livet? :cry:
Gjest gjest1 Skrevet 11. desember 2004 #4 Skrevet 11. desember 2004 Hva med leverpostei? Det fins jo så mange forskjellige typer så kanskje du finner en med lite salt. Oster????
SMoria Skrevet 11. desember 2004 Forfatter #5 Skrevet 11. desember 2004 Hva med leverpostei? Det fins jo så mange forskjellige typer så kanskje du finner en med lite salt. Oster???? Ja, jeg får finlese noen leverposteie-varedeklarasjoner. Kanskje er finnes det en med lite salt? Vanlig stabburrets leverpostei inneholder faktisk hele 1,8% salt, og er dermed alt annet enn saltfattig, dessverre. Oster er også ofte tilsatt en god del salt, men her kan jeg kanskje også finne overraskelser ved finlesing? :håpe: Du vet ikke om noen vel?
Arkana Skrevet 11. desember 2004 #6 Skrevet 11. desember 2004 Rene kjøttpålegg som kokt skinke? Cottage cheese, egg, makrell i tomat?
SMoria Skrevet 11. desember 2004 Forfatter #8 Skrevet 11. desember 2004 Baban og eple er godt som pålegg. Godt poeng! Det hadde jeg ikke tenkt på! kanskje med litt kanel på toppen (i alle fall på eplet) Nammmmm!
Gjest Anonymous Skrevet 11. desember 2004 #9 Skrevet 11. desember 2004 EGGESALAT. Kok et par egg og hakk i biter. Bland med 50/50 lettrømme og lettmajones. Ha i litt finhakket purre eller vårløk. Lite salt og godt!
SMoria Skrevet 11. desember 2004 Forfatter #10 Skrevet 11. desember 2004 Rene kjøttpålegg som kokt skinke? Cottage cheese' date= egg, makrell i tomat? Hadde det vært så enkelt som at "rene kjøttpålegg" fantes så... les på den "rene" kokte skinka neste gang du er i butikken, og bli forbauset. (Man tilsetter bla.a. vann, salt og fostfat for å øke vekten). Kokt skinke er relativt magert og sunt i mange henseende. Men saltfattig er det nok dessverre ikke. Lurer på om jeg får til å lage stek som jeg skærer opp til pålegg selv jeg...? :o Ellers er egg et godt alternativ, ja. Cottage chese'n er jeg litt usikker på.. det må sjekkes ut. men har du noe forslag til hvordan man spicer opp cottage chese'n så det går ann å spise det da? (Er jo ikke noe godt i utgangspunktet... ) Makrell i tomat er sånn tja-mat. Er nok mer salt i det enn jeg ønsker å vite om, men bedre enn mye annet likevel. Takk for tips!
SMoria Skrevet 11. desember 2004 Forfatter #11 Skrevet 11. desember 2004 EGGESALAT. Kok et par egg og hakk i biter. Bland med 50/50 lettrømme og lettmajones. Ha i litt finhakket purre eller vårløk. Lite salt og godt! Tusen takk! :blomst_opp: Dette må prøves - hørtes i alle fall godt ut
Gjest Étoile Skrevet 11. desember 2004 #12 Skrevet 11. desember 2004 - Hjemmelaget tunfisksalat (tunfisk i vann, blandes med lettrømme, lettmajones, hakket rødløk, krydder etc.) - Tomat og agurk med litt majones og pepper - Stekt kyllingfilet skåret i skiver
Arkana Skrevet 11. desember 2004 #13 Skrevet 11. desember 2004 Nå mente jeg egentlig ren sånn i motsetning til salami. For å spice opp cottage cheese kan du bruke den til påleggssalat i stedet for å bruke majones. Bland inn litt kremost (gjerne snøfrisk) om du vil det, og ha i f.eks. hakket egg, skinke, paprika o.l. Istedet for cottage cheese kan du også bruke kesam. Majones inneholder ganske mye salt. Du kan lage et godt bønnepålegg ved å mose hermetiske hvite bønner i foodprocessor sammen med hakket løk, hvitløk, chili og diverse urter. Ikke så dumt å kjøpe en skinkestek e.l. og steke som du vil og skjære opp i påleggsskiver og fryse ned slik at de varer lenge.
