AnonymBruker Skrevet 23. februar 2017 #1 Skrevet 23. februar 2017 Hei. Jeg er 21 år gammel fra Oslo. Jeg er født i utlandet, far var norsk statsborger og mor fra utlandet, jeg fikk mitt norsk statsborgerskap da jeg var 3-4 år gammel i utlandet. Bodde litt i utlandet og etter kort tid kom til Norge. Faren døde for ikke så lenge siden. Så jeg er student fortiden har også en jobb ved siden av. I det siste hadde far noe penger i utlandet, og får at jeg kunne hente disse pengene måtte jeg ha en ID kort der nede- sånn nadjonal ID kort som jeg søkte om og fikk. Er det brudd på noe regler? Kan jeg miste det norske statsborgerskapet mitt? Jeg har ingenting i det landet, det eneste er det ID korte og en europeisk bank konto. Takk på forhånd 😊 Anonymkode: 00990...146
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2017 #2 Skrevet 23. februar 2017 Dette har ingenting å si for statsborgerskapet ditt, det er kun i fare hvis familien din løy om hvorfor de søkte asyl i Norge eller lignende forbrytelser. Anonymkode: ffafa...c56
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2017 #3 Skrevet 23. februar 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette har ingenting å si for statsborgerskapet ditt, det er kun i fare hvis familien din løy om hvorfor de søkte asyl i Norge eller lignende forbrytelser. Anonymkode: ffafa...c56 Ok. Nei vi søkte ikke noe asyl, det var familie- samling, som mor søkte om da. Mor har fortsatt ikke norsk statsborgerskapet da. Vi ville bare bo sammen. Anonymkode: 00990...146
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2017 #4 Skrevet 23. februar 2017 Du kan ta det helt med ro Anonymkode: 28b6c...13a
Testosteron Skrevet 23. februar 2017 #5 Skrevet 23. februar 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: I det siste hadde far noe penger i utlandet, og får at jeg kunne hente disse pengene måtte jeg ha en ID kort der nede- sånn nadjonal ID kort som jeg søkte om og fikk. Er det brudd på noe regler? Kan jeg miste det norske statsborgerskapet mitt? Jeg har ingenting i det landet, det eneste er det ID korte og en europeisk bank konto. Takk på forhånd 😊 Anonymkode: 00990...146 Du kan ta det med ro. Hvis du derimot hadde skaffet deg statsborgerskap i et annet land, så hadde du mistet det norske, for Norge godtar ikke dobbelt statsborgerskap.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2017 #6 Skrevet 23. februar 2017 Den siste tidens mediefokus på statsborgersaker kan fort gi et inntrykk av at folk mister statsborgerskapet sitt over en lav sko. Det er selvsagt ikke tilfellet. Faktum er at UDI bare iverksetter tilbakekall i svært spesielle tilfeller. De vi hører om i media er altså helt spesielle tilfeller som de aller aller fleste andre ikke har noe til felles med. Alle er enkelttilfeller (bortsett fra en gruppe somaliere som kom på 90-tallet som man mistenker jukset systematisk). Så du kan ta det helt med ro. Anonymkode: 58c84...4a8
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2017 #7 Skrevet 23. februar 2017 2 timer siden, Testosteron skrev: Du kan ta det med ro. Hvis du derimot hadde skaffet deg statsborgerskap i et annet land, så hadde du mistet det norske, for Norge godtar ikke dobbelt statsborgerskap. I noen tilfeller godtar norge dobbelt statsborgerskap. For eksempel hvis foreldre er fra to forskjellige land så man automatisk får statsborgerskap fra begge land ved fødsel. https://www.udi.no/ord-og-begreper/dobbelt-statsborgerskap/ Anonymkode: a7f83...6be
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå