Gå til innhold

Hva synes dere om navnet Bergliot ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

28 minutter siden, Sallie skrev:

Velg det navn du liker selv. Men for å si min mening ... : navnet er ganske spesiellt og tungt. Redd for at ungen kan bli mobbet for det. Jeg er imot mobbing, men alltid noen som oppfører seg dritt og da kan barnet ditt få lide pga et slikt type navn. .. Det er hva jeg er redd for... 

Barn kan bli mobbet for alt, dessverre. "Feil" navn, klær, utseende, dialekt, personlighet... Og blir man mobbet for navnet sitt er det jo ikke navnet sin skyld, det er uansett mobberne. 

Mitt navn er et typisk "utrendy" norsk navn som vel peaket på 50- og 60-tallet, og jeg husker jeg fikk noen kommentarer på at "alle" damene på SFO het det samme som meg, men nå er jeg glad i navnet mitt og ville aldri endret det. Jeg gikk forøvrig på barneskolen med både "Frode kommode", "Julie pulie" og "Lise fise", så det er ingen garanti for å slippe unna uansett hvor vanlig navn en har! 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg liker det. Sannsynligvis mest på grunn av en nær og god relasjon til ei med navnet, men likevel. Et sterkt navn. 

Anonymkode: 8643f...b2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, skjerpings skrev:

Barn kan bli mobbet for alt, dessverre. "Feil" navn, klær, utseende, dialekt, personlighet... Og blir man mobbet for navnet sitt er det jo ikke navnet sin skyld, det er uansett mobberne. 

Mitt navn er et typisk "utrendy" norsk navn som vel peaket på 50- og 60-tallet, og jeg husker jeg fikk noen kommentarer på at "alle" damene på SFO het det samme som meg, men nå er jeg glad i navnet mitt og ville aldri endret det. Jeg gikk forøvrig på barneskolen med både "Frode kommode", "Julie pulie" og "Lise fise", så det er ingen garanti for å slippe unna uansett hvor vanlig navn en har! 

Enig, synes det er merkelig at folk drar inn navn som om det skulle vært en risikofaktor helt utenom det vanlige.

Ser for meg forelder A sitte på foreldremøte og fortelle at barnet blir mobbet. Vil de samme folkene snu seg mot denne forelderen da, og sukke før de sier: "Ja, det er jo en lei situasjon. Men når du har kalt jenta di Bergljot, så har du egentlig skyld i dette selv, dessverre"?

Anonymkode: 8dbf8...541

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På min dialekt betyr "ljot" stygg, så jeg hadde aldri kalt en unge for det. Ser at det også står som en av de offisielle betydningene. 

Anonymkode: 54372...a00

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 23.2.2017 den 21.50, AnonymBruker skrev:

Ja på samme måte som Marie eller et eget stavelsevariant for Maria. Har ingenting med originalitet å gjøre. Tross alt Bjørnstjerne Bjørnson kalte sin datter Bergliot. Sier du at en av Norges største forfattere ikke vet hvordan man staver?

Anonymkode: fabd6...74e

Hvilke kilder har du på dette? 

https://aulestad.no/Bjoernstjerne-Bjoernson/Familien

Her ser du at Bjørnstjerne Bjørnson sin datter het Bergljot, og Aulestad burde vite dette siden de faktisk jobber med det. Har jobbet der selv, og barna (og dermed også deres navn) var noe jeg dro fram hver gang jeg hadde omvisning i huset der. Jeg leste meg jo også opp om familien før jeg begynte med omvisning der. Jeg mener jeg burde ha husket det om det ble stavet annerledes enn Bergljot.

Flere kilder:

http://visitusinmaputo.com/webtree/individual.php?pid=I3741&ged=29082010.GED

Her ser du faktisk hvordan navnet hennes ble stavet i kirkebøkene da hun ble født. 

Anonymkode: 65315...f37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 4.3.2017 den 0.01, Aule skrev:

Jeg hadde en Heimkunnskap-lærer med dette navnet. Hun var en grusom gammel dame som jeg fortsatt har lite til overs for, så for all del ikke bruk dette navnet på barnet ditt. Ikke alt som er gammelt er bra bare fordi det er gammelt.

Og jeg hadde en grusom hjemmekunnskap-lærer med navn Anne, så foreldrene skal for all del ikke kalle ungene sine for Anne fordi jeg hadde en forferdelig lærer som heter det? Gir ikke mening...

Bergljot er et fint navn, om det blir en til i hus her, kan det godt bli en Bergljot.

