Gå til innhold

Syk av Stress

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har i lengre tid (snart ett år) slitt med masse forskjellige fysiske og psykiske symptomer som jeg begynner å forstå er kroppen som begynner å streike pga psykisk negativt stress på jobb.

Lang historie, trenger ikke ta detaljene men jeg tåler ingenting lenger. Har konstant press over brystet/ryggen, høy puls, låsninger i rygg og nakke, øresus, høyt blodtrykk,  og det føles som om alt av inntrykk får glasset til å renne over. Klarer innimellom å roe meg ned (men da må jeg ha eksenpelvis en hel helg på å ligge i ro og sove, men i det jeg må anstrenge meg bare Litt så renner det over igjen, på de verste dagene går det nesten rundt og jeg går med gråten i halsen og vondt overalt.

har lenge brukt alle triksa i boka med tøy og bøy og meditasjon og pusting og rolig musikk og det funker litt men som sagt så varer ikke effekten så lenge. 

Vet at for å sykmeldes må arbeidsevnen være nedsatt og man kan jo sikkert si at den er det, men jeg presser meg jo på jobb så dette i større grad går utover min generelle helse og jeg er jo ikke i stand til å gjøre noe annet enn det jeg må. Dvs orker ikke forholde meg til venner eller sosialt liv, familie andre ting, alt bare rakner for meg. 

Sist legen målteblodtrykket sa hun at hvis jeg trente litt så gikk det sikkert ned. Men når jeg kollapser av å støvsuge eller være borte en kveld etter jobb så er trening ganske utelukket. Kjennes farlig å skulle presse kroppen til det når den bare rister og jeg må roe meg ned og få pulsen ned -ikke opp. 

Hva gjør man a?

Anonymkode: f05a6...ed4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jupp. Du finner en jobb som tilbyr riktig type stress til dine forutsetninger for å tåle stress. 

Og den må du finne før helsa knekker. Ingen grunn til å bli syk av en jobb du ikke engang trives i når det finnes plenty med jobber der ute. 

Anonymkode: 6c500...961

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler med deg!!! Sliter med det samme, har utviklet sterk angst på grunn av dette. Så ille at jeg har vært sykehus innlagt og sykemeldt i lengre perioder pga ujevn hjerterytme og lavt blodtrykk. Nå skal jeg levere oppsigelsen min imorgen, og jeg kjenner allerede at jeg har det bedre. BYTT JOBB! Man skal ikke ha det sånn. 

Anonymkode: cf016...c2d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du gjøre en endring i livet. Bytt jobb, gå med i stilling, lær deg å si nei osv. Finn ut hva som gjør deg så sliten og stressa. En sykemelding vil ikke ta bort problemet.

Anonymkode: 00920...219

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn å gjør som legen sier: tren. Det kommer til å hjelpe deg..

Men: hør også på deg selv. Du må vekk fra den jobben. Den ødelegger deg. Sykemeld deg/gå ned i prosent hva som helst, men finn en annen jobb med mindre belastning så fort du kan..

Anonymkode: 560c5...cfc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men jeg er enig med flere over i at ansvaret og muligheten til endring ligger hos deg selv. Du må finne deg et annet sted å arbeide. En midlertidig sykemelding kan nok hjelpe litt her og nå, men hvis problemet er at du mistrives veldig på jobb, så må du bytte jobb.

Jeg er i en litt annen situasjon, trives greit på jobb (ikke drømmejobb, men helt ok) men har totalt sett altfor mye å gjøre pga små barn og syke foreldre i tillegg, og er konstant utslitt. Da er løsningen å få ned i stillingsprosent et par år før jeg knekker helt. Det går hardt ut over både stoltheten min og lommeboka, men noen ganger krever livet at man tar grep. Det er vel der du er nå, så jeg oppfordrer deg til å ta følelsene dine på alvor og søke alt du kommer over som kan være interessant. Eventuelt gå ned i prosent den tiden du søker, hvis det hjelper deg å komme gjennom dagene.

Du har selv ansvar for å finne en jobb du kan leve meg, og jeg har ansvaret for å få kabalen min til å gå opp. Den gode nyheten er at vi derfor også har muligheten til å gjøre endringer når det trengs. Masse lykke til fra meg!

Anonymkode: 005e2...1ff

Endret av Kragebein
Ryddet for svar til slettet innlegg.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er en mulighet for at man utvikler fysisk sykdom etter langvarig og alvorlig stress, og at den fysiske sykdommen i verste fall er der lenge etter du har blitt mentalt bra igjen. Tror det påvirker immunforsvar og kan gjøre deg fysisk syk. Så om du presser deg selv risikerer du langvarig sykdom, du øker også sjansen for visse type livsstilssykdommer

Anonymkode: ffff6...e41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg vet jo at trening osv hjelper og har trent mye tidligere. Men nå har det kommet til et punkt at all påkjenning/stimuli/anstrengelse tapper meg ytterligere. Kroppen knekker helt av alt annet enn å lukke øya omtrent. Funker å gå tur osv etter eksempelvis å ha ligget på lading i to dager-først da "slapper" kroppen av. Og det er skremmende at det skal mindre og mindre til før kroppen (og psyken) går i den kjeller-modusen og det skal mer og mer til for å komme opp av den igjen. 

Anonymkode: f05a6...ed4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en stresslidelse / angst og jogging hjelper meg mye. Tar en liten tur hver dag..feks 5 minutter løping minst. Det hjelper meg veldig.

Anonymkode: 63973...1cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid-sin

Har du målt stoffskiftet ditt?

Det er en enkel blodprøve hos legen. Både høyt og lavt stoffskifte kan gi dårlig stressmestring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...