Gå til innhold

Hvorfor dekker ikke trygdesystemet..............

Anbefalte innlegg

Gjest Brilleslange
Skrevet

Har lurt på lenge hvorfor det ikke finnes en mulighet for oss som er født med dårlig syn å få dekt noe av utgifter til briller.

Det er jo en svindyr utgift.

Det er jo ikke et handicap jeg har pådratt meg i voksen alder.

Jeg har brukt briller siden jeg var 2 år gamnmel,brillene måtte bindes fast eller teipes fast for at de skulle sitte på. ha ha ha.

Men det er jo et handicap å ha dårlig syn. Jeg har skjeve hornhinner og et grassalt dårlig syn og er helt 100% avhengig av briller.

Barn med briller får jo dekt noe av disse utgiftene, men så fort man blir voksen så er det stopp.

Det burde kanskje være klare grenser for hvor stor synshemming man burde ha for å få hjelp,men det ville jo vært urettferdig for de som trenger briller men ikke er hardt angrepet av synshemming.

Er man født med dårlig syn så er man født med dårlig syn.

Da vil kanskje noen dra opp andre handicap eller nevne tannlegeutgiftene og jeg mener det der også til en viss grad.

Og da mener jeg ikke tannregulerinf,plate osv.

Jeg mener de som er arvelige disponert og har i utgangspunktet dårlige tenner burde jo ha fått dekt det gjennom folketrygden.

Nå gjelder jo ikke det meg,men er man født med svakheter,skavanker eller handicap så burde man jo få litt hjelp synes jeg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I trygdeloven heter det "sykdom, skade eller lyte", og det å være svaksynt er absolutt å plassere inn under et av disse begrepene.

så jeg er helt enig med deg.

Men jeg undres om det kanskje finnes enkelte trygdebestemmelser....de er veldig mekaniske i sine grenser og definisjoner av og til..det kan hende de har bestemmelser som sier at dersom synet er x antall enheter redusert, vil dette avstedkomme rettigheter...

Uansett.slike bestemmelser medfører ofte slike "midt i mellom to stoler"-tilfeller.

Har du undersøkt med trygdekontoret? Snakk med din lege, og se om det kan la seg gjøre å få dokumentert at synet hemmer deg.....

Det eneste, om jeg skal tillate meg å være litt svart og hvit, trygdeetaten hører på, er dokumentasjon.

Skrevet

Jeg har minus 5.25 i briller og er selvsagt totalt avhengig av synshjelp, men det har aldri falt meg inn at jeg ikke skulle betale brillene og linsene mine selv.

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg har minus 5.25 i briller og er selvsagt totalt avhengig av synshjelp, men det har aldri falt meg inn at jeg ikke skulle betale brillene og linsene mine selv.

Jeg kjenner endel som har hatt/har et såpass stort

avvik. Noen har latt seg laserbehandle og slapp å bruke

briller etter dette. Det er ganske dyrt, men det finnes

en avviksgrense som gjør at utgiftene kan trekkes

fra på skatten. Men det vet du kanskje allerede?

Gjest happyending
Skrevet

Jeg syns staten skal begynne å sponse tamponger til jenter og, vi kan jo ikke noe for at vi er jenter.. Og sponse andre alternativer til prevensjonsmidler enn p-piller for jenter, for det er jo stort sett vi som må ta oss av den biten og det er jo veldig urettferdig.. Og tannlegeutgifter for de som har over og underbitt, det kan hemme mye det og.. Og så syns jeg de skal sponse busskort for oss bussråner som sparer miljøet.. Og så syns jeg de skal innføre avgifter på hårspray og andre sånne ting som forurenser.. Og så syns jeg de skal innføre avgift for å få lov å kjøre på veien, bilbelteavgift og passasjeravgift i tillegg til bompenger og årsavgift og piggdekkavgift og sånn.. Og så bør de innføre skoavgift... Man sliter jo voldsomt på bakken og sånn når man går...

Okei, nå er jeg useriøs, sorry... Poenget er bare at det er mye i verden som er urettferdig og som man gjerne vil ha, men som koster penger.. Jeg har og dårlig syn, ikke så dårlig at jeg er avhengig av briller, men jeg burde brukt dem.. Men jeg syns det er greit å betale dem selv, for hvis vi alle skulle fått dekket ting på statens regning, så måtte vi økt noen avgifter eller noe slikt for å fått råd til det... Om vi ikke bare skulle dritt i oljefondet og brukt opp alle pengene på en gang og ikke la noe være igjen til fremtiden om ting ikke skulle gå så bra med norge da....

Skrevet

Jeg kjenner endel som har hatt/har et såpass stort

avvik. Noen har latt seg laserbehandle og slapp å bruke

briller etter dette. Det er ganske dyrt, men det finnes

en avviksgrense som gjør at utgiftene kan trekkes

fra på skatten. Men det vet du kanskje allerede?

Takk for tipset men i disse store glassgrønne skal ingen laser, nei... altfor glad i dem til det.

Jeg kjenner også fler som har operert seg og de har mistet nattsyn, og ikke kommet i 0, men er nede i 1.25 og sånn - og da må jeg bruke linser likevel og om det er 1 eller 2 eller 3 eller 5 er egentlig ikke noen praktisk forskjell for meg. Linsene må inn, jeg begynte med briller da jeg hadde 0.5.

Gjest Molly mus
Skrevet

De som er hørselhemmet får jo støtte til hørselapparat så det burde vært dekning for briller for synshemmede.

Skrevet

Svaksynte får dekket hjelpemidler via hjelpemiddelsentralen, men selv om man er -7 så går ikke det under definisjonen svaksynt for de fleste. For å defineres som svaksynt må det ofte ligge en øyesykdom til grunn som gjør at man ser veldig dårlig selv med briller og luper.

Så selv om det kan føles dyrt og urettferdig vil ikke dagens trygdesystem dekke utgifter til linser og briller for oss vanlig nærsynte/langsynte.

Skrevet

Har du mer en -6 får du skrive av på skatten hvis du tar laseropperasjon, så da ender du opp på rund 23000 i steden for 30000 som er prisen du må betale ellers.

Laser er supert, jeg har fått perfekt syn etterpå. Var overhodet ikke redd for å opperere øynene mine på denne måten, de har kommet så langt i dag at de vet hva de driver med. Selvfølgelig kan ting skje der som alle andre steder, men skal man tenke sånn så burde man vel virkelig også tente på at man kan jo falle og knuse brilleglasset og få glassplinter i øynene også...

Skrevet

Det er egentlig så enkelt som at grensen for hva som skal gå over folketrygden, må settes et sted. Dersom vi skulle sponset alt mellomm himmel og jord, så måtte vi uansett betalt reginga i form av økte skatter.

Hvorfor er det forresten sånn at enkelte mener staten skal ordne opp i alt?

Skrevet
De som er hørselhemmet får jo støtte til hørselapparat så det burde vært dekning for briller for synshemmede.

Det er kun inntill et vist beløp og resten må du dekke selv. Veldig mange av app. er mye dyrere enn det som blir dekket. Du må ha app. i min 6 år også før du kan få nye. Så hørselhemmede "får" heller ikke alt. Dessuten koster batteriene som skal skiftes hver uke en del. Men jeg mener at både de med syn og hørsel hemming burde fått dekket sine utgifter.

Skrevet

Helt enig, skal staten dekke alt?

Da kunne jo like godt alle pengene våre gå til skatt da.

Syns vi skal takke å bukke for det vi får her i landet.

Skrevet
Og tannlegeutgifter for de som har over og underbitt, det kan hemme mye det og..

Dette får man jo faktisk støtte til, da...

Skrevet
Svaksynte får dekket hjelpemidler via hjelpemiddelsentralen, men selv om man er -7 så går ikke det under definisjonen svaksynt for de fleste. For å defineres som svaksynt må det ofte ligge en øyesykdom til grunn som gjør at man ser veldig dårlig selv med briller og luper.

Jeg har minus 10 og ville sannsynligvis blitt satt ut i skogen som barn hvis jeg hadde vært født for noen hundre år siden. Man må ha en øyesykdom for å få noen refusjon fra trygdekontoret. At jeg ville vært fullstendig hjelpeløs uten kontaktlinser er åpenbart ikke relevant. Greit nok, men litt urettferdig. Det er mye annet rart som dekkes av trygdekontoret.

Og til den som nevnte at man får skattefradrag hvis man har mer enn minus 6, så gjelder ikke dette lenger.

Gjest Anonymous
Skrevet

+4,25 og + 4,74 er øynene mine,jeg er langsynt,har skjeve hornhinner og har blitt mobbet for det i barndommen og det blir kommentert også i voksen alder.

Flaut og plagsomt.

Jeg har ikke kjøpt meg briller på mange år,har ikke vært igjennom synsprøve på 25 år,har ikke råd.

Skulle ønske det var hjelp å få til noe av utgiftene.

Jeg er jente/ dame og trenger ikke dekning av tamponger men litt hjelp til å få dekt disse stopre kostnadene man har ved dårlig syn.

Jeg skulle opereres da jeg var liten,men det ble av en eller annen årsak aldri noe av.

Gjest Anonymous
Skrevet

Da prioriterer du virkelig galt, for så dårlig råd går det da ikke ann å ha i over 25 år?

Gjest Anonymous
Skrevet
Da prioriterer du virkelig galt' date=' for så dårlig råd går det da ikke ann å ha i over 25 år?[/quote']

Hva med å holde deg til fakta og diskutere det innlegget handler om???

Deler av innlegget slettet - personangrep skal vi kunne holde oss for god for.

Chiquita (mod)

Skrevet
Da prioriterer du virkelig galt' date=' for så dårlig råd går det da ikke ann å ha i over 25 år?[/quote']

Selvom man er fattig eller ikke, kommer man ikke bort i fra at det koster mange penger. Det er ikke "bare" å la seg laserbehandle. Som oftest har man ikke særlig god råd når man er 25 år da men..

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Her var det snakk om synsprøve...

Noen steder er det gratis innimellom, på Brilleland koster det ca 200 kr. Briller kan man ønske seg i gave fra ulike personer om man ikke har råd selv.

Skrevet

Det er ikke alle som har noen de kan ønske seg så dyre gaver som briller av heller... Men en synstest burde man ha råd til. Og jeg er egentlig enig i at det er en prioriteringssak.. Man får spare penger til det som er veldig viktig eller jobbe litt ekstra! :-)

Pam

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...