Anonymkode: e08dc...9ad

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På ‎23‎.‎02‎.‎2017 den 18.38, AnonymBruker skrev:

Er det et navn som passer et moderne samfunn ?

Eller er det for gammeldags ?

Anonymkode: fabd6...74e

Fantastisk navn, men passer ikke til et "vanlig" etternavn som Jensen, Hansen etc. Passer sikkert godt til islandske etternavn og gamle, norske etternavn, f.eks. Bergliot Sigurdardottir eller Bergliot Sætre eller noe. :)

Anonymkode: 0a063...733

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mulig jeg er helt fjern altså, men jeg skulle altså bli 30 år før jeg forsto at det var et jentenavn. Det ser, høres og føles maskulint ut. Jeg trodde det var likt som Arnljot, eller er det også et kvinnenavn?:P Jeg skjønner ikke greia. Synes absolutt ikke det er et pent navn.

Anonymkode: 49605...61a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 2/24/2017 den 0.22, Belle âme skrev:

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Bergljot

Kan bety stygg, men har òg fleire betydninger.

Er mer nærliggende at skinnende er det rette opphavet, da mennesker neppe volle kalt et spedbarn stygt, heller ikke i vikingtiden. 

På 2/23/2017 den 22.59, Belle âme skrev:

Det betyr stygg, men eg synast det er veldig vakkert:rodmer:

Men no har eg ei god venninne og kjenner ei lita jente med det namnet, då har vel fått gode assosiasjoner frå dei. 

Men noen må selvsagt tolke det i verste mening og ikke engang bry seg med å nevne de alternative og mer sannsynlige opphavsmulighetene.

Jeg liker navnet og synes det er vakkert og har karakter. Liker det hakket bedre med i enn j. Da sannsynligvis også lettere på engelskzc

Anonymkode: d062b...6c3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her ser du at Bjørnstjerne Bjørnson sin datter het Bergljot, og Aulestad burde vite dette siden de faktisk jobber med det. Har jobbet der selv, og barna (og dermed også deres navn) var noe jeg dro fram hver gang jeg hadde omvisning i huset der. Jeg leste meg jo også opp om familien før jeg begynte med omvisning der. Jeg mener jeg burde ha husket det om det ble stavet annerledes enn Bergljot.

Flere kilder:

Her ser du faktisk hvordan navnet hennes ble stavet i kirkebøkene da hun ble født. 

Men det var vanlig å bytte ut j med i. Du vil også finne Biørnstjerne nevnt, og Iohanne (som Anne Holt og Tine Kjær har kalt datteren sin - etter Holst bestemor). At du gidder kverulere på det.., 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 3/4/2017 den 9.49, AnonymBruker skrev:

På min dialekt betyr "ljot" stygg, så jeg hadde aldri kalt en unge for det. Ser at det også står som en av de offisielle betydningene. 

Anonymkode: 54372...a00

Ikke ""offisiell betydning" men mulig opphav når det gjelder navnet. FOG mindre sannsynlig enn skinnende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Flere kilder:

Navnet til Berglioy Bjørnson ble uansett skrevet på ulike måter. Og at navnet er en etablert variant av Bergljot er det liten tvil om 

http://www.norskenavn.no/navn.php?id=801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er for å gi navn med tradisjoner, men det blir for gammelkjerring for meg ja... som å kalle ungen Eldbjørg eller Herbjørg eller noe... alt for tungt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6. mars 2017 den 1.06, AnonymBruker skrev:

opphavet, da mennesker neppe volle kalt et spedbarn stygt, heller ikke i vikingtiden. 

Den forklaringen jeg fikk som barn, er at Bergliot betyr "Stygg som berget". Foreldrene gav dette navnet til vakre jenter, fordi de var redde for at barnet skulle bli stjålet av underjordiske. Dermed var det en måte å beskytte et elsket barn på :)

Var det en vakker gutt de ville beskytte på tilsvarende måte, gav de ham navnet Arnljot.

Endret av Hulderen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 år senere...

Noen som kjenner noen som heter Bergljot? 

Jeg synes det er veldig fint 🥰

Anonymkode: 56ccd...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjente ei som var i 60 årene da jeg gikk på skolen.Hun er da død for mange år siden,da jeg er godt voksen.  Syntes da det var et stygt navn,og synes det ennå!

Anonymkode: 87322...1ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ingen som heter Bergljot. Synes det er spesielt, men fint og elsker at mer særpregede norske navn had kommet tilbake i fokus. 

Anonymkode: ccb47...2bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en lærer på barneskolen som het det.. Stor dame.. "Bergevårt"👀

Anonymkode: c3ec8...8df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...