Gå til innhold

Kan jeg løpe i motbakke mens jeg er på vei ut av skade?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har hatt vondt i ankelen (betennelse) og ikke trent løping (bare ellipse + spinning) på 1 uke. Har fortsatt litt ubehag. Men kan jeg da løpe intervaller i bratt motbakke uten at det gjør så mye skade?? Hadde jeg løpt intervaller på flate hadde det jo blitt forverret...

Anonymkode: 66ec7...a8e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du burde nok spørre lege/fysio om dette, men du kan jo prøve noen drag hvor du øker intensiteten og se hvordan det går

Skrevet

Hadde ikke jeg gjort. Jeg hadde gått til lege og fysioterapeut og fått øvelser og behandling for betennelse først. Vær helt smertefri før du løper igjen. 

Har plantar facitt og betennelse i akilles selv og dette er den oppskriften jeg fikk. Om ikke dette hjelper blir det kortison. Løpe og gåturer er totalt uaktuelt. 

Anonymkode: 7f0ca...0d9

Gjest Froning
Skrevet

Gjør det vondt så trener du ikke. Kjenner du ikke noe så går det greit. Kroppen er ganske logisk når det kommer til slike skader. Den forteller deg hva som ikke er greit i form av smerte :)

Å pushe skader er som å pirke i et åpent sår og forvente at det skal gro fortere.

Skrevet

Det ville jeg ikke gjort uten å høre med legen. 

Å løpe i motbakke er hard påkjenning for blant annet akillesen. Nå vet jeg ikke hvor det er du har betennelse, men siden du sier ankelen må jeg nesten påpeke at ankelleddet får kjørt seg en god del i motbakker. Motbakker er skånsomt for knærne, men du får likevel mye belastning på ankelen. Leddet må bøye seg mye siden det er motbakke, og alt av sener og leddbånd får tynt seg. 

Anonymkode: 6f62f...3ff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...