Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg kunne tenkt meg å jobbe som lærer, men der det vits i å søke på slikt uten pedagogisk utdanning?

Jeg vet om flere som har begynt som lærere uten å ha pedagogisk utdannelse, likevel står det i kvalifikasjonskravet for stillingen?

Anonymkode: 45df3...662

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går fint an å søke. Jeg jobber på en skole hvor det er to som ikke har pedagogisk utdannelse, men de er begge to i årsvikariat. For å få fast stilling må man ha PPU.

Anonymkode: 583ab...48e

Skrevet

I grunnskolen er det ikke lov å ansette personer uten godkjent lærerutdanning i fast stilling, men det går an å få et vikariat. Det er relativt vanlig, særlig på steder hvor det er mangel på lærere eller utenfor "høysesongen" for søkere (f.eks. rett etter skolestart eller utover høsten). Det du må være forberedt på er at så og si alle med godkjent utdannelse vil gå foran deg i prosessen.

I VGS er det ikke et slikt krav, men mange steder er det vanskelig å få en stilling uten godkjent utdannelse. Men her spørs det nok mer på hvilke fagspesifikke kvalifikasjoner du har ellers. 

Anonymkode: d673a...d39

• Liker 1
Skrevet

Det er avhengig av hvor du bor, når du søker, og hvilken fagkombinasjon du har. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...