Gå til innhold

Hvorfor dekker ikke trygdesystemet..............

Anbefalte innlegg

Skrevet
Det er ikke alle som har noen de kan ønske seg så dyre gaver som briller av heller... Men en synstest burde man ha råd til. Og jeg er egentlig enig i at det er en prioriteringssak.. Man får spare penger til det som er veldig viktig eller jobbe litt ekstra! :-)

Pam

Har du noen erfaring med det selv?Har selv briller som kostet flere tusen, men nå passer de ikke lenger, så jeg måtte kjøpe noen billige. Har linser. Men vet du hvor dyrt det er?! Spesielt for meg, når det gjelder utskiftning av brilleglass, fordi mitt syn hadde på 3 år gått fra -0,5 til -2,5. Det er dyrt det, å måtte skifte glass stadig, fordi synet forandrer seg. Dette er ikke noe som jeg kan styre. Slik er det bare. Nå har jeg en mistanke om at synet har blitt enda verre! Også har jeg linser i tillegg, fordi jeg driver men den sporten jeg driver med, og fordi det rett og slett er mer praktisk. Men jeg kan ikke ha noen billig type linser, jeg må jo selvsagt ha den dyreste typen :roll: , fordi jeg får infeksjoner og tørre øyne av andre linser.

Så jo, jeg har forståelse for at folk, som har dårlig råd, ikke alltid prioriterer dette, fordi det kan bli store utgifter ut av det!

Mvh Yvonne :heiajente:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Det er ikke alle som har noen de kan ønske seg så dyre gaver som briller av heller...

Pam

Selvfølgleig ikke, men man trenger da ikke få hele av en? De fleste får mer enn en gave til jul for eksempel. Man kan ha en egen "brillekasse" og spare til denne og ønske seg penger til denne fra alle.

Selv er jeg -5, så jeg vet godt hva briller og linser koster, og hvordan det er å ha dårlig råd og dårlige briller. Velger man da å prioritere andre ting å ønske seg fordi det er mer gøy, så er det jo ens eget problem.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har dårlig råd, men briller er aller mest prioritert her i huset.

Jeg er nærsynt, har skjeve hornhinner og skult skjeling i tillegg. Bare glassene koster 2250 kr pr stk. Jeg kan heller ikke operere fordi synet mitt ikke er stabilt ( vil heller aldri bli det ) og ikke bruke linser. Pga skjelinga får jeg dekket ca 800 kr av trygdekontoret i året til nye briller.

Gjest Anonymous
Skrevet

Og være svaksynr eller å ha dårlig syn er to forskjellige ting.

Som barn får man dekt briller. Tidligere var det opp til 10 år, men vet ikke hvor grensen går nå.

Har man -6 eller mer kan det offentlige dekke kostnader for operasjon.

Jeg så dårlig. -5. rukte masse penger til briller, linser. Briller ble dyrt pga skjev hornhinne.

Det er mage sykdommer som ikke dekkes av folketrygden. En plass må grensen gå.

Skrevet

Hei!

Det er godt å se at det er flere som sliter med briller og linser problematikken. Jeg har - 8 nå og sjeve hornhinner. Har hatt briller siden jeg var 7 år, og er dyktig lei!!! Jeg har det siste året sittet å vurdert om jeg skal ta laser. Jeg var i utgangspunktet veldig skeptisk fordi det tross alt er snakk om øynene.. Litt viktig del av kroppen!!! Jeg har konkludert etter en del innhenting av info at det er nesten helt trygt og smertefritt og JA.. det er dyrt.. Men jeg må jo bruke massevis av penger på kontroll, nye briller og linser i årene fremover. Så det kommer garantert til å betale seg inn rimelig raskt. Man får forresten fremdeles fratrekk på skatten. Jeg har ikke helt forstått hvordan dette fungerer praktisk, men det står iallefall det i den informasjonen jeg har fått fra klinikken jeg skal bruke. Jeg skal på konsultasjonstime 4.1. og er både spent og forventningsfull. Et liv uten briller hadde vært et mirakel for meg nærmest. Bare det å aldri slippe å tenke på det mer!!!! Jeg ser jo maks 10 cm klart nå!

Når det gjelder å ta seg råd er jeg enig i at det er snakk om prioriteringer. Hvis jeg som er fattig student med 6000 å leve for i måneden før faste utgifter klarer det, så klarer alle det. Et banklån på 30.000 burde være mulig å få for de fleste. Jeg har et lite nå som jeg tok opp for å betale inn depositumspenger og betaler inn 400 kr på det i måneden. (Hvis jeg ikke husker feil er ikke det langt unna det det koster å bruke linser..??) Det burde være mulig å få til, og om ikke så får man bare begynne å spare. Hvis man baker brød selv, og kjøper tannkremen som er 4 kr billigere enn den man egentlig har lyst på, er det penger å spare :)

Kommentarer og erfaringer mottas med takk ;)

Helene

Skrevet

Og til den som nevnte at man får skattefradrag hvis man har mer enn minus 6, så gjelder ikke dette lenger.

..og dermed gikk humøret fra positivt overrasket til passelig skuffet i løpet av kkt :ler:

Skrevet

Jeg er vel en av de "radikale" som mener at man burde få det dekket. Så lenge det er en skavanke som gjør at man ikke kan fungere i det daglige liv uten hjelpemidler, som f.eks briller og/eller linser, burde dette dekkes. Jeg forstår godt at de som ikke lider av dette ikke vil at skattepengene deres skal dekke slike utgifter, i og med at dette gjelder en stor porsjon mennesker her i landet.

Jeg bruker selv linser og har brukt dette i 7 år nå. Nye briller har jeg ikke råd til, da jeg har skjevhet på hornhinnene som gjør at brilleglassene blir fryktelig dyre. Innfatning er heller ikke billig. Jeg vet med meg selv at jeg kunne prioritert anderledes slik at jeg kunne fått råd til dette, men da ville livskvaliteten min gått betraktlig ned. Det er ikke koselig å leve på havregryn og vann en mnd., men det er tydeligvis det man må om man ligger lavt i arbeiderklassen, eller er student. Briller for meg ville kostet meg omtrent en halv mnds. lønn. Nå har heldigvis Interoptik noe som kalles brillekonto. Det er en avbetalingsløsning som er rentefri etter hva jeg har forstått. Dette er en mulighet for de med dårlig råd.

Men jeg holder meg til det jeg skrev tidligere: Lider man av en skavanke som er av slik grad at man ikke kan fungere i det daglige liv uten hjelpemidler, burde dette dekkes av staten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...