Gjest Catwoman Skrevet 11. desember 2004 #14 Skrevet 11. desember 2004 Hvis du kikker litt i butikkhyllene tror jeg nok du vil finne en del saltredusert mat. Det lages jo masse som ikke inneholder forskjellige ting, for folk som har matallergi eller spesielle kostholdsbehov. Men peanutsmør tror jeg er ganske saltfattig. og hva med havsalt er det like ille eller kan du bruke det?
SMoria Skrevet 11. desember 2004 Forfatter #15 Skrevet 11. desember 2004 - Hjemmelaget tunfisksalat (tunfisk i vann, blandes med lettrømme, lettmajones, hakket rødløk, krydder etc.) - Tomat og agurk med litt majones og pepper - Stekt kyllingfilet skåret i skiver Takk for gode tips :-)
SMoria Skrevet 11. desember 2004 Forfatter #16 Skrevet 11. desember 2004 Nå mente jeg egentlig ren sånn i motsetning til salami. For å spice opp cottage cheese kan du bruke den til påleggssalat i stedet for å bruke majones. Bland inn litt kremost (gjerne snøfrisk) om du vil det, og ha i f.eks. hakket egg, skinke, paprika o.l. Istedet for cottage cheese kan du også bruke kesam. Majones inneholder ganske mye salt. Du kan lage et godt bønnepålegg ved å mose hermetiske hvite bønner i foodprocessor sammen med hakket løk, hvitløk, chili og diverse urter. Ikke så dumt å kjøpe en skinkestek e.l. og steke som du vil og skjære opp i påleggsskiver og fryse ned slik at de varer lenge. Joda, det er selvsagt korrekt at skinke er veldig mye bedre å spise med tanke på saltinnhold enn salami :-) Ellers må jeg nok få meg en foodprocessor eller stavmikser og teste det bønnepålegget du foreslo - hørtes ut som noe som kan være verd å prøve Får vel gå løs på "prosjekt skinkestek" snart også, ja...
SMoria Skrevet 11. desember 2004 Forfatter #17 Skrevet 11. desember 2004 Hvis du kikker litt i butikkhyllene tror jeg nok du vil finne en del saltredusert mat. Det lages jo masse som ikke inneholder forskjellige ting, for folk som har matallergi eller spesielle kostholdsbehov. Men peanutsmør tror jeg er ganske saltfattig. og hva med havsalt er det like ille eller kan du bruke det? Jeg har til gode å finne "saltredsusert" mat i butikkene, dessverre. Men tar gjerne imot tips om du vet om noen slike pålegg! Dessverre er det faktisk sånn at "lettprodukter" ofte inneholder mer salt enn standardproduktet, for å kompensere for tapt smak når man fjerner f.eks fettet. Peanøttsmør er såvidt jeg vet laget av malte peanøtter og salt, så det tror jeg ikke er noen god idé Havsalt er like ille som annet salt. (Jeg skal ikke bruke Seltin heller. ) :-(
Arkana Skrevet 11. desember 2004 #18 Skrevet 11. desember 2004 Hva med urtesalt da? Det bør vel være ganske bra.
SMoria Skrevet 11. desember 2004 Forfatter #19 Skrevet 11. desember 2004 Hva med urtesalt da? Det bør vel være ganske bra. Med fare for å høres negativ ut - nei Urtesalt lages med basis i natriumklorid det også. Dessverre for meg. Men smakfullt er det nok helt sikkert :-)
Gjest Catwoman Skrevet 12. desember 2004 #20 Skrevet 12. desember 2004 Peanøttsmør er såvidt jeg vet laget av malte peanøtter og salt, så det tror jeg ikke er noen god idé De i helsekosten kanskje, men ikke den fra mills tror jeg, den vanlige mann finner i butikken, den er ihvertfall søt på smak.... det er sikkert noe salt i den, men tror ikke dte er så mye. Eller så ,hvis du liker peanøtter da selvfølgelig, så kan du veldig enkelt lage peanøttsøret selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå